شناسهٔ خبر: 59898519 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده سازمان ملل خواستار میزبانی کشورهای منطقه برای مذاکره طرف های درگیری در سودان شد

تهران-ایرنا- نماینده ویژه سازمان ملل در سودان جمعه شب تأکید کرد که از کشورهای مهم منطقه خواستیم که میزبان عبدالفتاح البرهان رئیس ارتش و حمیدتی رئیس نیروهای پشتیبانی سریع سودان برای میانجیگری میان آنها باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ولکر پرتس (Volker Perthes) نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سودان و رئیس مأموریت کمک به انتقال در این کشور (UNITAMS) به شبکه الجزیره قطر گفت که درحال حاضر راه برون رفت از بحران سودان آتش‌بس و مکانیزمی برای نظارت برای اجرای آن است.

وی افزود: با طرف‌های درگیر در سودان ارتباط داریم، اما ما نیازمند یک سازوکار نظارتی برای توقف درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس هستیم.

پرتس اضافه کرد: طرفی که گفت وگو را رد کند، حتی اگر در جنگ سودان پیروز شود، اما به لحاظ بین المللی منزوی خواهد شد.

وی بار دیگر تأکید کرد که نیازمند یک مکانیزم محلی، بین المللی و منطقه‌ای برای نظارت بر جریان آتش‌بس در سودان هستیم.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود برقراری چند دور آتش بس در سودان با میانجیگیری و حمایت آمریکا و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین درگیری، نبرد در خارطوم پایتخت این کشور و مناطق اطراف آن ادامه دارد. درگیری‌های شدید میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در دو منطقه «الکدرو» و «الحلفایة» در شهر «الخرطوم بحری» در شمال پایتخت سودان وجود دارد. در عین‌حال، روند تخلیه اتباع خارجی از این کشور نیز همچنان ادامه دارد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد تداوم درگیری ها در سودان خطر بی ثباتی در منطقه را افزایش می دهد.

وی روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت: هرچه درگیری ها در سودان ادامه یابد، خطر بی ثباتی در منطقه افزایش می یابد.

دوجاریک تصریح کرد: سعی ما این است که رهبران دو گروه درگیر در سودان برای مسیر پیش رو و یک آتش بس طولانی تر موافقت کنند.

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز گذشته اعلام کرد در پی درگیری های سودان، تاکنون حدود ۲۰ هزار سودانی به کشور چاد فرار کرده‌اند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی، چهارم اردیبهشت ماه (۲۴ آوریل) بار دیگر از طرفین درگیری ها در سودان خواست، فوری درگیری ها را متوقف کنند و اعلام کرد سازمان ملل به هماهنگی نزدیک با شرکا برای کاهش تنش ها و برقراری آتش بس پایدار در سودان ادامه خواهد داد.

نظر شما