شناسهٔ خبر: 60388625 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ابراز خوش‌بینی ایروان و باکو نسبت به عادی سازی روابط

تهران- ایرنا- نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان نسبت به عادی سازی روابط میان دو کشور ابراز خوش‌بینی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان نسبت به عادی سازی روابط ابراز خوش بینی کردند.

این ابراز خوشبینی پیش از دیدار سه جانبه ای بود که امروز آنها با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در مسکو برگزار کردند.

باکو و ایروان چندین دهه است که بر سر منطقه قره باغ کوهستانی با یکدیگر مناقشه دارند. اما رهبران این دو کشور امروز در آستانه نشست سه جانبه با رئیس جمهوری روسیه و پس از به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی، به سمت عادی سازی روابط پیش می روند.

گزارش ها از محل برگزاری نشست اتحادیه اقتصادی اوراسیا حاکی است پاشینیان و علی‌اف پیش از دیدار رو در رو به میزبانی پوتین، امروز پنجشنبه با یکدیگر گفت و گو کردند.

علی‌اف در نشست اتحادیه اقتصادی اوراسیا به میزبانی روسیه گفت: با توجه به اینکه ارمنستان به صورت رسمی قره باغ را بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته است، احتمال دستیابی به توافق صلح وجود دارد. وی سپس افزود: جمهوری آذربایجان هیچ ادعای ارضی نسبت به ارمنستان ندارد.

پاشینیان هم در این نشست گفت که دو کشور پیشرفت خوبی در عادی سازی روابط بر اساس به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی داشته اند.

وی ادامه داد: ایروان آماده است تمامی خطوط حمل و نقل منطقه را که از خاک ارمنستان می گذرد، بازگشایی کند.

برپایه این گزارش، این دو کشور در تاریخ ۱۴ ماه مه (۲۴ اردیبهشت) در نشستی که در بروکسل به میزبانی شارل میشل رئیس شورای اروپا، بر سر به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی به توافق رسیده بودند.

نظر شما