شناسهٔ خبر: 59317194 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

برنامه‌های شاخص فرهنگی و هنری کردستان، جلوه‌ تلاش و خدمت

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان به نقل از خبرگزاری ایرنا مرکز کردستان, براساس استعداد و توانمندی های موجود در هر یک از شهرستان های استان برنامه ای شاخص در حوزه های فرهنگی و هنری تعریف شده است که به صورت استانی، منطقه ای و یا بین المللی هر سال برگزار می شود.

یکی از بخش‌های نمایشگاه برمدار فرهنگ و هنر که این روزها در گالری هنر سنندج پذیرای بازدید شهروندان است به معرفی برنامه‌های شاخص فرهنگی و هنری هر یک از شهرستان های استان اختصاص دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان یکی از برنامه‌های این اداره کل را تمرکززدایی برنامه ها از مرکز استان خواند و اظهار کرد: در همه شهرستان های استان برنامه های ویژه فرهنگی، هنری و قرآنی با توجه به توانمندی و علاقه مردم تهیه و تدوین شده است و در طول سال برگزار می شود.

علی اصغر دریایی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ افزون بر ۲۲۱ برنامه و رویداد فرهنگی، هنری، رسانه ای و قرآنی در استان برگزار شد، ادامه داد: این مهم با همکاری و همراهی هنرمندان و فعالان فرهنگی تحقق پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه برای سال آینده هم برنامه‌های قرآنی، فرهنگی و هنری مطلوبی تدارک دیده شده است، گفت: بی شک سال آینده شاهد رونق در بخش های مختلف به ویژه اجرای برنامه های حوزه فرهنگ و هنر در سطح استان و تزریق اعتبارات بیشتر به این بخش خواهیم بود.

شهرستان سنندج به عنوان مرکز استان در حوزه شعر، داستان، تجسمی، تئاتر و سینما دارای هنرمندان برجسته ای است که نه تنها در استان بلکه در کشور و حتی خارج از کشور هم شناخته شده هستند و همین توانمندی موجب شده است سالانه برنامه‌های متعددی در سطح استانی و کشوری در این شهرستان به اجرا درآید.

جشنواره بین المللی فیلم کُردی، جشنواره تئاتر استانی، جشنواره منطقه ای فیلم و عکس ژیار، دو سالانه خوشنویسی، جوایز ادبی مستوره اردلان و مولوی کرد، جشنواره رسانه های کردی، جشنواره منطقه ای صنعت چاپ و نشر کردستان، نمایشگاه بزرگ کتاب استانی، همایش تجلیل از نام آوران فرهنگ و هنر استان و جشنواره مولودی خوانی رضوی از جمله برنامه های شاخص شهرستان سنندج است.

اجرای ۳۰ برنامه فرهنگی و هنری در سنندج

برنامه‌های شاخص فرهنگی و هنری کردستان، جلوه‌ تلاش و خدمت

در سال جاری ۳۰ برنامه فرهنگی و هنری در شهرستان سنندج به اجرا در آمد که از جمله آنها می توان به برگزاری جشنواره موسیقی جوان در محله های کم برخوردار، برگزاری شب های موسیقی، نخستین جایزه هنری خلیفه میرزا آغه غوثی، جشنواره منطقه ای تئاتر ئافره‌ت (بانوان)، برگزاری پنجمین جشنواره مولودی خوانی رضوی (هه‌تاو) و اکران همزمان چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر اشاره کرد.

برگزاری جشنواره کسب و کارهای فرهنگی، همایش استانی حکیم نظام گنجوی و ادب کُردی، همایش رسانه-فضای مجازی و آسیب های اجتماعی، برپایی نمایشگاه استانی هنرهای تجسمی فجر، عقد تفاهم نامه بین بخشی با دانشگاه پیام نور و فرماندهی انتظامی کردستان و راه اندازی قرارگاه های توانمندسازی فرهنگی اجتماعی زنان و فرهنگی - جهادی جوانان کردستان از دیگر برنامه هایی است که در سال جاری در سنندج به اجرا درآمد.

اجرای ۱۶ برنامه فرهنگی و هنری در سقز

برنامه‌های شاخص فرهنگی و هنری کردستان، جلوه‌ تلاش و خدمت

سقز دومین شهرستان پرجمعیت کردستان است که در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری سابقه ای تاریخی دارد و از گذشته های دور تاکنون محل برگزاری برنامه های ادبی و فرهنگی بوده است.

جشنواره بین المللی تئاتر کُردی، کنگره فرزانگان کُرد، جشنواره منطقه ای گرافیک، همایش گفتمان اقتصاد مقاومتی توسعه فرهنگی کردستان و جشنواره استانی نقد کتاب از جمله برنامه های شاخص فرهنگی و هنری در این شهرستان است.

در سال جاری ۱۶ برنامه فرهنگی و هنری در این شهرستان برگزار شده است که برگزاری هفدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز، برگزاری کنسرت موسیقی میثم ابراهیمی، برپایی نمایشگاه عکاسی با عنوان پنجره ای رو به فصل ها، رونمایی از کتاب رمان «خله تووته» اثر فریدون محمدزاده و برگزاری هفته هنر خیابانی کردستان از جمله برنامه های اجرا شده در این شهرستان است.

رونمایی از کتاب «خوزگه»، برگزاری مراسم محفل انس با قرآن با حضور قاری بین المللی، برگزاری نخستین جشنواره استانی فیلم صاحب، برپایی نمایشگاه عکس بانوان عکاس و برگزاری مراسم رونمای از کتاب «سه‌یرانی سه‌یزان» از دیگر برنامه های اجرا شده در سقز است.

اجرای ۲۳ برنامه در مریوان پایتخت تئاتر خیابانی ایران

برنامه‌های شاخص فرهنگی و هنری کردستان، جلوه‌ تلاش و خدمت

یکی از مهمترین و شاخص ترین برنامه های فرهنگی و هنری شهرستان مریوان جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان است که برگزاری موفق آن در دوره های مختلف موجب شده است این شهرستان را به عنوان پایتخت اجرای این هنر ارزشمند و پرمخاطب نامگذاری کنند.

همایش آسیب شناسی فرهنگ و ادبیات کُردی، جشنواره نقاشی خیابانی، بازار بین المللی محصولات فرهنگی باشماق، جایزه هنری بلوط زرین و برگزاری گردهمایی مبلغان و مروجان سیره نبوی و تقریب مذاهب اسلامی حوزه های علمیه و مدارس علوم دینی از دیگر برنامه های شاخص فرهنگی وهنری و قرآنی شهرستان مریوان است.

۲۳ رویداد فرهنگی و هنری و قرآنی در سال جاری در این شهرستان به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که از جمله آنها می توان به جشنواره ملی خوشنویسی جوانان زیربیست سال زریبار، برپایی موکب فرهنگ و هنر در مرز باشماق مریوان، اجرای نمایش های خیابانی با موضوع اربعین حسینی(ع)، اجرای نمایش خیابانی در شهر چه خبر، اجرای برنامه هه‌لپه‌رکی، رونمای از کتاب «خه‌ونی پرته‌قالی»، برپایی نمایشگاه آثار هنرهای چوبی و برگزاری شب مولودی خوانی هه‌تاو اشاره کرد.

اجرای ۱۴ برنامه فرهنگی و هنری در شهر شعر عاشورایی

Play
00:00
-01:20
Mute
Settings
PIP Enter fullscreen Download


کنگره سراسری شعر عاشورایی قروه، همایش منطقه ای پژوهشی تئاتر مقاومت، جشنواره نمادهای شهری، جایزه هنری زنده یاد عربعلی شروه، همایش بانوی آفتاب، جایزه شهید هوشنگ ورمقانی و یادواره منطقه ای شهدای هنرمند و فرهنگی از شاخص ترین برنامه های فرهنگی و هنری شهرستان قروه است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قروه گفت: پانزدهمین کنگره ملی شعر و آئین های عاشورایی، جشنواره ملی ادبی شمیم رضوی دلبران، همایش استانی سفیران بصیرت در شهر سریش آباد، دومین جشنواره فرهنگی هنری معلولان زاگرس، نشست پیرغلامان حسینی، محفل انسان با قرآن با حضور قاری بین‌المللی و تجلیل از پیشکسوتان هنر از جمله برنامه‌های برگزار شده فرهنگی و هنری این شهرستان در سال جاری است.

محمد علی مومنی ادامه داد: برپایی نمایشگاه‌های هنری و کتاب، برپایی موکب فرهنگ و هنر اربعین حسینی، مسابقات کتابخوانی و تجلیل از کتابفروشان قروه، افتتاح آموزشگاه آزاد موسیقی و برگزاری نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اهالی فرهنگ و هنر شهرستان قروه از دیگر برنامه های برگزار شده در این شهرستان است.

اجرای ۲۳ برنامه فرهنگی و هنری در بیجار

برنامه های شاخص شهرستان بیجار هم شامل سوگواره منطقه ای راویان عشق، همایش تعزیه خوانی، همایش منطقه ای گروس شناسی، جایزه ادبی زنده یاد آیت الله فاضل گروسی، جشنواره منطقه ای تئاتر عروسکی دامول و جشنواره ملی هنرهای تجسمی است.

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان بیجار از اجرای ۲۳برنامه فرهنگی و هنری در سال ۱۴۰۱ در این شهرستان خبرداد و اظهار کرد: رونمایی از کتاب هانیس، برپایی نمایشگاه‌های گرافیک قرآنی، کتاب، عکس اعتیاد و نقاشی و کرسی آزاد اندیشی با اهالی فرهنگ و هنر از جمله برنامه های برگزار شده این اداره در سال جاری بود.

مهدی سلطانی ادامه داد: برپایی نمایشگاه دستاوردهای مشاغل خانگی، مراسم جشن انقلاب ویژه بانوان ادارات، اهدای کتاب، رونمایی از کتاب سلطان قطره های آب و برگزاری کارگاه آموزشی بازیگری تئاتر از دیگر برنامه های اجرا شده در سال جاری است.

اجرای برنامه‌های شادی آفرین در بانه شهر شادی و هه‌لپه‌رکی

Play
00:00
-01:10
Mute
Settings
PIP Enter fullscreen Download

جشنواره سراسری داستان بانه، جایزه ادبی زنده یاد ابراهیم یونسی، جشنواره شعر منطقه ای به‌روژه، یادمان فرهنگی شهدای سیرانبند، جشنواره منطقه ای هه‌لپه‌رکی و جشنواره افسانه‌های کُردی کوخان از شاخص ترین برنامه های فرهنگی و هنری شهرستان بانه است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بانه هم به برنامه های اجرا شده این شهرستان در سال جاری اشاره کرد و گفت: نخستین برنامه فرهنگی و هنری که در سال ۱۴۰۱ در این شهرستان برگزار شد چهارمین جشنواره کشوری آیینی و سنتی هه‌لپه‌رکی بود که بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت.

حمیدرضا خوشبخت از دیگر برنامه های فرهنگی و هنری اجرا شده در این شهرستان را برپایی نمایشگاه هنر سوخته نگاری، اجرای چندین تئاتر خیابانی و صحنه ای و برگزارش برنامه شب های شادی خواند و افزود: برگزاری پاتوق فیلم کوتاه بانه، برگزاری شب های شعر، برپایی نمایشگاه صنایع دستی و مجسمه سازی و برزگرای محافل انس با قرآن از دیگر رویدادهای فرهنگی و هنری و قرآنی سال جاری بود.

برنامه های شاخص و برگزار شده در دیواندره

جشنواره منطقه ای تئاتر طنز، جشنواره منطقه ای هنرهای تبسمی، جشنواره موسیقی آواهای محلی زرینه، همایش استانی زن روستا، جایزه منطقه ای فرهنگ ایثار و شهادت از دریجه هنر از برنامه های شاخص شهرستان دیواندره است در طول سال جاری شاهد برگزاری پنجمین دوره جشنواره منطقه ای تئاتر طنز، افتتاح ساختمان تماشاخانه کرفتو، برپایی نمایشگاه خوشنویسی آیات قرآنی، برگزاری کارگاه های آموزشی آسیب های فرهنگی و اجتماعی، تجلیل از فعالان فرهنگی، هنری و اجتماعی بخش سارال بودیم.

برگزاری جشنواره ملی عکس مستند، اجتماعی کرفتو، برگزاری محفل انس با قرآن، اهدای کتاب به دانش آموزان، صدور مجوز نخستین آموزشگاه موسیقی و برگزاری نشست هم اندیشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اصحاب فرهنگ و هنر دیواندره از دیگر برنامه های اجرا شده امسال در این شهرستان بود.

جشنواره ‌های منطقه ای فرهنگ و ادبیات کُردی پرژه و عکس آیینی جی‌ژوان، جشنواره استانی موسیقی تک نوازی کردستان و همایش استانی فرهنگ نماز و مسجد هم از برنامه های شاخص حوزه فرهنگی، هنری و قرآنی شهرستان کامیاران است.

از دیگر رویدادهایی که در سال ۱۴۰۱ در شهرستان کامیاران برگزار شد می توان به نخستین جشنواره سراسری موسیقی خیابانی اقوام ایرانی، نخستین جایزه شهیده فاطمه اسدی همراه با تجلیل از زنان نمونه کُرد منطقه غرب کشور، تجلیل از هنرمندان عرصه شعر و موسیقی، برگزاری چهارمین جشنواره جلوه های فرهنگی هنری نماز، محفل انس با قرآن و اختتامیه مسابقه قرآن، برپایی نمایشگاه عکس عاشورایی و ایستگاه کتاب، افتتاح آموزشگاه آزاد خوشنویسی و بوستانی به نام کتاب اشاره کرد.

برنامه‌های شاخص فرهنگی و هنری کردستان، جلوه‌ تلاش و خدمت

 

برنامه های شاخص شهرستان دهگلان هم شامل جشنواره استانی شعر و مولودی خوانی وحدت، جشن موسیقی لیلاخ، مسابقه سراسری حفظ و قرائت قرآن کریم ویژه هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران، جشنواره استانی هنرهای تجسمی جوان است.

در سالی که روزهای پایانی آن را سپری می کنیم، در شهرستان دهگلان هم برنامه های فرهنگی، هنری و قرآنی گوناگونی به اجرا درآمد که از جمله آنها می توان به برپایی نمایشگاه خوشنویسی بهار قرآن، برگزاری جشن رستگاران ماه رمضان، برگزاری نخستین همایش منطقه ای لیلاخ شناسی، تجلیل از فعالان و پیشکسوتان حوزه های فرهنگی، هنری و قرآنی، برگزاری هشتمین جشنواره دف نوازی و مولودی خوانی و رونمایی از کتاب فاخر تاریخ لیلاخ اشاره کرد.

شهرستان سروآباد هم با جمعیت ۴۴ هزار و ۹۴۰ نفری که کم جمعیت ترین شهرستان کردستان است دارای توانمندی های فراوانی در حوزه فرهنگی و قرآنی است و همین موجب شده است که برنامه های شاخصی هم چون جشنواره سراسری ذکر و ذاکرین، کنگره هورامان شناسی، مراسم پیرشالیار، اردوی راهیان نور، همایش تجلیل از چهره های ماندگار هورامان و دوسالانه ملی کتاب تقریب مذاهب اسلامی برای این شهرستان تهیه شود.

در طول سال ۱۴۰۱ برنامه های مختلف فرهنگی، هنری و قرآنی زیادی در این شهرستان اجرا شد که مهمترین آنها برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری نوروزی و اجرای دف نوازی و مداحی سنتی، آواز محلی سیاچمانه، برپایی نمایشگاه های هنری، محافل انس با قرآن، برگزاری مراسم سنتی و فولکلور کومسای، و آیین رونمایی از ۱۵ عنوان کتاب است

نظر شما