شناسهٔ خبر: 59487019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

سقوط باخموت؛ از روسیه اصرار از اوکراین انکار

صاحب‌خبر -
 
 
 
سرویس خارجی-
رئیس‌شرکت نظامی موسوم به «واگنر» وابسته به ارتش روسیه می‌گوید شهر مهم باخموت به لحاظ فنی تحت کنترل ارتش روسیه قرار گرفته اما ارتش اوکراین می‌گوید این شهر هنوز سقوط نکرده است. تسلط بر این شهر کار روس‌ها برای تسلط بر منطقه مهم دونتسک را ساده می‌کند.
404 روز (معادل یک سال و یک ماه و 11 روز) از جنگ اوکراین می‌گذرد، جنگی که اوکراین را ویران کرد اروپا را دچار بحران انرژی و اقتصادی کرد و بحران مواد غذایی را هم در سایر نقاط جهان گستراند. از لحاظ تحولات میدانی در یک سال گذشته بسیاری از مناطق بین روسیه و ناتو دست به دست شده است و طی9 ماه گذشته نیز تمرکز جنگ بر شهر مهم استراتژیک «باخموت» در شرق اوکراین بوده است. طی این مدت تقریباً این شهر از بین رفته و ۹۰ درصد از جمعیت آن نیز فرار کرده‌اند. آمریکا مدعی است که باخموت ارزش استراتژیک برای اوکراین ندارد و بیشتر اهمیت آن به لحاظ سمبلیک و روانی است که اوکراین بتواند روسیه را در آن مغلوب کند. با این وجود «مایکل کوفمن»، کارشناس مسائل نظامی در ‌اندیشکده CAN مستقر در آمریکا، معتقد است که حفظ شهر «باخموت» به حفظ حمایت کشور‌های غربی کمک می‌کند و ثابت می‌کند که این حمایت‌ها در حال ایجاد تفاوت است. 
به گفته کارشناسان «باخموت» به عنوان یک مرکز حمل‌ونقل و لجستیک منطقه‌ای برای نیرو‌های روسیه اهمیت زیادی دارد و تصرف این شهر می‌تواند به عنوان یک پله برای روسیه برای پیشروی در دو شهر بزرگ‌تر، یعنی «کراماتورسک» و «اسلوویانسک» تلقی شود. هر دو شهر در برد آسان توپخانه روسیه خواهند بود و مسکو برای تکمیل ضمیمه کردن جمهوری «دونتسک» باید هر دو را شهر را تحت کنترل خود درآورد. با تشدید درگیری‌ها بین دو طرف ساعت 11 شب یک شنبه رئیس‌گروه نظامی واگنر در پیامی اعلام کرد که «پرچم روسیه در ساختمان شهرداری باخموت به اهتزاز درآمده و شهر به لحاظ فنی در اختیار نیروهای روسی قرار گرفته است.» با این حال ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین ضمن تکذیب این خبر در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد: «دشمن حمله خود به باخموت را متوقف نکرده است. با این حال، مدافعان اوکراینی شجاعانه شهر را در حالی که حملات متعدد دشمن را دفع می‌کنند، در دست دارند.» براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش اوکراین گفته نیروهایش همچنان کنترل بخش شرقی این شهر راهبردی را در اختیار دارند.«ولودمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین چهارشنبه گذشته درباره سقوط شهر باخموت هشدار داده و گفته بود: «اگر شهر باخموت به دست روسیه بیفتد اوکراین مجبور می‌شود که امتیازات غیرقابل قبولی را بدهد و جامعه اوکراین احساس خستگی خواهد کرد و من مجبور به امتیازدهی به روسیه خواهم شد.»
ترور در سن‌پترزبورگ
اما در تحولی دیگر رسانه‌های روسی یکشنبه شب خبر از ترور یک وبلاگ نویس مشهور و موثر جنگی طرفدار پوتین در شهر «سن پترزبورگ» این کشور خبر دادند. وزارت کشور روسیه در این رابطه اعلام کرد «ولادلن تاتارسکی» وبلاگ‌نویس مشهور نظامی این کشور روز یکشنبه در انفجاری در یک کافه در سن پترزبورگ در شمال غربی روسیه کشته شد و 32 نفر دیگر زخمی شدند. بر اساس گزارش‌ها وضعیت جسمانی ۱۰ نفر از زخمی‌شدگان وخیم است. «تارتارسکی» که اسم واقعی وی «ماکسیم فومین» است بلاگر نظامی است که بیش از ۵۶۰ هزار نفر صفحه وی در شبکه اجتماعی تلگرام را پیگیری می‌کردند. وی یکی از تاثیرگذارترین بلاگرها در عرصه نظامی بوده و مطالب و اطلاعات زیادی را درباره عملیات روسیه در اوکراین منتشر می‌کرد. هنوز کسی یا گروهی مسئولیت انفجار را بر عهده نگرفته است. یک سایت در سن پترزبورگ اعلام کرده، کافه‌ای که تاتارسکی در آنجا کشته شده زمانی متعلق به «ایوگنی پرگوژین» موسس گروه نظامی واگنر روسیه بوده است. دیروز اما کمیته مبارزه با تروریسم روسیه سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین را عامل بمب‌گذاری در سن پترزبورگ دانست. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این کمیته تحقیقاتی دیروز (دوشنبه) در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که کارکنان کمیته تحقیقات روسیه همراه با سرویس‌های عملیاتی «داریا تروپووا» را به ظن دخالت در انفجار در یک کافه در سن پترزبورگ روسیه دستگیر کردند.کمیته ضدتروریسم روسیه همچنین گفت که حمله به تاتارسکی از سوی سرویس‌های ویژه اوکراین با مشارکت افرادی که با صندوق موسوم به مبارزه با فساد (یک سازمان تحت هدایت الکس ناوالنی رهبر مخالفان در روسیه) همکاری می‌کردند، صورت گرفته است. این کمیته ‌اشاره کرد که «داریا تروپووا» مظنون دستگیر شده، یک حامی فعال گروه ناوالنی بوده است. طبق گزارش‌های اولیه، تروپووا یک مجسمه پر از مواد منفجره که بر اساس ارزیابی‌ها معادل بیش از ۲۰۰ گرم تی‌ان‌تی قدرت داشته، را به تاتارسکی داده بود. حادثه انفجار واکنش مقام‌های روسی را نیز به همراه داشت به طوریکه«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره انفجار سن‌پترزبورگ و کشته شدن یک بلاگر گفت: سکوت و عدم واکنش آمریکا، انگلیس و فرانسه به کشته خبرنگار حوزه جنگ «ولادلین تارتارسکی» بسیار گویا است؛ اگرچه آنها همواره خواستار محافظت از خبرنگاران در حملات تروریستی هستند.
لهستان به اوکراین جنگنده داد
از تحولات دیگر جنگ اوکراین همچنین خبر می‌رسد که همزمان با تشدید حمایت‌های غرب از کیف و به رغم هشدارهای روسیه به کشورهای غربی درباره پیامدهای پمپاژ تسلیحاتی اوکراین دفتر ریاست جمهوری لهستان اعلام کرد که این کشور اولین محموله جنگنده‌های «میگ-۲۹» را به اوکراین تحویل داده است. به گزارش فارس،  منابع رسانه‌ای اوکراینی از قبیل «کیف ایندیپندنت» به نقل از دفتر ریاست جمهوری لهستان گزارش دادند که اولین محموله جنگنده‌های میگ-۲۹ به اوکراین تحویل داده شده است. مقام‌های لهستانی به تعداد دقیق جنگنده‌های ارسالی ‌اشاره نکردند.«مارسین پرزیداسز» رئیس‌دفتر ریاست جمهوری لهستان در این باره گفت: «طبق اطلاعات من، این فرآیند (تحویل جنگنده به اوکراین) تکمیل شده است یعنی انتقال اولین بخش (محموله میگ ۲۹). البته مذاکراتی درباره حمایت‌های محتمل بیشتر هم خواهد شد» بیانیه لهستان درباره تحویل جنگنده به اوکراین در شرایطی انجام شده که طی ماه‌های اخیر بارها درباره احتمال اقدام کشورهای غربی شامل آمریکا برای ارسال جت‌های جنگنده گمانه‌زنی شده است اما برخی کشورهای عضو ناتو گفته بودند که تصمیم برای ارسال جنگنده به اوکراین باید در سطح ناتو اتخاذ شود.
زلنسکی سر غرب کلاه گذاشت
خبر دیگر این که پسر ارشد دونالد ترامپ در‌اشاره به کمک‌های ده‌ها میلیارد دلاری آمریکا به کیف، به تمسخر رئیس‌جمهور اوکراین را که پیش از این سمت، کمدین بوده است را «پردرآمدترین بازیگر» سال ۲۰۲۲ خواند. به گزارش فارس، «دونالد ترامپ جونیور» در پستی اینستاگرامی در انتقاد از کمک‌های ده‌ها میلیارد دلاری آمریکا که ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و کمدین سابق دریافت کرده، او را به تمسخر «پردرآمدترین بازیگر» سال ۲۰۲۲ خواند.  پسر رئیس‌جمهور سابق آمریکا که پدرش بارها از حجم کمک‌های آمریکا به اوکراین انتقاد کرده، در این پست، تصویری از یک مکالمه توئیتری را منتشر کرد که در آن «تام کروز» به عنوان پردرآمدترین بازیگر سال ۲۰۲۲ معرفی شده، و یک نظردهنده در پاسخ گفته «در واقع زلنسکی پردرآمدترین بازیگر بوده زیرا رئیس‌جمهور اوکراین ۱۸ میلیارد دلار در مقابل ۱۰۰ میلیون دلار تام کروز کسب کرده است. ترامپ جونیور در ادامه نوشته که «فکر می‌کند رقمی که زلنسکی دریافت کرده ۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰.۰۰ دلار است.»به نوشته راشا تودی، هر دو این ارقام ‌اشتباه است و از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، آمریکا حدود ۱۱۳ میلیارد دلار کمک نظامی، اقتصادی و انسان‌دوستانه به کیف اختصاص داده که طبق داده‌های یک اندیشکده آلمانی بیش از ۷۵ میلیارد دلار آن پرداخت شده است.  طبق این گزارش، اگر کمک‌های اتحادیه اروپا و تک تک اعضای آن، و متحدان آمریکا شامل کانادا، ژاپن و انگلیس هم در نظر گرفته شود، مجموع مبالغ ارسالی به کیف به بیش از ۱۴۳ میلیارد دلار می‌رسد که تقریباً ۲۵ برابر بودجه دفاعی سال ۲۰۲۱ اوکراین است. دونالد ترامپ پیش‌تر جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را متهم کرده که با تسلیح نیروهای اوکراین خطر جنگ جهانی سوم را ایجاد کرده است. او مدعی شده که در صورت ورود دوباره به کاخ سفید ۲۴ ساعته آتش‌بس برقرار خواهد کرد.
 فنلاند امروز عضو ناتو می‌شود
در خبری دیگر دفتر ریاست‌جمهوری فنلاند و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو دیروز (دوشنبه) اعلام کردند که این کشور اروپایی از امروز (سه شنبه) رسماً یکی از اعضای ناتو خواهد بود. شبکه اسکای نیوز در این خصوص گزارش کرد، استولتنبرگ با تأیید این خبر مدعی شد که عضویت فنلاند در ناتو، این کشور را امن‌تر خواهد کرد. علی‌رغم هشدارهای پی‌در‌پی روسیه درخصوص عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، ترکیه آخرین عضو از ائتلاف 30 عضوی ناتو بود که در نهایت ماه گذشته میلادی با درخواست فنلاند برای پیوستن به ناتو موافقت کرد. پیش از این در سال 2020، مقدونیه شمالی به ائتلاف ناتو پیوسته بود و از آن زمان تاکنون هیچ کشوری به این ائتلاف اضافه نشده بود. معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به این مسئله گفت روسیه قابلیت‌های نظامی خود را در جهت‌های غربی و شمال‌غربی تقویت خواهد کرد. «الکساندر گروشکو» گفت: «در صورت استقرار ناتو در فنلاند، مسکو گام‌های بیشتری را برای تضمین امنیت نظامی خود برمی‌دارد.»

برچسب‌ها:

نظر شما