شناسهٔ خبر: 5947790 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

تب كريمه كنگو 3 قرباني در ايران گرفت

صاحب‌خبر -

تعادل
يك ‌بار ديگر روستا‌ها و شهرهاي ايران ميزبان ميهمان ناخوانده‌يي شده كه با شيوع محدود آن نخستين قرباني‌هاي خود را گرفته است. هرچند، چند سالي خبري از بروز بيماري‌هاي مشترك ميان دام و انسان نبود، اما امسال و همزمان با آغاز فصل گرم2 نوع بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در شمال كشور و تب‌كريمه‌كنگو در شرق و استان خراسان‌شمالي باعث مرگ چند تن از اهالي اين مناطق شده است.  
رييس اداره كنترل بيماري‌هاي مشترك ميان انسان و دام وزارت بهداشت از ابتلاي 9نفر به تب كريمه كنگو از ابتداي سال جاري خبر داد و ضمن تاكيد بر لزوم رعايت نكات بهداشتي در افرادي كه به نوعي با دام در ارتباطند، گفت: متاسفانه 3نفر از اين بيماران جان خود را از دست دادند.
وي افزود: تب كريمه كنگو بيماري ويروسي است كه توسط كنه ميان دام‌ها منتشر مي‌شود. دام و كنه نيز مقصد اين ويروس هستند. انسان درصورت ذبح دام، دستكاري و گزش كنه يا تماس با دامي كه ويروس در بدن آن وجود دارد، به اين بيماري مبتلا مي‌شود. حتي فردي كه در بيمارستان مبتلا به اين بيماري است نيز مي‌تواند آن را به ديگران انتقال دهد. اين بيماري در دام علايم خاصي ندارد و از ظاهر دام نمي‌توان متوجه وجود ويروس شد.  با وجودي كه مسوولان ذي‌ربط ورود اين بيماري‌ها را به پايتخت و شهرهاي بزرگ ديگر تكذيب كرده‌اند، ولي اين روزها بيش از پيش مردم در استفاده از فرآورده‌هاي گوشتي شامل گوشت مرغ و قرمز دقت مي‌كنند.  با توجه به افزايش احتمال شيوع بيماري تب كريمه كنگو در فصول گرم ‌سال همزمان با فصل فعاليت مخزن بيماري (كنه‌ها)، سازمان دامپزشكي در اطلاعيه‌يي از مردم و به ويژه گروه‌هاي در معرض خطر شامل دامداران، كاركنان كشتارگاه‌ها، قصابان، كشاورزان و به‌خصوص روستاييان و عشاير كه به نحوي با دام سروكار دارند، خواست با جلوگيري از رفتارهاي مخاطره‌آميز مراقب سلامتي خود باشند.

نظر شما