شناسهٔ خبر: 59730603 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه امور خارجه چه گذشت؟

بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان 19 اردیبهشت

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان گفت: در روند خوبی که در روابط میان ایران و عربستان شکل گرفته است به واقعیات موجود نگاه می‌کنیم و ترجیح می‌دهیم که در روند گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای خود را گرفتار نکنیم. روند اجرایی توافقات پکن به‌خوبی با سرعت قابل‌قبولی پیش می‌رود. بر اساس توافق طرفین قرار است ظرف دو ماه از نشست اول تا تاریخ 19 اردیبهشت سفارتخانه‌های دو کشور بازگشایی شود، خوشبختانه ما گام‌های مثبتی را برداشتیم. استقبال خوبی مقامات دو کشور از هیئت‌های فنی انجام دادند، تسهیلات خوبی برای دو طرف در نظر گرفته شده است، روابط سیاسی دو کشور هم عملاً برقرار شده است، ما در مسیر فعال‌سازی نمایندگی‌های دو کشور قرار داریم، به‌ویژه موسم حج را در پیش داریم، تأکید داریم که در بازه زمانی مناسبی سفارتخانه را فعال‌سازی کنیم.

احکام مربوط به پرونده هواپیمای اوکراینی بر اساس کنوانسیون شیکاگو بود
وی در خصوص هواپیمای اوکراینی و غرامت‌ها گفت: رأی پرونده مربوط به هواپیمای اوکراینی صادر شد و جزئیاتش منتشر شد. ایران به‌عنوان محل جغرافیای وقوع این سانحه تأسف‌بار که جا دارد با خانواده‌های داغدار همدردی کنم، تمام وظایف مربوط به خود را منطبق با کنوانسیون شیکاگو و قوانین داخلی خود انجام داده است.در ارتباط با تشکیل دادگاه هم مأموریت محوله با دقت انجام گرفت، با توجه به تحقیقاتی که انجام شده بود و اظهارات مطلعین، اقدام به صدور رأی کرد. این دادگاه رأی خودش را پس از سه سال بررسی همه‌جانبه صادر کرده است و این‌که 117 شاکی شکایت کرده بودند و بیست وکیل هم به دفاع از شاکیان پرداختند، این روند طی شد و منجر به صدور رأی شد. بر اساس صحبت‌های من با کارشناسان حقوقی، این رأی هم بر کنوانسیون شیکاگو بود و هم مبتنی بر قوانین ملی ایران، کارشناسان گفتند که احکام بدوی صادر شده است و تلاش ایران بر این بود که مسئولانه عمل کند، در مجموع این احکام بدوی است و دو طرف می‌توانند ظرف بیست روز قانونی پس از ابلاغ حکم درخواست تجدیدنظر کنند، مضافاً این‌که پرداخت‌های مالی جبرانی هم برای هر کدام از قربانیان در نظر گرفته شده است.

هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکردیم
کنعانی در خصوص جنگ ترکیبی غرب علیه ایران در قبال برجام گفت: در محافل اندیشکده‌ای موضوعات مختلفی مطرح می‌شود که فاصله معناداری با آنچه در واقعیت است، دارد، این‌که غرب در ارتباط با برجام و رفع تحریم‌ها بهانه‌جویی کرد و فرصت‌های زیادی را از دست داد و بر موضوعات دیگری متمرکز شد در این تردیدی نیست، و این‌که در ادامه هم دچار اراده سیاسی است در این هم تردیدی نداریم. ایران مبتنی بر منافع ملی خود عمل می‌کند و هم به خطوط قرمز خود پایبند است.

روابط ایران و آذربایجان دشمنانی دارد
وی در خصوص روابط با جمهوری آذربایجان گفت: رژیم صهیونیستی یکی از دشمنان روابط دو ملت است. این رژیم به‌دلیل اینکه راهبرد بقای خودش را در دامن زدن به بی‌ثباتی در منطقه قرار داده است، نه‌تنها در روابط ایران و آذربایجان بلکه در روابط منطقه نیز برمبنای بی‌ثباتی عمل می‌کند. ایران تمرکزش با حسن همسایگی است و با درک نگرانی‌ها که عده‌ای از ایجاد اختلاف سود می‌برند، تلاش کرد که با ابتکار عمل‌های دیپلماتیک بر تنش‌ها غلبه کند و رویکرد سیاسی را برای مدیریت روابط استفاده کند و شاعد موفقیت نسبی هم هستیم، سه دور گفتگوی وزرای خارجه دو کشور تحول مثبتی بود. بر مبنای گفتگوها گام‌هایی تعریف شده است و امیدواریم که با اراده سیاسی مشترک بر مشکلات غلبه کنیم و ضروری است روابط دو کشور به روند طبیعی خودش هدایت شود.

نظر شما