شناسهٔ خبر: 5911028 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

در دیدار دو جانبه وزرای کشور ایران و سوریه مطرح شد:

برگزاری نشست سه جانبه ایران، عراق و سوریه در راستای امنیت منطقه

صاحب‌خبر - عبدالرضا رحمانی فضلی صبح امروز در محل وزارت کشور با سرلشکر محمد الشعار وزیر کشور سوریه دیدار کرد و در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: در دیدار با وزیر کشور سوریه مواردی چون درباره توافقات دو جانبه در حوزه امنیتی، نحوه همکاری و گسترش فعالیت های دو جانبه در مورد دستگاه های مربوط به امنیت داخلی، انتقال تجربیات و مبارزه بر علیه تروریسم، قاچاق موادمخدر، قاچاق انسان و همکاری های مرزی برای تقویت تجربیات طرفین مطرح شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، وزیر کشور با بیان اینکه در توافقی که هر دو طرف دارند مقرر شد معاونین امنیتی دو کشور در خصوص عملیاتی کردن توافقات با توجه به موافقت نامه قبلی که بین ایران و سوریه بود و تفاهم نامه ای که امروز امضاء می شود فعالیت های خود را شروع کند.

وی با اشاره به اجلاس سه جانبه بین وزرای کشور ایران، سوریه و عراق گفت: اجلاس سه جانبه ای بین ایران، سوریه و عراق در بغداد تشکیل می شود و این سه کشور که در حوزه مقاومت در مقابل اسرائیل و مبارزه با تروریسم، خشونت و افراطی گری فعالیت دارند همکاری های خود را گسترش دهند.

وی ادامه داد: فعالیت های مشترک طبق توافق نامه ای که به امضا خواهد رسید به عمل برسانند.

رحمانی فضلی اظهار داشت: امیدواریم این اجلاس سه جانبه مقدمه ای باشد که کشورهای اسلامی منطقه که در جهت مشترک با هم همکاری دارند و هم نظر نیز هستند تشکیل شود و نهایتا اجلاس چند جانبه بین کشورهای اسلامی داشته باشیم.

وی با اشاره به بحث مبارزه با تروریسم و داعش بیان کرد: از جمله مباحث اصلی مطرح شده در این دیدار مبارزه علیه تروریسم بویژه داعش است که با روش های افراطی گری و خشونت و توسل ترور می خواهند نام مقدس اسلام و اهداف عالی اسلام را مخدوش کرده و اسلام هراسی ترویج دهند تا ثبات دنیای اسلام به خطر افتد بنابراین وظیفه همه ماست که با این موضوع مبارزه جدی داشته باشیم.

وزیر کشور در راستای مقابله با تروریسم گفت: حفظ انسجام و اتحاد بین کشورهای اسلامی منطقه بویژه کشورهایی که در خط مقدم مقاومت قرار دارند الزامی است و باید با این پدیده خطرناک مقابله شود.

وی با بیان اینکه سوریه اولین کشوری است که در شبکه مقاومت ضد صهیونیستی و مقابله با تروریسم قرار دارد گفت: سوریه با خطر تروریسم مواجه است و با اینکه همه امکانات و تسلیحات را به این کشور آوردند تا به سوریه آسیب بزنند مقاومت کردیم.

وی ادامه داد: بیش از 4 سال شاهد حضور نیروهایی در سوریه بودیم تا استقامت مردم را در هم بشکنند و هم پیمانان سوریه که در رأس آن ایران قرار دارد آسیب بزنند.

محمدالشعار با بیان اینکه سوریه و ایران دو کشوری هستند که خطر تروریسم را درک کردند بیان کرد: این دو کشور می دانند که تروریسم مسیر خطرناکی برای سوریه و کشورهای منطقه و جهان است و ما وظیفه داریم هماهنگی های لازم را در زمینه مواجه با تروریسم انجام دهیم و این هماهنگی های استراتژیک بین ایران و سوریه وجود دارد و با سایر دوستان ما در جهان باید یک همکاری عمیقی داشته باشیم.

وی درباره سفر به ایران گفت: ما از سوریه آمدیم تا هماهنگی خود را با دیگران متبلور کنیم و با امضاء این یادداشت تفاهم نامه که امروز انجام می شود مسئله مبارزه با تروریسم را مدنظر قرار دادیم.

وزیر کشور سوریه تصریح کرد: از جمله مسائلی که در این یادداشت به تفاهم نامه مدنظر قرار دادیم مسئله مهاجرت غیرقانونی، انتقال افراد، موادمخدر و جرائم سازمان یافته است و این سفر فرصت خوبی بود که برای این موارد هماهنگی هایی را در بالاترین سطح خود انجام دهیم.

محمدالشعار گفت: معتقد به امنیت و ثبات بین دو کشور هستیم و مسائل زیادی بین طرفین مطرح شد که در اصل منافع مشترک بین دو کشور و پایداری دو ملت را مورد توجه قرار دادیم.

وی در تصریح دیدار سه جانبه بین ایران، عراق و سوریه گفت: مشکلات مشترکی بین این سه کشور وجود دارد که از جمله تروریسم و حضور داعش در عراق و سوریه است و مواجه با آن باید با همکاری در بالاترین سطوح شکل گیرد.

وزیر کشور سوریه افزود: سعی می کنیم مفاد این یادداشت تفاهم را اجرایی کنیم چون معتقدیم در راستای منافع دو کشور ایران و سوریه قرار دارد و مقدمه ای خواهد بود برای مقابله با تروریسم در سطح منطقه و جهان که به دنیا بفهمانیم تروریسم تا چه حد خطرناک است.

وزیر کشور سوریه خاطر نشان کرد: این تفاهم نامه از جمله چارچوب قانونی است که به همکاری های ما نظم می دهد ضمن اینکه موجب همکاری دو کشور نیز خواهد شد.

نظر شما