شناسهٔ خبر: 59999392 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

فاینشنال تایمز: ایران به حضور پرمدت در سوریه ادامه می‌دهد

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه که برای تحکیم روابط دوجانبه انجام می‌شود، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های غربی و صهیونیستی داشته است. صهیونیست‌ها این سفر را پس از گذشت ۱۲ سال از بحران سوریه مهم ارزیابی کرده و نسبت به عواقب آن برای این رژیم ابراز نگرانی کردند.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور دیروز در رأس هیئتی بلندپایه از مقامات وارد دمشق پایتخت سوریه شد و مورد استقبال بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور قرار گرفت. در این سفر دو روزه قرار است مقامات دو کشور بر سر موضوعات مختلف اقتصادی و امنیتی گفتگو کنند و بررسی مسائل منطقه‌ای هم از جمله محور‌های این دیدار‌ها خواهد بود. سفر رئیسی به سوریه که نخستین سفر یک مقام ارشد ایرانی پس از ۱۲ سال به شمار می‌رود بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است.
شبکه الجزیره با پوشش این رویداد تاریخی، به نقل از محمد جمشیدی، معاون سیاسی رئیس‌جمهور اعلام کرد: «این سفر نشانه‌ای مبنی بر پیروزی استراتژیک ایران در منطقه است. روزنامه فایننشال‌تایمز با بیان اینکه بعد از طی یک دوره بحرانی، زمان بازسازی سوریه فرا رسیده است، از نفوذ ایران بر متحد قدیمی خود نوشت و تأکید کرد: «سفر رئیسی حاوی این پیام است که ما بشار اسد را در قدرت نگه داشتیم و به حضور پررنگ خود در منطقه ادامه می‌دهیم.» خبرگزاری رویترز هم با اشاره به اینکه این نخستین سفر یکی از رؤسای جمهور ایران به سوریه از آغاز جنگ در این کشور است، نوشت: «با برخورداری از حمایت نظامی و اقتصادی ایران و سوریه، اسد بار دیگر کنترل بخش اعظم سوریه را از معارضانی پس گرفت که از سوی کشور‌های منطقه حمایت می‌شدند؛ کشور‌هایی که اکنون به دنبال گفتگو با او هستند.» دویچه‌وله هم با انتشار گزارشی مفصل درباره هیئت همراه و اهداف سفر رئیسی به دمشق، نوشت: ایران نقشی بزرگ در دفاع از دولت سوریه ایفا کرده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس هم با انتشار تصاویری از ورود رئیسی به دمشق، به نقش کلیدی ایران در موفقیت‌های نظامی سوریه در مقابله با تروریست‌ها اشاره کرد و همزمانی این دیدار را با بهبود مناسبات ایران و عربستان از یک سو و کشور‌های عربی و دمشق از سوی دیگر حائز اهمیت دانست.
صهیونیست‌ها نگران شدند
سفر رئیسی به بیخ گوش سرزمین‌های اشغالی، موجی از نگرانی را در بین صهیونیست‌ها به راه انداخته است و رسانه‌های این رژیم نتوانستند به‌راحتی از کنار این مسئله عبور کنند. کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد: «سفر رئیسی به سوریه رخدادی بسیار خاص و استثنایی است و باید تل‌آویو را نگران کند، به ویژه اینکه نخستین سفر مقامی در قامت ریاست‌جمهوری ایران به سوریه، از آغاز جنگ در این کشور است.» در این گزارش آمده است: «رئیسی در این سفر دو روزه سلسله دیدار‌هایی را با بشار اسد خواهد داشت. همچنین وی خارج از پروتکل‌های مرسوم در این دیدارها، قرار است سفری به مناطق نظامی در سوریه نیز داشته باشد.» این شبکه صهیونیستی در ادامه گزارش خود نوشت: «ایران خواستار یکپارچه‌سازی محور امتداد یافته از ایران به حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی است و تقویت این محور، در راستای راهبرد جدید تهران در ارتباط با سیاست‌های خاورمیانه‌ای این کشور قرار دارد.»
روزنامه هاآرتص نیز گزارش مفصلی را به سفر رئیسی به دمشق و دیدار با بشار اسد اختصاص داد و نوشت: «این سفر در برهه‌ای انجام می‌شود که برخی کشور‌های عرب از جمله مصر و عربستان سعودی، در‌های دوستی را به روی اسد گشوده‌اند.» روزنامه اسرائیل‌هیوم هم با استناد به سخنان رئیسی در گفتگو با شبکه المیادین، نوشت: «رئیسی در سخنان خود اسرائیل را تهدید کرد و درباره ازسرگیری روابط با عربستان هم گفت که دشمنان از احیای روابط از جمله رژیم صهیونیستی عصبانی هستند.» روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز نوشت: «امروز رئیس‌جمهور ایران به سوریه سفر کرد، پاسخ مهم به غزه نه تنها لازم بود بلکه فرصت بسیار خوبی بود تا بازدارندگی آسیب دیده در جبهه شمالی را بازگردانیم، اما فرصت از دست رفت، یعنی کار به درستی مدیریت نمی‌شود.»
روعی کایس، رئیس بخش جهان عرب شبکه «کان» در توئیتی اظهارات رئیس‌جمهور ایران را نگران‌کننده خواند و نوشت: «رئیسی درباره سفر خود به سوریه گفت، ما به صراحت از همه جبهه‌های محور مقاومت حمایت می‌کنیم و سفر من به سوریه نیز در چارچوب همین حمایت است. برای تقویت جبهه مقاومت تلاش می‌کنیم و در آن تردید نخواهیم کرد.» یونی‌بن‌مناحیم، کارشناس امور راهبردی رژیم صهیونیستی هم با تشریح سیاست ایران مبنی بر منزوی‌سازی رژیم صهیونیستی، سفر رئیسی به سوریه را هشداری برای تل‌آویو ارزیابی کرده است. همچنین رسانه‌های عبری به نقل از عاموس گیلعاد، ژنرال ذخیره ارتش صهیونیستی درباره اهمیت سفر رئیسی به سوریه اعلام کردند: «ایرانی‌ها احساس می‌کنند که اسرائیل ضعیف شده است؛ آن‌ها باور نمی‌کنند و چشمان خود را می‌مالند و تعجب می‌کنند که یهودیان را چه شده است که خود را تضعیف می‌کنند.»
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در ماه‌های گذشته تلاش زیادی کرد تا بتواند کشور‌های عربی را به سمت عادی‌سازی روابط با این رژیم کشانده و ایران را در منطقه منزوی کند، اما این تحرکات نتیجه عکس داد و عربستان سعودی و دیگر اعراب به سمت تهران و دمشق متمایل شدند. بنابراین، تقویت مناسبات ایران و سوریه و همزمان بازگشت کشور‌های عربی به سوریه پس از ۱۲ سال، مقامات تندرو تل‌آویو را به شدت نگران کرده است که این روز‌ها نه در داخل سرزمین‌های اشغالی آرامش دارند و نه در بیرون.

نظر شما