شناسهٔ خبر: 58847370 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گزارش ادعایی بلومبرگ درباره ایران/کمالوندی: غنی سازی بالای ۶۰ درصد نداشته‎ایم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت که هدف بلومبرگ از انتشار اخبار نادرست درباره موضوع هسته ای ایران سیاه نمایی است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – خبرگزاری «بلومبرگ» به تازگی در گزارشی ادعایی به نقل از آنچه دو دیپلمات بلند پایه خواند، نوشت که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران هفته گذشته اورانیوم ۸۴ درصد غنی‌شده را شناسایی کرده‌اند.

به گزارش «رویترز»، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل، گفت که بلافاصله پس از گزارش خبری «بلومبرگ»، مبنی بر کشف اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد، در حال مذاکره با ایران درباره نتایج کار راستی‌آزمایی اخیر است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‎گوید که این نهاد از گزارش‌های اخیر رسانه‌ها در رابطه با سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران آگاه است؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نتایج فعالیت‌های راستی‌آزمایی اخیر آژانس با ایران مذاکره می‌کند و در صورت لزوم به شورای حکام آژانس اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

دیپلمات‌ها گفته‎اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون چنین گزارشی منتشر نکرده است.

یک دیپلمات‌، مدعی شده که مواد کشف شده ممکن است به اشتباه به دلیل مشکلات فنی در عملکرد آبشارهای سانتریفیوژ انباشته شده باشد؛ اتفاقی که قبلا نیز رخ داده است.

در همین حال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به خبر ادعایی پیدا شدن اورانیوم با غنای ۸۴ درصد، با بیان این که وجود ذره یا ذرات بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی تولید با غنای بالای ۶۰ درصد نیست، گفت: تاکنون مبادرت به غنی سازی بالای ۶۰ درصد نکرده‌ایم.

به گزارش «اسپوتنیک»، کمالوندی با اشاره به هدف «بلومبرگ» برای سیاه نمایی و تحریف حقایق از طریق انتشار مطالب نادرست درباره موضوع هسته‎ای ایران، اظهار کرد: آنچه آژانس با ایران مطرح کرده در خصوص وجود ذره یا ذراتی (particale) از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل شیر برداشت محصول از طریق نمونه برداری متداول است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد در سایت فردو بر اساس اطلاعات قدیمی و قضاوت نادرست یکی از بازرسان آژانس است.

انتهای پیام/

نظر شما