شناسهٔ خبر: 5899182 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

90/ ايران- آمريکا؛ تقابل دوتيم براي اثبات برتري ها

تيم ملي ايران بهترين نمايش خود را در اين تورنمنت تا به اينجا مقابل آمريکا به نمايش گذاشته است. تيم ملي واليبال پس از انجام 6 ديدار خارج از خانه بازي‌هاي خانگي را با پيروزي 3 برصفر برابر آمريکا آغاز کرد، استاديوم آزادي که مملو بود از جمعيت بار ديگر شاهد افتخارآفريني ملي پوشان شد تا ايران توسط هوادارانش به غرش درآيد.

صاحب‌خبر -

سعيده فتحي
تيم ملي ايران بهترين نمايش خود را در اين تورنمنت تا به اينجا مقابل آمريکا به نمايش گذاشته است. تيم ملي واليبال پس از انجام 6 ديدار خارج از خانه بازي‌هاي خانگي را با پيروزي 3 برصفر برابر آمريکا آغاز کرد، استاديوم آزادي که مملو بود از جمعيت بار ديگر شاهد افتخارآفريني ملي پوشان شد تا ايران توسط هوادارانش به غرش درآيد. آنچه همه در سالن محل برگزاري مسابقه ديدند يک پيروزي قهرمانانه بود مانند بازي اول مقابل روسيه و حتي بازي دوم مقابل روسها.

شاگردان کواچ به توانايي فوق العاده اي رسيده اند
آمار پاياني بازي اما نشان مي دهد که شاگردان کواچ به توانايي فوق العاده اي رسيده و در همه سطوح تيم ملي آمريکا را به زير کشيده اند.طبق آمار در پايان بازي آمريکايي ها فقط موفق شده اند در آبشارها از ايران 5 امتياز بيشتر کسب کنند اما در ساير موارد امتيازي برتر از ايران نداشتند. آنها فقط يک توپ بلاک کردند در صورتي که ايران 8 توپ بلاک شده داشته، در سرويس ها در عدد 3 باهم برابرند. در خطاهاي انجام شده ايراني ها 11 بار کمتر خطا کرده اند و به همين ترتيب بازي را پيروز شدند. در آيتم هاي ديگر مانند دريافت عقب زمين، پاس هاي کوتاه و دريافت هاي شيرجه اي هم تيم ملي آمار بهتري نسبت به آمريکا داشته است. اين در حالي است که نتايج به دست آمده از دو ديدار ديگر ايران بسيار بهتر است.
آمار پايان بازي ايران و روسيه در بازي اول، اعداد به خوبي نشان مي دهند که برتري ايران در بازي اول مقابل روسيه فقط به خاطر خطاي روس ها بوده است. يعني هر چند در بازي اول ايران پيروز شد اما در سرويس و آبشار آن ها برتري ويژه اي داشتند و در دفاع ايران موفق شده بود هم تراز روسيه دفاع کند. اما آمار خطاهاي زياد روسيه اين تيم را بازنده کرده بود؛ 39 خطا در برابر 23 خطا.
آمار پايان بازي ايران و روسيه در بازي دوم نشان مي دهد تيم ايران سر و سامان بهتري گرفته است و در ديدار دوم موفق شده در همه آيتم ها بهتر باشد اما آنچه اين ديدار را کم ارزش تر از پيروزي ايران بر آمريکا مي کند؛ نمايش فوق العاده آمريکايي ها در تورنمنت است. تيمي که تا به حال شکست نداشته مقابل ايران هيچ امتياز نگرفته و همين مسئله توانايي بازيکنان را به نمايش مي گذارد. توانايي که به نظر مي رسد مربوط به آمادگي بدني بازيکنان باشد بازيکناني که در بازي هاي قبلي از نظر بدني آماده نبوده اند حالا بدن هايشان آماده نبرد شده و اين طور ويژه آمريکا را شکست داده اند.

کمترين تعويض در تيم ايران
آمار پاياني بازي براي بازيکنان ايران پس از مدت ها به اين شکل درآمده که بازيکنان ايران با کمترين تعويض پيش رفته اند. آنها به خوبي و به سادگي از نظر آمار آمريکا را پايين کشيده اند. آمار پاياني آمريکايي ها اما آشفتگي سرمربي را به نمايش مي گذارد، او تعويض کرده اما نتيجه اي نگرفته است. در نتيجه تيم کواچ برنده بوده است.

شرمندگي براي آنهايي که مي گفتند کواچ مربي خوبي نيست
آن چيزي که مشخص است اين است که در برابر آمريکا، تيمي بوديم غيرقابل مهار... بعد از دو باخت در آمريکا و دو باخت ديگر در لهستان، بسياري از تيمي که دو سال گذشته هيجان زده مان کرده بود، نااميد شده بودند. شخصي که سابقه اي در واليبال هم دارد و مستندساز هم هست در يادداشتي نوشت: "کواچ سرمربي خوبي نيست..." او يکي از استنادش به صحنه اي بود که هرچقدر فکر کرديم متوجه ربطش نشديم: "در موقعي که بازيکن آمريکا مي خواست سرويس بزند، کواچ دولا شد، دستهايش را روي زانويش گذاشت و به بازيکنانش خيره شد... اين يعني آنکه کواچ مربي است که بيشتر به تکنيک کار دارد تا تاکتيک..."
از همين تحليل ساده، نااميد شده بودند از تيمي دوست داشتني که خاطرات زيادي براي ما ساخته بود. اين در حالي بود که پيشرفت را مي شد در تيم کواچ ديد. تيمي که بازي به بازي بهتر مي شد. از بازي نخست با آمريکا به بعد، هر مسابقه که مي گذشت، ملي پوشان واليبال ايران بهتر و بهتر مي شدند تا اينکه توانستيم در خاک لهستان، يک امتياز بگيريم ولي هنوز به اين تيم نااميدانه نگريسته مي شد. همان موقع براي اين تيم که پيشرفتش محسوس بود، نوشتيم: "اندکي صبر سحر نزديک است" و بالاخره خورشيد سحر تيم ملي واليبال از کازان طلوع کرد. اين درست که روسيه به همه تيم هاي اين گروه باخته است ولي کيفيتي که تيم ايران در کازان به نمايش گذاشت، همان چيزي بود که به آن نياز داشتيم. همان کيفيت باعث شد که اميدمان بيشتر شود. تيمي که مي تواند برابر قهرمان المپيک، چندين امتياز عقب افتاده را جبران کند، تيمي قابل احترام و باکيفيت است.
اين کيفيت در برابر آمريکا در تهران هم افزايش از خود نشان داد. واقعا اين تيمي که در تهران برابر آمريکا بازي کرد، همان بود که در دو بازي نخست مغلوب اين تيم شد؟ يقينا جواب منفي است، يقينا تيم ايران پيشرفت فوق العاده اي داشته است.
بياييد برگرديم به تحليل دوستاني که مي گفتند: "کواچ مربي خوبي نيست..." به صرف نتيجه نگرفتن در 2 مسابقه يا حتي 4 مسابقه بايد تحليل کنيم که اين تيم خوب نيست پس مربي اش ضعيف است؟! همان طور که حالا نمي توانيم مطمئن باشيم موتور تيم ايران روشن شده و ديگر نخواهد باخت به همان ميزان هم نمي توانيم راي بدهيم که آنها بد هستند و ديگر تمام شده اند يا کواچ در حد هدايت تيم ايران نيست! آقايان، شايد در بازي دوم به آمريکا باختيم اما اين تيم در سطح يک واليبال جهان، خودش را از هر نظر اثبات کرده، چه از منظر مديريتي، چه از منظر بازيکنان، چه از منظر تماشاگران و چه از منظر سرمربي! به جاي اينکه اميد را در جامعه نهادينه کنيم و خوشبيني را، البته با تحليل درست و منطقي که بر پايه عقل استوار باشد، بي جهت نااميدي و احساسات کاذب را نهادينه نکنيد.

آمريکا را دست کم نگيريم
تيم ملي واليبال کشورمان دومين بازي خانگي اش را امشب مقابل تيم ملي آمريکا برگزار مي کند؛ ديداري که به نظر مي رسد با توجه به باخت حريف سرشناس و قدرتمند، بازي سختي براي هر دو تيم باشد.مطمئنا بازيکنان واليبال آمريکا که مقهور بازي خوب و تماشايي ايران شده اند، براي جبران شکست شان مقابل ايران صف آرايي مي کنند. اگر چه کادر فني و بازيکنان آمريکا قبل از مسابقه از سختي کارشان مقابل ايران گفته بودند اما باخت با نتيجه سه بر صفر چيزي نبود که آمريکايي ها انتظارش را داشته باشند. اما حالا که زخم خورده اند براي جبران اين نتيجه مي آيند. جان اسپراو سرمربي تيم ملي آمريکا که از سختي بازي تيمش قبل از رويارويي با ايران گفته بود، اگرچه توقع اين نتيجه را هم نداشته اما از بهتر شدن تيمش دربازي دوم با ايران گفته است. او اعتراف کرده که بازي سختي را مقابل تماشاگران ايراني با تيم ملي انجام داده اما يکشنبه شب براي گرفتن پيروزي از ايران شاگردانش را به زمين مي فرستد.
اين موضوعي است که اتفاقا از چشم کادر فني و بازيکنان ايران هم دور نمانده است. تيم ملي که دو بازي خارج از خانه را با نتيجه سه بريک به آمريکا واگذار کرده، بخوبي مي داند که حريف سرسختش در بازي دوم بهتر از بازي جمعه شب خواهد بود. اين را مي شود درلابه لاي صحبتهاي کادر فني و ملي پوشان ايراني ديد. به اين ترتيب دومين جدال ايران و آمريکا، تقابل دوتيم براي اثبات برتري هاي خود خواهد بود. بايد ديد آمريکايي ها در انتقام گيري از کواچ و تيمش موفق مي شوند يا مردان واليبال ايران که روحيه و انگيزه اي وصف ناشدني دارند، به دور از غرور و دست کم گرفتن حريف، به همان اندازه خوب کار مي کنند تا دومين پيروزي را در خانه به اسم خود کنند. در اين ميان نقش دو مربي بيشتر از سه بازي قبل به چشم خواهد آمد.


از کريم انصاري فرد تا پوريا پورسرخ نظاره گر رقابت واليبالي ها
هنرمندان هم استقبال خوبي از ديدار تيم ملي واليبال برابر آمريکا کردند.آنها با حضور در استاديوم آزادي به واليبالي ها انرژي دادند. در ديدار برابر آمريکا امير جعفري، مهدي پاکدل، پوريا پورسرخ، حقيقت دوست و داوودنژاد در سالن حضور داشتند و از نزديک رقابت واليبالي ها را نظاره کردند. اما از فوتبالي ها هم نماينده داشتيم کريم انصاريفرد بازيکن خوش تکنيک تيم ملي هم به استاديوم آزادي آمده بود. حامد آفاق هم به نمايندگي از بسکتبالي ها به حمايت از واليبالي ها پرداخت تا در شبي که جمع همه جمع بود بار ديگر واليبال باعث غرور و افتخار مردم ايران زمين شود.
 

نظر شما