شناسهٔ خبر: 58964753 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردای اقتصاد | لینک خبر

درآمد ارزی ایران از محل صادرات چقدر است؟

حجم تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ به ۱۰۲میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار رسیده و تراز تجاری کشور منفی ۴میلیارد و ۹۰۰میلیون ثبت شده است.

صاحب‌خبر -

فردای اقتصاد: رئیس کل گمرک ایران تازه‌ترین گزارش از وضعیت تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماه منتهی به بهمن امسال را تشریح کرد. حجم تجارت خارجی کشور در این مدت به ۱۰۲میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار رسیده و تراز تجاری کشور منفی ۴میلیارد و ۹۰۰میلیون ثبت شده است. محمد رضوانی‌فر در تشریح جزئیات آمار تجارت خارجی کشور، به میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی اشاره کرد و افزود: در ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال جاری صادرات غیر نفتی کشور، بالغ بر ۱۱۱میلیون و ۳۰۰هزار تن و به ارزش ۴۸میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، کاهش ۱.۱۶درصدی در وزن و افزایش ۱۲.۲۲ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

معاون وزیر اقتصاد به میزان واردات کشور در این مدت اشاره کرد و گفت: واردات کشور در این مدت به میزان ۳۳میلیون و ۶۰۰هزار تن به ارزش ۵۳میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار بوده است که کاهش ۸.۶۱درصدی در وزن و افزایش ۱۵.۲۸درصدی در ارزش را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

رضوانی‌فر با بیان اینکه متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۳۸۶دلار در ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال گذشته به ۴۳۹دلار در ۱۱ ماهه سال جاری رسیده است، تاکید کرد: این آمار نشانگر رشد ۱۳.۵۴درصدی است و این در حالی لست که متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۵۹۷دلار بوده که نسبت به رقم ۱۲۶۶دلار در یازده ماهه سال گذشته، ۲۶.۱۴درصد رشد داشته است.

عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران

رضوانی‌فر در خصوص وضعیت صادرات کالاهای پتروشیمی گفت: در این مدت ۲۱میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار صادرات کالاهای پتروشیمی صورت گرفته است که از نظر وزنی ۴۰.۲۵ درصد و از نظر ارزشی ۴۴.۴۹درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهند. همچنین عمده‌ترین کالای صادراتی گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۶میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار بوده است که سهمی بالغ بر ۱۳.۹۷درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.

کشورهای عمده خریدار کالاهای ایرانی

چین با ۱۳میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار، عراق با ۹میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار، ترکیه با ۶میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۵میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار و هند با ‏یک میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار بزرگترین‌ مقصد کالاهای صادراتی کشورمان بوده است. این ۵ کشور در مجموع سهمی در حدود ۷۳.۴۵درصد از وزن و ۷۵.۷۹درصد از کل ارزش صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

کشورهای عمده طرف معامله با ایران

رضوانی‌فر در خصوص کشورهای عمده طرف معامله با ایران، به جزئیات این بخش پرداخت و افزود: ۵ کشور عمده طرف معامله واردات، کشورهای امارات متحده عربی با ۱۶میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار، چین با ۱۴میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار، ترکیه با ۵میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار، هند با ۲میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار بوده است. این ۵ کشور در مجموع از نظر وزنی ۶۵.۱۸درصد و از نظر ارزشی ۷۵.۷۷درصد از کل واردات کشور را دارا بودند.

آخرین وضعیت واردات کالاهای اساسی

به گفته رئیس کل گمرک، میزان واردات کل کالاهای اساسی در ۱۱ماه منتهی به بهمن سال جاری رقمی بالغ بر ۲۲میلیون و ۶۰۰هزار تن و به ارزش ۱۷میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار بوده است که با اختصاص ۶۷.۱۳ درصد از وزن و ۳۳.۰۸ درصد از ارزش کل واردات، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش ۱۶.۴۲درصدی در وزن و افزایش ۶.۳۳درصدی در ارزش دلاری داشته است. وی به عمده اقلام کالاهای اساسی وارد شده به کشور اشاره کرد و در تشریح این اقلام گفت: در این مدت اقلام اساسی شامل ذرت، برنج، دانه سویا، گندم، روغن آفتابگردان، جو و کنجاله سویا در فهرست ۱۰قلم اول کالاهای وارداتی کشور قرار گرفته‌اند و در مجموع از نظر وزنی ۵۶.۵۱درصد و از نظر ارزشی ۲۰.۶۷درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته وی، انواع گوشی‌های تلفن همراه در مجموع بالغ بر ۲میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار، معادل ۴.۸۵درصد از کل ارزش واردات کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در ادامه گزارشی از آخرین وضعیت ترانزیت خارجی ارائه داد و با بیان اینکه سیاست گمرک در جهت روان‌سازی، تسهیلگری و حمایت ویژه از توسعه ترانزیت خارجی است، اظهار کرد: ترانزیت خارجی کشور طی ۱۱ ماه منتهی به بهمن سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد ۵.۲۲درصدی بالغ بر ۱۲ میلیون تن بوده است.

وضعیت تجارت در بهمن ماه

مقایسه داده های گمرک نشان می دهد که در بهمن ماه امسال ۳میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار صادرات ثبت شده است. همچنین میزان واردات نیز در این ماه ۵میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار ثبت شده است. بنابراین تراز تجاری در بهمن ماه منفی یک میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار ثبت شده است. صادرات در بهمن ماه نسبت به دی‌ ماه کاهش ۶۱درصدی و واردات نیز افت بیش از ۵درصدی به لحاظ ارزشی داشته است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که افزایش صادرات گاز طبیعی مایع شده موجب جهش صادراتی در اول زمستان شده بود. اما در دومین ماه زمستان میزان صادرات به محدوده آمارهای ثبت شده در آبان و آذر ماه برگشت.

برچسب‌ها:

نظر شما