شناسهٔ خبر: 59883318 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت:

قبرستان بقیع، قطعه‌ای بی‌بدیل درجهان

حجت الاسلام نواب، قبرستان بقیع را قطعه‌ای بی‌بدیل درجهان توصیف کرد که قبور ائمه و صحابی مدفون در آن با ظهور وهابی‌ها به ویرانه تبدیل شد. ‏

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  سرپرست حجاج ایرانی قبرستان بقیع را قطعه‌ای بی‌بدیل درجهان دانست و گفت: قبور ائمه مظلوم بقیع(ع) بعد از مضجع پیامبر ارزشمندترین مزار است که برای آسمانیان و زمینیان نورافشانی می‌کند.

حجت الاسلام سیدعبدالفتاح نواب در آیین پیش‌کنگره‌ی بین‌المللی بقیع، مدفن امامان و اصحاب در قم افزود: بقیع رازدار شب‌های عبادت پیامبر اسلام(ص) است و بسیاری از صحابی رسول اکرم در این قطعه از زمین از درجات عالی علمی و معنوی پیامبر (ص) به کسب فیض نائل شدند.

وی گفت: درحالیکه قبوربزرگان در همه جای دنیا مورد تکریم و احترام قرار دارد، اما متاسفانه وهابی‌های تندرو در سال یکهزار و سیصد و پنج هجری شمسی با هتک حرمت به قبور ائمه بقیع (علیهم السلام) و با فشار و تهدید، مردم آن روزگار را وادار کردند تا قبور بقیع را تخریب کنند.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار داشت: در آن روزگار جز بقعه حضرت حمزه (ع) بقیه بقاع در مدینه به وسیله خادمین و خود مردم آن دوران تخریب شدند.

حجت الاسلام نواب یادآور شد با نگاهی به دوران تاریخی متوجه می‌شویم که بقعه این قبور از دوران سلجوقی‌ها به مدت شش قرن مورد تکریم و تجلیل قرار داشت؛ اما با ظهور وهابی‌های تندرو به ویرانه تبدیل شدند. ‏

وی با اشاره به اینکه قبور بزرگان در همه کشور‌ها به عنوان افتخار و سند هویت آن‌ها به شمار می‌رود؛ افزود: در برخی کشور‌های اسلامی تفکر وهابی تمام این آثار را از بین برد تا نام و نشانی از اهل بیت پیامبر به جای نماند.

حجت الاسلام  نواب دومین مرحله تخریب قبور بقیع را به تاریخ ۳۱ فروردین یک هزار و سیصد و پنج و بنابر فتوای علمای وهابی دانست و خاطرنشان کرد: در این مرحله به هیچ یک از قبور صحابی و منسوبین اهل بیت و پیامبر رحم نکردند و همه آثار به جای مانده از این بزرگان را از بین بردند.

دکتر محمدحسین رجبی دوانی مورخ و تاریخ نگارمعاصر، دیگر سخنرانان این همایش بود که در خصوص نحوه روند تاریخی شکل گیری قبرستان بقیع سخن گفت.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی درسخنرانی خود حوادثی را که باعث تخریب و از بین بردن قبور بقیع و سایر صحابی شد، بیان کرد.

در ابتدای این مراسم، دکتر میرزا علیزاده رئیس پژوهشکده حج و زیارت و رئیس کنگره بین المللی بقیع به تشریح مهمترین اقدامات صورت گرفته دردو سال گذشته در ارتباط با این کنگره پرداخت.

وی گفت: تاکنون ده‌ها پیش نشست و همایش برای برپایی باشکوه کنگره بین المللی بقیع برگزارشده و۲۰ جلد کتاب آماده سازی و ده جلد نیز منتشر شده است.

وی افزود: علاوه بر انتشار چهل و شش مقاله پژوهشی در مجلات پژوهشکده حج و زیارت، برای غنی سازی مباحث پژوهشی این کنگره با همه مراکز حوزوی و تحقیقاتی که در خصوص بقیع فعالیت می‌کنند؛ رایزنی شده است تا از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این مراکز در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این کنگره استفاده شود.

دکترعلیزاده ابرازامیدواری کرد که با فراهم شدن مقدمات، این کنگره در اردیبهشت ماه سال آینده در قم و تهران برگزار شود.
گفتنی است پیش کنگره بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب از سوی پژوهشکده حج و زیارت پیش از ظهر امروز در ساختمان حوزه نمایندگی، ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد و علاقه‌مندان می‌توانستند به صورت زنده این پیش کنگره را از لینک پخش مجازی revaghemighat.tv مشاهده کنند.

نظر شما