شناسهٔ خبر: 58488353 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رقابت تنگاتنگ ازدواج و طلاق در کشور/ تهران در صدر همه آمار‌ها

نگاهی آماری به ازدواج‌های فصل بهار و تابستان سال ۱۴۰۱ این‌گونه نشان می‌دهد که: طبق آمار ثبت احوال کشور در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ در کل کشور ۲۲۵ هزار و ۶۸ ازدواج و ۹۴هزار و ۲۸۸ طلاق به ثبت رسیده است که تهران در هر دو مورد صدر نشین است.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران توانا - زهرا حاجی بابا: سبک زندگی اسلامی، جهان‌بینی مشترک،‌ برقراری ارتباط باهم به هنگامه مشکلات و... از جمله دلایلی هستند که باعث محکم شدن پیوند ازدواج در زندگی و جلوگیری از طلاق می‌شود اما وجود رسانه‌ها و الگوهای نامناسب باعث شده پیوند خانواده‌ها متزلزل شود و به سمت سبک زندگی غربی برود.

نگاهی آماری به ازدواج‌های فصل بهار و تابستان سال ۱۴۰۱ این‌گونه نشان می‌دهد که: طبق آمار ثبت احوال کشور در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ در کل کشور ۲۲۵ هزار و ۶۸ ازدواج و ۹۴ هزار و ۲۸۸ طلاق به ثبت رسیده است.

استان‌هایی که در کشور بالاترین میزان ازدواج را دارند

بر پایه آمار ثبت احوال کل کشور از ۲۲۵ هزار و ۶۸ ازدواج ثبت شده، مجموع ۱۴۲ هزار ۲۹۸ ازدواج مربوط به فصل بهار بوده که به ترتیب استان‌های تهران با ۱۶ هزار و ۲۲۵، خراسان رضوی با ۱۲هزار و ۴۰۱، خوزستان با ۱۰ هزار و ۹۳۹ بالاترین آمار ازدواج را دارند و به ترتیب استان‌های سمنان با ۸۱۸، ایلام با ۱ هزارو ۳۷، خراسان جنوبی با ۱ هزار و ۷۰۵ مورد پایین‌ترین آمار ازدواج را دارند.

در فصل تابستان ۱۱۲ هزار و ۷۷۵ ازدواج به ترتیب استان‌های تهران با ۱۶ هزار و ۵۲۰، خراسان رضوی با ۱۰ هزار ۱۲۵، خوزستان با ۷ هزار ۵۷۹ مورد بالاترین آمار ازدواج را داشتند و به ترتیب استان‌های سمنان با ۷۱۳، ایلام با ۷۳۰، بوشهر با ۱ هزار و ۱۳۹ مورد پایین‌ترین آمار ازدواج را دارند.

درباره علل‌ها و دلایل ازدواج درست و طلاق‌های زودهنگام با جواد سلیمی دانا کارشناس سبک زندگی به گفت‌وگو پرداختیم.

وی درباره انتخاب درست همسر برای ازدواج گفت: ما پوشاک، لوازم زندگی، اسم‌ها و القاب، رفت و آمد با افراد و... را از بستر جهان‌بینی خود نگاه می‌کنیم. جهان‌بینی یک جهت‌گیری شناختی اساسی است که می‌تواند شامل فلسفه طبیعی، اصول اساسی، هنجارها، ارزش‌ها، احساسات و اخلاقیات شود. پس باید در انتخاب شریک زندگی خود دقت کنیم و با کسی ازدواج کنیم که با ما جهان بینی مشترکی داشته باشد، خواه این جهان بینی مادی باشد یا معنوی.

سلیمی دانا درباره اهمیت جهان‌بینی مشترک در این‌گونه زندگی‌ها گفت: وقتی جهان‌بینی مثل هم باشد، اشتراکات خواه یا ناخواه نزدیک می‌شود و حتی اگر در امور زندگی دچار مشکلات و اختلافات شوند، جهان‌بینی مشترک حل مسئله می‌کند. متأسفانه در جلسات معارفه و خواستگاری افراد خودِ واقعی‌شان را نشان نمی‌دهند و صرفاً به دنبال نقاط مشترک ظاهری هستند و جهان‌بینی را فراموش می‌کنند.

پایتخت کشور صدرنشین آمار طلاق

به گزارش فارس پایه آمار ثبت احوال کل کشور از ۹۴ هزار و ۲۸۸ طلاق به ثبت رسیده ، مجموع ۴۴ هزار و ۱۵۹ طلاق مربوط به فصل بهار بوده که به ترتیب استان های تهران با ۷هزار و ۹۲۶ ، مشهد با ۴هزار و ۸۰۹ ، فارس با ۲هزار و ۵۲۵ مورد بالاترین آمار طلاق را دارند و به ترتیب استان های کهگیلویه و بویراحمد با ۲۴۵، ایلام با ۲۴۹ ، سمنان با ۳۳۷ مورد پایین ترین آمار طلاق را داشتند.

در فصل تابستان هم ۵۰ هزار و ۱۲۹ مورد طلاق به ترتیب استان های تهران با ۹ هزار و ۷۲۴ ، خراسان رضوی با ۵هزار و ۲۷۹ ، فارس با ۲ هزار ۷۲۵ مورد بالاترین آمار طلاق را داشتند و به ترتیب استان های ایلام با ۲۷۳، کهگیلویه و بویراحمد با ۲۹۶ ، خراسان جنوبی با ۳۴۳ مورد پایین‌ترین آمار طلاق را داشتند.

سیلمی دانا در رابطه با طلاق‌های زود هنگام افزود: کمرنگ شدن مسائل اعتقادی در زندگی، عادی‌سازی روابط نامشروع و ارتباط با نامحرم، پوشش‌های نامناسب در اجتماع و خانواده برخی از دلایل طلاق هستند.

وی افزود: ناگفته نماند مسائل اقتصادی، فرهنگی، عدم رسیدن بلوغ اجتماعی و فکری افراد در هنگام ازدواج، نداشتن سواد زندگی، عدم صحبت طرفین به هنگامه مشکلات باهم، دخالت دیگران و تنوع‌گرایی افراد، دلایلی هستند که به تازگی گریبان‌گیر خانواده‌ها و زوجین شده است و مسیر زندگی آنان را به سمت دادگاه‌های خانواده و محضر طلاق می‌برد.

وی در پایان تصریح کرد: اگر فرد به اعتقادات و دیدگاه خود پایبند باشد می‌تواند جلوی بسیاری از مسائل را گرفته و مانع فروپاشی بنیان خانواده شود و نظر خود را با احترام مطرح کند و جلوی آسیب‌های بی‌مورد اطرافیان را بگیرد.

مقایسه ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ با ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱

در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۹۶ هزار و ۴۰۱ مورد ازدواج به ثبت رسیده است که در مقایسه با امسال با کاهش روبه رو شده است و در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در مجموع ۹۴ هزار و ۲۸۰ مورد طلاق به ثبت رسیده که در مقایسه با امسال با افزایش روبه رو شده است.

پایان پیام/

نظر شما