شناسهٔ خبر: 5825769 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

در پی رفتارهای سیاسی در مراسم تشییع شهدای غواص؛

انتقاد زیباکلام از سوءاستفاده کنندگان از مراسم تشییع شهدای غواص

صاحب‌خبر -

 یک پژوهشگر و تحلیل گر مسائل سیاسی گفت: تجمع کنندگانی که با حضور در مراسم تشییع پیکر شهدای غواص نهایت سوءاستفاده سیاسی را انجام دادند، از انجام نظرسنجی ساده در مورد موضوع هسته ای و تجمع طرفداران مذاکرات، وحشت دارند.


صادق زیباکلام در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار جماران با با اشاره به مطالب بیان شده در مراسم تشییع شهدای غواص این فعالیت را سوءاستفاده ای سیاسی قلمداد و تصریح کرد: تصور می کنم عده ای از هموطنانمان در جریان تشییع جنازه شهدای غواص نهایت سوءاستفاده سیاسی را از عواطف و احساسات مردم کردند. این عده انگشت شمار که تعدادشان به چند هزار نفر بیشتر نمی رسد در مقایسه با 78 میلیون جمعیت، یک گروه افراطی تندرو به شمار می روند که از فرصت فراهم شده در قالب محافل و مراسم هایی چون عاشورا، ماه رمضان و تشییع پیکر شهیدان غواص برای بهره برداری سیاسی سوءاستفاده می کنند.


وی ادامه داد: بهره برداری سیاسی چنین افرادی به این معنا است که اینها به اندازه ای بی معرفت هستند که موضوعی، که متعلق به همه افراد از این 78 میلیون نفر است را مصادره می کنند چنانکه گویی این شهیدان تنها برای این 8 درصد همان 4 میلیون نفری هستند که به آقای سعید جلیلی رای دادند.


وی تصریح کرد: بروز چنین اتفاقی نهایت بی اخلاقی را در معرض نمایش می گذارد، زیرا در چنین موقعیتی موضوعی را که به همه ملت تعلق دارد به نحوی در رسانه ها، صدا و سیما، سخنرانی ها و پلاکاردها مطرح شده که گویی این افراد جمع شده اند تا مذاکرات هسته ای را محدود و آقای روحانی را محکوم کنند. وی افزود: این اقدامات در ادامه به گونه ای جلوه گر می شود که این تجمع به خاطر تشییع پیکر غواصان نیست بلکه به خاطر محکومیت اقای ظریف، مذاکرات هسته ای و محکومیت توافق لوزان است.  


این تحلیل گر مسائل سیاسی تشریح کرد: اگر این گروه راست می گویند و تجمع دیروز علیه آقای روحانی، آقای ظریف و مذاکرات و توافق هسته ای بود، چرا آنقدر از انجام یک نظرسنجی ساده در مورد موضوع هسته ای ترس و وحشت دارند. انجام یک نظرسنجی ساده به این گروه کمک می کند تا متوجه شوند چنددرصد از مردم با این ها همراه هستند، من نمی گویم رفراندوم انجام شود بلکه منظورم انجام یک نظرسنجی است.


زیباکلام در ادامه با اشاره به ترس تجمع کنندگان از انجام نظرسنجی درمورد موضوع هسته ای و تجمع طرفداران این توافق و رئیس جمهور، اظهار کرد: چرا این افراد از اجازه دادن برای گردهمایی طرفداران توافق هسته ای و مذاکرات و افرادی که می خواهند این زالوی متصل به پای اقتصاد کشور را رها کنند، تا این اندازه وحشت دارند. مگر این افراد اعلام نمی کنند که تجمع دیروز یک نه بزرگ به آقای روحانی و تیم مذاکره کننده هسته ای بود؟ بسیار خب، پس اجازه دهند طرفداران توافق لوزان نیز حضور پیدا و تظاهر کنند.


وی ادامه داد: خطاب به این افراد باید گفت هم اکنون دو سال از سر کار آمدن دولت آقای روحانی زمان می گذرد درحالی که این گروه کوچکترین اجازه ای به راهپیمایی و تظاهرات به نفع مذاکرات نداده اند و تنها به حرکت ها و تجمعات صورت گرفته علیه مذاکرات اجازه داده اند. باید به این افراد اعلام کرد: شما حتی اجازه سوءاستفاده از تشییع جنازه قواصان را هم به خود دادید، پس مرد باشید و اجازه دهید افراد موافق مذاکرات نیز یک گردهمایی انجام دهند. قول شرف می دهم محال ممکن است چنین اتفاقی بیفتد چون در اینصورت با تمامی افرادی را که در خیابان ها حاضر شوند و از مذاکرات اعلام طرفداری کنند ، برخورد می شود.


وی درخصوص توهین صورت گرفته به مسئولان عالی و سران قوا در مراسم تشییع پیکر شهدای غواص نیز خاطرنشان کرد: ضعف قانون اجازه توهین به مسئولان را صادر می کند. باید از قوه قضائیه سؤال کرد که اگر شما از نظر سیاسی با مسئولان موافق می بودید، بازهم اجازه توهین به آن ها را می دادید؟  

نظر شما