شناسهٔ خبر: 58458098 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نمایش بی‌میلی ادامه‌دار امریکا در مذاکرات

روزنامه جوان

یکی از مقامات ارشد کاخ سفید در ادامه نمایش بی‌میلی امریکا به آینده برجام، گفت که واشنگتن انتظار پیشرفت در مذاکرات رفع تحریم‌های وین در آینده نزدیک را ندارد. همزمان گزارش یکی از روزنامه‌های انگلیسی حاکی از این است که برنامه دیگری مبنی بر توافق موقت چیزی است که در واقع غرب به دنبال آن است که البته به آن هم نمی‌توان چندان امید بست. 

صاحب‌خبر -
 
 
 
جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه ادعایی را که مدتی است واشنگتن بر آن تأکید دارد، تکرار کرد و بار دیگر گفت که دولت جو بایدن انتظار پیشرفت در مذاکرات برجام در آینده نزدیک را ندارد. این مقام کاخ سفید در ادامه گفت: بایدن «در خصوص نیاز‌های امنیتی ما برای جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی سلاح هسته‌ای کاملاً جدی است. رئیس‌جمهور همواره گفته که روش دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را ترجیح می‌دهد. لازم است ما اطمینان حاصل کنیم که در صورتی که شرایط ایجاب کند منابع، توانمندی‌ها و آمادگی لازم برای رسیدن به این هدف را از طریق روش‌های دیگر داریم.»
 مذاکره رئیس سیا با صهیونیست‌ها درباره ایران
آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها مردادماه سال جاری در وین برگزار شد. نمایندگی ایران در سازمان ملل به نیوزویک گفت: «از منظر ایران، بازگشت طرف‌ها به برجام و اجرای تعهدات این توافق تنها گزینه موجود است.» تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشار‌های رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در امریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است. امریکایی‌ها در شرایطی از بی‌میلی برای تداوم مذاکرات برجامی سخن می‌گویند که اخیراً یک مقام امنیتی را راهی اراضی اشغالی کردند که رایزنی درباره آینده برنامه هسته‌ای ایران در دستور کار وی بود. ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) در جریان سفر به فلسطین اشغالی علاوه بر همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، درباره برنامه هسته‌ای ایران با طرف صهیونیست گفتگو کرد. امریکایی‌ها همزمان انگشت اتهام را به سمت ایران می‌گیرند و تأکید دارند که خواسته‌های فرابرجامی تهران عامل وضع موجود است. در واقع امریکایی‌ها که همواره از دیپلماسی به عنوان گزینه مطلوب برای تعامل با ایران سخن گفته‌اند، عملاً در ماه‌های اخیر بار‌ها به صراحت گفته‌اند که برجام از دستور کار خارج شده و آنچه برای آن‌ها در اولویت قرار دارد، اغتشاشات ماه‌های گذشته است. 
 ترس غرب از افزایش غنی‌سازی ایران
نشریه فایننشال‌تایمز نوشت که غربی‌ها به نوعی توافق موقت با ایران که در برابر محدودیت در فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاهش محدود تحریم‌ها را درپی داشته باشد، علاقه‌مند هستند. این نشریه با اشاره به شرایط فعلی می‌نویسد: «تحلیلگران می‌گویند چنین رویکردی (رویکرد فعلی) دوام ندارد و با خطر اشتباه محاسباتی یک طرف که ممکن است منجر به تشدید شرایط شود روبه‌رو است. دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند یک گزینه می‌تواند تلاش برای توافق موقت باشد که در برابر تسهیل محدود تحریم‌ها، سقفی برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران در نظر می‌گیرد.» فایننشال‌تایمز سپس به نقل از یک مقام غربی که نامی از او نبرده اشاره کرد: «اکنون به نوعی توافق دیگر که قابل حصول باشد تمایل وجود دارد. اگر هیچ کاری نکنیم، ایران به غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود و خطر سوءتفاهم و بدترشدن اوضاع به‌صورت واقعی وجود دارد.»‌فایننشال‌تایمز در این گزارش تأکید کرده است که اقدام برای قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست موسوم به تروریستی ممکن است منجر به قطع روابط دیپلماتیک با ایران شود. این روزنامه انگلیسی در بخش پایانی گزارش خود به نقل از یک مقام ارشد اروپایی که باز هم نامی از او برده نشده، می‌نویسد: «هیچ‌کس نمی‌خواهد برجام به این شکل نابود شود.» این مقام اروپایی که هشدار داده بعید است گفتگو‌های هسته‌ای از ماجرای احتمالی قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست موسوم به تروریستی جان سالم به‌در ببرد، گفته است: «در آن صورت، آنچه برای ما باقی می‌ماند بازگشت به سیاست فشار حداکثری است و ما می‌دانیم که بار قبل این سیاست چقدر خوب عمل کرد!» این طعنه مقام اروپایی مزبور به شکست سیاست فشار حداکثری در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا اشاره دارد که مورد اذعان مقامات امریکایی نیز قرار گرفته، هرچند که خود همچنان به این سیاست شکست‌خورده ادامه می‌دهند.

نظر شما