شناسهٔ خبر: 5993610 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

معمای حل نشده تماشاگران

- در شرایطی که شواهد و قرائن از برتری اکران نوروز ۹۳ بر اکران نوروز ۹۴ حکایت داشت، مؤسسه سینما شهر سازمان سینمایی وزارت ارشاد با انتشار آمار و ارقام فروش فیلم‌ها و سینماها در فصل بهار ۴سال اخیر بر تمام برآوردها خط بطلان کشید و بر افزایش تعداد تماشاگران در بهار امسال تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهري، بر اساس آنچه در گزارش مؤسسه سينما شهر آمده، در 3‌ماه ابتدايي سال94 در مجموع 2ميليون و ۸۰۸هزارو۲۸۷ نفر در سراسر ايران براي ديدن فيلم به سينماها رفته و كمي بيش از ۱۵ ميليارد و 435ميليون تومان براي اين سرگرمي خود هزينه كرده‌اند.

به اين ترتيب، ميانگين قيمت بليت در بهار امسال رقمي در حدود 5 هزار و500 تومان بوده كه بيش از هزار تومان افزايش قيمت را نسبت به سال گذشته نشان مي‌دهد. اگر درآمد سينماها را در بهار93 به تعداد تماشاگران تقسيم كنيم، عددي كه به‌دست مي‌آيد ميانگين قيمت بليت در 3‌ماه ابتدايي سال‌گذشته و معادل 4هزار و 200تومان است. مجموع مخاطبان سينما در بهار سال قبل 2ميليون‌و۷۹۴ هزار و ۸۹۰نفر بود و اين تعداد علاقه‌مند سينما در مجموع بيش از 11ميلياردو737‌ميليون تومان براي خريدن بليت و ديدن فيلم در سالن‌هاي تاريك روانه گيشه سينماها كردند.

تا اينجا همه آمار و ارقام و معادله‌ها به نفع گيشه بهار94 و البته سازمان سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است كه در گزارش خود اعلام كرده كه آمار فروش سينماها در 93 روز ابتدايي سال94 با 25درصد افزايش به بيش از 15ميليارد تومان رسيده و ركورد فروش چند سال اخير را شكسته است. افزايش تقريبي 3ميلياردو700 ميليون توماني هم حاكي از موفق‌بودن سياست‌هايي است كه در 2سال اخير براي كشاندن پاي عموم مردم به سينماها طراحي و اجرا شد.

اما وقتي پاي مقايسه تعداد تماشاگران به ميان مي‌آيد، پاي استدلال چوبين آمار و ارقام مي‌لنگد! تفاوت تعداد تماشاگران بهار سال گذشته و بهار امسال در بهترين حالت از عدد 13هزارو397 نفر فراتر نمي‌رود. با توجه به 3ميلياردو700 ميليون توماني كه اين عده براي رفتن به سينما خرج كرده‌اند، به‌نظر مي‌رسد هريك از اين تماشاگران براي ديدن يك فيلم بليت‌هايي خريده‌اند كه هر كدام (براي درست درآمدن معادله) 267هزار تومان قيمت داشته است!

همزمان با انتشار گزارش مؤسسه سينما شهر، يكي از سايت‌هاي خبري هم دست به كار جمع‌آوري و مقايسه آمار و ارقام حاصل از اكران 14فيلم بهار94 با 19فيلم بهار93 زد اما آنچه در پايان حاصل شد، كاملا متفاوت از گزارش رسمي بود. بر اين اساس، فيلم‌هاي اكران بهار امسال با توجه به افزايش ميانگين قيمت بليت سينماها بيش از 15ميلياردو512 ميليون تومان فروختند و فيلم‌هاي سال93 درمجموع بيش از 18ميلياردو950ميليون تومان.

براي اتفاقي كه در گزارش سازمان سينمايي افتاده، چند روايت مي‌توان درنظر گرفت؛ اول اينكه در تدوين اين گزارش فروش فيلم‌هاي اكران نوروز در زمستان درنظر گرفته نشده و به همين دليل درآمد فيلم‌ها در بهار93 كمتر از بهار94 شده است. مورد دوم هم اينكه در شمارش تعداد تماشاگران اشتباهي پيش آمده كه آن هم با توجه به ميانگين قيمت بليت اندكي بعيد به‌نظر مي‌رسد. درهرحال، اثبات ادعاي افزايش استقبال از سينماها در بهار93 نسبت به بهار94 به يك روايت بسيار معتبرتر نياز دارد.

نظر شما