شناسهٔ خبر: 60146296 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چین خواستار افزایش تلاش کابل برای حمایت از حقوق زنان شد

سخنگوی وزارت خارجه چین ابراز امیدواری کرد که هیئت حاکمه افغانستان در زمینه اتخاذ سیاست‌های معتدل داخلی و خارجی برای حمایت از حقوق زنان تلاش بیشتری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری با تأکید بر اینکه که افغانستان نباید از جامعه بین‌المللی کنار گذاشته شود، افزود منافع و رفاه مردم افغانستان باید مورد توجه قرار گیرد، بازسازی مسالمت‌آمیز این کشور باید تشویق شود و حاکمیت و تمامیت ارضی افغانستان باید رعایت شود.

وی با اظهار اینکه کشورهای مختلف جهان نگرانی‌ها و انتظارات زیادی در مورد هیئت حاکمه افغانستان دارند، تصریح کرد: به طور مشخص، امید است که طرف افغان در اتخاذ سیاست‌های داخلی و خارجی معتدل و مدبرانه و حمایت از حقوق و منافع زنان و کودکان پیشرفت بیشتری داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین خواستار اتخاذ موضع محکم‌تر کابل در مقابله با تروریسم و تلاش برای نتایج ملموس‌تر دراین‌باره شد.

ونبین ادامه داد: ما امیدواریم دولت موقت افغانستان برای جلب درک و اعتماد جامعه جهانی گام‌های مشخصی را در مسیر درست بردارد. این امر شرایط مساعدی را برای افغانستان ایجاد خواهد کرد تا روابط حسنه همجواری و دوستانه خود را با همسایگان خود توسعه دهد و به گونه بهتر در جامعه بین‌المللی ادغام شود.

وی با اشاره به پنجمین دور گفتگوی وزیران خارجه چین، افغانستان و پاکستان که چند روز پیش به میزبانی اسلام‌آباد برگزار شد، نیز اظهارداشت: این گفتگو نقش مهمی در تداوم حسن همجواری، دوستی و همکاری عملی میان سه طرف، کمک به حل و فصل سیاسی مسئله افغانستان و تقویت تلاش‌های بین‌المللی برای تثبیت وضعیت و کمک به افغانستان در شرایط جدید دارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: به لطف تلاش‌های شدید چین، بیانیه مشترکی در این دور از گفتگوها صادر شد که تفاهمات مشترک و مسیر همکاری عمیق‌تر بین سه کشور در حوزه‌های سیاسی، توسعه و امنیتی را ترسیم کرد.

ونبین اضافه کرد: این بیانیه مشترک، اولین سند چندجانبه است که دولت موقت افغانستان با آن مشارکت دارد و همچنین اولین بار است که طالبان تعهد کتبی می‌دهد که به نیروهای جنبش ترکستان شرقی و دیگر نیروها اجازه انجام اقدامات و فعالیت‌های تروریستی را نمی‌دهند. این برای توسعه روابط چین و افغانستان در آینده و نیز مبارزه با تروریسم و همکاری‌های امنیتی در منطقه اهمیت زیادی دارد.

انتهای پیام/

نظر شما