شناسهٔ خبر: 58499297 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

برگزاری اولین تورنمنت رنکینگ‌دار سال 2023 در کرواسی

دورخیز آزادکاران کشتی ایران برای درخشش دوباره تیم آسیایی اسفندماه در مصر محک می‌خورد

صاحب‌خبر -
 
 
 
سرویس ورزشی-
اعضای تیم منتخب کشتی آزاد برای حضور در اولین تورنمنت رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی در سال 2023 صبح دیروز راهی کرواسی شدند.
مسابقات اوپن کشتی کرواسی به‌عنوان اولین تورنمنت رنکینگ‌دار سال 2023 طی روزهای 12 تا 16 بهمن در زاگرب برگزار می‌شود که طبق اعلام میزبان، رکوردی استثنایی درخصوص تعداد نفرات شرکت‌کننده در این رقابت‌ها به ثبت رسیده است. تیم کشتی آزاد ایران متشکل از رضا اطری در 61 کیلوگرم، یونس امامی در 74 کیلو، علی سوادکوهی در 79 کیلو، حسن یزدانی در 86 کیلو، امیرعلی آذرپیرا در 97 کیلو و امیرحسین زارع در 125 کیلو صبح دیروز (دهم بهمن) راهی زاگرب شدند که با توجه به مشکلاتی که در راه این سفر برای تیم ایجاد شد، برنامه سفر فرنگی‌کاران تغییر کرد.
در این راستا تیم حسن رنگرز که قرار بود دوازدهم بهمن راهی کرواسی شود، برنامه‌اش را یک روز جلوتر‌انداخت، بنابراین این تیم، ساعت 13:30 امروز (11 بهمن) تهران را به‌مقصد استانبول و سپس زاگرب ترک خواهد کرد. تیم ملی کشتی فرنگی با 18 کشتی‌گیر در این رقابت‌ها شرکت می‌کند و قرار است باتوجه به عملکرد نفرات اعزامی، تیم شرکت‌کننده در مسابقات قهرمانی آسیا مشخص شود.
برنامه آزادکاران در کرواسی
براساس برنامه این پیکارها حسن یزدانی ستاره کشتی آزاد ایران فردا چهارشنبه در نخستین مسابقه به روی تشک خواهد رفت. در این روز همچنین رضا اطری در وزن 61 و یونس امامی در وزن 74 کیلوگرم مسابقه خواهند داشت. حسن یزدانی، ابوبکر اباکاروف از آذربایجان، زاهد والنسیا و مارک‌هال از آمریکا مهم‌ترین مدعیان وزن 86 کیلوگرم هستند. رضا اطری نیز برای رسیدن به مدال طلای وزن 61 کیلوگرم رقابت سختی با راوی کمار هندی و ست کراس آمریکایی دارد. در وزن 74 کیلوگرم نیز یونس امامی، تیموراز سالکازانف از اسلواکی و سه آزادکار آمریکایی مدعی این وزن به شمار می‌روند.
در روز پنج‌شنبه نیز امیرحسین زارع در وزن 125 کیلوگرم، 97 امیرعلی آذرپیرا و علی سوادکوهی نیز در وزن 79 کیلوگرم به روی تشک خواهند رفت. در وزن 125 کیلوگرم در کنار زارع، گنو پترواشویلی گرجستانی و‌هایدن فیلمرت آمریکایی شناخته شده‌ترین چهره‌ها هستند.امیرعلی آذرپیرا در وزن 97 کیلوگرم به سد سخت جی‌دن کاکس و کایل اسنایدر 2 قهرمان کشتی آزاد ایران خورده و علی سوادکوهی نیز باید با مارستلر آمریکایی برای کسب مدال طلا رقابت کند. در وزن 79 کیلوگرم تنها 9 شرکت‌کننده حضور دارد.
دیدارهای مرحله مقدماتی این اوزان از ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه برگزار خواهد شد. رقابت‌های مرحله نیمه نهایی و فینال این اوزان نیز از ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه همان روز برگزار می‌شود.
روایت مربی تیم ملی از آمادگی حسن یزدانی
احسان امینی مربی تیم ملی کشتی آزاد پیش از اعزام این تیم به کرواسی در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: در واقع با شرکت در این رقابت‌ها یک تیر و دو نشان می‌زنیم؛ یکی اینکه این اولین میدان ملی‌پوشان ما بعد از مسابقات جهانی است و این‌جا محک می‌خورند تا بین حضورشان در مسابقه رسمی وقفه‌ای طولانی‌مدت نیفتد، نکته دیگر اینکه در این مسابقه رنکینگ‌دار می‌توانند امتیاز جمع کنند. 
وی در مورد میزان آمادگی کشتی‌گیران شرکت‌کننده در این رقابت‌ها تأکید کرد: وضعیت همه نسبتاً خوب است، البته آماده کامل نیستند و نیازی هم به آمادگی صددرصدی نیست، اما آن شرایطی را که باید در این فصل داشته باشند، دارند.
امینی در مورد حضور کایل اسنایدر و جی‌دن کاکس در رقابت‌های وزن 97 کیلوگرم تورنمنت زاگرب و مصاف احتمالی آنها با امیرعلی آذرپیرا خاطرنشان کرد: آذرپیرا کشتی‌گیر جوان و باانگیزه‌ای است که از جام تختی سال گذشته خودش را نشان داد. او در امیدهای جهان و 
جام جهانی هم روند رو به رشدی داشت فقط در لیگ خوب کشتی نگرفت که با توجه به اینکه تازه از امیدهای جهان برگشته بود، خسته و شاید بدنش در افت بود.
مربی تیم ملی کشتی آزاد با اشاره به تلاش جی‌دن کاکس برای رقابت با اسنایدر و کسب دوبنده وزن 97 کیلوگرم تیم ملی آمریکا، اضافه کرد: هر کسی که تغییر وزن می‌دهد برای جا افتادن در وزن جدید به زمان احتیاج دارد، این‌که یکی بلافاصله در وزن بالاتر نتیجه مطلوب بگیرد، استثناست. فکر می‎‌کنم کاکس از نظر قدرت و بدن مشکلی برای حضور در 97 کیلو ندارد و در این وزن جا خواهد افتاد.
این مربی کرمانشاهی درباره اینکه چرا با وجود استقبال اغلب مدعیان 65 کیلو از تورنمنت زاگرب، مثل حاجی‌علی‌یف، باجرانگ و...، تیم ایران نماینده‌ای در این وزن ندارد، گفت: برای رحمان که فعلاً زود است به تورنمنت برود. او در جام جهانی هم حضور داشت و با توجه به مدال طلای جهانی‌اش، از مرحله نهایی انتخابی تیم ملی وارد چرخه خواهد شد. نفر دوم این وزن ما هم پیمان بیابانی است که در مسابقات کشوری اول شده و تازه این مسابقات را پشت‌سر گذاشته و جواز حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا را گرفته است، بنابراین از نظر زمانی شرایط این را نداشتیم که بیابانی را هم در این تورنمنت محک بزنیم.
امینی درخصوص میزان آمادگی حسن یزدانی برای شرکت در این رقابت‌ها چهار ماه و نیم بعد از کسب مدال نقره جهان، گفت: وضعیت همه تیم خوب است، اما حسن یزدانی بهتر از بقیه است. او آمادگی بدنی خوبی دارد و بعد از مسابقات جهانی تمرینات خوبی را پشت‌سر گذاشته و به‌موقع استارت تمرینات را زده است تا شکست فینالش در مسابقات جهانی برابر تیلور را در مسابقات جهانی 2023 تلافی کند. او مصمم و با شرایط بدنی خوبی امسال را آغاز کرده است و از اکنون انگیزه بالایی برای مسابقات سال آینده دارد.
غیبت درستکار در تمرینات 
اما حضور آزادکاران شاخص ایرانی در کرواسی در حالی است که پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد حدود یک ماه است در ایران حضور ندارد و اردوی تیم ملی و همچنین مسابقات قهرمانی کشور بزرگسالان نیز که یکی از مراحل انتخابی تیم ملی است با غیبت درستکار همراه بود.
در این رابطه رئیس‌فدراسیون کشتی اعلام کرده درستکار مرخصی بدون حقوق گرفته است. با این شرایط مشخص نیست، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد که در آمریکا بسر می‌برد، از آنجا به تیم ملی ملحق می‌شود یا کشتی‌گیران بدون سرمربی در این رویداد نسبتا مهم شرکت خواهند کرد. پیش از این از سوی فدراسیون کشتی نام درستکار و احسان امینی به عنوان کادر فنی ایران در این مسابقات اعلام شده بود اما با اعزام اباذر اسلامی به عنوان دیگر عضو کادر فنی، احتمال غیبت درستکار در این تورنمنت بیشتر قوت می‌گیرد.
محک تیم آسیایی در رنکینگ دوم
رقابت‌های کشتی آزاد و فرنگی کرواسی اولین تورنمنت رنکینگ‌دار سال 2023 است. دومین مسابقه رنکینگ‌دار هم اگر زمانش تغییر نکند، 4 تا 7 اسفند ماه در مصر برگزار می‌شود که هنوز کادرفنی تیم‌های ملی آزاد نفرات مد نظرش برای شرکت در این رقابت‌ها را اعلام نکرده، با این وجود به نظر می‌رسد باتوجه به اینکه طبق چرخه نفرات برتر مسابقات کشوری قرار است نمایندگان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا باشند، کشتی‌گیرانی که در جمع این 10 نفر از تجربه بین‌المللی کمتری برخوردارند و یا مدتی از مسابقه رسمی و بین‌المللی دور بودند، مثل یاسین رضایی، پیمان بیابانی، حسین ابوذری، ارشک محبی و... در دومین مسابقه رنکینگ‌دار کشتی بگیرند.
علیرضا سرلک در 57 کیلو، یاسین رضایی در 61 کیلو، پیمان بیابانی در 65 کیلو، مرتضی قیاسی در 70 کیلو، حسین ابوذری در 74 کیلو، امیرحسین کاووسی در 79 کیلو، علیرضا کریمی در 86 کیلو، ارشک محبی در 92 کیلو، مجتبی گلیج در 97 کیلو و امیررضا معصومی در 125 کیلو 10 کشتی‌گیری هستند که در مسابقات کشوری به مقام قهرمانی رسیدند.

برچسب‌ها:

نظر شما