شناسهٔ خبر: 6014174 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

رئیس قوه قضائیه در مراسم تجدید میثاق با آرمانهای امام:

امسال 4 هزار قاضی جذب دستگاه قضایی می شوند

صاحب‌خبر -

رییس قوه قضاییه با اشاره به ورودی 15 میلیون پرونده به دستگاه قضا گفت: سال 94 چهار هزار قاضی جذب دستگاه قضا می شوند.


به گزارش جماران به نقل از ایرنا ، آیت الله صادق آملی لاریجانی عصر روز شنبه پس از مراسم تجدید میثاق با امام راحل (س) در جمع خبرنگاران افزود: البته یک تعداد از این قضات در حال حاضر مشغول به کار هستند.

رییس قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که قوه قضاییه مطلوب از منظر امام راحل (س) چه ویژگی هایی بادید داشته باشد و با این مطلوب چقدر فاصله داریم گفت: در قانون اساسی که به تایید امام راحل (س) رسیده است در اصول مختلف برای قوه قضاییه مسوولیت ها و اختیارات مختلفی ر ترسیم شده است.

وی ادامه داد: این مسوولیت ها حتی فراتر از رسیدگی به دعاوی است و بر اساس اصل 156 قانون اساسی علاوه بر رسیدگی به منازعات و فصل خصومات احقاق حقوق عامه مطرح شده است و بحث عدالت و آزادی های مشروع و همینطور پیشگیری از وقوع جرم و بحث نظارت و بازرسی نسبت به دستگاه های اجرایی مشاهده می شود.

آیت الله آملی لاریجانی خاطرنشان کرد که حضرت امام (س) در اوایل انقلاب با تحلیل و انگیزش عده زیادی از روحانیون فرمودند : اگر قوه قضاییه در کشور سالم و صالح باشد بقیه اجزای کشور نیز سالم و صالح می شوند.

وی اضافه کرد: این اهمیت دستگاه قضا و اهداف و مسوولیت هایی که برای آن ترسیم شده است را نشان می دهد.

آملی لاریجانی تصریح کرد: معتقدیم از اول انقلاب با معماری شهید بهشتی و با راهنمایی های بزرگان خصوصا حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، قوه قضاییه دائما در مسیر تکاملی بوده است و تا رسیدن به اهداف ترسیم شده فاصله داریم.

وی ادمه ادامه داد: مردم باید دستگاه قضایی را احساس کنند که به آن اعتماد داشته باشند و بدانند اگر کسی حق مظلومی را ضایع می کند مظلوم با مراجعه به دستگاه قضا به حقش می رسد.

به گفته آملی لاریجانی مراجعه مردم به دستگاه قضا روزافزون شده ، به گونه ای که در سال 93 قریب 15 میلیون پرونده در بخش های مختلف وارد دستگاه قضا شده است.

وی اضافه کرد: این از یک طرف موجب دغدغه هایی نسبت به ورودی پرونده است ، اما این موضوع نشانگر اعتماد مردم به دستگاه قضا است و از این بابت هم خوشحال هستیم و هم از اینکه کارکنان دستگاه قضا با تلاش فوق العاده شان بیش از ورودی پرونده ها مختومه داشته اند و برخی از مانده های پرونده های سال قبل را نیز مختومه کرده اند.

رییس قوه قضایی با اظهار امیدواری که این سیر تکاملی ادامه پیدا کند گفت: در عین حالی که به کاستی های قوه قضاییه اذعان داریم و این کاستی ها به دلیل کمبود اعتبارات و امکانات است، امیدواریم همچنان در مسیر تکاملی رو به جلو باشیم.

رییس قوه قضاییه درخصوص اقدامات عملی در قوه قضاییه برای جلب اعتماد مردم اظهار داشت: اقدامات بسیار متفاوت است که در گزارش های تلویزیونی اعلام کردم و فردا در همایش نیز مطالبی را بیان خواهم کرد.

لاریجانی ادامه داد: همچنین همکاران ما در نواحی مختلف قضایی مطالب را تشریح کردند اما باید بگویم با تلاشی که کردیم در جهت تسهیل دسترسی مردم به دستگاه قضا، استفاده از فناوری های نوین، جذب نیروی جدید در دستگاه قضا و تشدید نظارت در بخش های مختلف قوه قضاییه از جمله این اقدامات انجام شده می باشد.

وی اضافه کرد: تا پایان سال 94، چهار هزار قاضی جذب دستگاه قضایی می شوند که یک تعداد از آنها در حال حاضر مشغول به کار هستند و این چهره دستگاه قضا را حتما عوض خواهد کرد و نتیجه آن در چند سال آینده آشکار می شود.

لاریجانی تاکید کرد: در بحث سلامت کارکنان نظارت پیچیده ای در دستگاه قضایی داریم و نسبت به دستگاه های اجرایی این نظارت را تشدید کرده ایم.

وی از دیگر اقدامات انجام شده را برخورد با مفاسد اقتصادی و بانک ها اعلام کرد و گفت: شرح این موارد بسیار طول می کشد اما مطمئنم مجموعه تلاش های دوستان من چهره دستگاه قضا را در نظر مردم تغییر خواهد داد و همچنین آثار آن روی جامعه مطلوب خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما