شناسهٔ خبر: 59003914 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در گفت‌‌و‌گو با ایبنا مطرح شد؛

«اسطوره‌های زشتی» از 5 قرن باور ویرانگری زشت‌رویان می‌گوید

نویسنده کتاب «اسطوره‌های زشتی» معتقد است عواملی مانند «ساختار تقابلی ذهن انسان»، «کهن‌الگوها» و «آرای تایپ‌های قومی» و «اسطوره‌های مربوط به تقابل اهریمن و اهورا مزدا» موجب شد تا باور ویرانگری زشت‌رویان شکل بگیرد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در کرمانشاه، کتاب «اسطوره‌های زشتی» به قلم سعید امامی، شاعر کرمانشاهی و فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی به تازگی روانه بازار شده که به یک باور عمومی در ایران پرداخته است. این کتاب که برگرفته از رساله دکترای نویسنده است و به همت انتشارات «دانشیاران ایران» با شمارگان 1000 نسخه منتشر شده است.
 
امامی، سال 1398 در مقدمه کتاب «شعرهای ارگانیک - انوشه»، مکتب ادبی مینوایسم را پایه‌گذاری کرده است، وی در مقدمه کتاب اول، «اصول مکتب مینوایسم» را بنیان کرد که در آن مبانی یک مکتب ادبی نوین پی‌ریزی شد. در موخره کتاب دوم اصطلاحات ویژه و مهم این مکتب را برای ایضاح و تبیین ارکان و جهت‌گیری‌های مکتب مینوایسم، ‌شرح داده است.
 
چه عواملی موجب شد تا ادبیات فارسی پنج قرن از باور عمومی مبنی بر ویرانگری «زشت‌رویان» بگوید؟
این باور عمومی که می‌تواند به‌عنوان یک «آرکی تایپ» معرفی شود، رابطه‌ و ملازمت زشتی و ویرانگری است. در واقع در این رابطه افراد یا موجودات زشت‌رو عامل و فاعل ویرانگری هستند. این کتاب، 500 سال نثر و نظم فارسی را بررسی کرده است و در پی بیان این نکته بوده که ادبیات فارسی از قرن چهارم تا نهم هجری چه در حوزه نثر و چه در حوزه نظم، این باور عمومی را منعکس کرده‌ است.

در این تحقیق، علاوه براینکه نمونه‌های متعدد این باور یعنی وجود رابطه‌ «زشت‌رویی» و «ویرانگری» از متون مختلف استخراج شده است، به‌بررسی «ژرف‌ساخت» این انديشه و باور نیز پرداخته است؛ علاوه‌براین عوامل اصلی شکل‌گیری این باور را مولفه‌هایی همچون، «ساختار تقابلی ذهن انسان»، «کهن‌الگوها» و «آرای تایپ‌های قومی» و «اسطوره‌های مربوط به تقابل اهریمن و اهورا مزدا» و «اندیشه‌های ثنویت‌گرا» می‌داند.
 
آیا این پژوهش به دنبال اثبات این مطلب بوده که زشت‌رویان، ویرانگر هستند؟
خیر، این پژوهش در پی آن نبوده است که ثابت کند، زشت‌رویان ویران‌گرند، بلکه تنها به این مسئله پرداخته که این باور وجود داشته و در ادبیات پنج قرن نیز انعکاس یافته، به‌عبارت دیگر هدف یافتن «ژرف ساخت» این مفهوم است.
 
معناگرایی چه جایگاهی در مکتب ادبی شما دارد؟
«مینوایسم» هدف خود را معناگرایی دانسته و در این طریق گام خواهد برداشت. همانگونه که یکی از معانی «مینو» در «مینوایسم» «خرد» است با مکاتب خردگریز و خردستیز نیز سرناسازگاری دارم؛ همانطور که درگذشته گفته‌ام، «مینوایسم» متون ادبی را  بر مبنای ارتباط متن با مخاطب به سه دسته  «مکانیکی»، «ارگانیک» و «انوشه» تفسیم می‌کند و موسیقی، تصویر، زبان ادبی را لازمه متن ادبی می‌داند و به معنا اصالت تام می‌دهد.
 
از دیگر آثار نو و کلاسیک خود بگویید.
پس از اتمام دوره دکتری، فراغتی حاصل شد تا اشعار نو و کلاسیک که شامل آثارم از سال ۱۳۸۰ تا  ۱۳۹۸ بود را جمع‌آوری کنم. ابتدا در کتاب اول که با نام «شعرهای ارگانیک - انوشه» منتشر شد، اشعار کلاسیک را که در قالب‌های غزل، مثنوی، دو بیتی، رباعی و... سروده بودم را به جامعه ادبی و دوستداران ادبیات تقدیم کردم. سال ۱۳۹۹ اشعار نو خود، با نام «عشق شناسنامه دارد» را به مخاطبین و جامعه ادب‌پرور و ادب‌دوست پیشکش کردم.
 
کتاب «اسطوره‌های زشتی» را در تهران منتشر کردید؛ برخی از مولفان استان نیز کتاب‌ خود را خارج از استان منتشر می‌کنند. چرا این رویکرد وجود دارد؟
برخی انتشارات محلی، برای چاپ کتاب مولفان، نه‌تنها به مولفین حق تالیف پرداخت نمی‌کنند؛ بلکه قیمت‌های بالایی را از مولف طلب می‌کنند. مساله دیگر ضعف توزیع کتاب است؛ برخی انتشارات محلی در قبال پخش و توزیع کتاب، تعهدی برعهده نمی‌‌گیرند؛ بنابراین دامنه پخش و توزیع کتاب‌هایی که در انتشارات محلی چاپ می‌شود، به همان شهرستان محدود خواهد شد؛ بنابراین مولف، مخاطب کمتری خواهد داشت و اثر ناشناخته خواهد ماند. علاوه‌براین تبحر اندک برکیفیت و نحوه‌‌ چاپ کتاب هم بر میزان استقبال بسیار موثر است.

نظر شما