شناسهٔ خبر: 6021322 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بازتاب مذاکرات هسته اي در شبکه فرانس 24

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/04/07
00:11:04.15
به گزارش شبکه خبری فرانس 24 ،دور دیگر از مذاکرات هسته ای
گروه پنج به علاوه یک، متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت یعنی(چین،فرانسه، روسیه ، انگلیس و آمریکا به علاوه آلمان) با ایران در وین پایتخت اتریش از سرگرفته شد. این مذاکرات از قرار معلوم باید تا 30 ژوئن به نتیجه برسد اما با توجه به اینکه مشکلات حل نشده زیادی بین ایران و قدرت های جهانی باقی مانده است این مذاکرات احتمال چند روز دیگر تمدید خواهد شد.
اما به هر حال،آخرین تلاش ها و اقدامات این روز ها برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران در وین انجام می گیرد. نخستین کسی که روز شنبه وارد وین شد جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بود. البته وی چند روز پیش یک بار دیگر موضع کشورش را درباره مذاکرات هسته ای تکرار کرد. وی گفت چیزی که برای ما مهم است محتوای مدارک است و همین محتوای مدارک هستند که برای ما تعیین کننده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در همین باره افزود ممکن است ایرانی ها به آنچه را در بیانیه لوزان در آن توافق کردیم کاملا پایبند نباشند که در این صورت ، توافقنامه ای به دست نخواهد آمد.
در تاریخ دوم آوریل گذشته ، ایران و گروه پنج به علاوه یک ، درباره پیش نویس توافقنامه ای توافق کردند.اما نقاط اختلاف زیادی بین طرفین وجود داردو هیچ تضمینی نیز وجود ندارد که نشان داد دو طرف ممکن است به توافق برسند.
آیت الله علی خامنه ای ، رهبر معظم ایران، با دیگر مخالفت خود را با هر گونه بازرسی از مراکز نظامی اعلام کرد و بر لغو تحریم ها تاکید کرد.
وی افزود همه تحریم های اقتصادی، مالی و بانکی چه آنهایی که شورای امنیت سازمان ملل و چه آنهایی که کنگره آمریکا وضع کرده اند باید بلافاصله بعد از امضای توافقنامه ای هسته برداشته شود.
بعد از 20 ماه مذاکراه ایران با گروه پنج به علاوه یک، احتمال اینکه طرفین به توافقنامه ای تا آخر ماه ژوئن برسند دشوار به نظر می رسد. در نتیجه مذاکرات باید چند روز ادامه داشته باشد.
00:13:10.01

نظر شما