شناسهٔ خبر: 5980447 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

«همدم»؛ سالن تئاتری با امکانات جدید و خاص در مشهد مقدس

خبرگزاری تسنیم: سالن «همدم» ظرفیت سخت‌افزاری فرهنگ و هنر مشهد مقدس است که اتفاقا در راستای امور خیریه ساخته شده است، ظرفیتی که باید دید در آینده هنرمندان و مسئولان چه بهره‌ای از آن می‌برند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مسئله نبود سالن‌ برای اجرای تئاتر و اکران فیلم، یکی از موضوعات همیشگی مورد انتقاد در حوزه هنر است. برخلاف تمام ادعا‌ها مبنی بر اینکه پس از انقلاب اسلامی هیچ سالنی به سالن‌های موجود کشور اضافه نشده است، با کمی جستجو می‌توان دریافت که اینگونه نبوده و همواره فضاهای بسیاری به ساخت سالن‌‌ها اختصاص داده شده است.

دو عامل باعث شده است که سالن‌های جدیدالتاسیس گروه‌ها و سازمان‌های مختلف به هیچ وجه دیده نشوند و خاک بخورند. عامل اول استاندارد نبودن سالن است که حاصل عدم مشاوره صحیح با فعالان عرصه هنر می‌باشد. عامل دوم نیز که اصلی‌ترین مسئله می‌باشد، عدم آگاهی و شناخت لازم در مدیریت این سالن‌ها است. حتی اگر سالنی استاندارد هم نباشد، می‌توان با تغییراتی نسبتاً جزئی آن را استاندارد کرد، اما آیا مدیریت فرهنگی این سالن‌ها این موضوع را درک می‌کنند؟

پیش از این در گزارش‌های مختلفی به سالن‌های مختلف استان تهران و به ویژه وضعیت نابسمان سالن‌های خرمشهر و آبادان پرداخته بودیم، حالا در ادامه این روند به معرفی ظرفیت دیگر استان‌ها می‌پردازیم. اکنون معرفی سالن‌ها تبدیل به یک دغدغه شده تا شاید آگاهی هم در میان هنرمندان نسبت به ظرفیت سالن‌های منطقه خودشان بالا برود و هم مسئولان احساس وظیفه کنند تا عدالت فرهنگی را جاری کنند.

سایت مشهد تئاتر از سایت‌های فعالی است که در استان خراسان رضوی کاملا شناخته شده است. این سایت اخیرا سالنی در مشهد مقدس معرفی کرده است که می‌تواند ظرفیتی باشد برای تئاتر و سینمای این کلان شهر، سالنی که می‌تواند با  ناآگاهی در مدیریت از آن استفاده درست نشود. این که مسئولان این سالن و هنرمندان مشهد مقدس چقدر از چنین ظرفیتی استفاده می‌کنند و در راستای امور هنری به ویژه تئاتر حرکتی روبه جلو خواهند داشت را باید در آینده پیگیر بود.

نکته اصلی در رابطه با این سالن این است که سالن همدم ظرفیتی برای امور خیریه است و هنرمندان با اجرای آثار خود در زمینه تئاتر می‌توانند فضایی را برای کمک به این مرکز خیریه را ایجاد کنند.

سالن تئاتر همدم (عبدالمطلب 58- در موسسه خیریه فتح المبین) با ظرفیت 420 نفر و مجهز به سیستم صوت و تصویر و نور پردازی پیشرفته و سن متحرک، در قلب مؤسسه همدم واقع شده است. این سالن با داشتن امکاناتی از قبیل سالن پذیرائی VIP جهت برگزاری مراسم ها، همایش ها، کنفرانس ها و برنامه های فرهنگی و هنری در اختیار همه همراهان همدم قرار خواهد گرفت.

در قلب مؤسسه خیریه «همدم- فتح المبین» در جایی نزدیک به زندگی چهارصد دختر بی سرپرست، تالاری ساخته شده که درآمدهای حاصل از برنامه های آن صرف نگهداری و توانبخشی این عزیزان می شود. از سال 1384 با هیأت امنایی شدن مرکز اتفاقات خوبی رقم خورد، از جمله بازسازی و توسعه این تالار که به همت خیرین و اعضای هیأت مدیره به ویژه نظارت عالی مهندس چوپانکاره به سامان رسیده است.

متراژ
با زیربنای40 در 15 متر مربع سالن اصلی است که 420 نفر ظرفیت دارد و تا 460 نفر قابل افزایش است. ارتفاع سالن 5 متر است و بر اساس نوع چیدمان صندلی ها، تا 3٫5 متر متغیر است. صندلی ها شماره گذاری شده اند. دیوارهای پوشیده با عایق ضد صدا و نیز سیستم سرمایشی و گرمایشی مجهز، فضای سالن را مطبوع و راحت کرده است.

سیستم صوت
سیستم صوتی تالار شامل میکسر صوتی behringer x32و 8 باند satellite 15 اینچ 1100 وات، RAM ساخت turbo sound و 4 ساب 18 اینچ turbo sound است. در سالن به منظور تکمیل صدای باندها 4عدد ساب بزرگ نصب شده است. 6 عدد مانیتور صدا 15 اینچ برای اجرای گروه های موسیقی به منظور افزایش کیفیت صدای سازها بر روی سن قرار گرفته. به علاوه امکان پوشش 32 لاین صدا به همراه ضبط 32 ترک مجزا وجود دارد.
با استفاده از امکانات صوتی موجود در تالار قابلیت پوشش همزمان دو کنسرت زنده بر اساس نوع میکسر و نیز ذخیره سازی sound check ارائه شده توسط رهبر گروه وجود دارد. در کنار این قابلیت ها، ضبط و پخش کنسرت های موسیقی و ضبط مولتی ترک جهت تجزیه و تحلیل و کم و زیاد کردن level های صدا و مسترینگ صداها امکان پذیر است. به علاوه پوشش کامل صوتی در محوطه بیرون سالن اعم از سالن پذیرایی، راهروها، لابی، آشپزخانه و سرویس های بهداشتی وجود دارد. امکان خروجی صدا به گروه های تصویربرداری هم به صورت تک لاین و هم به صورت مستر وجود دارد.

سن متحرک
سن تالار با ابعاد عمق11 متر، عرض12 متر و قطر10 متر، به وسیله سیستم های مکانیکی (چرخ دنده ها و الکتروموتور قدرتمند) و از طریق سیستم های الکترونیکی و توسط نیروهای متخصص گروه فنی ماشینری (تأسیسات صحنه) کنترل و هدایت می شود و در مدت زمان 3 دقیقه گردش 180 درجه ای دارد. به علاوه قابلیت توقف یا مکث سن با هر درجه ای که مورد نیاز است، وجود دارد. کف سن با MDF خام 25 میلی متری ساخته شده و روی آن با کفپوش کره ای 3 میلی متری پوشیده شده است.
سن با پرده به دو قسمت مساوی تقسیم می شود. با این وجود می توان به وسیله پرده، فضایی L مانند برای استفاده از سه چهارم فضای سن ایجاد نمود. امکان رقص نور و نورپردازی منحصر به فرد در این قسمت وجود دارد. در انتهای سن و یا میانه سن بر اساس نوع انتخاب، پرده ای سفید تعبیه شده که تمام دیوار را می پوشاند و می توان به منظور پخش تصویر از آن استفاده نمود و جلوه های رنگی نور نیز ایجاد می شود.
به علاوه اتاق انتظار برای مجری در نظر گرفته شده است که می تواند برای ایجاد هماهنگی بیشتر، به اتاق فرمان دسترسی داشته باشد و امکان صدادهی به سالن را فراهم نماید.

سیستم تصویر
سالن مجهز به یک دستگاه ویدئو پروژکشن سینمایی با لنز سینمایی Panasonic و یک عدد پرده سینمایی با سایز 4٫5*6 جهت پخش فیلم های سینمایی( تیزر، کلیپ، فیلم و …. )است.

سیستم نورپردازی
تالار دارای نورپردازی تلویزیونی، جشنی و تئاتری است. 4 ردیف نوری مخصوص سن برای تغییر رنگ نور بک گراند وجود دارد که 2 ردیف، روبه روی سن و دو ردیف داخل و بالای سن نصب گردیده است. دیگر قابلیت های نورپردازی عبارتند از: 2عدد نور فوآلو و نورگرد سفید، لیزر خورشیدی، 2 عدد نور 650 برای سن،. لیزر فوگ بخار مدینگ (با قابلیت پخش از بالای سن)، فلاشر، لیزر عروسکی، لیزر نقطه ای، لیزر خورشیدی، LED، صفحه لمسی LED .
133 لامپ داخل سالن به کار رفته است و سقف ها و ستون ها دارای نور مخفی است. دیواره های کنار سالن بر حسب نوع نیاز برنامه تغییر رنگ می یابد. ورودی محوطه سالن دارای نورپردازی بسیار زیبایی است که سبب نشاط بیشتر مهمانان می شود. فوگ یا بخار در میانه دیوار کنار سن تعبیه شده است و همینطور پله های کف زمین با نور مخفی روشن شده که امکان رفت و آمد در هنگام تاریکی مطلق تالار را امکان پذیر کرده است.

اتاق فرمان با قابلیت های زیر تجهیز شده است:
ترک صوتی، دیمر نور، تقسیم صدا، وی سی دی، کی برد نور، میکسر صدا 32 کاناله، میکسر نور 36 کاناله و DMX نور.

تجهیزات ایمنی
این تالار از معدود تالارهای خصوصی مجهز شهر مشهد است که تمامی امکانات یک سالن استاندارد را داراست. سالن دارای دو درب ورودی اصلی و 6 درب خروج اضطراری می باشد. ورودی سالن مجزا از مؤسسه است. کف سالن با موکت ضد حریق مفروش شده. مکان، مجهز به سیستم اعلام حریق است و سیستم اطفاء حریق مطابق استانداردهای ایمنی، بیرون از سالن اصلی قرار گرفته است.

اتاق گریم
پشت سن واقع است و برای آماده سازی هنرمندان دارای دو درآور بزرگ و 10 کمد برای نگهداری از لباس های شخصی و چهار لت کمد بزرگ برای حفظ و جمع آوری لباس های اتاق گریم تهیه شده است. در این اتاق، یک رمپ جهت رفت و آمد عزیزان ویلچردار تدارک دیده شده که به سن راه دارد. در این سالن، امکان پذیرایی از مهمان نیز فراهم است.

اتاق تشریفات
این اتاق که مقابل اتاق گریم قرار دارد، به منظور استراحت مهمانان ساخته شده و به طور مجزا دارای سرویس بهداشتی است.

کافه سایه
این استراحتگاه کوچک با نیمکت های ساده و زیبایش، فضایی ساده و آرام برای گفتگوی صمیمانه و گپ و گفت دوستانه مهمانان  و تماشاگران تئاتر عزیز فراهم می کند.

این سالن بلوار خیام شمالی، خیابان عبدالمطلب، عبدالمطلب 58، خیریه توانبخش فتح المبین واقع شده است.

انتهای پیام/

نظر شما