شناسهٔ خبر: 59316626 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نگاهی به مهم‌ترین رویدادها و فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در سال ۱۴۰۱

- معصومه سوهانی

سال ۱۴۰۱ سالی پر از تغییر و تحول برای جهاد دانشگاهی‌ بود. این نهاد در سال گذشته، دو بار شاهد تغییر مدیریت این مجموعه بود. در کنار تغییر و تحولات مدیریتی، در تقویم سال گذشته فعالیت‌های این نهاد، رویدادها و برنامه‌های مختلفی ثبت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مهم‌ترین اتفاق در تقویم ۱۴۰۱ جهاد دانشگاهی، به تغییرات مدیریتی این نهاد مربوط می‌شود. بار نخست در خردادماه ۱۴۰۱، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی به عنوان رییس جدید این نهاد، جایگزین دکتر حمیدرضا طیبی شد.

در شهریورماه ۱۴۰۱، با حکم رییس جمهور، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رییس جهاد دانشگاهی با حفظ سمت فعلی به عنوان سرپرست معاون علمی و فناوری رئیس جمهور منصوب شد.

در نهایت در آبان‌ماه ۱۴۰۱ به پیشنهاد هیات امنای جهاد دانشگاهی و با موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر حسن مسلمی نائینی، به عنوان رییس جدید جهاد دانشگاهی انتخاب و معرفی شد.

افتتاح چند مرکز پیشرفته از جمله "آزمایشگاه سطح ۳ ایمنی زیستی و مرکز ATMP" پژوهشکده سرطان معتمد و "آزمایشگاه فرمولاسیون" پژوهشکده گیاهان دارویی؛ دستاوردهای قابل‌توجهی از جمله "تولید جنین گاوی با کیفیت و ارزان‌تر از نمونه‌های وارداتی"، "ساخت زخم پوش‌هایی از بافت زنده بدن"، "تولد نخستین گاومیش‌ نژاد ممتاز به روش آی‌وی‌اف در پژوهشگاه ابن‌سینا"، "محصولات بانک خون بند ناف رویان"، "راه اندازی نخستین پالایشگاه محصولات زایمانی در کشور"؛ امضای چندین تفاهم‌نامه میان جهاد دانشگاهی و نهادها و سازمان‌های مختلف کشور؛ برگزاری رویدادهای مختلف از جمله برگزاری "بیست و سومین کنگره بین‌المللی رویان"، "مراسم اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان"؛ برگزاری چند نمایشگاه مهم از جمله "نمایشگاه گزیده‌ای از دستاوردهای شاخص پژوهش، فناوری و نوآوری جهاد دانشگاهی" به میزبانی سازمان برنامه‌وبودجه کشور، نمایشگاه "معرفی گزیده‌ای از دستاوردهای جهاد دانشگاهی" به میزبانی مجلس شورای اسلامی،‌ از دیگر رویدادهای مهم در تقویم جهاد دانشگاهی در سال ۱۴۰۱ بود.

فروردین ۱۴۰۱

بازدید وزیر کشور از پروژه قطار ملی جهاد دانشگاهی

احمد وحیدی، وزیر کشور؛ حمیدرضا طیبی، رییس (سابق) جهاد دانشگاهی؛ منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت؛ سیدمجتبی شفیعی، سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، با حضور در شرکت واگن‌سازی تهران از پروژه طراحی و راه‌اندازی قطار ملی مترو بازدید کردند.

استفاده وزارت جهاد کشاورزی از توانمندی‌های علمی و فناورانه جهاد دانشگاهی

نشست مشترک حمیدرضا طیبی، رییس (سابق) جهاد دانشگاهی و دکتر سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی با حضور معاونان و مدیران ارشد این دو مجموعه با هدف معرفی توانمندی‌ها و دستاوردهای فناورانه جهاد دانشگاهی در حوزه کشاورزی و دام‌پروری در محل وزارت جهادکشاورزی برگزار شد.

دکتر طیبی در این نشست مشترک، دستاوردهای فناورانه جهاد دانشگاهی در حوزه‌های اصلاح نژاد دام سنگین، زنجیره ارزش پرورش ماهی در قفس، مرغ لاین، بذور هیبرید، آفت‌کش‌های گیاهی و داروهای دامپزشکی گیاه‌پایه و پروبیوتیک‌های پرمصرف در جیره غذایی طیور و آبزیان را معرفی کرد.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در این نشست با استقبال از ظرفیت‌های فناورانه جهاد دانشگاهی در حوزه کشاورزی، به استفاده مدیران قسمت‌های مختلف این وزارتخانه از ظرفیت‌های موجود در جهاد دانشگاهی در جهت دستیابی به بهره‌وری بیشتر تاکید کرد. در حوزه تکثیر دام سنگین نژادهای ممتاز گوشتی و شیری موافقت خود را با پرداخت یارانه به دامداران برای خرید جنین‌های ممتاز نژادهای شیری و گوشتی از جهاد دانشگاهی اعلام کرد و دستور داد تا سازمان تات (سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) وظیفه معرفی و ترویج استفاده از نژادهای ممتاز در کشور را عهده‌دار شود.

همچنین در مورد تولید بذرهای هیبرید سبزی و صیفی‌جات، با توجه به نیاز مبرم کشور به آن‌ها و وابستگی به واردات آن، پیشنهاد شد تا شرکتی با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی و جهاد دانشگاهی ایجاد شود و در شرکت مذکور سهم وزارتخانه تأمین زیرساخت‌های موردنیاز برای تولید بذور هیبرید و سهم جهاد دانشگاهی دانش فنی و دستاوردهای فعلی در مورد چهار بذر هیبرید گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل و کاهو دیده شود و اعتبار مورد نیاز توسط طرفین تأمین شود.

جهاد دانشگاهی در اولویت تامین تجهیزات صنعت نفت

نشست مشترک مهندس جواد اوجی، وزیر نفت و دکتر حمیدرضا طیبی، رییس (سابق) جهاد دانشگاهی و معاونان و مدیران ارشد این دو مجموعه با هدف بررسی آخرین وضعیت قراردادهای طرفین و بهره‌گیری از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در پروژه‌های دانش‌بنیان صنعت نفت در دفتر وزیر نفت برگزار شد.

وزیر نفت در این رابطه به مشکل کشور در زمینه دکل‌های دریایی اشاره و درخواست ورود جهاد دانشگاهی برای تأمین این دکل‌ها را داد و گفت: با ورود جهاد دانشگاهی به این حوزه امیدواریم اولین دکل دریایی در کشور ساخته شود و وزارت نفت همه‌جانبه حمایت می‌کند تا این کار آغاز شود.

دکتر طیبی درخصوص پیشنهاد وزیر نفت در رابطه با ورود جهاد دانشگاهی در حوزه طراحی و ساخت دکل‌های دریایی گفت: در این زمینه آمادگی لازم در جهاد دانشگاهی وجود دارد و آماده هستیم و با شکل‌گیری یک همکاری منسجم بین وزارت نفت و جهاد دانشگاهی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این حوزه ورود کنیم.

چشم‌انداز امیدبخش درمان بیماری‌های خودایمنی با سلول‌درمانی

نخستین پروژه مشترک سلول درمانی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی تهران کلید خورد. اجرای این پروژه، گامی بلند در جهت ارائه پیشرفته‌ترین روش‌های نوین فناورانه در زمینه درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های خودایمنی با استفاده از سلول‌های بنیادی محسوب می‌شود.

نخستین پروژه مشترک سلول درمانی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی تهران کلید خورد. اجرای این پروژه، گامی بلند در جهت ارائه پیشرفته‌ترین روش‌های نوین فناورانه در زمینه درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های خودایمنی با استفاده از سلول‌های بنیادی محسوب می‌شود.

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین جهاد دانشگاهی و سازمان ساتبا

جهاد دانشگاهی و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) با هدف استفاده از ظرفیت‌های علمی، فنی و اجرایی دو طرف برای توسعه همکاری‌های آموزشی-تحقیقاتی و فناوری به‌منظور برطرف کردن نیازهای متقابل با توجه به اسناد بالادستی، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. این تفاهم‌نامه همکاری به امضای دکتر محمود کمانی، معاون وزیر و رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) و دکتر حمیدرضا طیبی، رییس (سابق) جهاد دانشگاهی رسید.

تفاهم‌نامه همکاری میان جهاد دانشگاهی و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) با هدف استفاده از ظرفیت‌های علمی، فنی و اجرایی دو طرف برای توسعه همکاری‌های آموزشی-تحقیقاتی و فناوری منعقد شد.

دو طرف با در نظر داشتن اهداف مشترک، در راستای توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه دوجانبه و به‌منظور ارتباط سازمان ‌یافته و بهره‌مندی از دستاوردهای علمی، فن‌آوری و امکانات بالقوه و بالفعل یکدیگر در جهت توسعه فناوری و کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در کشور، قصد دارند تا از طریق انعقاد تفاهم‌نامه زمینه همکاری‌های مشترک را فراهم کنند.

هدف این تفاهم‌نامه استفاده از ظرفیت‌های علمی، فنی و اجرایی طرفین برای توسعه همکاری‌های آموزشی-تحقیقاتی و فناوری به‌منظور برطرف کردن نیازهای متقابل با توجه به اسناد بالادستی است.

اردیبهشت ۱۴۰۱

امضای تفاهم‌نامه جهاد دانشگاهی با سازمان ثبت‌ اسناد و املاک

هم‌زمان با برگزاری همایش روز جهانی مالکیت فکری و نخستین آئین تجلیل از مخترعین و طراحان صنعتی جوان، تفاهم‌نامه همکاری مشترک جهاد دانشگاهی با سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور به امضای دکتر حمیدرضا طیبی، رییس (سابق) جهاد دانشگاهی و دکتر حسن بابایی، معاون قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور رسید.

موضوع این تفاهم‌نامه چهارساله، همکاری مشترک در زمینه‌های پژوهش و فناوری، آموزش و کارآفرینی، ایجاد زیرساخت‌های لازم در راستای اشتغال و کارآفرینی، امور فرهنگی، خدمات مشاوره‌ای و تخصصی به‌منظور طراحی، اجرا و نظارت و پایش پروژه‌های سازمانی و ارتقاء ساختارهای سازمانی و... است.

رییس جهاد دانشگاهی در مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان ثبت‌ اسناد و املاک کشور ابراز امیدواری کرد که این تفاهم‌نامه بتواند گامی در راستای تحقق مالکیت معنوی و اقتصاد دانش‌بنیان در کشور که در شعار سال نیز به آن تاکید شده است، باشد.

آغاز تزریق سلول‌های بنیادی بندناف به کودکان مبتلا به فلج مغزی

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان گفت: به لطف خدا بعد از نزدیک به سه سال وقفه در طرح تحقیقاتی تزریق سلول‌های بنیادی بند ناف به کودکان مبتلا به فلج مغزی در طرح تحقیقاتی که به دلیل شرایط کرونایی ایجاد شد، خوشبختانه با مساعد شدن شرایط، تزریق نوبت دوم و سوم این سلول‌ها برای کودکانی که در این طرح تحقیقاتی قرار داشتند، آغاز شد.

دکتر مرتضی ضرابی گفت: طرح تحقیقاتی تزریق سلول های بنیادی خونساز و سلول‌های بنیادی مزانشیمی خون بند ناف برای کودکان ۴ تا ۱۴ سال مبتلا به فلج مغزی از سال ۹۷ با همکاری مرکز طبی کودکان و شرکت سل تک فارمد آغاز شد. خوشبختانه ۱۲۰ بیمار در این طرح تحقیقاتی، در سه گروه مورد تزریق قرار گرفتند و برخی از بیماران حتی نوبت دوم و سوم رو هم دریافت کردند، ولی به دلیل اینکه ما به شرایط کرونایی برخورد کردیم اجرای طرح متوقف شد، ولی خوشبختانه با اخذ مجوز، تزریق نوبت دوم و سوم سلول‌های بنیادی برای همه این بیماران شرکت‌کننده در طرح، امکان‌پذیر شده است.

وی با تاکید بر اینکه ما در این مرحله فقط برای بیمارانی که از قبل در طرح تحقیقاتی قرار داشتند، تزریق انجام می‌دهیم، تصریح کرد: با اتمام این مرحله، سری جدیدی از بیماران را پذیرش خواهیم کرد. در طرح جدید در نظر داریم برای ۷۰ بیمار ، در سه نوبت تزریق سلول‌های بنیادی در فاصله های مناسب انجام دهیم.

تولید جنین گاوی با کیفیت و ارزان‌تر از نمونه‌های وارداتی

رییس پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی از تولید جنین‌های گاوی با کیفیت و ارزان‌تر از نمونه‌های وارداتی خبر داد و گفت: تقریبا به ازای تولید هر جنین ۵۰۰ دلار صرفه جویی ارزی داشته‌ایم.

دکتر محمدرضا صادقی با اشاره به برنامه‌های سال ۱۴۰۱ این پژوهشگاه برای اشتغال آفرینی متخصصان گفت: پژوهشگاه ابن سینا به واسطه فعالیت‌هایی که دارد بیشتر اشتغال غیر مستقیم ایجاد می کند اما امسال در برنامه کاری مجموعه‌مان در نظر داریم دو شرکت دانش بنیان در حوزه دام و انسانی تاسیس کنیم. با راه‌اندازی این شرکت‌ها، حداقل برای هشت نفر اشتغال مستقیم در هریک از این مجموعه ها ایجاد خواهد شد. قطعا افراد و شرکت‌های دیگری هم که می‌توانند از این شرکت ها خدمات بگیرند، به طور زنجیره ای باعث گسترش اشتغال غیر مستقیم این مجموعه می‌شوند.

رییس پژوهشگاه ابن سینا افزود: مجموعه پژوهشگاه نیز می‌تواند با ایجاد این بستر قراردادهایی را منعقد کند. به طور حتم پژوهشگاه برای اینکه بتواند پاسخگوی این قراردادها باشد و به موقع محصولات را تحویل مشتری و مصرف‌کننده دهد، نیازمند به کارگیری نیروی انسانی است، اما متاسفانه به دلیل اینکه پژوهشگاه ابن سینا یک نهاد تقریبا نیمه دولتی و وابسته به دولت است، استخدام در این مجموعه سخت است و باید مجوزهای لازم را اخذ کند، اما قطعا به صورت قراردادی و خرید خدمت افراد زیادی می‌توانند در طی انجام این پروژه ها با مجموعه پژوهشگاه همکاری کنند.

امضای تفاهم‌نامه جهاد دانشگاهی با نیروی دریایی ارتش

تفاهم‌نامه همکاری جهاددانشگاهی با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی باهدف تقویت و توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی، کارآفرینی و اشتغال و پژوهشی به امضای رییس جهاد دانشگاهی و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رسید.

تفاهم‌نامه همکاری جهاد دانشگاهی با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی باهدف تقویت و توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی، کارآفرینی و اشتغال و پژوهشی به امضای دکتر حمیدرضا طیبی، رییس (سابق) جهاد دانشگاهی و دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رسید.

فرمانده  نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از آموزش به‌عنوان گام اول توسعه نام برد و بابیان اینکه در کنار آن توسعه علمی و فناورانه مطرح می‌شود گفت: یکی از راهبردهای اصلی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران توجه به نیروی انسانی است و در کنار نیروی انسانی باید به بافت جمعیتی منطقه نیز توجه کنیم تا اقدامات اثربخش و اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

وی با بیان این که سواحل مکران دروازه اقتصادی کشور است ادامه داد: در این سواحل محیط بسیار خوبی فراهم است و با همکاری جهاد دانشگاهی می‌توانیم کارهای بزرگی را در این مناطق انجام دهیم که برای منطقه ماندگار باشد.

دریادار ایرانی بابیان اینکه پشتوانه اصلی نیروی انسانی ما در دریاها خانواده آنها هستند ادامه داد: با توجه به تنوع فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در سراسر کشور می‌توانیم در حوزه‌های مختلف در جهت غنی‌سازی این خانواده‌ها قدم برداریم.

بازدید وزیر آموزش و پرورش از پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی

دکتر یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش و هیات همراه، از پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی بازدید کردند.

وزیر آموزش و پرورش در جریان این بازدید گفت: برگزاری جشنواره‌هایی مانند «رویانا» برای دانش آموزان و «کاظمی» برای معلمان الزامی است و باید این اقدامات را انجام دهیم تا مردم در جریان این اتفاقات قرار بگیرند.

وی در بازدید از ساختمان سلول درمانی و پزشکی بازساختی این پژوهشگاه با دانش‌آموزان و دبیرانی که در مرکز آموزشی سلول‌های بنیادی برای آشنایی با سلول های بنیادی و اهمیت آن در دنیای امروز حضور داشتند، گفت‌وگو کرد و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی که از قله‌های علم فناوری و معلمی بود، اظهار کرد: اگر بخواهید کاری انجام دهید که مانا باشد، باید از پیش از دبستان آغاز کنید. این بذر باید در دوران کودکی کاشته شود که بهترین جا و موثرترین جا قطعا آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که برگزاری جشنواره‌هایی مانند «رویانا» برای دانش آموزان و «کاظمی» برای معلمان الزامی است گفت: باید این اقدامات را انجام دهیم تا مردم در جریان این اتفاقات قرار بگیرند. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مکلف شده است موزه علم ایجاد کند. حدود ۲۳ میلیون دانش آموز نوآموز پیش از دبستانی و واجب التعلیم داریم. دانشگاه فرهنگیان حدود ۱۰۰ هزار دانشجو معلم دارد. پیشنهاد می‌کنم همانند «چهره‌های ماندگار» برنامه‌ای برای تجلیل از معلمان تدارک و از آنها تقدیر شود.

رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی نیز در حاشیه بازدید وزیر آموزش و پرورش از این پژوهشگاه تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم برنامه‌ها و فعالیت‌هایی از جنس (آموزش)‌ علوم سلولی، سلول‌های بنیادی، درمان ناباروری و بیوتکنولوژی را به زبان ساده در سطح مدارس داشته باشیم.

اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان

اختتامیه یازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری روز یکشنبه، با معرفی و اهدا تندیس نمادین فداکاری به ۵۲ فرد و گروه برگزیده برگزار شد.

در مراسم اختتامیه «یازدهمین آئین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران» خانواده شهید علی لندی، قاضی مسعود توکلی‌زاده، جانباز مدافع حرم امیرحسین حاجی‌نصیری، دکتر شهریار ممی‌خانی، دکتر مهرداد ساروی، دکتر سارا دهمرده و همچنین از معلمان ثریا مطهرنیا، سمیه نعمتی و علیرضا تقی‌زاده مطلق، به‌عنوان افراد غیردانشجو لوح تقدیر و تندیس نمادین فداکاری دریافت کردند.  

 ساخت زخم پوش‌هایی از بافت زنده بدن

معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران از راه‌اندازی خط تولید زخم پوش‌های بیولوژیک پژوهشکده یارا خبر داد و گفت: این زخم‌پوش‌ها برای انواع زخم‌های ناشی از بیماری‌های مزمن، دیابتی و سوختگی کارایی دارند.

دکتر محسن فاتح، معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران تأکید کرد: مجموعه پژوهشکده زخم و ترمیم بافت یارا از جمله مجموعه‌های دانش‌محور جهاد دانشگاهی است که تمام فعالیت‌های آن بر پایه پژوهش‌های بنیادی و محصول‌محور است. اکنون برخی از محصولات این مجموعه وارد فاز تولید نمونه‌های اولیه و آزمایشگاهی شده‌اند. 

وی افزود: فعالیت‌های عمده این مجموعه عمدتا دانش بنیان بوده و اکنون شرایط و فرصتی مناسب برای پژوهشگران این حوزه مهیا کرده است. طبیعتا چنین فعالیت‌هایی می‌تواند بخشی از نیازهای حوزه سلامت جامعه را برطرف کند. 

خرداد ۱۴۰۱

راه‌اندازی کلینیک خون و سرطان شناسی در پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی

کلینیک خون و سرطان‌شناسی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی زیر نظر استاد اردشیر قوام زاده، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران، رییس انجمن هماتولوژی انکولوژی و رئیس انجمن پیوند سلول‌های بنیادی خونساز ایران، فوق تخصص خون و سرطان بزرگسالان و پدر علم پیوند سلول‌های بنیادی در ایران، شروع به کار کرد.

کلینیک خون و سرطان شناسی پژوهشکده سرطان معتمد با بهره‌گیری از برترین متخصصان آنکولوژی کشور، روزهای دوشنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ در محل کلینیک واقع در میدان ونک، بزرگراه حقانی، ابتدای گاندی جنوبی، پلاک ۱۴۶، طبقه زیر همکف پذیرای بیماران است.

دکتر دهقانی فیروزآبادی رییس جهاد دانشگاهی شد

اعضای هیات امنای جهاد دانشگاهی، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی را به عنوان نامزد ریاست این نهاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد دادند و در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ریاست دکتر  فیروزآبادی در جهاد دانشگاهی به تصویب نهایی این شورا رسید.

دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، تحصیلات دوره کارشناسی (۱۳۸۲)، کارشناسی‌ارشد (۱۳۸۴) و دکترا (۱۳۸۷) خود را در رشته مهندسی هوافضا در دانشگاه صنعتی شریف به پایان رساند و درحال حاضر، دانشیار دانشکده مهندسی هوافضا و عضو هیات علمی این دانشگاه است. وی با بیش از ۱۰۰ عنوان مقاله در مجلات معتبر علمی؛ استاد نمونه آموزشی و استاد نمونه پژوهشی دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی شریف است.

مراسم تکریم دکتر حمیدرضا طیبی، رییس سابق جهاد دانشگاهی و معارفه دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، رییس جدید این نهاد با حضور جهادگران و مسئولان کشوری، در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی برگزار شد.

رییس جدید جهاد دانشگاهی گفت: نباید در یک پارادایم قدیمی بمانیم بلکه باید با تکیه بر مفهوم خاص جهاد، یک زیست بوم طراحی کنیم. به فضل خداوند طرح تحول جهاد دانشگاهی را در دستور کار داریم. به دنبال طراحی زیست بومی هستیم که یک مجموعه پویا در یک زمین بازی فراخ داشته باشیم که اثرات آن در علم و فناوری، جامعه، اقتصاد و معیشت مردم دیده شود. این اتفاق نمی افتد مگر اینکه زیست بوم زندگی برای نخبگان کشور داشته باشیم.

انتصاب دکتر طیبی به عنوان مشاور و نماینده رییس جهاد دانشگاهی

دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، رییس جهاد دانشگاهی با حکمی دکتر حمیدرضا طیبی را به عنوان مشاور و نماینده رییس این نهاد منصوب کرد.

تیر ۱۴۰۱

سرپرست ایسنا منصوب شد

دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، رییس جهاد دانشگاهی، مهدی عرفاتی را به عنوان سرپرست و عضو هیات مدیره خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منصوب کرد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی از تلاش‌های علی متقیان، مدیرعامل سابق این خبرگزاری قدردانی کرد؛ همچنین طی حکمی، دکتر عیسی علیزاده و دکتر محمدرضا دهقانی برای دو سال به عضویت هیأت مدیره ایسنا درآمدند.

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران منصوب شد

دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، رییس جهاددانشگاهی با صدور حکمی، دکتر رضا آذربایجانی را به عنوان سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران منصوب کرد.

همچنین رییس جهاد دانشگاهی در نامه‌ای جداگانه از تلاش‌های دکتر سیدمجید تولیت ابوالحسنی در زمان فعالیت به عنوان رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تقدیر و تشکر کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی جدید انتشارات جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شد

پایگاه اطلاع‌رسانی جدید سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با هدف معرفی کتاب‌های منتشر شده و اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های فرهنگی انتشارات این نهاد راه‌اندازی شد.

این پایگاه با هدف معرفی کتاب‌های منتشر شده جهاددانشگاهی و اطلاع رسانی از فعالیت‌های فرهنگی انتشارات جهاد دانشگاهی و ارائه خدمات علمی و فرهنگی به دانشجویان و اساتید راه‌اندازی شده است و شامل بخش‌های بانک کتاب، شعب و فروشگاه‌ها، رویدادها، اخبار، چند رسانه‌ای، نوشتار فرهنگ، پیشنهاد چاپ و ... است.

در این پایگاه اطلاعات بیش از ۱۱ هزار عنوان کتاب منتشر شده انتشارات جهاد دانشگاهی از سال ۱۳۵۹ تا کنون ثبت شده و در دسترس  عموم قرار دارد. همچنین تازه‌های نشر انتشارات جهاد دانشگاهی قابل مشاهده است.

پژوهشکده سرطان معتمد، مرکز علمی برتر در اجرای ماموریت‌های ملی ستاد توسعه زیست‌فناوری

پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی از بین حدود ۱۰۰ دانشگاه، پژوهشگاه و موسسه پژوهشی کشور به عنوان یکی از پنج مرکز برتر (حائز رتبه الف) در اجرای ماموریت های ملی مصوب ستاد توسعه زیست فناوری معرفی شد.

بنابر اعلام ستاد توسعه زیست فناوری و براساس ارزیابی صورت گرفته توسط این ستاد، پژوهشکده سرطان معتمد از لحاظ دستاوردهای حاصل شده در ماموریت‌های ملی محوله در چارچوب تقسیم کار ملی زیست فناوری کشور موفق به کسب رتبه برتر شده است.

براساس تقسیم کار ملی زیست فناوری، پژوهشکده سرطان معتمد، سه ماموریت ملی شامل ژن‌درمانی و ویروس‌درمانی سرطان با استفاده از ویروس های آنکولایتیک (سرطان‌های پستان و خون)، سلول درمانی سرطان‌های نوپر (پستان، تخمدان، معده، روده، گلیوپلاستوما) و سرطان خون با استفاده از سلول‌های کشنده طبیعی و سلول‌های دندریتیک و تولید کیت‌های تشخیص ژنتیکی نیاز به شیمی درمانی در سرطان ریه، کولون، پستان، پروستات، تخمدان، معده و روده را برعهده دارد.

مرداد ۱۴۰۱

مراسم گرامیداشت چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود

مراسم گرامیداشت چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی و تقدیر از جهادگران نمونه این نهاد با حضور دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رییس این نهاد در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

حضور رییس جمهور در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی

آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری، در چهل و دومین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی با حضور در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، ضمن ادای احترام به مقام والای شهدای جهاد دانشگاهی، از نمایشگاه دستاوردهای این نهاد بازدید و در میان مدیران و پژوهشگران جهاد دانشگاهی سخنرانی کرد.

پنج پیشنهاد اجرایی رییس جهاد دانشگاهی به رییس جمهور

دکتر دهقانی فیروزآبادی در مراسم دیدار رییس جمهور با پژوهشگران و مدیران جهاد دانشگاهی، ضمن ارائه چند پیشنهاد اجرایی به آیت‌الله رئیسی برای کارآمدتر کردن شبکه جهاد دانشگاهی؛ در بخش مهمی از سخنان خود گفت: امروز کشور نیاز دارد تا نهادی عمومی مانند جهاددانشگاهی، متولی حوزه نوآوری به معنای خاص کلمه با پذیرش کارهای بزرگ و تقسیم‌کار ملی بین ظرفیت‌های دانش‌بنیان باشد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی چند پیشنهاد اجرایی که می‌تواند کارآمدی شبکه جهاد دانشگاهی را افزایش دهد، ارائه کرد و گفت: درصورتی‌که به نحوی تمام خریدها و خدمات خارجی ملزم به این باشند که خرید یا به‌کارگیری خدمات خارجی صرفاً با پیوست انتقال تکنولوژی انجام گیرد، اتفاقات بسیار مبارک در توسعه کشور و کم شدن وابستگی‌های کشور خواهد افتاد. در این زمینه پیشنهاد می‌شود مسئولیت انتقال تکنولوژی در خریدهای خارجی بزرگ حداقل در بعضی حوزه‌های تخصصی به جهاد دانشگاهی الزام شود.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک محیط پویا و بالنده تخصصی می‌تواند یک تجربه‌ امیدآفرین و مؤثر در تربیت نیروی انسانی برای فرصت‌های مطالعاتی دانشجویان، اساتید و همچنین دوره‌های خدمت سربازی نخبگان باشد، ادامه داد: بسیاری از کسانی که چنین تجربه‌ای را در جهاد دانشگاهی داشتند، در کشور ماندگار و مؤثر شدند. از طرفی، پویایی جهاد دانشگاهی به جذب نیروهای جوان، کسب تجربه و خروج از این نهاد است، همان‌طور که بارها مورد تائید رهبر انقلاب بوده است، جهاد دانشگاهی باید بتوانند بستری سیال و جوان برای تربیت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد.

رییس جهاد دانشگاهی با انتقاد از اینکه متأسفانه بعضی قوانین که در مورد نهاد عمومی غیردولتی به‌صورت یکجا و بدون ملاحظه شرایط، تغییر و تعبیر می‌شود، مشکلات جدی در این مسیر ایجاد کرده است، گفت: جهاد دانشگاهی باید بتواند سیال و روان و فارغ از قالب‌های استخدامیِ محدود دولتی، از ظرفیت جوانان کشور استفاده کند، لذا خواهشمند است تمهیدات لازم برای این موضوع در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه عضویت جهاد دانشگاهی در شورا و مجامع علمی کشور که در حوزه‌های فناوری و نوآوری، تصمیم‌ساز هستند، قطعاً می‌تواند تأثیرگذار و منشأ اثرات خوب باشد، ادامه داد: با توجه به شبکه ظرفیت‌های استانی جهاد دانشگاهی، این نهاد می‌تواند در سفرهای استانی بسته به صلاحدید، بعضی بارهای روی زمین‌مانده مانند مباحث درمان، احیای صنایع و کارخانه‌های نیمه تعطیل، مسائل محیط‌زیست و بهداشت پسماند، همکاری در موضوعات اجتماعی و فرهنگی و ...  را به عهده بگیرد.

افتتاح آزمایشگاه سطح ۳ ایمنی زیستی و مرکز ATMP پژوهشکده سرطان معتمد

آزمایشگاه سطح ۳ ایمنی و مرکز ATMP زیستی پژوهشکده سرطان معتمد توسط رئیس جهاد دانشگاهی افتتاح شد.

در راستای فعالیت‌های فناورانه پیشرفته تشخیصی و درمانی و توسعه درمان‌های نوین (ATMP) پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، نخستین آزمایشگاه سطح ۳ ایمنی زیستی با هدف انجام پروژه‌های ژن درمانی، سلول درمانی و ویروس درمانی، توسط دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، رییس جهاد دانشگاهی افتتاح شد.

در این مراسم، دکتر مهدی باصولی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی، پروفسور اردشیر قوام زاده، پدر پیوند مغز استخوان ایران، دکتر رامین صرامی فروشانی، رییس پژوهشکده سرطان معتمد و جمعی از اعضای هیأت علمی این پژوهشکده حضور داشتند.

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و پژوهشگاه غدد و متابولیسم

به منظور ایجاد، گسترش و همفکری و همکاری‌های آموزشی- پژوهشی و بهره گیری از توانایی‌های علمی، آموزشی، تحقیقاتی و توسعه‌ای، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک بین مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاد دانشگاهی با پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران منعقد شد.

در نشستی که به منظور امضای تفاهم‌نامه در محل پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل شد، دکتر افشین استوار، رییس پژوهشگاه ضمن تاکید بر گسترش همکاری‌ها گفت: بین پژوهشگاه و مرکز قبلا همکاری‌های وجود داشت، ولی ما علاقمند به توسعه همکاری‌ها به چند دلیل هستیم. اول به دلیل محدویت منابع که شامل منابع انسانی، مالی و امکانات و تجهیزات است؛ بنابراین توسعه همکاری‌ها باعث هم‌افزایی و اشتراک موارد فوق می شود و یا اشتراک ایده‌ها و تفکراتی که می‌تواند براساس پتانسیل‌های دو طرف اجرایی و نتایج خوبی داشته باشد.

شهریور ۱۴۰۱

الحاق آزمایشگاه‌های پژوهشکده سرطان معتمد به شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

مجموعه آزمایشگاه‌های پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی به شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ملحق شد.

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف افزایش بهره‌وری زیرساخت‌های آزمایشگاهی کشور، پلتفرم به اشتراک‌گذاری دستگاه‌ها و ارایه خدمات آزمایشگاهی و حمایت از توسعه کمی و بهبود کیفی خدمات آزمایشگاهی را راه‌اندازی کرده است. در این شبکه، خدمات آزمایشگاهی متنوعی مانند حوزه‌های فنی و مهندسی همچون مکانیک، مواد و متالورژی، برق و الکترونیک، شیمی، هوا فضا، معدن، حوزه محیط زیست، کشاورزی و گیاهان دارویی، حوزه‌های زیست‌فناوری و پزشکی مانند داروسازی، سلول‌های بنیادی، مهندسی بافت، حوزه های علوم شناختی و مغز، صنایع دستی، مواد غذایی و ... ارایه می‌شود.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی سراسر کشور، دانشجویان دکتری و پژوهشگران پسادکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی، شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع کشور و سایر پژوهشگران برای دریافت خدمات آزمایشگاهی از طریق باشگاه مشتریان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی حمایت می‌کند.

 آغاز به کار آزمایشگاه فرمولاسیون پژوهشکده گیاهان دارویی

همزمان با روز بزرگداشت زکریای رازی و روز داروساز، آزمایشگاه فرمولاسیون پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی آغاز به کار کرد.

دکتر رضا غفارزادگان، رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گفت: استفاده از گیاهان دارویی جهت ارتقاء سلامت جامعه از دیرباز ریشه در فرهنگ جامعه ایرانی داشته است. وجود عطاری‌های پرشمار در سراسر کشور نیز مؤید این موضوع است که همچنان جامعه به اثربخشی گیاهان دارویی در پیشگیری و درمان انواع بیماری‌ها اعتقاد دارد. به دلیل رویکرد سنتی در این حوزه، سهم فرآورده‌های طبیعی در بازار دارویی رسمی ایران بسیار ناچیز (کمتر از ۱۰ درصد) بوده و مقایسه آن با بازارهای رسمی کشورهای دیگری مانند چین و هند که سهم فرآورده‌های طبیعی در بازار رسمی دارویی آن‌ها بیش از ۵۰ درصد است، لزوم استانداردسازی این محصولات در راستای تجاری‌سازی و کسب سهم بیشتر از بازار را به‌خوبی مشخص می‌کند. از طرف دیگر، اغلب محصولات ارائه‌شده در عطاری‌ها به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها و استانداردهای مربوطه در فرآیند تولید و بسته‌بندی، دارای آلودگی‌های قارچی و میکروبی بوده و می‌توانند برای سلامت مصرف‌کنندگان مخاطره‌آمیز باشند.

وی افزود: پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در راستای مسئولیت اجتماعی خود در جهت زمینه‌سازی گسترش فرهنگ استفاده از فرآورده‌های طبیعی استاندارد و مطابق با پروتکل‌های روز دنیا اقدام به راه‌اندازی آزمایشگاه فرمولاسیون کرده است.

برگزاری نمایشگاه گزیده‌ای از دستاوردهای شاخص پژوهش، فناوری و نوآوری جهاد دانشگاهی به میزبانی سازمان برنامه‌وبودجه کشور

به مناسبت هفته دولت، نمایشگاه گزیده‌ای از دستاوردهای شاخص پژوهش، فناوری و نوآوری جهاد دانشگاهی به میزبانی سازمان برنامه‌ و بودجه کشور برگزار شد.

در این نمایشگاه که ویژه بازدید مسئولان نظام و مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود، گزیده‌ای از دستاوردهای شاخص پژوهش، فناوری و نوآوری جهاد دانشگاهی در حوزه‌های فنی و مهندسی؛ کشاورزی و دامپروری؛ پزشکی و سلامت؛ علوم انسانی و اجتماعی به نمایش درآمد.

اعضای شورای راهبری طرح مستندسازی تاریخ شفاهی جهاد دانشگاهی منصوب شدند

دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رییس جهاد دانشگاهی در احکامی، مهندس علیرضا زجاجی را به‌عنوان نایب رییس و دبیر، دکتر جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی؛ دکتر ابوالقاسم رئیسی؛ مدیرکل روابط عمومی جهاد دانشگاهی؛ دکتر حامد علی‌اکبر زاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی؛ مهدی عرفاتی، سرپرست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدحسین حسنی، مدیرعامل خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)؛ دکتر محمدصادق حاجی تاروردی و دکتر محمد کمالی زاده را به‌عنوان اعضای شورای راهبری طرح مستندسازی تاریخ شفاهی جهاد دانشگاهی منصوب کرد.

برگزاری بیست و سومین کنگره بین‌المللی رویان

بیست و سومین کنگره بین‌المللی رویان (Royan International Twin Congress) برگزار شد. همزمان با برگزاری این کنگره، از برگزیدگان بیست‌ و یکمین جشنواره رویان نیز تقدیر شد.

بیست و سومین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل (۲۳rd Congress on Reproductive Biomedicine) و هجدهمین کنگره فناوری سلول‌های بنیادی (۱۸th Stem Cell Biology & Technology) رویان، در سالن همایش‌های رازی برگزار شد.

رییس جهاد دانشگاهی، سرپرست معاونت علمی ریاست‌جمهوری شد

با حکم رئیس جمهوری، دکتر روح الله دهقانی فیروز آبادی، رییس جهاد دانشگاهی با حفظ سمت فعلی به عنوان سرپرست معاون علمی و فناوری رئیس جمهور منصوب شد.

مهر ۱۴۰۱

تولد نخستین گاومیش‌ نژاد ممتاز به روش آی‌وی‌اف در پژوهشگاه ابن‌سینا

نخستین گوساله گاومیش‌های نژاد ممتاز به روش آی‌وی‌اف به نام «یاقوت» در پژوهشگاه ابن‌سینا متولد شد.

دکتر ابوالفضل شیرازی، مدیر گروه پژوهشی جنین‌شناسی و آندرولوژی پژوهشگاه ابن‌سینا (جهاد دانشگاهی) درباره این دستاورد بزرگ گفت: این پژوهشگاه پیش از این از روش استحصال سونوگرافیک تخمک و تولید جنین به روش لقاح آزمایشگاهی در تکثیر نژادهای ممتاز گاومیش استفاده نموده است. درحال حاضر پژوهشگاه ابن سینا توانسته است با استفاده از روش (ovum pick up) و لقاح آزمایشگاهی (IVF) برای نخستین بار، جنین‌های گاومیش از نژادهای ژنتیکی ممتاز را تولید نماید. انتقال این جنین‌ها تاکنون با چندین آبستنی و تولد دو گاومیش همراه بوده است.

مدیر گروه پژوهشی جنین‌شناسی و آندرولوژی پژوهشگاه ابن‌سینا همچنین درباره اهمیت این دستاورد گفت: گاومیش دام هزاره سوم لقب گرفته است، زیرا به لحاظ کیفیت شیر تولیدی، هزینه خوراک و ماندگاری در سطح گله بسیار سودآور بوده و کیفیت و چربی بالای شیر گاومیش (بیش از ۷ درصد چربی) در صنعت تولید محصولات لبنی بسیار حائز اهمیت است. برای نمونه، در کشور ایتالیا که یکی از بزرگ‌ترین پرورش‌دهندگان گاومیش جهان و از کشورهای پیشرو و صادرکننده در زمینه محصولات لبنی است. از شیر گاومیش در تولید محصولاتی همچون پنیر موزارلا استفاده می‌شود. از دیگر مزایای اقتصادی گاومیش در مقایسه با گاو می‌توان به هزینه‌های خوراک و نگهداری کمتر آن نسبت به گاو (حدود ۵۰ درصد کمتر)، ماندگاری بالا در گله و مقاومت نسبت به بیماری‌ها و شرایط اقلیمی سخت اشاره کرد. از این رو امروزه در جهان گاومیش‌داری صنعتی از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.

صدور نخستین گواهینامه صلاحیت ارائه خدمات در حوزه پدافند الکترونیکی

سازمان پدافند غیرعامل کشور، اولین گواهینامه صلاحیت ارائه خدمات در حوزه تخصصی سخت افزار الکترواپتیک با نوع کاربری خدمات مشاوره و ارزیابی را برای آزمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف صادر کرد.

این آزمایشگاه با دریافت گواهینامه یاد شده که به تایید سردار دکتر غلام رضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور رسیده است، صلاحیت ارائه خدمات در حوزه پدافند الکترونیک از سازمان پدافند غیرعامل کشور را کسب کرده است. آزمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف همچنین اولین گواهینامه تایید صلاحیت آزمون معیار مصرف انرژی در ماینرهای رمز ارزها (تجهیزات استخراج رمز ارزها) را سال گذشته (۱۴۰۰) از مرکز تایید صلاحیت ایران (NACI) دریافت کرد و در حال حاضر به عنوان آزمایشگاه مرجع این آزمون‌ها در کشور شناخته شده است.

آبان ۱۴۰۱

دکتر مسلمی نائینی رییس جدید جهاد دانشگاهی شد

در یکصد و شصتمین جلسه‌ هیات امنای جهاد دانشگاهی، دکتر حسن مسلمی نائینی به‌عنوان نامزد گزینه ریاست این نهاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شد.

در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر حسن مسلمی نائینی به‌عنوان رییس جدید جهاد دانشگاهی انتخاب شد. وی، استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس تهران در رشته مکانیک گرایش مهندسی ساخت و تولید است و هم‌اکنون ریاست دانشکده مهندسی مکانیک این دانشگاه را برعهده دارد. مدیرکل بورس دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دهم و معاون سازمان امور دانشجویان کشور از جمله سوابق اجرای وی به شمار می‌رود.

مسئولیت امور تبلیغی و انجام فعالیت تحقیقاتی در جهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان طی سال‌های‌ ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۹ نیز در کارنامه کاری دکتر مسلمی نائینی به چشم می‌خورد. 

انجام فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در جهت رفع نیازهای مردم و جامعه

رییس جهاددانشگاهی در اولین روز کاری در این نهاد تاکید کرد: فعالیت‌های جهاد دانشگاهی باید علمی و کاربردی و در جهت رفع نیازهای مردم و جامعه باشد.

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به جلسه‌اش با رییس جمهور گفت: در این جلسه رییس جمهور تاکید داشتند که جهاد دانشگاهی باید در جهت حل مشکلات کشور و به‌ویژه انجام امور بر زمین‌مانده‌ای که سایر دستگاه‌ها سراغ آن نرفته و یا نمی‌روند برود.

برگزاری نخستین دوره طرح ملی «سرای امید، ایران»

نخستین دوره طرح ملی «سرای امید، ایران» توسط مرکز گردشگری علمی– فرهنگی سازمان دانشجویان با همکاری جهاد دانشگاهی واحد کرمان در قالب برگزاری تورهای دانشجویی امید و مقاومت (تداوم) در شهر کرمان برگزار شد

طرح ملی «سرای امید، ایران» به‌منظور آشنایی دانشجویان با مواریث مربوط به مقاومت، در قالب اردوهای نظام‌مند در سراسر کشور برگزار خواهد شود.

مراسم رونمایی از محصولات بانک خون بند ناف رویان

به مناسبت روز جهانی «خون بندناف»، با حضور رییس جهاد دانشگاهی، رییس سازمان ملی استاندارد، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی، و مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در پژوهشگاه رویان، از آخرین دستاوردهای شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان رونمایی شد.

آیین تفاهم‌نامه بین وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگاه رویان

آیین تبادل تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگاه رویان، با حضور عبدالحسین شاهوردی، رییس پژوهشگاه رویان و یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در آیین تبادل تفاهم‌نامه همکاری میان این پژوهشگاه و وزارت آموزش و پرورش گفت: انقلاب دوم حوزه پزشکی، بیوتکنولوژی و سلول‌های بنیادی است و به افرادی نیاز دارد که روحیه، توانمندی‌ها و علایق خاص داشته باشند و بتوانند همپای گروه بالینی کار را دنبال کنند. تربیت این نسل باید از آموزش و پرورش شروع شود.

راه اندازی نخستین پالایشگاه محصولات زایمانی در کشور

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان، از راه اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی در کشور برای نخستین بار خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر توانایی استحصال ۲۰ محصول را در پالایشگاه مذکور داریم و هم اکنون پنج محصول آماده عرضه است.

دکتر مرتضی ضرابی در دیدار با رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان، با اشاره به راه اندازی دفاتر بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان در هر ۳۱ استان، اظهار کرد: فعالیت‌های پژوهشگاه رویان با درمان ناباروری آغاز شد و در دهه ۸۰ به سمت دانش سلول‌های بنیادی رفت.

تاسیس نخستین مرکز درمان‌های نوین و پیوند سلول‌های بنیادی در کربلای معلی به همت پژوهشکده سرطان معتمد

رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی از تاسیس مرکز معظم درمان‌های نوین سرطان و پیوند سلول‌های بنیادی در کربلای معلی به عنوان شعبه‌ای از این پژوهشکده با همکاری نهاد بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عتبه حسینیه مقدسه خبر داد.

این مرکز که بنا به درخواست نهاد بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عتبه حسینیه مقدسه - به ریاست دکتر ستار الساعدی، وزیر بهداشت اسبق عراق - به عنوان‌ تنها سازمان متولی بهداشت و درمان استان کربلا توسط پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی تاسیس می‌شود به عنوان شعبه پژوهشکده در کشور عراق، فناوریهای تشخیصی و درمانی پیشرفته توسعه یافته در پژوهشکده سرطان معتمد را در قالب انتقال فناوری در کربلای معلی راه اندازی خواهد کرد.

آذر ۱۴۰۱

مشاور رییس جهاد دانشگاهی منصوب شد

رییس جهاد دانشگاهی در حکمی دکتر پورعابدی را در سمت مشاور رییس و دبیر هیات امنای جهاد دانشگاهی ابقا کرد.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی منصوب شد

با حکم رییس جهاد دانشگاهی، دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی به عنوان سرپرست معاونت فرهنگی این نهاد منصوب شد.

سرپرست معاونت هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی منصوب شد

با حکم رییس جهاد دانشگاهی، دکتر حسن فارسی به عنوان سرپرست معاونت هماهنگی و امور مجلس این نهاد منصوب شد.

سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی منصوب شد

با حکم رییس جهاد دانشگاهی، دکتر مهدی باصولی به عنوان سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ این نهاد منصوب شد.

سرپرست معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی منصوب شد

سید رضی آقا سیدی به عنوان سرپرست معاونت پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی منصوب شد.

به همت پژوهشکده سرطان معتمد، مرجعی برای تشخیص ویروس "پاپیلومای انسانی" راه‌اندازی شد

رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی از راه‌اندازی مرکزی مجهز برای شناسایی، درمان و پیشگیری از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) خبر داد.

دکتر رامین صرامی فروشانی گفت: پژوهشکده سرطان معتمد یک سابقه ۲۵ ساله در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان دارد و به همین جهت به عنوان قطب علم و فناوری حوزه سرطان پستان در کشور به حساب می‌آید، از طرف دیگر جهاد دانشگاهی ظرفیتی کم نظیر دارد که شبکه آن به عظمت و گستردگی کشورمان است. این ظرفیت‌ها، یعنی توانمندی و تجربه و سابقه پژوهشکده سرطان معتمد و از طرفی دیگر ظرفیت کم نظیر شبکه‌ای جهاد دانشگاهی این قابلیت را ایجاد کرد که با حمایت مجلس شورای اسلامی و در قالب یک وظیفه ملی، راه‌اندازی شبکه ملی پیشگیری، کنترل و درمان سرطان پستان به پژوهشکده سرطان معتمد واگذار شود. 

رونمایی از دو داروی گیاهی برای بهبود کیفیت خواب و کمک به تنظیم کلسترول و تری‌گلیسیرید

طی مراسمی با حضور رییس جهاد دانشگاهی، از داروی گیاهی «لیپوویا» که تنظیم سطح کلسترول، تری‌گلیسیرید و قند خون در بیماران مبتلا به هایپرلیپیدمیا و دیابت نوع دوم را به همراه دارد و همچنین «ول اسلیپ» که به میزان موثری به بهبود کیفیت خواب و درمان اختلالات خواب کمک می‌کند، رونمایی شد.

راه‌اندازی مرکز مشاوره رایگان در حوزه خون و سرطان

مرکز مشاوره خون و سرطان پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی با بهره‌گیری از زبده‌ترین اساتید و متخصصان این حوزه و با هدف ارائه رایگان خدمات مشاوره‌ای به بیماران، همزمان با هفته پژوهش و فناوری راه‌اندازی شد.

دکتر رامین صرامی فروشانی، رییس پژوهشکده سرطان معتمد با اعلام این مطلب گفت: این مرکز که زیرنظر جمعی از اساتید زبده و محرز حوزه خون، سرطان بالغین، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی فعالیت دارد، در زمینه روزآمدترین پروتکل‌های درمانی، نیاز یا عدم نیاز به شیمی درمانی، اصول تغذیه‌ای و بهبود کیفیت زندگی به بیماران مبتلا به سرطان خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌کند.

دی ۱۴۰۱

پلی‌کلینیک سلامت روان (رسا) جهاد دانشگاهی آغاز به کار کرد

پلی‌کلینیک سلامت روان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران (رسا) شامل هشت کلینیک تخصصی مشاوره، روان درمانی، روان‌سنجی، نورولوژی، گفتاردرمانی، نوروتراپی، هیپنوتراپی و روانپزشکی است.

رییس و اعضای کارگروه تعاملات علمی بین‌المللی جهاد دانشگاهی منصوب شدند

رییس جهاد دانشگاهی در احکامی جداگانه رییس، دبیر و اعضای کارگروه تعاملات علمی بین‌المللی جهاد دانشگاهی را منصوب کرد.

دکتر حسن مسلمی نائینی، رییس جهاد دانشگاهی در احکامی جداگانه دکتر یعقوب فتح الهی، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی را به عنوان رییس، مهندس علی مرادی، مدیرکل دفتر همکاری‌های علمی و ارتباطات بین‌الملل جهاد دانشگاهی را به عنوان دبیر و سیدرضی آقاسیدی، امیر طهرانچی، دکتر بهروز بادکو، دکتر کیوان مجیدزاده اردبیلی و ناصر سجادی را به عنوان اعضای کارگروه تعاملات علمی بین‌المللی جهاد دانشگاهی منصوب کرد.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف منصوب شد

رییس جهاد دانشگاهی با تبدیل حکم سرپرستی دکتر محسن مردانی را به عنوان رییس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف منصوب کرد.

بهمن ۱۴۰۱

حمایت مجلس از فعالیت‌های فناورانه جهاد دانشگاهی در بودجه ۱۴۰۲

در دیدار رییس جهاد دانشگاهی و اعضای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی بر ضرورت حمایت از فعالیت‌های فناورانه، نوآورانه و فرهنگی جهاددانشگاهی در بودجه سال ۱۴۰۲ تاکید شد.

دکتر حسن مسلمی نائینی، رییس جهاد دانشگاهی با حضور در مجلس شورای اسلامی با دکتر سیدمحسن دهنوی؛ دکتر احمد نادری؛ دکتر سیدنظام الدین موسوی، دکتر محمدرضا دشتی اردکانی و دکتر محمد رشیدی از اعضای هیات رییسه مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

کسب رتبه یک نوآوری دانشگاه‌های ایران در سال ۲۰۲۲ توسط دانشگاه علم و فرهنگ

بر اساس جدیدترین ویرایش نظام رتبه بندی سایمگو، دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی برای سومین سال پیاپی عنوان رتبه یک نوآوری ایران را به خود اختصاص داد.

در جدیدترین ویرایش نظام رتبه‌بندی سایمگو اسپانیا، دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی با یک پله صعود، عنوان رتبه یک نوآوری دانشگاه‌های ایران را برای سومین سال پیاپی به خود اختصاص داد. دانشگاه علم و فرهنگ در ویرایش جدید ۲۰۲۲ این موسسه از رتبه ۲۷ کشوری به رتبه ۲۲ ارتقاء یافته و همچنان رتبه جهانی ۶۵۳ خود را حفظ کرده است. این دانشگاه در بعد پژوهشی در جایگاه جهانی ۴۳۱ در بعد نوآوری در جایگاه ۳۵۷ و در بعد اجتماعی در جایگاه ۲۴۸ جهان قرار گرفته است.

رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی منصوب شد

رییس جهاد دانشگاهی با مصوبه هیات امنای این نهاد و تبدیل حکم سرپرستی، دکتر رضا فریدزاده را به عنوان رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی منصوب کرد.

اسفند ۱۴۰۱

پانزدهمین گردهمایی سراسری معاونان پشتیبانی برگزار شد

پانزدهمین گردهمایی سراسری معاونان پشتیبانی واحدها، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، سازمان‌ها، مراکز، پارک‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تابعه جهاد دانشگاهی، با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی، رییس جهاد دانشگاهی؛ دکتر حسین عرب اسدی، معاون سرمایه انسانی سازمان اداری استخدامی؛ دکتر سید رضی آقا سیدی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاد دانشگاهی؛ دکتر مهدی باصولی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ و جمعی از مدیران و مسئولان این نهاد در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

همکاری دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی برای ارتباط مؤثر با صنعت

دکتر سید محمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران در نشست مشترک با رییس جهاد دانشگاهی کشور گفت: جهاد دانشگاهی را آزمایشگاهی برای دانشجویان و نهاد واسط محیط واقعی کار با محیط دانشگاه می‌دانیم و معتقدیم این نهاد انقلابی، کارکرد خاص خود را برای مهارت‌افزایی دانشجویان دارد.

سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران منصوب شد

با حکمی از سوی رییس جهاد دانشگاهی، دکتر جواد پورکریمی به عنوان سرپرست سازمان جهاد دانشگاهی تهران منصوب شد.

نمایشگاه معرفی گزیده‌ای از دستاوردهای جهاد دانشگاهی به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شد

نمایشگاه معرفی گزیده‌ای از دستاوردهای حوزه‌های پژوهش و فناوری؛ آموزش و کارآفرینی؛ تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان و فرهنگی جهاد دانشگاهی در تاریخ ۱۳ تا ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۱ به میزبانی مجلس شورای اسلامی در محل نمایشگاه دائمی خانه ملت برگزار شد.

جهاد دانشگاهی به‌ عنوان الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت دانش‌بنیان کشور، این نمایشگاه را با هدف آشنایی بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دستاوردهای این نهاد برخاسته از انقلاب اسلامی برگزار کرد و در آن، گزیده‌ای از دستاوردهای حوزه‌های پژوهش و فناوری؛ آموزش و کارآفرینی؛ تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان و فرهنگی جهاد دانشگاهی به نمایش درآمد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین جهاد دانشگاهی و سازمان بازرسی کل کشور

تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان بازرسی کل کشور و جهاد دانشگاهی با حضور احمد رحمانیان، قائم مقام سازمان بازرسی و دکتر حسن مسلمی نایینی، رییس جهاد دانشگاهی در راستای توسعه فعالیت‌های پژوهشی و استفاده مطلوب از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی منعقد شد.

در این مراسم در مراسم بر کمک جهاد دانشگاهی به سازمان بازرسی با رویکرد علمی و پژوهشی تاکید شد.

راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی در حوزه تولیدمثل دام سنگین در پژوهشگاه ابن‌سینا

طی مراسمی با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی، رییس جهاد دانشگاهی، نخستین مرکز منش (مرکز نوآوری و شتابدهی) در حوزه فناوری‌های نوین تولیدمثلی در دام‌های سنگین کشور توسط پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی ابن‌سینا راه‌اندازی شد.

دکتر مسلمی نائینی ضمن ابراز خرسندی از پیشرویی این نهاد انقلابی در حوزه فناوری‌های تولیدمثل دام‌های سنگین اصلاح نژاد شده و تأثیر بسزایی که استفاده از این فناوری‌ها بر رشد اقتصادی صنعت دام‌پروری کشور خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد که باهمت و محوریت پژوهشگاه ابن‌سینا، پروژه استفاده از فناوری‌های نوین تولیدمثلی در دام‌های سنگین در واحدهای مختلف جهاددانشگاهی کشور و بر اساس ظرفیت‌های هر استان توسعه داده‌شده و پژوهشگاه ابن‌سینا در این خصوص نقش راهبری موضوع را بر عهده بگیرد.

دکتر محمدرضا صادقی، رییس پژوهشگاه ابن‌سینا نیز در این مراسم گفت: این مرکز، نخستین مرکز منش (مرکز نوآوری و شتابدهی) در کشور است که در حوزه تولیدمثل دام‌های سنگین (گاو، گاومیش، شتر و...) فعالیت می‌کند.

افتتاح نخستین مرکز توسعه و تولید قراردادی کشور در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی

اولین مرکز توسعه و تولید قراردادی کشور با حضور دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رییس جمهور و دکتر حسن مسلمی نائینی، رییس جهاد دانشگاهی با تلاش بخش خصوصی و سهامداران صندوق پژوهش و فناوری البرز و همت مدیران پارک علم و فناوری البرز جهاد دانشگاهی در مجتمع تحقیقاتی شهدای این نهاد افتتاح شد.

دعوت به همکاری سیلیکون‌ولی چین از پارک علوم و فناوری‌های نرم جهاد دانشگاهی

پارک علمی ژونگ‌گوان سون چین در نامه‌ای رسمی از پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی برای همکاری نزدیک‌تر، تبادل تجربیات و کشف ظرفیت‌های همکاری دعوت به عمل آورد.

در متن دعوتنامه این پارک ضمن اشاره به سفر اخیر آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رییس جمهور کشورمان به کشور چین، به دستاوردهای این سفر که همکاری بیشتر میان ایران و چین در شاخه های مختلف از جمله صنایع فرهنگی بود، تاکید شده است.

نخستین پارک های‌تک چین، پارک علمی جونگ‌گوان سون واقع در پکن؛ میزبان بسیاری از شرکت‌های فناوری است. شاید عباراتی همچون منطقه‌ای به وسعت ۴۸۸ کیلومترمربع با قدمتی بیش از ۴۳ سال، محل استقرار بیش از ۲۱ هزار شرکت و بنگاه دانش‌بنیان، محل فعالیت بیش از ۳۶۰ شرکت بورسی با سود خالص بیش از ۳۰ میلیارد دلار، محل استقرار ۱۶ پارک (زیرپارک) علم و فناوری مجزا، محل اشتغال بیش از ۲٫۶ میلیون نفر نیروی انسانی از جمله بیش از ۷۵۰ هزار نفر نیروی متخصص، محل کسب درآمد حدود یک تریلیون دلار در سال، مهد تولد شرکت‌های بزرگی همچون بیدو و لنوو و میزبان شرکت‌های برجسته چندملیتی، الهام گرفته از سیلیکون‌ولی در ایالات متحد و در یک کلام، سیلیکون‌ولی چین کوتاه‌ترین و جامع‌ترین شناسنامه و توصیف برای معرفی پارک علمی جوانگ گوان شون در پایتخت چین باشد.

انتهای پیام

نظر شما