شناسهٔ خبر: 59891357 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دیوان کیفری بین‌المللی در جست‌وجوی نزدیکان فراری عمر البشیر از زندان «کوبر»

حمید محمدطاهری

دیوان کیفری بین‌المللی از تعقیب متهمان فراری از زندان «کوبر» سودان و زیر نظر داشتن وضعیت رئیس جمهوری مخلوع این کشور خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الشرق الأوسط، سخنگوی دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد که پس از انتشار اخباری مبنی بر فرار برخی نزدیکان عمر البشیر، رئیس‌جمهوری مخلوع سودان از زندان کوبر، این دادگاه وضعیت البشیر و افراد تحت تعقیب نزدیک به وی را زیر نظر دارد.

وی در این باره تصریح کرد که دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی به دقت گزارش‌های رسانه‌ها درباره وضعیت زندان کوبر و افراد تحت تعقیب دادگاه در داخل زندان را زیر نظر دارد.

این اظهارات پس از آن بیان شد که برخی از زندانیان زندان کوبر اخیرا به دلیل درگیری‌های سودان و وضعیت آشوب این کشور از زندان گریخته و گفته می‌شد البشیر و معاونان برجسته‌اش هم جزو آنها هستند.

به دنبال انتشار اخبار ضد و نقیضی مبنی بر فرار رئیس جمهوری مخلوع سودان از زندان «کوبر» با آغاز درگیری‌های خشونت‌آمیز در این کشور، رویترز در خبری اعلام کرد عمر البشیر اصلا در زندان نبوده و پیش از آغاز درگیری‌ها برای درمان به یک بیمارستان نظامی منتقل شده بود.

پس از آن نیز ارتش سودان تایید کرد که البشیر فرار نکرده و در بیمارستان نظامی خارطوم تحت نظر است.

همچنین وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور در دیدار با آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، متعهد شد که برای توقف دائمی جنگ در سودان، محافظت از غیرنظامیان و اطمینان از دسترسی به کمک های بشردوستانه، بر طرفین درگیری فشار بیاورد.

بلینکن در این دیدار نسبت به برقراری آتش بس پایدار در سودان و بازگشت امور به مسیر سیاسی تحت رهبری غیرنظامیان ابراز امیدواری کرد و گفت که دو طرف از نزدیک برای رسیدگی به بحران سودان با یکدیگر همکاری می‌کنند.

گوترش نیز گفت که به همراه وزیر امور خارجه آمریکا در تلاش برای میانجیگری با هدف برقراری آتش بس در سودان هستند.

وی از حمایت واشنگتن از روند جابجایی کارکنان سازمان ملل از مناطق درگیری به بندر «پُرتسودان» قدردانی کرد.

درگیری‌های پراکنده در سودان از صبح روز شنبه (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» بر سر قدرت آغاز شده است.

با وجود اعلام چند مرحله آتش بس؛ اما نیروهای ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع علیه یکدیگر حملات پراکنده انجام داده‌اند و در عین حال هر یک از طرف‌های درگیر طرف مقابل را به نقض آتش بس متهم می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما