شناسهٔ خبر: 58488930 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

تفکر انتقادی را با خصوصی‌سازی رسانه‌ها می‌توان محقق کرد

تهران- ایرنا- دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از ضرورت خصوصی‌سازی رسانه‌ها سخن گفت و تاکید کرد: با تفکر انتقادی به مخالفان میدان بدهیم تا آنان نظراتشان را بیان کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، حجت الاسلام حمید شهریاری روز دوشنبه - ۱۰ بهمن ۱۴۰۱- در کنفرانس بین المللی مناره گفت: گاهی رسانه‌های دولتی نمی توانند برخی مطالب را منتشر کنند و حاکمیت نباید بعضی از حرف‌ها را بزند، بنابراین باید به سمت خصوصی‌سازی رسانه پیش برویم. چون به تفکر نقدی احتیاج داریم یعنی به مخالفان میدان بدهیم تا نظراتشان را بدهند در حالی که چنین موضوعی قابل طرح در رسانه‌های دولتی نیست.

وی بهترین راه حل برای مقابله با توطئه‌های دشمنان که از طریق شبکه‌های اجتماعی تولید می‌شود، را توجه به بسیج هویت متکثران انقلابی دانست و موضوع سخنرانی خود را رسالت رسانه‌های جهان اسلام در تحقق گفتمان وحدت اسلامی عنوان کرد.

شهریاری گفت: امروز می‌بینیم از بدنه شبکه های اجتماعی قدرتی تولید شده که موجب محدودیت اقتدار دولت‌ها شده ، قدرتی که می‌توان آن را تصاعد شبکه‌ای نامید که در مقابل تصاعد حسابی و هندسی است. وقتی شبکه اجتماعی تبدیل به رسانه می شود تحول بزرگی رخ می دهد و باعث کاهش اقتدار دولت ها می شود.

وی با اشاره به اغتشاشات اخیر و میزان اثرگذاری رسانه های جدید گفت: دشمن در مهر و آبان این قدرت را فهمید و باعث گسستی در میان مردم شد و آشوب‌هایی را رقم زد. دشمن به خوبی نقشه کشید و با سرمایه‌گذاری میلیاردی باعث شد تا از هویت متکثر منفرد استفاده کند و آنچه از سوی این افراد در شبکه‌ها توزیع می شود عبارت از اعتماد است.

شهریاری ادامه داد: اگر نسل دهه هشتادی به تلویزیون توجهی نمی‌کند به دلیل تولید زنجیره اعتماد از سوی شبکه‌های اجتماعی است و این شبکه ها چنین قدرتی دارند. شبکه های اجتماعی با تقویت شهروندان منفعل می‌توانند تحولاتی را در هر کشوری ایجاد کنند و در کشور ما طی ماه های اخیر توانستند میان مردم تفرقه بیافرینند.

این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی افزود: ما صداهای نشنیده داشتیم و افراد حرف‌هایی برای گفتن داشتند و زمانی که شبکه‌های اجتماعی شکل گرفت این صداها شنید شد و دشمن از این بستر استفاده کرد.

وحدت را در حوزه گفتمانی و رسانه ای محقق کنیم

محمد امین توکلی‌زاده معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران نیز در این همایش گفت: یکی از جاهایی که وحدت اتفاق می‌افتد، در حوزه گفتمانی و رسانه‌ای است. یعنی به هر اندازه مسئولان رسانه‌ای بتوانند افکار عمومی را به هم نزدیک و از انشقاقات دوری کنند و محورهای اصلی و محکمات را به میان بیاورند، در وحدت موفق‌تر خواهند بود.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره لزوم ایفای نقش برای پیشبرد اهداف انقلاب و آینده جهان گفت: ایشان به تغییرات جهانی اشاره کردند و فرمودند «هر کسی در این تغییرات نقش خود را پیدا و توانست ایفای نقش کند، در آیندۀ جهان مؤثر خواهد بود» به‌ نظر می‌رسد روی صحبت ایشان با بزرگان جامعه اسلامی است و از این پس مسئولیت ما بیشتر می شود.

توکلی‌زاده با اشاره به اغتشاشات اخیر گفت: ما در آستانه یک رخداد بزرگ قرار داریم ولی ما توجه داریم آن چیزی که متغیر اصلی، شتاب‌دهنده و پیشران در حکمرانی جهانی است، رسانه است. بنابراین حوزه ارتباطات و رسانه در حکمرانی از یک سو نقش پیشران دارد و از سوی دیگر شتاب‌دهنده است. این امر صرفاً دریافت ما نیست بلکه تمام مؤثران در جهان متوجه این امر هستند.

غفلت از حوزه رسانه جایز نیست

توکلی‌زاده با انتقاد از عدم اختصاص بودجه کافی به حوزه فرهنگ و رسانه گفت: در اوج این جنگ جهانی رسانه‌ای و فرهنگی، غفلت از این موضوع در حوزه بودجه و برنامه‌ریزی و عدم اولویت‌بندی لازم نسبت به امر فرهنگ مفهوم نیست. وقتی این وقایعی که پشت سر گذاشتیم را مرور می‌کنیم، می‌بینیم دشمنان عمدتاً از حوزه سبک زندگی و رسانه وارد شدند. در چنین شرایطی غفلت از این امر از سوی مسئولان روا نیست.

معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران افزود: واقعیت این است که غرب برای گسترش برنامه‌های خود، از آوردن هیچ پشتیبانی از جمله حوزه رسانه دریغ نکرده است. اندکی قبل شاهد جنگ جهانی سایبری علیه روسیه در قضایای اوکراین بودیم. همچنین جنگ رسانه‌ای علیه ایران در این سه ماه گذشته بی‌بدیل بود. کسانی که اشراف به حوزۀ رسانه دارند، می‌دانند آنها چه ظرفیتی را به میدان آوردند و بعد متوجه توان انقلاب اسلامی می‌شوند.

وی ادامه داد: برای درک توان انقلاب اسلامی کافی است به آورده‌های دشمن علیه خودمان نگاه کنیم. این گردهمایی در این برهه تاریخی، رسالت خوبی را در راستای هماهنگی جریان رسانه‌ای جبهۀ مقاومت ایفا می‌کند.

مسئولان سیاسی و رسانه‌ای هماهنگ باشند

ابراهیم فرهات مدیر شبکه المنار لبنان نیز در یک ارتباط ویدیویی گفت: مسئولان امر باید اهمیت رسانه‌ها را درک کنند و ما باید متوجه باشیم امکانات برای رسانه‌ها فراهم و کار آنها را تسهیل کنیم. ما هر اندازه برای رسانه‌ها محدودیت قائل باشیم، سبب بی‌اعتمادی مردم می‌شود. نیاز به انسجام و هماهنگی و رویکرد واحدی بین مسئولان سیاسی و رسانه‌ای داریم.

این فعال رسانه افزود: رسانه‌ها باید بر پایه راستگویی و ارزش‌های انسانی و اخلاقی باشند. ما وقتی رسانه‌ای را افتتاح می‌کنیم، باید پشتیبانی خودمان از آن رسانه را ادامه دهیم و به نظرم در محور مقاومت توانمندی‌هایی بالایی داریم که باید از حالت بالقوه به بالفعل برسانیم.

فرهات ادامه داد: رسانه‌ها باید بر پایه اصول اخلاقی خود، جامعه را به سمت توسعه و پیشرفت سوق دهند. رسانه‌ها در مقطع اخیر توسعه خوبی داشته‌اند اما در مقابل این رسانه‌ها، رسانه‌هایی هستند که امکانات خود را در راستای تزریق ارزش‌های زهرآلود به جامعه به کار می‌گیرند.

وی درباره زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در برابر رسانه‌های معاند گفت: پس از سال ۲۰۱۹ ما شاهد بودیم که درگیری‌ها از جبهه‌های نظامی به جبهه‌های رسانه‌ای منتقل شد. آنها در میدان‌های نظامی از ما شکست خوردند، اما بذر تردید را در همه ارزش‌ها و اصول اخلاقی ما کاشتند. این دشمن امکانات فراوانی و وسیعی دارد و پیشتاز است. رهبر انقلاب فرمود «این جنگ، جنگی ترکیبی است» حقیقتاً همین طور است. همچنین شاهدیم حوادث امنیتی در کشورهای ما صورت می‌گیرد؛ لذا باید همیشه آماده باشیم و نقشه‌های دشمن را بفهمیم تا بتوانیم رویکردهای دشمنان را بفهمیم. برای اینکه بتوانیم با آنها مقابله کنیم، باید اهمیت رسانه‌ها را بدانیم.

این فعال رسانه ای ادامه داد: بدون شک، محور مقاومت، اهمیت بالایی برای رسانه‌ها قائل است. رسانه‌ها چه در زمینه نیروی انسانی و چه امکانات مادی پیشرفت‌های زیادی داشته است. دشمنان از همه ابزارهای خود استفاده می‌کنند. ما باید ارزش بیشتری برای رسانه‌ها قائل باشیم و آن را از بسیاری از محدودیت‌ها رها کنیم، چرا که اکنون بسیاری از افراد فکر می‌کنند ما رسانه‌های کلاسیک هستیم. در حالی که ما می توانیم پیشرفت و توسعه بیشتری در این خصوص ایجاد کنیم.

وی افزود: ما باید ایمان داشته باشیم که رسانه‌های ما امکانات خوبی دارند. ما باید به این رسانه‌ها اجازه ابتکار عمل دهیم. باید اجازه دهیم که تأثیرگذار باشند. این امر ممکن است اما نیازمند فهمی مشترک بین مسئولان رسانه‌ای و مسئولان سیاسی است.

تقویت وحدت با رعایت انصاف رسانه ای

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری رییس اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با طرح بحثی با عنوان اهمیت بازنمایی وحدت امت اسلامی و نحوه انعکاس آن در رسانه ها گفت: باید انصاف رسانه ای را همچون قاعده طلایی انصاف دید. طبق سفارش حضرت علی (ع) به فرزندشان که فرمود آنچه را برای دیگران نمی پسندی برای خود نیز نپسند، اگر من دوست ندارم مخاطب مرا رها کند، من هم نباید او را رها کنم و هنر رسانه این است که بتواند بیشتر از آن چه به مخاطب می دهد، از او دریافت کند.

وی مهمترین جلوه این انصاف را توجه به ادبیات مخاطب دانست و افزود: در شرایط اجتماعی فعلی و با توجه به تغییرات نسل جدید شاهد تکثر در داخل خودمان هستیم در حالی که در ادبیات دینی، مفهوم معروف و منکر برجسته می شود. چون دین از ما می خواهد تا چیزهایی را تبلیغ کنیم که مردم خوبی و بدی آن را متوجه می شوند.

این نویسنده مذهبی با اشاره به آیه 83 سوره بقره گفت: وقتی ما درک مخاطب را درنظر نگیریم، طبیعی است که مخاطب واکنش نشان بدهد و لذا رسانه باید همواره مخاطب را در نظر بگیرد. از طرف دیگر قرآن به ما سفارش کرده که باید با مردم خوب و زیبا صحبت کرد تا پاسخی زیبا دریافت کنیم.

وی با اشاره به روایتی گفت: اگر ایمان ۱۰ درجه باشد، آن کسی که در پله و درجه دوم باشد، نباید به دیگرانی که پایین تر از خود هستند، به چشم کسی نگاه کند که ایمانش ضعیف تر است.

زائری با ارائه تعریفی جدید از تقیه گفت: شاید بتوان مفهوم تقیه را بازتعریف کرد. چون تقیه در حقیقت یعنی درک مخاطب مراعات شود و به اندازه فهم مخاطب با او سخن بگوییم و این رفتاری حکیمانه و حرفه ای از سوی رسانه محسوب می شود و به معنای راز مگو نیست.

ارزش های اسلامی را پررنگ کنیم

مرضیه هاشمی، خبرنگار پرس‌ تی‌وی گفت: ما باید اینگونه حس کنیم که در وسط جنگ قرار گرفته ایم و هر ثانیه برای ما اهمیت دارد. باید قبول کنیم که جبهه دشمن بر روی ما کاملا تمرکز کرده است و باید حس کنیم جبهه مقابل به دنبال نابود کردن ما و ارزش‌های اسلامی و جمهوری اسلامی است. به همین دلیل باید هماهنگی و برنامه‌ریزی داشته باشیم و هویت‌سازی کنیم و این کار، وظیفه رسانه هاست. اگر ما بر روی هویت‌سازی کار کنیم در واقع از ارزش‌زدایی جلوگیری می‌کنیم.

این مجری پرس تی وی ادامه داد: ما فقط وقتی واکنش نشان می دهیم که دشمن حمله ‌کند درحالی که ما باید اینگونه تصور کنیم که دشمن درحال رسیدن به هدفش است. بنابر این اگر ما در خط مقدم هستیم، باید نه فقط ‌در ایران بلکه در تمام جهان اسلام هماهنگی بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به زیبایی های دین اسلام گفت: اگر ما واقعا در جبهه حق هستیم و نمی‌ترسیم، باید وارد تقابل شویم و اگرچه گاهی اوقات شرایط سخت می‌شود اما باید از قبل پیش‌بینی داشته باشیم و هر لحظه منتظر یک بمب رسانه‌ای علیه ایران و اسلام باشیم. بر همین اساس همزمان با هجوم دشمن، باید ارزش‌های اسلامی را پررنگ کنیم و به خانواده و زن باید بها دهیم و لازمه‌ آن این است که ابتدا خودمان باید دین را باور کنیم که در این صورت می توانیم به دشمن هجوم ببریم

دفاع از جمهوری اسلامی ایران وظیفه امت اسلام است

نورالدین شیرین موسس شبکه قدس تی وی ترکیه گفت: اگرچه دشمنان امروز یک هجمه تمام عیار علیه جمهوری اسلامی دارند، اما باید بدانند دفاع از جمهوری اسلامی فقط  به‌ عهده ایران نیست بلکه به‌عهده تمام امت است و ما دفاع از امام خامنه‌ای و جمهوری اسلامی را وظیفه شرعی خود می‌دانیم.

وی افزود: ایران اسلامی قلعه قرآن و امت اسلام است. ایران اسلامی از شیعه و سنی و ترک و کرد و عرب قلعه امت اسلام است و ما تا آخر در کنار انقلاب اسلامی و امام خامنه‌ای خواهیم بود و مثل کوفیان نخواهیم بود و امام خامنه‌ای و انقلاب اسلامی را تنها نخواهیم گذاشت. این شعار رسانه‌های ماست و این صدایی است که از بسیج ترکیه شنیده می‌شود.

این فعال رسانه ای افزود: امروز یک جنگ چند بعدی و وسیع  بین حق و باطل در حال روی دادن است و این جنگ در ابعاد اقتصادی، سیاسی و به ویژه در حوزه رسانه در حال وقوع است. ما در درون این جنگ قرار داریم و سربازان این جبهه هستیم. همان‌طور که برادران ما علیه دشمن با سلاح می‌جنگند، ما هم با ابزار رسانه به مقابله می‌پردازیم و به‌ اذن الهی در این جنگ پیروز خواهیم شد.

دوست و دشمن را از پنجره قدس می شناسیم

موسس شبکه قدس تی وی ترکیه با اشاره به ضرورت پرداختن به موضوع قدس شریف گفت: قدس، معیار رسانه مقاومت است و ما به وقایع و دشمنان امت اسلامی و بشریت از پنجرۀ قدس نگاه می‌کنیم. به عبارت دیگر شناسایی دوستان امت اسلام و دشمنان آن را از طریق پنجره قدس تشخیص می دهیم و از طریق پنجره قدس می‌بینیم که چه ‌کسانی مومن و چه ‌کسانی فاسق هستند.

 شیرین ادامه داد: این ‌که چه‌کسانی در برابر اسرائیل می‌جنگند و چه افراد و کشورهایی در حال عادی‌سازی با اسرائیل غاصب هستند را از پنجره قدس می‌بینیم. همچنین فدائیان قدس را از پنجره قدس مشاهده می کنیم و امروز جبهه حقی را که در برابر جبهه باطل ایستاده، از پنجره قدس می‌شناسیم. چون رسانه مقاومت، همان جبهه امت و وحدت است و وحدت اسلامی، اساس رسانه‌های مقاومت است.

رسانه امت ساز اسلامی باید به روز باشد

عبدالکریم خیامی رئیس کارگروه رسانه و فضای مجازی مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح موضوع رسانه، معنا، امت واحده اسلامی گفت: رسانه امت ساز اسلامی باید همواره به روز باشد و این رسانه باید بحران معنای زندگی را به خوبی بشناسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: کارگزاران یک رسانه امت ساز باید خودش با معانی حقیقی در عالم عقلانی یک اتحادی پیدا کند و رسانه ای که می خواهد در خدمت امت اسلامی باشد باید با مسلمانان سخن بگوید.

وی با بیان این که رسانه ها باید بر محتوا و بافت فرهنگی توجه کنند، ادامه داد:  رسانه امت ساز اسلامی نمی خواهد کاربران را به سوی خود دعوت کند بلکه آنها می‌خواهند میانجی باشند و دست مخاطبان خود را در دست اولیای الهی قرار دهند.

عضو حقیقی شورای عالی جوانان افزود: بر این اساس امروز باید در خصوص نوعی از به اشتراک گزاری اخبار در رسانه ها بپردازیم و باید به فرستندگان و گیرندگان و اعتقاداتشان توجه کنیم.

شبکه الجزیره در قتل بی گناهان چقدر سهیم است؟

مسعود اسداللهی تحلیلگر ارشد و آینده پژوه مسائل منطقه غرب آسیا با اشاره به نحوه ایجاد شبکه الجزیره قطر گفت: شبکه الجزیره با سناریوپردازی، جنگ سوریه را یک جنایت بزرگ شیعه بر ضد اهل سنت جلوه داد و جریان سازی این رسانه در جنگ سوریه به گونه ای بود که بعدها در کتاب سوریه درعا به صراحت اعلام کردند حادثه درعا آن گونه که الجزیره به آن پرداخته بود، مهم نبود در حالی که در آن دوره، فتنه بزرگی در جهان اسلام ایجاد کرد و شبکه الجزیره در خون های زیادی که در سوریه و بسیاری از کشورهای عربی ریخته، دخیل است.

وی، عملکرد شبکه الجزیره را در سه مقطع زمانی بررسی کرد و گفت: جنگ 33 روزه لبنان، موج بیداری اسلامی و محاصره قطر توسط همسایگان سه مقطع زمانی بود که شبکه الجزیره مواضع متفاوت و سه رفتار کاملا متفاوت از خود نشان داد.

اسداللهی با اشاره به تاسیس شبکه الجزیره به عنوان اولین شبکه خصوصی جهان اسلام گفت: تاسیس این شبکه نقطه عطفی در منطقه غرب آسیا، جهان اسلام و دنیاست که به صورت خصوصی و در قطر آغاز به کار کرد. این شبکه در ابتدا بهترین و قوی ترین مجریان و کارگردانان را از جهان عرب جذب کرد که دارای دو خط فکری عمده بودند؛ بخش عمده ای از کارکنان و افراد تاثیرگذار اخوان المسلمین و بخش دیگر، شخصیت هایی با گرایش چپ یا گرایش های قومی عربی، لاییک.

اسداللهی ادامه داد: شبکه الجزیره در آغاز از حکام عرب انتقاد کرد به طوری که در دهه اول تاسیس خود، رابطه قطر با کشورهای عربی همواره دچار تنش می شد. از طرفی فضای انحصاری رسانه های دولتی در جهان عرب را شکست. در جنگ 33 روزه حزب الله که یک حماسه بزرگ نظامی انجام داد و در مواجهه با ویرانگری اسراییل مقاومت قهرمانانه انجام داد، شبکه الجزیره نقش بسیاری در پوشش لحظه به لحظه و حمایت جانبدارانه از مقاومت حزب الله لبنان داشت.

این تحلیلگر غرب آسیا اضافه کرد: حضور و پوشش رسانه ای شبکه الجزیره آن قدر تاثیرگذار بود که در نماز جمعه الازهر مصر، پرچم گروه شیعه حزب الله و عکس سید حسن نصرالله به اهتزاز درآمد که این اتفاق بی سابقه بود.

وی با اشاره به تاثیر مثبت الجزیره در وحدت و تاثیر منفی در تفرقه افکنی گفت: با وجود همه ادعاها هیچ رسانه ای نیست که تابع دولتی نباشد، بنابراین اگر بخواهیم با رسانه ها تنش زدایی کنیم باید با دولت ها تنش زدایی کنیم اما نه با دولت هایی که تنش زدایی از طرف ما را نقطه  ضعف تلقی می کنند.

این کارشناس ارشد مسائل رسانه های جهان اسلام اضافه کرد: شبکه الجزیره تحت عنوان گزارش خبری تمام تحرکات ارتش اسراییل را به صورت مستقیم مخابره می کرد که این مسئله به حزب الله لبنان کمک ارزشمندی کرد. در داخل رژیم صهیونیستی نیز مسئول دفتر شبکه الجزیره تمام تحرکات سیاسی را دنبال می کرد و اخبار را همراه با تحلیل های درجه یک ارایه می داد.

اسداللهی ادامه داد: زمانی که قطر توسط کشورهای عربی همسایه محاصره شد، ایران تنها راه ارتباطی این کشور با جهان شد و با وجود این که قطری ها تصور می کردند ایران برای انتقام از نقش قطر در بحران سوریه به این محاصره می پیوندد، ایران در اقدامی دیپلماتیک و در راستای منافع ملی کنار قطر ایستاد که سردار شهید قاسم سلیمانی در تحقق این تصمیم در شورای عالی امنیت ملی نقش بسزایی داشت.

وی تاکید کرد: وقتی قطر از آن محاصره نجات پیدا کرد تا ابد خود را مدیون ایران دانست. چون تنها راه نجات خود را در ایران می بیند؛ بنابراین از آن زمان به بعد موضع الجزیره در مورد ایران تغییر کرد و موضع مثبت نسبت به ایران عوض شد.

قرآن در رسانه ها هم مهجور است

مولوی عبدالرئوف توانا موسس شبکه رادیویی بیداری فجر افغانستان با اشاره به آیه 30 سوره فرقان گفت: قرآن در رسانه های ما مهجور است، همانگونه که در اجتماع مهجور است. اسلام یک نظام کامل است و اگر ما مجموعه قرآن و اسلام را به دو اصل تقسیم کنیم، یکی توحید و دیگری عدالت است. اگر حرکت های ما در هر برنامه ای بر محور توحید نچرخد و رسانه های ما خدا را در برابر طاغوت معرفی نکنند و  طاغوت ستیز نباشد، موفقیتی نخواهند داشت.

وی از مسجد به عنوان یک رسانه حقیقی یاد کرد و گفت: شما می بینید که مساجد ما در چه وضعیتی قرار دارد. اگر بخواهیم رسانه های امت اسلامی را حمایت کرده و به روز کنیم، باید اطلاعات لازم را با عملکرد مومنانه در اختیار جامعه قرار دهیم.

توانا با طرح این سوال که عملکرد مسلمان امروز چیست، اظهار داشت: به عنوان عضوی از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیشنهاد می کنم تا با توجه به این که در برابر هجوم رسانه ای غرب قرار داریم، رسانه های امت اسلامی باید مبتنی بر یک محور حرکت کنند و ما از آن ها حمایت کنیم و لذا لازم است مدیران ارشد ما بر محور خداشناسی تقویت شوند.

وی تاکید کرد: ما امروز در یک جنگ نابرابر رسانه ای قرار داریم و جز در سایه یک وحدت و همدلی نمی توانیم دراین جنگ به پیروزی برسیم. پیامبر(ص) جنگ فرهنگی و جهاد اکبر را مهم می دانستند. جنگ فرهنگی یک جهاد اکبر است و بدون ایمان به خدا و الهی اندیشیدن نمی توان در این جنگ به پیروزی رسید.

به گزارش ایرنا در این همایش بیانیه فعالان رسانه ای و دانشجویان جهان اسلام در محکومیت توهین به مقدسات مسلمانان قرائت شد که در این بیانیه آمده است: توهین به مقدسات ادیان الهی از جمله اقدامات شرم آوری است که هیچ منطق و قانونی آن را حمایت نمی کند بلکه این اقدام تنها به جریحه دار شدن وجدان بیدار میلیاردها انسان آزاده در سرتاسر جهان منجر خواهد شد و بر حجم تفرقه و نفرت در جهان کنونی خواهد افزود.

در این بیانیه با اشاره به دو اقدام شرم آور اخیر آمده است: ما خبرنگاران، فعالان رسانه ای، مدیران رسانه های جهان اسلام و دانشجویان مسلمان، از آنجا که این گونه اقدامات غیراخلاقی و غیر انسانی،  از یک سو تمسخر و توهین به باورها و ارزش‌های انسان‌ها به شمار می آید و از سوی دیگر دور از عقل و انصاف و مخالف با اصول و موازین حقوق بین الملل است، آن را به شدت محکوم کرده و از دولت های اسلامی و حقوق دانان مسلمان و آزاده خواستاریم تا این اقدامات را تقبیح نموده و مورد پیگیری حقوقی قرار دهند.

نخستین همایش بین المللی مناره امروز با حضور اساتید و اندیشمندان علوم ارتباطات و فعالان رسانه ای داخلی و خارجی در تالار ایوان شمس آغاز شد.

این همایش با موضوع رسانه و وحدت امت اسلامی به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با مشارکت کانون فعالان رسانه ای جهان اسلام برگزار شده است و وحدت امت اسلامی، حقیقت رسانه ای و سواد رسانه ای و ظرفیت رسانه های بین المللی از محورهای اصلی این همایش است.

همایش بین المللی مناره با هدف شبکه سازی، گفتمان سازی، جریان سازی و هم افزایی در عرصه رسانه با رویکرد وحدت امت اسلامی با تکیه بر ظرفیت های بین المللی و جهانی تشکیل شده است.

نظر شما