شناسهٔ خبر: 59434907 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بهره برداری از ۱۵۳ طرح در سفر وزیر جهادکشاورزی به سیستان و بلوچستان

خبرگزاری صدا و سیما

با حضور وزیر جهادکشاورزی همزمان ۱۵۳ طرح بخش کشاورزی در سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

بهره برداری از ۱۵۳ طرح در سفر وزیر جهادکشاورزی به سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان میزان کل سرمایه‌گذاری طرحهای افتتاحیه را ۵۴۳ میلیارد و ۶۴۴ میلیون تومان ذکر کرد .

حسینی گفت با بهره‌برداری از این طرح ها برای۱۴۲۱ نفر شغل مستقیم و بیش از ۱۱۰۰ خانوار روستایی و عشایری از مزایای آن بهره مند شدند
 سيد حسینی،احداث ۶۷ واحد گلخانه،۲۵ واحد مرغداری صنعتی،اجرای سیستمهای نوین آبیاری در سطح ۱۴۴۲ هکتار،احداث ۲/۳کیلومتر جاده دسترسی بین مزارع ،تجهیز ۱۱ حلقه چاه آب وبهسازی چشمه ،آمادگاه مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی،پرواربندی دام سبک ۵۰۰ رأسی و پرورش شیر شیری ۴۱۰ نفری را از طرح های شاخص افتتاحیه برشمرد..
حسینی ادامه داد: همچنین سیستان و بلوچستان در زمینه تولید محصولات باغی بویژه گرمسیری و استوایی بی‌نظیر است بطوریکه تنها نقطه در کشور هست که می‌تواند با تولید محصولاتی نظیر موز و تامین نیاز داخلی به حذف خروج ارز و واردات محصولات کشاورزی که به کشور تحمیل می‌شود کمک کند.

<div id="video-display-embed-code_9436878"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3801932/9436878?width=400&height=300"></script></div>

بهره برداری از ۱۵۳ طرح در سفر وزیر جهادکشاورزی به سیستان و بلوچستان

همچنین امروز طرح نهالکاری ۷۰۰ هکتاری در کانون بحرانی فرسایش بادی غرب شهر چابهار با حضور وزیر جهاد کشاورزی به اتمام رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: این طرح با هدف توسعه پوشش گیاهی، جلوگیری از تولید گرد و غبار و کنترل بیابان زایی در سال ۱۴۰۰_ ۱۳۹۹ در سطح کلی ۷۰۰ هکتار اجرا شده است.

عبدالله‌ بامری کاشت نهال با گونه های مقاوم و بومی منطقه شامل آکاسیا ،درمان عقرب ،گز،کهورمحلی و کهور پاکستانی، آبیاری و مراقبت نگهداری و واکاری عرصه را از جمله عملیات‌های احیایی پیش بینی شده در این طرح برشمرد .

وی افزود: تاکنون بیش‌از ۹۰ میلیارد ریال اعتبار از محل طرح ملی مقابله با ریزگردها صرف اجرای این طرح شده است.

وی افزود: در شهرستان چابهار با وسعت ۲۳۷ هزار و ۵۳۲ هکتار؛ ۴۵ هزار و ۶۵۷ هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: این طرح در راستای کاشت یک میلیارد نهال برای حفاظت و صیانت از خاک در دستور کار این نهاد قرار گرفت.

<div id="video-display-embed-code_9436882"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3801932/9436882?width=400&height=300"></script></div>

بهره برداری از ۱۵۳ طرح در سفر وزیر جهادکشاورزی به سیستان و بلوچستان

و برداشت نخستین خوشه‌های طلایی گندم امروز با حضور وزیر جهادکشاورزی در مزارع پیشین شهرستان راسک سیستان و بلوچستان آغاز شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت:به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب در این استان برداشت نخستین خوشه‌های گندم کشور همه ساله در منطقه پیشین شهرستان سرباز در جنوب این استان آغاز می‌شود.

حسینی ادامه داد در سال زراعی جاری ۳۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفتهکه  ۲۹ هزار هکتار معادل ۹۱ درصد از گندمزارهای سیستان وبلوچستان تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفته است..

سید محمد رضا سیدحسینی افزود: بیمه اراضی گندم امسال نسبت به سال گذشته ۲ برابر رشد داشته و کشاورزان ۱۹ هزار هکتار از گندمزارهای خود را بیمه کرده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اظهارداشت: امسال ۱۱ مرکز خرید در سطح استان، کار خرید گندم از گندمکاران را انجام خواهند داد.

 

از برنامه های شاخص وزیر جهادکشاورزی در این سفر یک روزه بهره برداری از ده ها طرح بخش کشاورزی،برداشت اولین خوشه های طلایی گندم ،اجرای طرح مردمی یک میلیارد درخت وآغاز طرح توسعه نخلستان ها با ارقام تجاری خرما در استان سیستان و بلوچستان است.

نظر شما