شناسهٔ خبر: 58548033 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران چقدر انرژی تولید می‌کنند؟

وزیر نیرو گفت: یک هزار مگاوات ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر خیلی کمتر از سه درصد کل تولید است و این بخش باید تقویت شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در دامغان اظهار کرد: امروز افتخار داریم که در خدمت مردم استان سمنان باشیم و هم‌اکنون که در شهرستان دامغان هستیم، یک نیروگاه خورشیدی تجدیدپذیر در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

وی بیان کرد: ظرفیت این نیروگاه ۱۰ مگاوات است؛ اگر بخواهیم تولید نیروگاه خورشیدی افتتاح‌شده را با مصرف شهر دامغان مقایسه کنیم، بیش از مصرف خانگی دامغان می‌توان از این نیروگاه تولید کرد.

وزیر نیرو گفت: اگر کل مصارف برق در دامغان را محاسبه کنیم، حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کل مصارف را از این نیروگاه می‌توان تأمین کرد.

محرابیان افزود: ویژگی نیروگاه‌های تجدیدپذیر این است که مصرف آب ندارند و برخلاف نیروگاه‌های حرارتی که مصرف آب بالایی دارند و منابع آبی ما را از بین می‌برند، بسیار مفیدتر هستند.

وی تصریح کرد: این نیروگاه‌ها سوخت مصرف نمی‌کنند؛ یعنی از نظر اقتصادی بسیار به‌صرفه هستند و از همه مهم‌تر اینکه برای محیط‌زیست مفید و دوستدار محیط‌زیست هستند.

وزیر نیرو بیان کرد: این ویژگی‌ها اقتضا می‌کند که روی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌ویژه نیروگاه‌های خورشیدی که ظرفیت بسیار خوبی در این زمینه در کشور وجود دارد، سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهیم.

محرابیان افزود: کشور ما هم سرزمین وسیعی داشته و زمین‌های مناسبی برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در ایران وجود دارد و هم تابش بسیار خوبی داریم و به‌طور متوسط در کشور بیش از ۳۰۰ روز در سال تابش نور خورشید را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: نیروگاهی که در دامغان ساخته شده و امیدواریم بعد از این نیز این نیروگاه‌ها با این فناوری ساخته شود، صفحات دارای حرکت متحرک دارد که متناسب با شعاع تابش خورشید تغییر می‌کند و می‌تواند بالاترین بهره‌وری را کسب کند.

وزیر نیرو اضافه کرد: تولید برق این نیروگاه هم از روی صفحه و هم از پشت صفحه انجام می‌شود و فایده تولید برق از پشت صفحه این است که موقعی که انرژی خورشیدی به زمین تابید، بازتاب آن هم از پشت صفحه تولید برق می‌کند.

محرابیان ادامه داد: زمین نیروگاه دامغان با موادی سفید شده و این امر باعث می‌شود تا بازتاب اشعه خورشید در پشت صفحات منعکس شود و از آن طرف هم تولید برق داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر از یک هزار مگاوات بیشتر شده و الآن ظرفیت کل تولید برق ما ۹۰ هزار مگاوات است.

وزیر نیرو افزود: یک هزار مگاوات ظرفیت تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر خیلی کمتر از سه درصد کل تولید است و این بخش باید تقویت شود.

پایان پیام/74001/م/

نظر شما