تأکید رئیسجمهور بر ضرورت ایجاد تحول در آموزشوپرورش در آیین بزرگداشت مقام معلم
طرحی نو دراندازید
رئیسی: کسانی که آمادگی تحول در آموزشوپرورش را ندارند کنار بروند
صاحبخبر - گروه اجتماعی: رئیسجمهور مهمترین دستور کار شورای عالی آموزشوپرورش را اجرای منویات رهبر انقلاب و بررسی چرایی اجرایی نشدن سند تحول بنیادین دانست و گفت: اگر کسانی در آموزشوپرورش آمادگی یا روحیه تحولخواهی ندارند، در هر پست و سمتی که هستند حتما باید از سر راه کنار بروند تا تحول در این وزارتخانه ایجاد شود. حجتالاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی دیروز در آیین بزرگداشت مقام معلم در جمع اساتید، معلمان و دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان حاضر شد و ضمن تبریک به مناسبت روز معلم بر ضرورت تحولآفرینی در آموزشوپرورش تاکید کرد و گفت: هر سندی برای آموزشوپرورش و حوزههای فرهنگی باید ذیل سند تحول بنیادین تعریف شود. رئیسجمهور اظهار کرد: اینکه میگویند ایجاد تحول از مدرسه آغاز میشود، سخن درست و حکیمانهای است، لذا تأکید دارم در تهیه و تنظیم طرحهای تحولی در آموزشوپرورش حتماً از نظرات اساتید و دانشجویان این دانشگاه که آیندهسازان کشورند به گونهای استفاده شود که نسبت به این طرحها بیگانه نباشند. وی با اشاره به بیانات جامع رهبری معظم انقلاب در دیدار با معلمان، اقتضای اجرای توصیهها و منویات ایشان را تلاش مضاعف در آموزشوپرورش و سایر دستگاههای مربوطه عنوان کرد و گفت: اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نیز در انجام این تحول، یعنی هدایت وضع موجود به سمت وضع مطلوب، رفع کاستیها و تقویت نقاط قوت باید تلاش مضاعف کنند. رئیسجمهور در ادامه تحول در نظام آموزشی کشور را نیازمند اتاقهای اندیشهورزی دانست و اظهار داشت: در اجرای این تحول دانشگاه فرهنگیان بهترین گزینه و دانشجویان و اساتید آن بهترین مشاوران برای پیشرفت کار در آموزشوپرورش هستند. وی با بیان اینکه طی ۴ دهه گذشته به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، تجربیات بسیار خوبی در حوزه تعلیم و تربیت کسب شده است، تصریح کرد: دوره آزمون و خطا در حوزه تعلیم و تربیت گذشته و همه تصمیمات و کیفیت اجرای آنها باید دقیق و برنامهریزی شده باشد. رئیسی مهمترین دستور کار شورای عالی آموزشوپرورش را اجرای منویات رهبری و بررسی چرایی عدم اجرایی شدن سند تحول بنیادین دانست و گفت: اگر کسانی در آموزشوپرورش آمادگی یا روحیه تحولخواهی ندارند، در هر پست و سمتی که هستند حتماً باید از سر راه کنار بروند تا تحول در این وزارتخانه ایجاد شود. رئیسجمهور باور، عزم و اراده جدی و عمل و اقدام در میدان را ۳ لازمه مهم تحول دانست و اظهار داشت: انتخاب مدیران در حوزههای مختلف و در همه سطوح بویژه در دانشگاه فرهنگیان باید مبتنی بر نگاه تحولگرایانه باشد، چرا که این دانشگاه کانون تحول در آموزشوپرورش است و اگر این کانون به وظایف خود عمل نکند، تحول ایجاد نخواهد شد. رئیسی خلاقیت ابتکار، مهارتآموزی و مهارتافزایی را از جمله نیازهای ضروری کشور دانست و گفت: در وزارت آموزشوپرورش نیز باید موضوع «پرورش» و «آموزش» به صورت توأمان مورد توجه قرار گیرد. وی با اشاره به اهمیت جایگاه معلم در نظام حکمرانی کشور اظهار داشت: این معلم است که نیروی مستعده و متعلم را به شکوفایی میرساند و جامعه مبتنی بر علم را پایهگذاری میکند. رئیسجمهور در ادامه توجه به افزایش بهرهوری در کنار ارتقای علم در آموزشوپرورش را مورد تأکید قرار داد و گفت: هزینه کردن در آموزشوپرورش را سرمایهگذاری برای کشور میدانیم اما مهم است که به صورت ماهانه و حتی هفتگی میزان بهرهوری را ارزیابی کرد. رئیسی در ادامه مصونسازی جوانان و نوجوانان در مواجهه با شبیخون فرهنگی غرب را در گرو تحول در آموزشوپرورش و دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و افزود: اگر با رویکرد تحولگرایانه مدیران و اساتید آموزشوپرورش و دانشگاه فرهنگیان شاهد تحول و زمانهسازی باشیم، در آن صورت است که دیگر نگران فرزندانمان در دنیای اطلاعات و ارتباطات نخواهیم بود. رئیسجمهور ضرورت جذب نخبگان در دانشگاه فرهنگیان را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: این دانشگاه باید دقیقترین جذب، بهترین نگهداری و بالاترین سطح ارتقا در میان دانشگاههای کشور را دارا باشد. مناسبسازی فضای آموزشی در دانشگاه فرهنگیان با استفاده از فضاهای آموزشی بلااستفاده، استفاده از نظر و دیدگاه صاحبنظران در تهیه و تدوین محتواهای آموزشی و درسی، توجه به تأمین خوابگاه متأهلان در دانشگاهها با اولویتدهی به دانشگاه فرهنگیان و پرداخت بدون تأخیر حقوق معلمان حقالتدریس از دیگر تأکیدات رئیسجمهور در این مراسم بود. رئیسی در ادامه تأکید کرد: سند مورد استناد برای آموزشوپرورش و همه حوزههای فرهنگی سند تحول بنیادین است و اگر اسناد دیگری تنظیم میشود، باید ذیل این سند تعریف شوند. وی به اهمیت نقش خانوادهها در تعلیم و تربیت نیز اشاره کرد و گفت: خانوادهها در تعلیم و تربیت نقش محوری دارند و نباید خانواده را از گردونه تعلیم و تربیت حذف کرد. رئیسی همچنین به تبیین نامناسب طرح رتبهبندی معلمان در برخی محافل سیاسی و رسانهای نیز اشاره کرد و گفت: قطعاً در تجلیل و تکریم معلمان باید به معیشت آنها نیز توجه داشت اما موضوع معیشت تنها یک بعد این مساله است و توجه به شأن و منزلت و کرامت معلم و همچنین کیفیت کار معلمان نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ موضوعی که در اجرای طرح رتبهبندی معلمان بدرستی تبیین نشد و صرفاً مشکلات معیشتی آنها مورد تأکید قرار گرفت. رئیسجمهور در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۱۵۰۰ شهید تربیت معلم افزود: امیدوارم دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی به عنوان مراکز مهم تربیت معلم روز به روز ارتقا یابند و دولت هم آمادگی دارد در این راستا به وظایف خود عمل کند. پیش از سخنان رئیسجمهور، رضامراد صحرایی سرپرست آموزشوپرورش در سخنانی به تشریح برنامههای این وزارتخانه از جمله ارائه نقشه راه اجرایی سند تحول بنیادین، تأسیس پردیس تربیت مدیر، طرح اتصال مدارس به مساجد و آموزش به شیوههای نوین پرداخت. همچنین با حضور رئیسجمهور از سامانههای وزارت آموزشوپرورش با قابلیت ارائه ۳۰ خدمت الکترونیکی به ۱۷ میلیون کاربر رونمایی شد. سامانه جامع منابع انسانی، پنجره واحد خدمات الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش، پرتال وزارت آموزش و پرورش، سامانه جامع دانشآموزی، سامانه پرداخت اعتباری تواناکارت فرهنگیان و داشبورد هوشمند مدیریتی از جمله سامانههایی بود که با هدف تحقق اهداف دولت در راستای ارائه خدمات نوین دولت هوشمند در وزارت آموزشوپرورش مورد بهرهبرداری قرار گرفت.∎
نظر شما