شناسهٔ خبر: 5907727 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

چرا " از رییس جمهور پاداش نگیرید " فیلم مهمی در تاریخ سینماست ؟

فیلم " از رییس جمهور پاداش نگیرید " ساخته کمال تبریزی بعد از هفت سال توقیف از چهار شنبه این هفته در سینما ها اکران می شود .

صاحب‌خبر -

فیلم " از رییس جمهور پاداش نگیرید " ساخته کمال تبریزی بعد از هفت سال توقیف از چهار شنبه این هفته در سینما ها اکران می شود .

به گزارش خبرگزاری برنا ،" از رییس جمهور پاداش نگیرید " را باید فیلم بسیار مهمی در تاریخ سینمای ایران دانست . نگارنده حدود هفت سال قبل در یک اکران خصوصی محدود به تماشای این فیلم نشستم . بعد از گذشت هفت سال خاطره بسیار خوش آیندی از تماشای این فیلم دارم . گویی با تماشای این فیلم یک سفر رایگان به حج داشته ام وفکر می کنم کسانی که به تماشای این فیلم بروند چنین حسی در آنها ایجاد خواهد شد .

فیلم "از رییس جمهور پاداش نگیرید " برای خیلی ها شاید یاد آور مارمولک ولیلی بامن است باشد طی طریقی که قهرمانان اصلی این فیلم می کنند بی شباهت به طی طریق قهرمان فیلم " از رییس جمهور پاداش نگیرید "نیست .

با ماجرایی که سال گذشته برای دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده اتفاق افتادخیلی صحبت از تحریم این مراسم شد ...به نظر نگارنده " از رییس جمهور پاداش نگیرید "در زمان خوبی اکران شده است ...چون با تماشای این فیلم انگار به سفر حج رفته اید.

در سینمای ایران البته موارد مشابه دیگری وجود داشته است . مثلا فیلمهای شب و هرشب تنهایی از ساخته های رسول صدر عاملی از جمله فیلمهایی بوده اند که تماشاگر با تماشای این فیلمها احساس کرده که گویی به حرم امام رضا (ع )رفته است.نگارنده در همان زمانها یعنی حدود هفت سال پیش گفت وگویی با کمال تبریزی در روزنامه اعتماد ملی داشت که در بخشهایی از آن آقای تبریزی حرفهای جالبی زده بود که بی ربط به این یادداشت نیست . آقای تبریزی در بخشهایی از این مصاحبه گفته بود:مراسم حج، مراسمی است که در خیلی از جاهای دنیا شناخته‌شده است و همه می‌دانند مسلمانان ماه به‌خصوصی از سال را جمع می‌شوند و به خانه خدا می‌روند و آدابی را به جا می‌آورند و این مراسم در شبکه‌های خبری پخش می‌شود و مردم از آن اطلا‌ع پیدا می‌کنند. حالا‌ ما چه باید می‌کردیم؟ ما باید وارد ریز جزئیات این مراسم نمی‌شدیم و روح کلی آن را به نمایش درمی‌آوردیم، برای اینکه بتوانیم آدمی را که هیچ اطلا‌عی از این موضوع ندارد جذبش کنیم تا برای او این کنجکاوی به‌وجود بیاید که این آدم‌ها وقتی که این کار را می‌کنند چه اتفاقی برایشان می‌افتد.

به گفته آقای تبریزی در همان مصاحبه : ما داریم در فیلم می‌گوییم و برای مخاطب ما روشن می‌شود که این سفر آدم‌ها را از خودشان بی‌خود می‌کند، از منیت خودشان جدا می‌کند و تبدیل می‌کند به آدم‌هایی که خیلی خیلی شبیه همدیگر می‌شوند، مثل همدیگر فکر می‌کنند، موقعیت‌هایشان مثل یکدیگر است و همه شرایط‌شان مثل یکدیگر است. یکی از ویژگی‌های این سفر این است که آدم‌ها یاد بگیرند همانند بشوند، همسان بشوند و تقابل‌هایشان را کنار بگذارند و تبدیل به یک روح واحد شوند و آن چرخشی هم که در این مراسم به دور خانه خدا صورت می‌گیرد کاملا‌ این معنا را ایجاد می‌کند و همین حس را به‌وجود می‌آورد.

جالب است بدانید که تا زمان تولید این فیلم تا به حال کسی نتوانسته بود فیلم 35از مراسم حج بگیرد .کمال تبریزی آنطور که خودش سالها قبل در مصاحبه ای با نگارنده در اعتماد ملی گفته : ما الا‌ن 50 حلقه نگاتیو 35، از مراسم حج تمتع در آن سالی که رفتیم داریم که هیچ‌کس این تصاویر را ندارد. معمولا‌ دوربین‌های کوچک را می‌برند، نهایتا از دوربین‌های دی‌وی‌کم می‌توانند ببرند. کسی دوربین 35 میلیمتری نمی‌تواند ببرد. اصلا‌ نمی‌دانند دوربین 35 میلیمتری چی هست؟ سینما هم که ندارند.

نظر شما