شناسهٔ خبر: 59980724 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

واکنش‌ها به پیشنهاد فروش جزیره‌ها!

ستاره صبح - پارسا سپهری: میزان فروش نفت، تجارت، سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به دلیل تحریم‌ها و سوء مدیریت کاهش‌یافته است. در دولت یازدهم (دولت اول روحانی) با تغییر سیاست خارجی برجام امضا شد و رشد اقتصادی مثبت و سرمایه‌گذاری خارجی در کشور روند صعودی به خود گرفت، اما با خروج ترامپ از برجام (18 اردیبهشت 97) ورق برگشت و قیمت دلار و تورم روند افزایشی به خود گرفت و زندگی مردم بدتر شد. در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم احیای برجام تا یک‌قدمی پیش رفت، اما نمایندگان انقلابی با مصوبه 18 آذر 99 خود مانع احیای برجام شدند. تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم نتوانست برجام را احیا کند.عدم احیای برجام و کاهش درآمدهای نفتی وضع را به‌گونه‌ای پیش برده که «مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد فروش جزایر را برای پرداخت حقوق مطرح ‌کرده است!

صاحب‌خبر -

فروش جزایر
سجاد پادم، مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کشور یونان ۱۰۰ جزیره فروخت تا بتواند مطالبات بازنشستگانش را بدهد، ما هم به زودی به این وضعیت دچار می‌شویم. حتی اگر ۳ میلیون بشکه نفت را بدون تحریم بفروشیم و پولش را کامل بگیریم باز هم نمی‌توانیم بحران بازنشستگان را حل کنیم. باید در ۵ ماه ۸۵ هزار میلیارد کار عمرانی می‌کردیم ولی فقط ۱۳ هزار میلیارد اجرایی شده، یعنی ۲۰ درصد. (انتخاب)

همتی: برداشت بانک‌ها ۱۰ برابر شده است
عبدالناصر همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی بابیان اینکه ‏بانک مرکزی به توئیت دو هفته پیش پاسخ مبسوطی داده اعلام کرد: «قصد پاسخ به جواب ندارم، خصوصاً که ۸ برابر شدن برداشت بانک‌ها در کمتر از دو سال را رد نکرده‌اند. لیکن توئیت قبلی را بروز می‌کنم و اینکه رقم مذکور درکمتر از دو سال به ۱۰ برابر رسیده است! تا شرایط سخت‌تر و پرهزینه‌تر نشده تدبیر کنید.» (خبر آنلاین)
واکنش یک نماینده مجلس
معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اظهارنظر یکی از مدیران سازمان تامین‌اجتماعی مبنی بر این‌که «به زودی مجبوریم کیش، قشم و خوزستان را بفروشیم تا بتوانیم حقوق بازنشستگان را بدهیم»، گفت: باید دردهان چنین مدیری زد، من تعجب می‌کنم دولت چگونه به خودش اجازه می‌دهد این‌گونه با احساسات میلیون‌ها ایرانی بازی کند؟ از یک‌طرف آقایان می‌گویند در بحث فروش نفت در گفت‌وگو با ایلنا به چنین دستاوردهایی رسیده‌ایم، ما تحریم‌ها را دور زده‌ایم ما منابع فروش نفت‌مان افزایش پیداکرده است، از سوی دیگر این‌گونه دل مردم را خالی می‌کنند که با این روند مجبوریم برای مطالبات جامعه بازنشستگان قشم، کیش و خوزستان را بفروشیم و مثال می‌زنند یونان ۱۰۰ جزیره خودش را فروخت. چرا یک مدیر نامدیر به خودش اجازه می‌دهد این‌گونه میهن را دچار چالش کند؟ من از دولت آقای رئیسی تعجب می‌کنم چرا اجازه می‌دهند مدیران این‌گونه مقدسات مردم را زیر سؤال ببرند اگر در این شرایط نمی‌توانند مرهمی بر دردهای مردم باشند حداقل نمک روی دردهای مردم نپاشند. وی ادامه داد: اگر مسئولین واقعاً حرف زدن بلد نیستند، حرف نزدن را که می‌توانند انجام دهند. اولاً چه ضرورتی دارد که مسئولان تا این حد صحبت کنند؟ در کجای دنیا مسئولان اجرایی این همه سخنرانی، مصاحبه و صحبت انجام می‌دهند؟ شما کارتان اجرا است و کارتان این است که دردی از مشکلات بی‌پایان مردم را درمان کنید، این چه سبک و سیاقی است؟ باید در اولین جلسه مجلس در این خصوص صحبت کنیم. سعیدی درباره این‌که این سخنان در تضاد با صحبت‌های دولت در خصوص رشد اقتصادی و سایر دستاوردهایی است که مطرح می‌کند، عنوان کرد: این سخنان پارادوکس محض است، استعفای این مدیر نامدیر کمترین کاری است که اتفاق می‌افتد، صبر انقلابی مردم نباید باعث شود مدیران دولت این‌گونه اصول ایران و ایرانی را زیر سؤال ببرند. (ایلنا)

واکنش شورای اطلاع‌رسانی دولت به ایده فروش کیش و قشم
احسان صالحی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: در خصوص بی‌دقتی و کج‌سلیقگی یک مدیر وزارت رفاه در بیان راه‌حلی نادرست برای حل ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، وزیر محترم رفاه تأکید کرد موضع مذکور، شخصی و مؤکداً برخلاف سیاست‌های دولت و اقدامات این وزارتخانه برای حل ریشه‌ای و ساختارمند معضلات بجا مانده از گذشته است.

نظر شما