شناسهٔ خبر: 58752235 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

بارقه های امید برای درمان بیماران کلیوی

بازسازی کلیه برای معکوس کردن آسیب ناشی از دیابت

اقتصاد ایران: مطالعه جدید امیدها را برای افرادی که نارسایی کلیه دارند؛ به ویژه آن هایی که بر اثر دیابت دچار مشکلاتی در آن شده اند ارائه می دهد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،تیمی بین المللی از دانشمندان به کشفی پیشگامانه دست یافته اند که می تواند درمان عوارض ناشی از دیابت و سایر بیماری ها را به شدت بهبود بخشد.

دانشمندان سنگاپور و آلمان راهی برای بازسازی کلیه هایی که در اثر بیماری آسیب دیده اند، بازیابی عملکرد و جلوگیری از نارسایی کلیه پیدا کرده اند.

دیابت باعث ایجاد مشکلات زیادی در بدن می شود و بیماری کلیوی یکی از شایع ترین آنهاست.

قند خون بالا می تواند به واحدهای فیلتر کننده ریز در کلیه ها به نام نفرون آسیب برساند و منجر به اختلال در عملکرد کلیه و در نهایت نارسایی شود.

دانشمندان مقصری بالقوه با نام پروتئینی به نام اینترلوکین-11 (IL-11) را در این مسیر بررسی کردند. این تیم در آزمایشات روی موش ها، دریافتند که IL-11 مسئول ایجاد بیماری مزمن کلیوی است.

همانطور که کلیه ها آسیب می بینند، سلول های پوشاننده لوله های داخلی IL-11 را آزاد و رشد سلولی را کند و یک آبشار مولکولی از التهاب و اسکار ایجاد می کنند.

این مطالعه نشان داد که مسدود کردن IL-11 می تواند از این فرآیند جلوگیری کند و سلول های سالم را قادر به بازسازی و معکوس کردن آسیب های موجود می کند.

موش هایی که از نظر ژنتیکی فاقد IL-11 بودند یا به آنها آنتی بادی مسدود کننده این پروتئین داده شد، بازسازی سلولی را بهبود داده و در نهایت عملکرد کلیه را بازیابی کردند. این تیم یافته ها را در آزمایشات روی سلول های کلیه انسان در ظروف آزمایشگاهی دنبال و نتایج مشابهی را مشاهده کردند.

دانشمندان آنتی بادی IL-11 را به سلول‌های مبتلا به بیماری کلیوی دیابتی تزریق و دریافتند که سلول‌های کلیه می‌توانند دوباره تکثیر شده و زخم و التهاب را معکوس و در نهایت عملکرد اندام را بازیابی کنند.

در حالی که نتایج امیدوارکننده به نظر می‌رسند، این مطالعه هنوز در مراحل اولیه است و قبل از اعمال یافته‌ها در آزمایش‌های انسانی، تحقیقات بیشتری لازم است. با این وجود، این کشف هدفی جدید و امیدوارکننده برای توسعه درمان های بیماری کلیوی، به ویژه در نتیجه عوارض ناشی از دیابت، ارائه می دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما