شناسهٔ خبر: 5994410 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارش خبرنگار جماران از وین/1

نخستین خبرها از وین در لحظات قبل از آغاز مذاکرات

صاحب‌خبر -

خبرنگار اعزامی جماران به محل مذاکرات-وین: وین آماده برگزاری دور نهایی مذکرات هسته ای می گردد.
به گزارش خبرنگار اعزامی جماران به وین، از صبح امروز به تدریج خبرنگاران ایرانی و خارجی در حال استقرار در مجاورت هتل کوبورگ، محل برگزاری مذاکرات هستند.
طبق اخبار بدست آمده، وزیر خارجه آمریکا و هیات همراهش در حال حاضر در پرواز از آمریکا به اتریش هستند و تا ساعاتی دیگر وارد وین خواهند شد. بدین ترتیب جان کری اولین وزیر خارجه ای خواهد بود که در محل برگزاری مذاکرات حاضر می شود.
وزیر خارجه کشورمان نیز پیش از ظهر فردا وارد هتل کوبورگ می گردد و به احتمال زیاد اولین ملاقات بین وزرای خارجه دو کشور فردا عصر برگزار می گردد.
به گزارش جماران عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان در همین رابطه اعلام کرد که روزهای شنبه و یکشنبه ملاقات‌های دو جانبه بین وزرای خارجه و بعضاً چند جانبه برگزار شود و بعد دوباره کار نگارش ادامه پیدا خواهد کرد.

طبق اعلام منابع نزدیک به هیات های اروپایی، وزرای خارجه انگلیس و آلمان و نیز خانم موگرینی (مسوول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا) نیز روز یکشنبه به مذاکرات خواهند پیوست.
فرانس 24 نیز گزارش داد که لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه به امریکا می رود و سپس روز سه شنبه عازم وین می شود. این خبرگزاری پیرامون اهداف سفر فابیوس به آمریکا اطلاعاتی ارائه نکرده است.

تا این لحظه، هیچ خبری از زمان ورود وزرای خارجه روسیه و چین به محل مذاکرات منتظر نشده است و این دو وزیر خارجه، مانند مذاکرات پیشین ترجیح داده اند با تاخیر و در زمان اوج  گفتگوها به مذاکرات بپیوندند.
لازم به ذکر است که مذکرات کشورهای 1+5 با ایران در هفته های اخیر در سطح معاونان وزرای خارجه در جریان بوده و طرفین سعی در نهایی سازی متن توافق نهایی داشته اند، امری که طبق اعلام هیاتها، با مسئله هایی جدی روبرو بوده و به تعبیری به کندی پیش رفته است، باید در مذاکرات فشرده پیش رو نهایی شود.
در تحولی مرتبط، امروز کاخ سفید اعلام کرد که روسای جمهور آمریکا و روسیه طی گفتگویی تلفنی در مورد موضوعات مهم بین المللی از جمله مذاکرات هسته ای تبادل نظر کرده اند.

نظر شما