شناسهٔ خبر: 59763406 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حوزه‌ علمیه خوزستان محل پرورش علمای بزرگ و به‌نام شیعه

مدیر حوزه‌های علمیه در خوزستان: حوزه علمیه استان یکی از قدیمی‌ترین حوزه‌های علمیه شیعه محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی بلادیان بهبهان پور رسالت کلان حوزه علمیه را حفظ دین عنوان کرد و گفت: به فرموده امام صادق (ع)، علما وارثان انبیاء هستند و همانطور که انبیا برای حفظ دین به تبلیغ، تبیین، رسیدگی به امور مردم رسیدگی می‌کردند و در کنار مردم بودند و دین الهی را شرح می‌دادند و تفسیر می‌کردند، علما نیز همین نقش و وظیفه را با تفاوت‌هایی بر عهده دارند.وظیفه حوزه علمیه از حفظ دین تا هدایت فکری-سیاسی و خدمات اجتماعی

وی افزود: مردم هر جامعه‌ای برای آشنایی با مسیر الهی، نیازمند هدایتگر هستند، هدایتگرانی که با فهم دقیق، صحیح، کامل دین بتوانند با زبان و شیوه متناسب با هر قوم و منطقه ای، دین را احیا کرده و آن را در برابر هجمه‌های مختلف موجود در دنیا ثابت نگه دارند.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان بهبهان پور ادامه داد: حفظ دین مردم قالب‌های مختلفی دارد که بخش از آن مباحث معرفتی و بیان احکام است که حوزه‌های علمیه از زمان حیات پیامبر اکرم (ص) برای پیشبرد همین اهداف تاسیس شدند و معارف را خود و ائمه اطهار علیهم السلام به یاران و سپس به مردم منتقل می‌کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان با بیان اینکه انتقال مباحث معرفتی و احکام به تنهایی کافی نیست، اضافه کرد: کسی می‌تواند با مردم ارتباط برقرار کند که در دل جامعه و در کنار مردم زندگی کند که حوزه‌های علمیه در دوره‌های مختلف و مسائل و اتفاق‌های گوناگون این نقش را ایفا کرده اند.

ترسیم وظایف حوزه عملیه در ۳ بخش

وی به حضور حوزه علمیه و خدمت بی منت و بی مرز طلاب و روحانیون جهادی در اتفاق‌های سال‌های اخیر از جمله؛ سیل، کرونا و... اشاره کرد و گفت: این باور فکری در حوزه‌های علمیه وجود دارد که روحانیون در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، جنگ، حوادث و... خدمتگزار مردم و در کنار آن‌ها هستند و وظیفه خود می‌دانند که رفع نیاز‌های مردم را در شرایط مختلف باید در اولویت کار‌ها باشد.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان با بیان اینکه وظایف حوزه علمیه از سوی مقام معظم رهبری در ۳ بخش و قالب ترسیم شده است، افزود: بر همین اساس وظیفه حوزه علمیه هدایت فکری شامل؛ (مسائل اعتقادی، احکام، کلام)، هدایت سیاسی و خدمات اجتماعی است و زمانی موفق خواهد بود که در ۳ بخش یاد شده وظیفه خود را انجام دهد که در نتیجه آن ارتباط‌های اجتماعی نیز بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه علمیه به دلیل گستره‌ای که میان طلبه‌ها و مبلغان وجود دارد، علایق متفاوتی مشاهده می‌شود که در کنار تحصیل و آموزش‌های حوزه، هنر و حرفه‌های دیگری نیز یاد گرفته اند، اما توسعه آن در سال‌های آینده را در دستور کار داریم تا طلبه‌ها در زمینه‌های مختلف آمادگی داشته باشند و در اتفاق‌های مختلف آمادگی بیشتری برای خدمت به مردم داشته باشند.

حوزه علمیه خوزستان، یکی از قدیمی‌ترین حوزه‌های علمیه شیعه

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان درخصوص تاثیر نقش حوزه علمیه خوزستان در مسائل اجتماعی و فرهنگی گفت: حوزه علمیه استان یکی از قدیمی‌ترین حوزه‌های علمیه شیعه محسوب می‌شود و شاهد این موضوع وجود حرم مطهر علی ابن مهزیار اهوازی در اهواز و استان خوزستان است.

وی علی ابن مهزیار اهوازی را از محدثان تراز اول شیعه برشمرد و افزود: حضور ایشان در خوزستان و اهواز نشان دهنده این است که معارف دینی، مکتبی و اهلبیتی در این منطقه نشر پیدا می‌کردند که البته رسالت حوزه‌های علمیه جز این مسائل نیست.

این مقام مسئول با بیان اینکه در طول تاریخ حوزه‌های علمیه خوزستان شاهد حضور علمای بزرگ و تراز اول شیعه بوده است، ادامه داد: شهر‌هایی از جمله هویزه، سوسنگرد، شوشتر، دزفول و... عالم خیز بودند و علمایی به شیعه تحویل دادند که به نام و افتخار هر منطقه‌ای بودند و نقش زیادی در تبلیغ و تبیین دین داشتند.

حوزه‌های علمیه خوزستان جزو حوزه‌های تراز بالای کشور

وی حوزه علمیه اهواز را مرهون زحمت‌ها و خدمت‌های خاندان شیخ انصاری، مرحوم آیت الله بهبهانی، مرحوم آیت الله کرمی و فرزندان و نوادگان ایشان است، گفت:، اما آنچیزی که ویژه و بی نظیر محسوب می‌شود، فعالیت آیت الله موسوی جزایری در ۴۰ سال اخیر است که باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی بلادیان می‌گوید: حوزه‌های علمیه خوزستان از لحاظ کیفیت و کمیت جزو حوزه‌های علمیه تزار بالای کشور هستند که نتیجه تلاش مدیران سابق و علمای استان و به ویژه آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری است.

فعالیت طلبه‌ها و روحانیون در هنر‌ها و مهارت‌های مختلف

وی حوزه علمیه را شبیه دانشگاه توصیف کرد و ادامه داد: در علمیه حوزه علمیه دروسی به عنوان مقدماتی ارائه می‌شود و طلبه‌ها باید این دروس را آموزش ببینند تا بتوانند در رشته‌های تخصصی از آن‌ها بهره ببرد.

مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان می‌گوید: فردی در حوزه علمیه موفق است که علاوه بر درس و نظام آموزشی و تربیتی عمومی ترسیم شده در حوزه برای طلبه‌ها و روحانیون، با تلاش و جدیتی که دارد علاوه بر درس، در زمینه‌های هنری و مهارتی مورد نیاز جامعه از جمله؛ زبان‌های رایج دنیا و... فعالیت کند، زیرا ما باید جهان را برای ظهور امام زمان (عج) آماده کند و بدون شک کسی که هنر‌ها و مهارت‌های لازم را آموزش ببیند، تاثیرگذاری بیشتری برای اسلام و دین خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان به تخصصی شدن رشته‌های تحصیلی در حوزه علمیه اشاره کرد و ادامه داد: حوزه علمیه مدعی است که در همه رشته‌های علوم انسانی بستر و آمادگی لازم را برای جریان سازی وسیعی در منطقه دارد و برنامه‌های وسیع تری در مقایسه با قبل برای امسال در دستور کار است و انتظار می‌رود طلبه‌ها در رشته‌های مختلف برای خدمت رسانی در عرصه‌های مختلف تلاش کنند.

وی گفت: حوزه علمیه خوزستان با کمیتی که در مدرسه علمیه دارد و تقریبا در همه شهر‌های استان این مدرسه‌ها راه اندازی شده اند و درحال فعالیت هستند، بستری برای جوانان و نوجوانان مستعد خدمت به امام زمان (عج) و دین و جهان اسلام فراهم کرده ایم.

این مقام مسئول ادامه داد: در کشور‌هایی که ادعای تمدن سازی دارند، معمولا کسانیکه دارای استعداد ویژه برای تحصیلات و نقش آفرینی ویژه، به سمت تمدن سازی و هدایتگری جامعه و فرهنگسازی سوق می‌دهند.

الگوپذیری از بزرگان شیعه و اسلام

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان با بیان اینکه در جامعه آن این مسئله کمرنگ است، اضافه کرد: افراد بااستعداد و توانمند اگر نگاه ولایی دارند و می‌خواهند به دین و امام زمان (عج) خدمت کنند، باید بدانند در کدام عرصه‌ها بهتر می‌توانند خدمتگزار باشند.

وی می‌گوید: وقتی افراد می‌خواهند مسیری را برای زندگی خود تعیین و تعریف کنند، نباید به عموم افرادی که در آن مسیر که به درجه‌های متوسطی رسیده اند، نگاه کنند، بلکه باید افرادی را الگوی خود قرار دهند که توانسته اند جریان سازی و تحول ایجاد کنند و برای رسیدن به درجه الگو‌های بزرگی از جمله؛ شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید مطهری و... برسند.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان درخصوص شرایط ثبت نام و جذب در حوزه‌های علمیه خوزستان گفت: جذب حوزه‌های علمیه در ۳ مقطع صورت می‌پذیرند و افراد پس از تکمیل پایه هشتم، پس از دیافت مدرک دیپلم و حتی دانشجویان پس از سپری کردن مراحلی می‌توانند وارد حوزه‌های علمیه شوند.

وی با بیان اینکه متقاضیان ثبت نام و دریافت اطلاعات درخصوص شرایط ورود به حوزه علمیه، می‌توانند به سایت حوزه علمیه خوزستان و همچنین مدارس علمیه مراجعه کنند، افزود: پایان اردیبهشت ماه امسال آخرین فرصت ثبت نام است و در همه مدارس علمیه شرایط ورود علاقمندان به عرصه خدمت در مسیر دین و اسلام را فراهم کرده ایم.

نظر شما