شناسهٔ خبر: 59922370 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حمایت از خانواده‌های دارای فرزند چند قلو در سراسر کشور

­طرح حمایت از خانواده‌های دارای فرزند چند قلو از امروز­ در سراسر کشور ­فراگیر می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای اشراقی، مجری طرح حمایت از خانواده‌های دارای فرزند چند قلو گفت:­ از همان اوایل سال ۱۴۰۱ که این طرح تصویب شد؛ در سراسر کشور بدون هیچ گونه محدودیت اجرا شد و تا به امروز حدود ۲۰۰ خانواده دارای سه قلو و چهار قلو تحت حمایت قرار گرفتند.
 
<div id="video-display-embed-code_9566007"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3833125/9566007?width=600&height=350"></script></div>
 
آقای اشراقی در برنامه سلام خبرنگار امروز در پاسخ به این سوال مجری که در این طرحی که از امروز آغاز می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟  گفت:­بنیاد ۱۵ خرداد ستاد فرمان امام با توجه به کارویژه‌هایی که تعریف شده است برای آن بعد از این که ذیل ستاد فرمان امام از سال ۹۹ به بعد درآمد، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در این کارویژه‌ها تعریف شده بحث جمعیت و خانواده هست. ­بحث جمعیت و خانواده حدود ۲۰ کارویژه تعریف شده است که یکی از آن‌ها بحث حمایت از خانواده‌های چند قلوست.
امروز آغاز فراگیر این طرح هست و از همان اوایل سال ۱۴۰۱ که این طرح تصویب شد در بنیاد ۱۵ خرداد این طرح اجرایی شد و در سراسر کشور بدون هیچ گونه محدودیت اجرا شد و تا به امروز حدود ۲۰۰ خانواده هست که سه قلو و چهار قلو تحت حمایت قرار گرفتند.
سوال:آغاز فراگیر یعنی چه، اگر در سراسر کشور سال ۱۴۰۱؟
اشراقی: از امروز به صورت عمومی سامانه این طرح اعلام رسمی و عمومی می‌شود. ­آن موقع به صورت موردی خانواده‌هایی که ادارات کل ستاد فرمان امام در استان‌ها با توجه به آن پایگاه داده‌ای که در اختیارشان قرار داشت.
سوال:تا الان معرفی شدگان بودند و از این به بعد هر کس که دارای چند قلو هست می‌تواند مراجعه کند به پایگاه‌ها؟
اشراقی، مجری طرح حمایت از خانواده‌های دارای فرزند چند قلو:
از امروز در برنامه‌ای که همکاران شما حضور خواهند داشت حول و حوش ساعت ۱۹ امروز قرار است سامانه مرتبط به این که الان هم می‌توانم آدرس سامانه را عرض کنم.
سوال :آدرس سامانه را بفرمایید که آن‌هایی که دارای چند قلو هستند مراجعه کنند؟
 اشراقی:­ایران جوان دات ۱۵۴۲ دات آی آر، ­به این سامانه مراجعه کنند و آن جا دو بخش وجود دارد. اول­در خصوص همین که ان شاءالله ثبت نام کنند، خانواده‌هایی که دارای فرزند چند قلو هستند، بتوانیم در خدمت شان باشیم. ­یک بخش هم در خصوص فراخوان نام گذاری این طرح از عموم مردم که جوایز نفیسی به کسانی که برترین نام را تعیین می‌کنند، تعلق می‌گیرد.
سوال:دنبال یک نام هستید که به جای طرح حمایت از خانواده‌های دارای چند قلو یک عنوان مختصر و مفیدی بگذاریم.
اشراقی:مثل یکی دیگر از طرح‌های مان که لبخند مادری است و خدا را شکر عمومیت پیدا کرده است در برنامه‌های مختلف صدا و سیما و عموم مردم جا باز کرده که آن طرح یکی از بسته‌هایی که در این طرح تقدیم حضور خانواده‌ها می‌شود، هست، بسته‌های شامل ۴۰ قلم کالا از بدو تولد تا دو سالگی، شامل ۴۰ قلم کالا.
سوال:به جز بسته‌های کالایی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد و ۴۰ قلم، چه حمایت‌های دیگری از خانواده‌های دارای چند قلو می‌شود؟
 اشراقی:این بسته که کامل و جامع هست برای کودک از کالای باکیفیت ایرانی تهیه شده است، هدیه دیگری که تقدیم حضور خانواده‌ها می‌شود کارت هدیه به مادر خانواده هست
به ازای هر فرزند، یک میلیون تومان هست.
آن بسته‌ها به ازای هر فرزند در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.
سوال:در آن بسته‌ها چه اقلام و کالا‌هایی وجود دارد؟
اشراقی:اقلام چیزی که خیلی برای خانواده‌ها مهم هست، شیر گرم کن که مورد استفاده شان هست، حتی کتاب‌هایی که مادران و پدران می‌خواهند مطالعه کنند و بهتر بتوانند در بهداشت.
سوال:الان همه درگیر پوشک بچه هستند که خیلی هم گران قیمت هست؟
اشراقی:کتاب‌هایی که بخواهند چطور با بچه‌ها برخورد کنند برای آن‌هایی که تازه بچه دار شدند؟
مواردی که در بسته شامل هست، به جز آن مصرف شش ماه پوشک کودک به ازای هر فرزند.
سوال : بچه‌های تازه متولد شده تا دو سال هزینه‌های جانبی شان خیلی زیاد هست، اقلامی که شما در نظر گرفتید؟
اشراقی: ۲۴ بسته ۴۲ عددی با کیفیت که در مناقصه‌ای که برگزار شده است برترین پوشکی که در بازار موجود بود، تعیین کردیم و در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد. ­این سه مورد و آن بسته شامل ۴۰ قلم و کارت هدیه و آن پوشک در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.
سوال:کل بسته حمایتی که از خانواده‌های چند قلو داشته باشید به ازای هر کدام از فرزندان شان همین سه مورد هست؟
 اشراقی:­ بله، همان بسته لبخند مادری حدود ۵ میلیون تومان هزینه اش هست و پوشک را هم که خودتان می‌دانید.
سوال :این بسته‌ها یک بار به خانواده‌های چند قلو تحویل می‌دهید یا به سنوات یا ماه‌های مختلف هست به دفعات هست؟
اشراقی:طرح‌هایی که در ۱۵ خرداد داریم، افق طرح ما به شکلی هست هر خانواده‌ای که صاحب اولاد خواهد شد این بسته‌های لبخند مادری طرح حمایتی را داشته باشیم و عدد گام با توجه به بحث‌های بودجه‌ای و این که تشویق صورت گیرد خانواده‌های دارای فرزند چند قلو هست.
سوال: این بسته‌های حمایتی کلا یک بار برای هر فرزندی تعلق می‌گیرد، یا مدت زمانی در نظر گرفتید مثلا هر فصلی یک بسته حمایتی به این خانواده می‌دهیم.یا هر سال به هر خانواده می‌دهیم؟
 اشراقی، مجری طرح حمایت از خانواده‌های دارای فرزند چند قلو:
در حال حاضر یک مرتبه هست.
سوال:یعنی در باغ سبز به آن‌ها نشان می‌دهید؟
اشراقی:مقام معظم رهبری در پیام‌های متعدد در حوزه جمعیت بیاناتی داشتند اصل مهم در حوزه فرزندآوری و فرزندپروری مسایل فرهنگی است. ­بینه از این بالاتر که در تمام دنیا دهک‌های بالای جمعیتی فرزندآوری پایین تری دارند و این نکته به ما این مهم را اشاره می‌کند که در موارد تسهیلات اقتصادی که حتما به عنوان اهرم بسته‌های حمایتی وجود داشته باشد مثل همین اهمیتی که قائل شدید و بنده در خدمت تان هستم این نکته را نشان می‌دهد که مسایل فرهنگی و رفع گره‌های ذهنی برای خانواده‌ها خیلی مهم است که لذت فرزندآوری و فرزندپروری را به خانواده‌ها منتقل کند.
امروز در مراسمی که داریم با حضور خانواده‌ها که دارای فرزند چند قلو هستند که مورد حمایت بنیاد ۱۵ خرداد قرار گرفتند و در تهران و استان‌های همجوار دعوت کردیم و در خدمت شان هستیم و در گزارش خبرنگاران شما تهیه خواهد شد همین را منتقل کنیم که آن لذت و برکتی که در خانواده می‌آورد آن قدر بالا هست در کنار حمایتی که می‌شود جامعه را به سمتی گسیل کند که فرزندآوری را داشته باشد.الان در یک برهه خیلی حساسی قرار داریم و با توجه به این که نرخ باروری در سال ۶۵، شش و نیم بوده است و الان متاسفانه با توجه به مواردی که خیلی در این مقال نمی‌پردازم که امروز حدودا نرخ باروری یک و هفت و برخی آمار‌ها یک و شش هست و اگر در ۴-۵ سال آینده این شرایط را تغییر ندهیم که به لطف خدا با حضور دولت آقای رئیسی و تسهیلاتی که بیشتر از پیش در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته است اگر این شرایط تغییر نکند، با تغییر نسلی که صورت بگیرد.
تا چهار پنج سال آینده این تغییر نکند وارد چاله جمعیتی می‌شویم که خدای ناکرده ممکن است ۲۰۰ سال در آن چاله قرار گیریم.
مشکلاتی که آلمان و ژاپن و کشور‌های دیگر با این معضل روبه رو هستند الان درگیر هستند و ما با تغییر نسل ۲۰ یا ۳۰ سال بعد مشاغل عادی از مکانیک گرفته تا مشاغل حساس استراتژیک مثل جراح و حتی سرباز که امنیت کشور را باید تامین کند با کمبود روبه رو می‌شویم و به همین جهت می‌طلبد با وجود مشکلاتی که خانواده درگیر هستند حتما بحث جمعیت و فرزندآوری چه با تهسیلات اقتصادی و چه با پیشبرد رفع گره‌های ذهنی از سمت رسانه‌ها و بزرگوارانی که در این حوزه کار می‌کنند، این رفع شود.
سوال :به صورت موردی در استان‌های مختلف براساس مراجعه‌ای که به شما داشتند این بسته‌ها را از سال ۱۴۰۱ تحویل می‌دادید، برآورد و پیش بینی دارید که در کدام یک از مناطق کشور بیشترین میزان افرادی را دارید که چند قلو دارند و شما باید به آن‌ها در این طرح حمایتی آن‌ها را لحاظ کنید؟
 اشراقی: تصویری بود که پراکنی شود و پراکندگی که توزیع کردیم الان را نشان می‌داد. بیشترین استان بندرعباس بوده است ما این بسته‌ها را تحویل دارای فرزند چند قلو بودند، استانی مثل گیلان و مازندران که بیشترین مشکلات بحث جمعیتی را دارند و فقر فرزندآوری روی آن استان هست، کمترین دریافت کننده را داشتیم و تلاش می‌کنیم.
سوال:خدا را شکر که شاید وضعیت شان بهتر از استان‌های جنوبی کشور هست.‌
می‌شود این طور برداشت کرد، نمی‌دانم نقشه‌های آماری از میزان جمعیت و نرخ باروری در همان سال‌های چطور هست؟
اشراقی:گیلان و مازندران کمترین هست با فراگیر شدن این طرح‌ها و طرح ایران جوان که در خصوص زوج‌های متاهل دانشجو هست و آن جا هم خانواده‌هایی که متاهل و دانشجو هستند و طرح حمایتی ایران جوان را داریم و طرح لبخند مادری و کارویژه دیگری که در حوزه جمعیتی تعریف کردیم و دیگر طرح‌های دیگر نهاد‌ها زیر نظر ستاد ملی جمعیت فعالیت می‌کنند، دنبال این هستیم این تشویق‌های انجام شده منجر به این شود که سرانه جمعیتی مان تغییر کند.

نظر شما