شناسهٔ خبر: 5829313 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

گزارشي از پانزدهمين جشن حافظ

از خواندن همايون تا گله مرضيه برومند

صاحب‌خبر -

پانزدهمين جشن «حافظ» با اداي احترام به غواصان شهيد، ستايش و شوخي سينمايي‌ها با همايون شجريان، درخواست عجيب داريوش ارجمند، طومارخواني گوهر خيرانديش، گلايه مرضيه برومند و انتقاد کاراکتر عروسکي «ديبي» از وضعيت سينما و سازمان سينمايي برگزار شد.

به گزارش ايسنا، در بخش‌هاي مختلف مراسمي که شامگاه سه‌شنبه 26 خردادماه از سوي مجله «دنياي تصوير» در تالار وزارت کشور برگزار شد، هنرمندان حاضر و برگزيدگان، ياد و خاطره غواصان شهيد را گرامي داشتند و از آن‌ها به عنوان فرشتگاني ياد کردند که باعث خوشحالي امروز ملت ما هستند. در اين برنامه ابتدا قطعه‌اي با صداي عليرضا قرباني که شعر «از خون جوانان وطن لاله دميده» را مي‌خواند، پخش شد.

همچنين سعيد راد بازيگر باسابقه سينما که براي اهداي جايزه روي صحنه آمده بود، از حاضران خواست به احترام غواصان شهيد بايستند و کف بزنند، او گفت: ماه‌هايي در جبهه بودم. ما سروقامتاني از دست داديم که باعث شدند غرور ملي ما سيراب شود.

جمشيد مشايخي هم در بزرگداشت غواصان شهيد گفت: به احترام عزيزاني که رفتند تا ايران ما باقي بماند و به نواميس ما تجاوز نشود، دو بيت از حافظ مي‌خوانم. فاطمه گودرزي ديگر هنرمند حاضر در برنامه نيز از مادران غواصان تقدير کرد و گفت:‌ آنان 175 فرشته به ما هديه کردند.

هنگامه قاضياني نيز از آنان به عنوان کساني ياد کرد که از خود گذشتند تا قبيله آريايي ما هميشه شاد بماند.

جشن «حافظ» در شرايطي برگزار شد که به دليل طولاني شدن بيش از حد برنامه، بخشي از برگزيدگان در بامداد ديروز 27 خردادماه جوايز خود را دريافت کردند! در آغاز برنامه کاراکتر عروسکي «ببعي» با صداپيشگي محمد بحراني در مجموعه تلويزيوني «کلاه‌قرمزي» به زبان انگليسي به حاضران خوش‌آمد گفت. سپس بهنوش بختياري متني را خواند و در ادامه شعري از حافظ با صداي رضا يزداني اجرا شد.

ادامه برنامه به معرفي برگزيدگان اختصاص داشت.

در آغاز سعيد، سپند و کمند اميرسليماني جايزه بهترين فيلم مستند را به محسن استادعلي براي فيلم «جايي براي زندگي»اهدا کردند.

سعيد اميرسليماني با ابراز خرسندي از حضور در اين برنامه گفت: هفت سال نبودم و حالا خيلي خوشحالم که بعد از مدت‌ها چهره دوستانم را مي‌بينم. کمند اميرسليماني نيز افتخار کرد که پس از سال‌ها کنار پدرش روي يک صحنه ايستاده است.

محسن استادعلي با ابراز تأسف از درگذشت دو مستندساز در ماه‌هاي اخير، جايزه خود را به زنده‌ يادان مرتضي ندايي و محمدرضا مقدسيان تقديم کرد. علي معلم براي اهداي جايزه بهترين چهره تلويزيوني گفت: پيش‌از اين جايزه‌هايي را به مرتضي حيدري براي اجراي برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري و داريوش ارجمند براي برنامه «طلوع» اهدا کرديم اما چند سالي آنقدر چهره تلويزيون نداشتيم که کانديداهاي‌مان به حد نصاب برسد.

در ادامه، سعيد راد اولين جايزه اين بخش را به عادل فردوسي‌پور براي برنامه «نود» اهدا کرد. راد در سخناني گفت: خوشحالم که امشب شاد هستيم چون ملت ما هميشه نيازمند شادي است. در طول 43 سال فعاليتم در سينما، شکوه بازيگري را مي‌شناسم و به احترام نسل جواني که تلاش مي‌کنند، کلاهم را برمي‌دارم. اما همين که عادل فردوسي‌پور صحبت خود را با لحن هميشگي‌اش در برنامه «نود»آغاز کرد، همه حاضران خنديدند. فردوسي‌پور گفت: خيلي خوشحالم که در اين جمع صميمي حضور دارم. باعث افتخارم است که در اين برنامه ديده شدم چون ديده شدن و برنده شدن هميشه لذت‌بخش است.

دومين جايزه چهره تلويزيوني نيز توسط مهران غفوريان به رامبد جوان اهدا شد. در اين بخش ابتدا انيميشني از رامبد جوان پخش شد و او توضيح داد که اين انيميشن را بهرام عظيمي براي تيتراژ برنامه «خندوانه» ساخته اما فعلا اجازه پخش ندارد.

جوان که همزمان با فردوسي‌پور روي صحنه بود، خطاب به او گفت: خيلي بد است که به «خندوانه» نمي‌آيي!

در ادامه برنامه،شهاب عباسي از گروه برنامه تلويزيوني «خنده‌بازار» و يوسف صيادي جايزه بهترين مرد کمدين تلويزيوني را به مهران رجبي اهدا کردند.

مهران رجبي که براي بازي در دو مجموعه «معراجي‌ها» و «دردسرهاي عظيم» جايزه را گرفته بود، گفت: اولين جايزه‌اي است که از استان تهران مي‌گيرم! قبلا فقط جايزه استان‌هاي ديگر را گرفته‌ام. همه مي‌گويند خيلي خوب بازي مي‌کني، اما هميشه جايزه را به ديگران مي‌دهند.

جايزه بهترين زن کمدين تلويزيوني نيز توسط الهام حميدي و نيوشا ضيغمي به ريما رامين‌فر بازيگر مجموعه «پايتخت» اهدا شد.رامين‌فر در سخن کوتاهي گفت: اين جايزه شبيه معجزه است چون من هيچ قريحه طنز ندارم و فقط نبوغ محسن تنابنده و سيروس مقدم باعث گرفتن اين جايزه شد. جمشيد مشايخي جايزه بهترين خواننده تيتراژ را به شهرام ناظري براي فيلم «ايران‌برگر» ارائه کرد. مشايخي گفت: اگر باغبان نباشد، گياه پژمرده و نابود مي‌شود. باغبان هنرمندان، هنردوستان هستند.

او در ادامه بيتي از حافظ را خواند و درباره ناظري گفت: ايشان نه تنها در موسيقي مقام والايي دارد، در ادب هم بسيار سرآمد و معلم من است.

ناظري هم با ابراز خوشحالي از برگزاري جشن «حافظ» گفت: در کشور ما چنين برنامه‌هايي که هنرمندان را دور هم گرد‌ آورد باعث خوشحالي است چون معمولا با صحنه‌هايي نااميدکننده روبرو مي‌شويم اما امشب با آمدن به اين جشن قدري اميدوار شدم. دومين تنديس خوانندگي تيتراژ هم توسط بهرام رادان به همايون شجريان براي فيلم «آرايش غليظ» اهدا شد. بهرام رادان به خانواده معلم تبريک گفت که با تمام ناملايمات تنها جشن خصوصي هنرمندان را سرپا نگه داشته‌اند. همايون شجريان نيز در سخن کوتاهي گفت:‌ اين جايزه اولين جايزه رسمي‌ و برايم بسيار شادي‌آور است به ويژه اينکه به نام مبارک حضرت حافظ مزين شده چرا که حافظ هميشه برايم مانند يک پيامبر بوده است.

علي معلم از همايون خواست قطعه‌اي را اجرا کند و در پاسخ به اين درخواست همايون گفت:‌ «اتفاقا خواندن برايم خيلي راحت‌تر از حرف زدن است!» و بيتي از حافظ را خواند.

اين جمله همايون باعث شد تا پس از او ديگر بازيگراني که روي صحنه رفتند، يا مطلبي را در ستايش صداي او بگويند و يا با طنز و شوخي جمله‌اي را درباره خواندن خودشان بيان مي‌کردند.

در ادامه برنامه هنگامه قاضياني جايزه بهترين بازيگر مرد درام تلويزيون را به داريوش ارجمند اهدا کرد. ارجمند پس از دريافت جايزه‌اش در پيشنهادي غيرمعمول از مقامات ارشاد خواست تا جشن حافظ را وارد تقويم رسمي کشور کنند!

او با ابراز شگفتي از صداي همايون شجريان گفت: همايون همواره ما را حيرت‌زده مي‌کند. هر چند سني از استاد شجريان گذشته، اما غمي نداريم چون همايون هست. براي اهداي تنديس بهترين بازيگر زن درام، پژمان بازغي و شيلا خداداد روي صحنه رفتند و اين تنديس را به شبنم مقدمي براي سريال مدينه اهدا کردند. تنديس «حافظ» بهترين فيلمنامه تلويزيوني نيز توسط حميد گودرزي و لادن مستوفي به محسن تنابنده براي مجموعه «پايتخت» اهدا شد.

حميد گودرزي گفت: فکر مي‌کنم نيمچه هنري دارم، اما با شنيدن صداي همايون جان متوجه شدم هيچ هنري نداريم.

محسن تنابنده نيز با لحني طنز گفت: البته من هم با خواندن راحت‌ترم! همايون امشب کار و کاسبي ما را تعطيل کرد!

اين بازيگر گفت که اين جايزه به گروه نويسندگان «پايتخت» تعلق دارد و آن را به خشايار الوند و حسن وارسته ديگر نويسندگان اين مجموعه تقديم کرد. در بخش ديگري از اين جشن با پخش کليپي از مرضيه برومند تقدير شد اما برومند نسبت به موسيقي اين کليپ گله داشت و توضيح داد: اين کليپ را خود ما درست کرديم و يک هفته برايش وقت گذاشتيم اما وقتي پخش شد، فکر کردم مرده‌ام! چون موسيقي انتخابي ما ملودي «خونه مادربزرگه» بود، اما از آقاي معلم گله دارم که چرا موسيقي را عوض کردند که مثل سمفوني مردگان شده بود؟!

تهمينه ميلاني و حميد جبلي جايزه برومند را به او اهدا کردند.

ميلاني هم با لحني طنز خطاب به خوانندگان حاضر در برنامه گفت: من هم مي‌خواهم بخوانم، از همه شما هم بهتر مي‌توانم! باعث افتخارم است که کنار حميد از مرضيه تقدير مي‌کنيم. حميد جبلي نيز در سخن کوتاهي گفت: از نوجواني در کنار مرضيه خانم بودم، هم شاگردش بودم و هم همکارش و هميشه هم با من دعوا مي‌کرد.

او سپس با لحني طنزآميز اضافه کرد: به من هم کسي نگفت بخوانم، خيلي منتظر بودم! مرضيه برومند همچنين لوح و سکه‌اي را به مستندسازي جوان به نام جواد قارايي (کارگردان مستند ايران‌گرد) اهدا کرد و گفت: مستندش اشک مرا درآورده و مي‌دانم که با عشق و سختي آن را ساخته است. او امشب اينجا نيست اما اميدوارم از اين طريق صدايم به او برسد.

در اين جشن فرزاد حسني و امين زندگاني جايزه بازيگري مرد را به مجيد صالحي و امين حيايي اهدا کردند. فرزاد حسني خطاب به حاضران گفت: ورودم را به راديو مديون امين زندگاني هستم. به افتخار ما دو شهريوري دست بزنيد! مجيد صالحي که جايزه‌اش را براي فيلم «استراحت مطلق» گرفته است، از رضا عطاران تشکر کرد که او را به رضا کاهاني کارگردان اين فيلم معرفي کرده است. امين حيايي ديگر بازيگر برگزيده مرد که به خاطر فيلم «خانوم» اين جايزه را دريافت کرده نيز گفت: رابطه من با حافظ عجيب بود. هميشه فال حافظ که مي‌گرفتم، حالم بد مي‌شد چون حافظ حالم را مي‌گرفت، اما چند باري است که فال حافظم خوب در مي‌آيد.

او همچنين خبر داد که قرار است در فيلمي از کامران قدکچيان که درباره حافظ است بازي کند. فاطمه گودرزي و رعنا آزادي‌ور نيز جايزه بهترين بازيگر زن را به گوهر خيرانديش براي فيلم «آذر، شهدخت، پرويز وديگران» و آنا نعمتي بازيگر «انارهاي نارس» اهدا کردند.

جايزه ويژه هيأت داوران براي نويسندگي، کارگرداني و بازيگري در فيلم «رد کارپت» به رضا عطاران و احمد احمدي تهيه‌کننده اين فيلم اهدا شد. رضا داودنژاد، جواد عزتي و يوسف تيموري اين جايزه را اهدا کردند.

عطاران که در ميان تشويق حاضران روي صحنه آمد، با لحني طنز از حسن سليقه داوران تشکر کرد. هر چند در کارت دعوت برنامه اعلام شده بود که جشن ساعت 19 و 30 دقيقه برگزار مي‌شود، اين برنامه با يک ساعت تأخير برگزار شد. اين برنامه در وزرات کشور برگزار شد و بخشي از مخاطبان آن مردمي بودند که بليت خريده بودند.اين مخاطبان با آمدن هر يک از ستارگان سينما روي فرش قرمز، مدت‌ها جيغ و سوت مي‌زدند.

يغما گلرويي، محمد سرير، بيوک ميرزايي، امير جعفري، اصغر همت، کتايون رياحي، عباس غزالي، آزاده نامداري، عليرضا قرباني، مرتضي حيدري، نادر فلاح و‌... از ديگر هنرمندان حاضر در برنامه بودند.

همچنين اعلام شد که حسين انتظامي معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد و عليرضا رضاداد دبير پيشين جشنواره فيلم فجر، محمدحسن انصاري فرد بازيکن اسبق باشگاه پرسپوليس و يکي از حاميان مالي برنامه هم حضور دارند.

نظر شما