شناسهٔ خبر: 58603102 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

اعتبار و تسهیلات لازم در اختیار زلزله‌زدگان قرار می‌گیرد

دستور ویژه رئیسی برای خوی

دنياي اقتصاد : ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری روز گذشته به همراه برخی از اعضای هیات دولت برای بازدید از مناطق زلزله‌زده خوی به این شهرستان سفر کرد تا آخرین وضعیت امدادرسانی به زلزله‌زدگان را بررسی و دستورات لازم را جهت بهبود وضعیت آنها صادر کند. روز شنبه ۸بهمن زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۹/ ۵درجه در مقیاس امواج درونی زمین‌(ریشتر) شهرستان خوی در شمال آذربایجان‌غربی را لرزاند. ازهمین‌رو روز گذشته رئیس‌جمهور عازم این منطقه شد تا از نزدیک در جریان رسیدگی به امور زلزله‌زدگان قرارگیرد و با مردم این منطقه دیدار و گفت‌وگو کند.

صاحب‌خبر -

رئیسی در جریان این سفر در حضور جمعی از مردم این منطقه خطاب به مردم خوی با اشاره به اینکه گزارش‌های مستمر در خصوص وضعیت زلزله‌زدگان از سوی معاون اول رئیس‌جمهور، وزرای حاضر در منطقه و مسوولان استانی را دریافت کرده‌ام، گفت: احساسم این بود که خودم بیایم و از نزدیک وضعیت و شرایط را ببینم. وی افزود: ان‌شاءالله با صبوری شایعات را پشت سر بگذارید، شایعات می‌خواهد دل مردم را خالی کند، به اینها توجه نکنید با صبوری شما و خدمتگزاری دولت و برادران سپاه و هلال‌احمر و بقیه بخش‌ها کار دنبال می‌شود و آرامش دوباره به خوی باز خواهد گشت.  وی گفت: شایعه‌سازان می‌خواهند دل مردم را خالی کنند و این‌ موضوع باید هم در حوزه امنیتی و هم رسانه‌ای مدیریت شود.

اشاره رئیسی به شایعاتی بود که این روزها در بین مردم شهر و در فضای مجازی در مورد زمین‌لرزه خوی مطرح می‌شود. روزنامه اعتماد نیز روز گذشته در گزارشی میدانی از منطقه زلزله‌زده خوی به شایعاتی از قبیل تصویری از یک دوربین مداربسته که در آن یک شیء نورانی در آسمان که به زمین می‌افتد و منجر به لرزش زمین می‌شود یا حضور نیروهای ضد شورش در این منطقه یا حضور چینی‌ها و روس‌ها در دریاچه ارومیه برای برداشت ذخایر لیتیوم از دریاچه که یک ساعت و نیم با خوی فاصله دارد، پرداخته بود.

در کنار سخنان رئیسی در مورد وجود شایعات در این منطقه و تاکید بر بی‌توجهی مردم به آنها، وی در ادامه گفت: دولت اعتبار لازم را برای ساخت و بازسازی و تعمیر مساکن در اختیار شهرستان خوی قرار خواهد داد. رئیس‌جمهور همچنین در بازدید از مناطق زلزله‌زده خوی گفت: با توجه به آغاز روند آواربرداری، در اسرع وقت ساخت مساکن زلزله‌زده خوی آغاز می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور همچنین در جریان این سفر از ارائه گزارش استاندار آذربایجان غربی درباره آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده خوی و بررسی پیشنهادهای وی درباره اعطای تسهیلات به مردم برای بازسازی خرابی‌های زلزله، در نخستین جلسه هیات دولت خبر داد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه استاندار آذربایجان غربی در نخستین جلسه دولت پس از این بازدید گزارش مفصلی از وضعیت ارائه خواهد کرد، افزود: آقای استاندار پیشنهادهای خوبی در زمینه روند بازسازی و اعطای تسهیلات به مردم دارند که در این جلسه بررسی و تصویب خواهند شد تا با توجه به برودت هوا، مردم هر چه سریع‌تر بتوانند منازل خود را بازسازی کرده و از چادرها و شرایط اسکان موقت به خانه‌های خود بازگردند و وضعیت در منطقه عادی شود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه زلزله‌زدگان یقین بدانند دولت با همه توان کنار آنهاست تا مشکلات ‌و آلام آنان کاهش یابد، خاطرنشان کرد: با همت مسوولان و دست‌اندرکاران امدادرسانی و همراهی مردم روند بازسازی مناطق زلزله‌زده در مدت کوتاهی به انجام خواهد رسید. پیش از سفر رئیس‌جمهور به خوی، روز سه‌شنبه هفته گذشته نیز محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و احمد وحیدی، وزیر کشور به خوی سفر کرده و از نزدیک در جریان مشکلات زلزله‌زدگان قرار گرفته بودند. زمین‌لرزه خوی منجر به فوت سه نفر و مصدوم شدن بیش از هزار و ۵۰۰ نفر شد.

نظر شما