شناسهٔ خبر: 5928816 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

شکست سعودی ها/ یمن تحت کنترل ارتش و انصارالله

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 نگاهی سریع به نقشه کنونی نفوذ نظامی در یمن نشان می دهد که سراسر خاک این کشور به جز حضرموت تحت سیطره ارتش و انصارالله است و این ارزیابی بهترین پاسخ به این سئوال است، نتیجه سه ماه تجاوزسعودی ها علیه یمن، چه بوده است؟ پاسخ: در یک کلام شکست.

به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی الاخبار در این باره نوشت: به جز حضرت موت که حضور گروه تروریستی تکفیری القاعده در آن گسترش یافته، می توان تاکید کرد که موفقیت ائتلاف تحت رهبری سعودی ها و حامیان آن علیه یمن صفر بوده است.

از روز نخست تجاوز علیه یمن ، ابتکارعمل در میدان نبرد هرگز در اختیار سعودی ها و همپیمانان یمنی آن نبوده است و به همین دلیل رژیم سعودی تلاش کرد که برای ایجاد ناآرامی در یمن به عناصر یمنی مخالف انصارالله کمک کند تا شاید از این طریق کفه ترازوی میدان نبرد به نفع آن تعدیل شود.

منظور از مخالفان انصارالله، عناصر مسلح حزب الاصلاح و گروه تروریستی تکفیری القاعده و برخی عناصر هوادار عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن است.

این روزنامه لبنانی تاکید کرد: ریاض بهتر از هر کسی می داند که شکست خورده و هیچ دستاورد نظامی از تجاوز علیه یمن کسب نکرده است و رفتارهای سیاسی آن که همچنان ناظر بر جلوگیری از حل بحران یمن می باشد، بهترین دلیل است.

الاخبار تصریح کرد: افزایش حملات هوایی سعودی ها علیه یمن بعداز اعلام توقف گفت وگوهای یمنی – یمنی در ژنو برای بهبود اوضاع میدانی به نفع خود قبل از گفت وگوهای آینده تفسیر دیگری از شکست سعودی ها است.

این روزنامه لبنانی نوشت: نباید از این واقعیت جدید غافل بود که نتیجه جنگ را عملیات رو به افزایش از داخل خاک یمن علیه استان های جنوبی عربستان و سیطره ارتش و کمیته های مردمی یمن بر عدن رقم می زند.

ارتش و کمیته های مردمی یمن توانسته بودند قبل از شروع تجاوز سعودی ها بر یک سوم شمال یمن سیطره یابند اما امروز بر اغلب مناطق شمال و جنوب یمن سیطره دارند.

در زمان حاضر فقط در چهار منطقه عدن یعنی دارسعد، المنصوره ، البریقه و الشیخ عثمان شاهد درگیری ها بین عناصر مسلح هوادار منصور هادی با ارتش و کمیته های مردمی هستیم و در استان لحج و شمال عدن فقط جبهه مصنع الحدید خارج سیطره ارتش و کمیته های مردمی قرار دارد و به همین دلیل جنگنده های سعودی اردوگاه العند در لحج را دایم بمباران می کنند.

بیشتر استان شبوه از عناصر القاعده که یکی از مهمترین اردوگاه های آن در جنوب یمن بود، خالی شده و تنها دو منطقه الروضه و عزان اللتین همچنان مرکز تجمع عناصر القاعده هستند.

استان ابین واقع بین دو استان عدن و شبوه فقط 15 درصد آن خارج از سیطره ارتش و کمیته های مردمی یمن قرار دارد و شهر زنگبار که القاعده در زمان منصور هادی آن را امارت اسلامی اعلام کرده بود، در محاصره قرار دارد.

استان الضالع همچنان صحنه درگیری نیروهای ارتش و کمیته های مردمی با گروه های طرفدار هادی و عناصر مسلح جنبش های جنوبی وابسته علی سالم البیض رییس جمهور پیشین است.

به جز حضر موت ، می توان گفت که ارتش و انصارالله اکنون بر بیش از 70 درصد مناطق جنوب و به طور کامل بر شمال به جز مناطقی در دو استان مارب و تعز سیطره دارند.

واحد رسانه جنگ انصارالله اعلام کرده است که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی در تعز در حال پیشروی هستند و شهرستان های جبل العروص ، الستین، الخمسین در این استان به طور کامل امن هستند.

نیروهای ارتش و کمیته های مردمی حدود یک هفته قبل به طور کامل بر استان الجوف سیطره یافته اند و تاثیر مثبت آن در جبهه مارب دیده شد و اردوگاه های نخلا و السحیل خطرناک ترین اردوگاه های القاعده به سرعت سقوط کردند.

اکنون نیروهای ارتش و کمیته مردمی یمن عملیات خود را در نوار جنوبی مرز با عربستان به سوی نجران ، عسیر و ظهران جنوبی و آخرین نقطه مرز یمن با جیزان در سمت دریای سرخ ادامه می دهند.

نیروهای ارتش و کمیته مردمی یمن به 8 پایگاه نظامی عربستان در دو روز گذشته حمله کرده که پایگاه الجابری مهمترین و راهبردی ترین آن در بخش جیزان است.

برچسب‌ها:

نظر شما