شناسهٔ خبر: 58138279 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا؛

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

تهران-ایرنا- تاکیدآمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی درقبال ایران، احتمال دیدار اردوغان واسدپیش ازانتخابات ترکیه،ارمنستان به دنبال عادی‌سازی روابط باترکیه و آذربایجان،زیان تاریخی بانک ملی سوییس،آغاز دوباره اعتراضهای ضددولتی در پرو واعتصابات جدیددر انگلیس مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

صاحب‌خبر -

**روسیه یک پالایشگاه خود را به ایتالیا فروخت

شرکت نفت روسیه (لوک اویل) عصر دوشنبه اعلام کرد که برای فروش یک پالایشگاه خود در سیسیل ایتالیا با شرکت ایتالیایی جی او آی. انرژی به توافق رسیده است.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

در بیانیه شرکت لوک اویل آمده است که برنامه فروش پالایشگاه (ISAB Srl) به شرکت جی او آی. انرژی (G.O.I Energy) ایتالیا که در انتظار تأییدیه‌های مختلف مقامات به‌ویژه دولت ایتالیا است تا اوایل فروردین ماه آینده تکمیل خواهد شد.

درحالی طی چند ماه اخیر هزاران کارگر اروپایی به دلیل تحریم نفت روسیه نگران از دست دادن شغل هستند که در این پالایشگاه ۳ هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار بوده و به طور غیرمستقیم ۶ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر نیز با این پالایشگاه مرتبط هستند.

کارگران این پالایشگاه در اواخر سال ۲۰۲۲ به دلیل ترس از آینده کاری خود در نتیجه تحریم اعمال شده به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین تجمعات اعتراضی برپا کردند.

لوک اویل اعلام کرده است که بر اساس این توافق، مالک جدید مشاغل را حفظ خواهد کرد و شرایط بهداشت و ایمنی را تضمین می‌کند.

لوک اویل همچنین گفته است که «برای بهره برداری کارآمد از این مجموعه پس از خرید، جی او آی انرژی ایتالیا با ترافیگورا (یک تاجر بین المللی نفت و فرآورده های نفتی)، مشارکت خواهد کرد.»

سرمایه گذاران شرکت جی او آی. انرژی اکثریت سهام گروه صنعتی «بازان» را در اختیار دارند. شرکت بازان بزرگترین تاسیسات یکپارچه پالایش و پتروشیمی رژیم صهیونیستی را اداره می‌کند.

https://irna.ir/xjLsr2

**دمشق: تحریم‌های غرب رنج‌های مردم سوریه را تشدید کرده است

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در سخنانی در شورای امنیت گفت که ادامه تحریم‌های کشورهای غربی، رنج‌های مردم این کشور را تشدید کرده است.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

«بسام صباغ» گفت: حمایت از پروژه‌های بازیابی اولیه یک رکن اساسی در بهبود وضعیت بشردوستانه در سوریه و کاهش وابستگی به کمک‌های بشردوستانه است.

وی افزود: ادامه سیاسی کردن فعالیت‌های بشردوستانه توسط غرب و فقدان اراده واقعی برای دستیابی به پیشرفت در وضعیت بشردوستانه و ادامه تحمیل اقدامات قهرآمیز غیرقانونی، رنج مردم سوریه را تشدید کرده است.

نماینده سوریه همچنین بر اهمیت انجام پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه برق و افزایش سهم طرح‌های بشردوستانه و ضرورت حمایت از تلاش‌ها برای ارائه خدمات اساسی برای اطمینان از بازگشت پناهندگان تاکید کرد.

صباغ در ادامه بر لزوم افزایش ارسال کمک‌ها از داخل سوریه تاکید کرد به گونه‌ای که منجر به پیشرفت واقعی در این زمینه شود و اینکه دسترسی به داخل باید با اصول کار بشردوستانه، به ویژه احترام به حاکمیت، استقلال سوریه، وحدت و تمامیت ارضی مطابقت داشته باشد.

وی همچنین گفت که بایستی به اثرات منفی اقدامات قهری یکجانبه بر اقدامات بشردوستانه و بر تلاش‌های سازمان ملل متحد و نهادهای آن در این زمینه بر اساس قطعنامه ۲۶۴۲ اشاره و بر لزوم اجرای تعهدات کشورها در مورد تأمین مالی طرح‌های بشردوستانه در سوریه تاکید شود.

صباغ توضیح داد که سوریه تمام تلاش‌های ممکن را برای ارائه خدمات اولیه به شهروندان خود انجام داده و همچنان انجام می‌دهد و با جدیت برای بهبود شرایط زندگی آنها تلاش می‌کند و با سازمان ملل متحد و آژانس‌های بشردوستانه آن برای اطمینان از ارائه کمک به همه سوری‌ها بدون تبعیض همکاری می‌کند.

نماینده سوریه خاطرنشان کرد: تلاش‌های زیادی که سوریه برای بهبود وضعیت انسانی انجام می‌دهد، با چالش‌های واقعی و دشواری‌های بزرگی روبه‌رو بوده و همچنان ادامه دارد.

وی در پایان گفت: نتیجه این اقدامات تأثیر بسزایی در عدم دستیابی به پیشرفت‌های محسوس در وضعیت انسانی تا امروز داشته است و به علت تداوم سیاسی کردن فعالیت‌های بشردوستانه در سوریه از سوی برخی از کشورهای غربی و نداشتن اراده واقعی برای دستیابی به پیشرفت در وضعیت انسانی که مصداق آن عدم تعهد آنها به تأمین مالی طرح بشردوستانه و ادامه تحریم‌های غیرقانونی و استمرار تحمیل اقدامات قهری علیه مردم سوریه است، باعث تشدید درد و رنج سوری‌ها و نیز منجر به عدم دستیابی به اهدافی شده است که امید می‌رفت بر اساس مفاد قطعنامه شورای امنیت محقق شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست روز دوشنبه خود به وقت محلی در نیویورک، به اتفاق آرا با تمدید ۶ ماهه باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی سوریه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه از طریق ترکیه موافقت کرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از تصمیم شورای امنیت برای تائید تمدید مجوز عملیات‌های بشردوستانه فرامرزی سازمان ملل از طریق گذرگاه مرزی باب الهوی سوریه استقبال کرد.

قطعنامه ۲۶۴۲ شورای امنیت سازمان ملل از دبیرکل می‌خواهد که گزارش ویژه‌ای در مورد نیازهای بشردوستانه در سوریه ارائه کند. این گزارش باید شامل روندهای کلی مربوط به عملیات امن و بدون مانع سازمان ملل، پروژه‌های بازیابی اولیه و اطلاعات دقیق در مورد کمک‌های بشردوستانه ارائه شده از طریق عملیات فرامرزی مرزی بشردوستانه سازمان ملل از جمله شفافیت، سازوکار توزیع، تعداد ذینفعان، شرکای عملیاتی، مکان‌های تحویل کمک و حجم و ماهیت اقلام تحویل شده باشد.

https://irna.ir/xjLsrj

**روسیه: غرب رویکرد فرصت طلبانه درباره کمک‌های فرامرزی به سوریه را ادامه می‌دهد

سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل از کشورهای غربی انتقاد کرد و گفت که این کشورها رویکرد فرصت طلبانه خود را درباره مکانیسم کمک‌های فرامرزی به سوریه ادامه می‌دهند.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در شورای امنیت سازمان ملل گفت: روسیه تنها با تغییر رویکرد غرب با تمدید مکانیسم کمک فرامرزی سوریه موافقت می کند.

وی تصریح کرد: روسیه تنها در صورت تغییر رویکرد کشورهای غربی در شورای امنیت سازمان ملل در مورد مفاد کمک‌های بشردوستانه در سوریه، با تمدید سازوکار کمک های فرامرزی موافقت خواهد کرد.

نبنزیا ادامه داد: همه باید این مساله را درک کنند که در مورد تمدید مکانیسم فرامرزی کمک به سوریه هیچ بحثی صورت نخواهد گرفت. انتظارات برای تمدید دوباره این مکانیسم به مدت شش ماه، تنها در صورتی محقق می شود که دیدگاه و رویکرد به مفاد کمک های بشردوستانه در سوریه به طور اساسی تغییر کند.

سفیر روسیه اعلام کرد که درحال حاضر کشورهای غربی رویکرد فرصت طلبانه خود در خصوص مکانیسم کمک های فرامرزی به سوریه را ادامه می دهند.

به گزارش ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل در نشست امروز دوشنبه خود به وقت محلی در نیویورک، به اتفاق آرا با تمدید ۶ ماهه باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی سوریه برای ارسال کمک های بشردوستانه به سوریه از طریق ترکیه موافقت کرد.

قطعنامه ۲۶۴۲ شورای امنیت سازمان ملل از دبیرکل می خواهد که گزارش ویژه ای در مورد نیازهای بشردوستانه در سوریه ارائه کند. این گزارش باید شامل روندهای کلی مربوط به عملیات امن و بدون مانع سازمان ملل، پروژه های بازیابی اولیه، و اطلاعات دقیق در مورد کمک های بشردوستانه ارائه شده از طریق عملیات فرامرزی مرزی بشردوستانه سازمان ملل، از جمله شفافیت، سازوکار توزیع، تعداد ذینفعان، شرکای عملیاتی، مکان های تحویل کمک و حجم و ماهیت اقلام تحویل شده باشد.

قطعنامه همچنین تشکیل یک گفتگوی تعاملی غیررسمی شورای امنیت را به منظور بررسی و پیگیری منظم اجرای این قطعنامه، از جمله پیشرفت در پروژه‌های بازیابی اولیه، تشویق می‌کند که از طریق این سازوکار، شورا می‌تواند پیشرفت در اجرای مؤثر و متوازن قطعنامه را رصد کند.

سازمان ملل معتقد است: هیچ جایگزینی برای راه حل کمک های فرامرزی در سوریه وجود ندارد. مجوز کمک فرامرزی برای ادامه عملیات های سازمان ملل در سوریه، بسیار حیاتی است.

https://irna.ir/xjLsrx

**حماس: نشست ابوظبی اصرار بر اشتباه سازش با رژیم صهیونیستی است

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) دوشنبه شب در واکنش به برگزاری نشستی میان سازشکاران عرب و هیات صهیونیستی با حضور آمریکا در ابوظبی، گفت که این نشست اصرار بر اشتباه سازش با رژیم اشغالگر است.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

حازم قاسم گفت: ادامه جلسات مقدماتی نشست موسوم به عادی سازی نقب که آخرین آن با حضور رژیم صهیونیستی و کشورهای منطقه در امارات برگزار شد، اصرار بر اشتباه عادی سازی با رژیم اشغالگراست.

وی در ادامه افرود که برگزاری این نشست تحت کابینه فاشیست و نژادپرست جدید رژیم صهیونیستی، این رژیم را تشویق به تشدید تجاوزات خود به مردم، مقدسات و خانواده‌های ما می‌کند.

منابع خبری از برگزاری نشستی میان سازشکاران عرب و هیاتی از رژیم صهیونیستی با حضور آمریکا در ابوظبی خبر دادند.

روزنامه صهیونیستی معاریو در این باره گزارش داد: نشست ابوظبی با حضور هیات‌های بلند پایه سازشکاران یعنی امارات، بحرین، مصر و مغرب با حضور دو هیات از آمریکا و رژیم صهیونیستی برگزار شد.

تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که هدف از این نشست بررسی پروژه‌های مشترک و آماده سازی مقدمات نشست وزرای امور خارجه روند کنفرانس النقب است که انتظار می‌رود در ماه‌های آینده در مغرب برگزار شود.

این دومین نشست مقامات کشورهای سازشکار عرب و رژیم صهیونیستی خواهد بود که قرار است طی دو ماه آینده در مغرب برگزار شود. نشست اول آنها در ماه مارس سال گذشته در سطح وزیران خارجه در منطقه نقب در جنوب فلسطین اشغالی برگزار شده بود.

وزرای خارجه مصر، امارات، مغرب و بحرین در ماه مارس سال گذشته به منطقه نقب در سرزمین های اشغالی رفتند و در نشستی شرکت کردند که یائیر لاپید وزیر خارجه پیشین صهیونیستی خواستار آن شده بود و به ریاست آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا تحت عنوان «نشست نقب» برگزار شد.

https://irna.ir/xjLsry

**بایدن وارد مکزیک شد/ نشست سه برادر برای جلوگیری از ورود مهاجران

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دوشنبه به وقت محلی برای شرکت در نشستی که به طور غیر رسمی به عنوان اجلاس سه برادر خوانده می‌شود، وارد مکزیکو سیتی پایتخت مکزیک شد.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

مقامات آمریکایی می گویند بایدن برای جلوگیری از موج پناهجویان در مرز جنوبی کشورش و در پی تیراندازی خونین یک کارتل بر سر یک قاچاقچی که توسط ایالات متحده تحت تعقیب است، به دنبال کمک همتایانش خواهد بود.

نشست این هفته بایدن، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، رهبران آمریکای شمالی در بحبوحه افزایش اتهامات خودکامگی علیه رئیس جمهور مکزیک برگزار می‌شود. با این حال، مکزیک می‌گوید که اولویتش تضمین همکاری مستمر با آمریکا برای متوقف کردن مهاجرانی است که در مرز تقاضای پناهندگی می‌کنند. در همین حال، ترودو با لوپز اوبرادور در زمینه انرژی سبز گفت وگو خواهد کرد.

ساعاتی پیش‌، بایدن برای نخستین بار از زمان روی کارآمدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا از مرز مشترک این کشور با مکزیک بازدید کرد. رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا در بحبوحه بحران مهاجرت و به نشانه رسیدگی به این معضل، برای اولین بار در ۲ سال اخیر در امتداد حصارهای فلزی مرزی قدم زد اما حتی این اقدام، رضایت جمهوری‌خواهان را راضی نکرد؛ جمهوری‌خواهانی که بایدن را به دلیل تعداد زیاد مهاجرانی که به آمریکا وارد می‌شوند، مقصر می‌دانند.

۱۲ دسامبر گذشته (۲۱ آذر) روابط ایالات متحده و مکزیک، ۲۰۰ ساله شد و با گذشت دو قرن از تاریخ مناسبات و روابط میان دو کشور با فرازونشیب‌های بسیار و گذر از دوره‌هایی گسست و شکاف در روابط، بحران مهاجرت همچنان به عنوان یکی از موضوعات محل مناقشه دو کشور و مسئله تنش‌زا در داخل آمریکا و درگیری احزاب دموکرات و جمهوری‌خواهان باقی مانده است.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهور مکزیک به تازگی، رفتار غیرانسانی آمریکا در قبال مهاجران و سوءاستفاده از دردها و نیاز آن‌ها برای منافع سیاسی خود را محکوم کرد. رئیس‌جمهور چپ‌گرای مکزیک با انتقاد از گروه‌های محافظه‌کار و ضدمهاجر آمریکا همچون فرماندار تگزاس تاکید کرد که آن‌ها به دلیل «فوبیا از مهاجران و به دلیل منافع سیاسی» ‌ جرات می‌کنند از درد و نیاز مردم استفاده کنند.
https://irna.ir/xjLsrz

**گفت وگوی تلفنی بایدن با داسیلوا / رئیس جمهور آمریکا از برزیل حمایت کرد

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در گفت وگوی تلفنی با همتای برزیلی خود، با تاکید بر حمایت از دموکراسی در این کشور اقدامات خشونت‌آمیز آشوبگران در برازیلیا پایتخت برزیل را محکوم کرد.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تلفنی با "لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا" رئیس جمهور برزیل برای نخستین بار از زمان تحلیف او گفت وگو کرد.

کاخ سفید تصریح کرد: بایدن در این تماس به داسیلوا درباره حمایت قاطع خود از دموکراسی در برزیل و دولت جدید این کشور اطمینان داد و از او برای سفر به آمریکا دعوت کرد.

بایدن گفت: اراده آزاد مردم برزیل در انتخابات ریاست جمهوری که با پیروزی لولا داسیلوا به پایان رسید، آشکار شد.

کاخ سفید ادامه داد که بایدن اقدامات خشونت آمیز آشوبگران و حملات آنها به نهادهای دموکراتیک در برزیل و مخالفان انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را محکوم کرد.

داسیلوا نیز با قبول دعوت بایدن برای سفر به آمریکا گفت که در اوایل ماه فوریه برای انجام گفتگوهای عمیقی درباره طیف گسترده‌ای از مسایل دو جانبه به واشنگتن سفر می کند.

لولا داسیلوا رئیس جمهوری کنونی برزیل در انتخابات ۳۰ اکتبر (۸ آبان) توانست رقیب دست راستی خود "ژائیر بولسونارو" را شکست دهد.

هواداران ژائیر بولسونارو که تعداد آنها تقریبا ۵ هزار نفر تخمین زده شده، یکشنبه شب به ساختمان‌های کنگره ملی، دیوان عالی و کاخ ریاست جمهوری حمله کردند.

به گفته مقام‌های مسئول، پلیس و نیروهای امنیتی برای شکستن خطوط اغتشاشگران گلوله‌های پلاستیکی شلیک و از داخل بالگرد گاز اشک آور پرتاب کردند.

نیروهای امنیتی توانستند کنترل این ساختمان‌ها را دوباره به دست بگیرند. گزارش‌ها حاکی است که بیش از ۴۰۰ نفر از هواداران بولسونارو بازداشت شده‌اند. حوادث برزیل با محکومیت گسترده جهانی روبرو شد.

حمله طرفداران ژائیر بولسونارو به ساختمان‌های دولتی و کنگره برزیل که تداعی‌ شورش ۶ ژانویه در آمریکا می‌باشد، درحالی است که گزارش‌ها حکایت از مشاوره نزدیکان ترامپ به این سیاستمدار شکست‌خورده دارد.

بر اساس گزارش ها، بولسونارو که سیاستمداری پوپولیست و متعلق به حزب راست است، در اقدامی مشابه دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲ سال پیش مدعی تقلب در انتخابات شد، با طرح این ادعا، انگیزه اصلی حمله طرفدارانش به ساختمان های دولتی برازیلیا را فراهم کرده است. بولسونارو حتی ادعا کرده است که مخالفان وی در سال ۲۰۱۸ هم تلاش کردند، اما نتوانستند نتیجه انتخابات را از وی بدزدند.

گزارش ها حاکی است پس از شکست بولسونارو از لولا داسیلوا در تاریخ ۱ نوامبر (۱۰ آبان)، هواداران وی خواستار کودتا شده بودند و «استیو بنون» و «جیسون میلر» از نزدیکان ترامپ به وی مشاوره می دادند. و فراتر از آن، «ادواردو بولسونارو» پسر رئیس جمهوری پیشین برزیل و نماینده کنگره این کشور نیز در اقامتگاه ترامپ در فلوریدا با وی دیدار داشته است.

ویدئوهای منتشر شده از حملات روز گذشته طرفدارارن بولسونارو به ساختمان های دولتی برازیلیا یادآور شورش ۶ ژانویه به مقر کنگره آمریکا در واشنگتن است و معترضان درست همانند همان روز از سد پلیس عبور کرده و برای رسیدن به کنگره شیشه ها را می شکنند.

لولا داسیلوا رئیس جمهوری کنونی برزیل در واکنش به این حملات در توئیتی مسئولیت این رویدادها را با شخص بولسو نارو دانست و وی را متهم به تشویق هواخواهانش به شورش کرد اما بولسونارو ضمن رد این اتهامات، شورش روز یکشنبه در برازیلیا را نوعی تظاهرات مسالمت آمیز و در قالب قانون و دموکراسی توصیف کرد.

https://irna.ir/xjLsrG

**زیان تاریخی بانک ملی سوییس در سال ۲۰۲۲

بانک ملی سوییس اعلام کرد که با ثبت رکورد تاریخی زیان سالانه ۱۳۲ میلیارد فرانک سوییس (۱۴۳ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۲، بزرگ‌ترین زیان مالی در تاریخ ۱۱۵ ساله خود را متحمل شده است.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

در حالی که بانک ملی سوییس سال ۲۰۲۱ را با ۲۶ میلیارد فرانک سود پشت سر گذاشته بود اما در سال ۲۰۲۲ نه‌تنها سودی عاید این بانک معتبر بین‌المللی نشد بلکه با اختلاف بسیار زیاد رکورد بیشترین ضرر سالیانه خود را که پیش از این در سال ۲۰۱۵ با ۲۳ میلیارد فرانک به ثبت رسانده بود، این بار با رقم نجومی ۱۳۲ میلیارد فرانک سوییس شکست. این رقم معادل کمی بیشتر از تولید ناخاصل داخلی کشوری مانند مغرب است.

به نوشته رویترز، فرانک بیش از حد قوی می‌تواند موجب افزایش تورم شده و نیز به صادرات سوییس آسیب بزند. با توجه به اینکه پشت سوییس به صادرات گرم است، بانک ملی سوییس طرفدار فرانک ضعیف‌تر است و از انجام اقداماتی در جهت تضعیف آن ابایی ندارد.

در راستای این سیاست و در طی یک کمپین طولانی برای تضعیف فرانک سوییس، بانک ملی این کشور در سال ۲۰۲۲، بیش از ۸۰۰ میلیارد فرانک، سهام و اوراق قرضه بین‌المللی را خریداری کرد.

از سوی دیگر در سال ۲۰۲۲ بانک‌های ملی در سراسر جهان از جمله خود بانک ملی سوییس، برای مبارزه با تورم، نرخ بهره را افزایش دادند و این اقدام، سبب تضعیف بازارهای جهانی سهام و کاهش ارزش اوراق قرضه بین‌المللی شد. در نتیجه بانک ملی سوییس متحمل ضرری بالغ بر ۱۳۱ میلیارد فرانک از ناحیه خرید ارزهای خارجی و اوراق قرضه بین‌المللی شد.

در این میان تنها نکته مثبت افزایش قدرت فرانک سوییس (که ارزش آن در ماه ژوئن حتی به بیش از یک یورو رسید) برای این بانک، افزایش ارزش ذخایر طلای بانک ملی سوییس بود که در پایان سال ۲۰۲۱ به یک هزار و ۴۰ تن رسید و ارزش آن در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۰۰ میلیون فرانک افزایش یافت.

زیان سال ۲۰۲۲ به این معنی است که بانک ملی سوییس کمک‌های مالی معمول خود را که در سال‌های گذشته به دولت ملی سوییس و دولت‌های منطقه‌ای این کشور اعطا می‌کرد، پرداخت نخواهد کرد. سال گذشته، بانک ملی سوییس در راستای این سیاست، ۶ میلیارد فرانک پرداخت کرده بود.

با این حال به گفته کارشناسان اقتصادی بعید است که این ضرر مالی هنگفت بر سیاست‌های بانک ملی سوییس تأثیر بگذارد. یکی از این کارشناسان اقتصادی به نام کارستن جونیوس در تارنمای بانک خصوصی جی.سفرا ساراسین (J.Safra Sarasin) سوییس نوشت: زیان‌های عظیم بانک ملی سوییس به هیچ‌وجه سیاست پولی این بانک را تغییر نمی‌دهد زیرا شهرت بالای بانک ملی سوییس به این کمک می‌کند که نیاز به تغییر چیزی نداشته باشد.

https://irna.ir/xjLsrH

**ژست حقوق بشری دولت بایدن با اعمال فشار و تحریم‌های ضد ایرانی بیشتر

مقامات دولت بایدن در تداوم مداخله جویی و ژست‌های حقوق بشری خود درخصوص ناآرامی‌ها در ایران و ادعای حمایت از ایرانیان اذعان کردند که به فشار و تحریم بیشتر جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهند داد.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی درباره اجرای احکام اعدام "محمد مهدی کرمی" و "محمد حسینی" دو نفر از عاملان شهادت "روح الله عجمیان" یکی از نیروهای حافظ امنیت ایران مدعی شد که ما این اعدام ها را محکوم می کنیم.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن مدعی حمایت از مردم ایران شد و اذعان کرد آمریکا به همراه شرکای خود در سراسر جهان، به اعمال هزینه و فشار علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه می دهد.

سالیوان تصریح کرد: ما به شرکای خود در سراسر جهان می‌پیوندیم تا خواستار توقف فوری این سوء استفاده‌ها و خشونت ها شویم. ایران پاسخگو خواهد شد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز عصر دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران با تکرار اظهارات روز شنبه خود گفت: ما از اعدام محمد حسینی و مهدی کرمی وحشت زده شده ایم.

وی بار دیگر ادعا کرد: این افراد در دادگاههای ساختگی و فاقد هرگونه ضمانت دادرسی عادلانه به اعدام محکوم شدند. ما این اعدامها را به شدت محکوم می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد: ایالات متحده نسبت به احتمال اعدام قریب‌الوقوع شمار دیگری از جوانان بازداشتی که حکم اعدام برای آنها صادر شده، نگران است.

پرایس ادعا کرد: ایالات متحده معتقد است که جمهوری اسلامی ایران از این اعدام ها به برای سرکوب بیرحمانه اعتراضات مسالمت آمیز استفاده می کند.

وی همچنین گفت که آمریکا با کمیته حقیقت یاب شورای حقوق بشر سازمان علیه جمهوری اسلامی ایران همکاری خواهد کرد.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز ادعا کرد: ما و شرکایمان در سراسر جهان خواستار پایان این خشونت‌ها و سوء استفاده‌ها هستیم. ما در کنار زنان و مردان شجاع ایرانی که برای زن زندگی و آزادی اعتراض می کنند، خواهیم ایستاد.

پیش از این نیز رابرت مالی، نماینده ویژه این کشور در امور ایران با ادعای حمایت از حقوق مردم ایران مدعی شده بود: "از اعدام دو جوان ایرانی دیگر توسط رژیم ایران پس از محاکمه‌های ساختگی آنها وحشت زده شده ام. " این اعدام‌ها باید متوقف شوند. ما و دیگر کشورها در سراسر جهان به پاسخگو کردن مقامات ایران ادامه خواهیم داد.

مرکز رسانه ای قوه قضاییه ایران اعلام کرد: محمدمهدی کرمی و سید محمد حسینی، عوامل اصلی جنایتی که منجر به شهادت مظلومانه سیدروح‌الله عجمیان شد، صبح امروز ۱۷ دی ۱۴۰۱ به دار مجازات آویخته شدند.

به گزارش این مرکز، تعدادی از اغتشاشگران دوازدهم آبان ماه در اطراف آرامستان بهشت سکینه و کمالشهر کرج به بهانه شرکت در مراسم چهلم یکی از جانباختگان اغتشاشات با ایجاد ناآرامی و ریختن سنگ و چوب و نخاله‌های ساختمانی، اقدام به بستن آزاد راه کرج – قزوین و اختلال در عبور و مرور خودروها، تخریب اموال عمومی و خصوصی و ضرب و جرح مامورین کردند.

شهید عجمیان بدون هیچ سلاحی به همراه تعدادی از مردم که به جهت انسداد آزادراه در ترافیک مانده بودند در حال کمک جهت رفع انسداد بود و در این حین به صرف اینکه لباس بسیجی بر تن داشت مورد حمله اغتشاشگران قرار می‌گیرد و تعدادی از آن ها با قساوت و بی‌رحمی وی را به شهادت می‌رسانند.

دولت دموکرات بایدن به رغم شعار رویکرد دیپلماسی همچنان سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و در پی حوادث اخیر ایران نیز به بهانه حقوق بشر، تحریم هایی را همگام با متحدان غربی خود اعمال کرده است.

دولت بایدن اگرچه اعلام کرده که هدفش تغییر نظام ایران نیست اما از آغاز تحولات داخلی اخیر در جمهوری اسلامی ایران، همسو با مخالفان تهران، عمل کرده و در واقع، پشت چهره اپوزیسیون به بهانه برآورده شدن خواسته های آنان به اسم مردم ایران، پنهان شده است.

غرب به رهبری آمریکا سوم آذرماه امسال در ژنو سوئیس، قطعنامه ای را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به بهانه ناآرامی های ایران، با عنوان آنچه "وضعیت حقوق بشر در ایران" خوانده شده است، به تصویب رساند که در پی آن، کمیته ای حقیقت یاب در این زمینه تشکیل شده است.

دولت بایدن همسو با مخالفان جمهوری اسلامی ایران و با سوء استفاده از سازو کارهای بین المللی و سازمان ملل به اسم دفاع از حقوق زنان ایرانی، ۱۴دسامبر /۲۳ آذرماه، پیش نویس قطعنامه خاتمه عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل را در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) در نیویورک مطرح کرد که با ۲۹ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع به تصویب رسید و بدعت و رویه‌ خطرناکی را پایه گذاری کرد.

https://irna.ir/xjLsrM

**زلنسکی: روسیه قصد تصرف شهر سولدار اوکراین را دارد

ولودیمیر زلنسکی گفت: روسیه بر تصرف شهر معدنی سولدار در منطقه دونباس شرقی اوکراین متمرکز شده است.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دوشنبه‌شب تصریح کرد: نیروهای روسیه بیشترین تلاش خود را روی شهر سولدار نزدیک شهر باخموت متمرکز کرده‌اند. شرایط بسیار دشوار است. تقریباً هیچ دیوار سالمی در این شهر باقی نمانده است.

معاون وزیر دفاع زلنسکی نیز روز دوشنبه در همین ارتباط گفت: نیروهای اوکراینی تلاش قبلی روسیه را برای تصرف این شهر دفع کردند.

رئیس جمهور اوکراین با اشاره به شرایط بحرانی در این شهر، خاطرنشان کرد: همه چیز به طور کامل ویران شده، تقریبا اثری از زندگی در این شهر باقی نمانده است.

زلنسکی گفت، دولت در تلاش است تا تجهیزات نظامی وعده داده شده توسط متحدان اوکراین را در اسرع وقت به خط مقدم برساند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز پس از آن یعنی پنجشنبه پنجم اسفند سال ۱۴۰۰، پوتین عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjLsrR

**لاپید: نتانیاهو در حال تکمیل کودتای سلطه‌طلبانه خودش است

«یائیر لاپید» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی دوشنبه شب گفت که «بنیامین نتانیاهو» کودتای سلطه طلبانه خود را تکمیل می‌کند.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

یائیر لاپید از «اصلاحاتی» که کابینه نتانیاهو در نظر دارد در سیستم قضایی اعمال کند، انتقاد کرد و او را به انجام «کودتای سلطه طلبانه» متهم کرد.

وی گفت که طرح «یاریو لوین» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی باعث کاهش اختیارات دادگاه عالی خواهد شد.

لاپید اضافه کرد: در صورت اجرای این اصلاحات، ائتلاف حاکم به رهبری نتانیاهو خواهد توانست هر فردی را که از آن اطاعت نکند، مجازات و ساکت کند و قضات به سیاستمدارن و مشاوران حقوقی برای کابینه به عروسک خیمه شب بازی بدل خواهند شد.

نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در پایان گفت: چه کسی هزینه تمامی اقداماتی را که انجام می‌دهند، پرداخت خواهد کرد؟

نتانیاهو روز یکشنبه درباره طرح اصلاح سیستم قضایی رژیم صهیونیستی که چند روز پیش توسط یاریو لوین وزیر دادگستری ارائه شد و انتقادات تند داخلی و خارجی را به همراه داشته است، گفت: این ادعاها مبنی بر اینکه اصلاحات قضایی نشان دهنده پایان دموکراسی است، بی پایه و اساس است.

وی مدعی شد که این اصلاحات نشان دهنده اراده رأی دهندگان است. قانون توازن بین دستگاه‌ها در دو دهه اخیر و در چند سال گذشته با سرعت بیشتری نقض شده است. این پدیده غیر عادی در هیچ جای جهان وجود ندارد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بیان اینکه تلاش برای بازگرداندن توازن درست، دموکراسی را تقویت می‌کند؛ گفت: این کار باید مسئولانه انجام شود و ما این کار را انجام خواهیم داد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، دولت آمریکا نیز از طرح وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی برای اصلاح نظام قضایی ناخرسند و معتقد است که این اصلاحات به دستگاه قضایی این رژیم و نقشش در حفظ دموکراسی آسیب می‌زند.

https://irna.ir/xjLsrN

**دیپلمات ارشد روس: همکاری مسکو و آسیا کابوس غرب است

معاون وزیر امورخارجه روسیه دوشنبه شب گفت: همکاری روسیه و آسیا، کابوس سیاسی برای غرب است.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

آندری رودنکو در مصاحبه‌ با روزنامه ایزوستیا اظهار کرد: روابط رو به رشد روسیه و آسیا کابوس سیاسی و اقتصادی برای غرب است که به خط ضد روسی پایبند می‌باشد.

رودنکو تصریح کرد: دنیای مدرن نمی‌خواهد از قوانین بازی تحمیل شده غرب پیروی کند.

این دیپلمات ارشد روسیه با اشاره به اینکه کشورهای مثبت‌گرا عجله‌ای برای پیوستن به ائتلاف‌های متشکل از کشورهای همسو که ابایی از ریختن منابع خود به گرداب طرح‌های جاه‌طلبانه ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی واشنگتن و متحدانش ندارند، خاطرنشان کرد: کشورهای آسیایی براساس تامین مسائل رفاهی و سعادت ملت‌های خود پیش می‌روند، نه بر اساس رقابت‌های ژئوپلیتیکی.

https://irna.ir/xjLsrV

**سازمان ملل: در تلاش برای رفع موانع صادرات کود ‌روسیه هستیم

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که این سازمان در تلاش برای رفع موانع صادرات کود روسیه است.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی درباره صادرات کود روسیه در پی جنگ اوکراین گفت: دبیر کل و دیگر مقامات سازمان ملل به طور مداوم بر تلاش برای رفع موانع صادرات غلات و کود روسیه متمرکز هستند.

ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین در ۲۲ جولای ۲۰۲۲ توافقنامه ای را در استانبول برای از سرگیری صادرات غلات و کود اوکراین و روسیه به دلیل جنگ دو کشور امضا کردند.

توافق ابتدایی صادرات غلات اوکراین در اوایل تابستان میان این کشور و ترکیه و روسیه نهایی شد و بر اساس آن صادرات غلات و کود این کشور از تعدادی از بنادر محاصره شده امکانپذیر شد.

به گفته مقامات اوکراینی، از زمان توافق استانبول، ۵۸۰ کشتی حامل ۱۵ میلیون تن غله بنادر اوکراین را ترک کردند.

دبیر کل سازمان ملل متحد هفتم دی ماه عبدالله عبدالصمد دشتی از کشور کویت را به عنوان هماهنگ کننده سازمان ملل متحد برای ابتکار غلات دریای سیاه بعنوان جانشین امیر محمود عبدالله از سودان منصوب کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

https://irna.ir/xjLss2

**آغاز دوباره اعتراض‌های ضد دولتی در پرو / ۱۳ نفر کشته شدند

در پی از سرگیری اعتراض‌ها برای برگزاری انتخابات فوری در مناطق روستایی پرو که هنوز به پدرو کاستیلو رئیس جمهور برکنار شده وفادار هستند، دست‌کم ۱۳ نفر در جنوب شرقی این کشور جان خود را از دست دادند.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

۱۲ نفر از این کشته شدگان در بحبوحه درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی و معترضانی که قصد داشتند کنترل فرودگاهی در شهر جولیاکا در نزدیکی مرز با بولیوی را به دست گیرند، رخ داده است.

این بالاترین آمار تلفات از زمان آغاز ناآرامی ها در اواسط آذر و پس از برکناری و دستگیری کاستیلو رئیس جمهور پیشین در پی تلاشی برای انحلال کنگره و جلوگیری از استیضاح وی بود که به طور گسترده محکوم شد.

بر اساس گزارش‌های خبری، در میان ۱۲ کشته شده در جولیاکا، یک جوان ۱۷ ساله وجود داشت. سیزدهمین نفر هم در شهر نزدیک چوکویتو، جایی که معترضان یک بزرگراه را مسدود کردند، جان باخت.

دینا بولوارته جانشین کاستیلو و معاون سابق وی از طرحی برای پیشبرد انتخابات ریاست جمهوری و کنگره در سال ۲۰۲۴ که ابتدا برای سال ۲۰۲۶ برنامه ریزی شده بود، خبر داده است. او همچنین از تحقیقات قضایی در مورد اینکه آیا نیروهای امنیتی با خشونت بیش از حد عمل کرده‌اند یا خیر، حمایت کرده است.

اما چنین اقداماتی تاکنون نتوانسته ناآرامی‌ها را سرکوب کند؛ ناآرامی‌هایی که پس از وقفه‌ای کوتاه، پس از تعطیلات کریسمس و سال نو با قدرت در برخی از فقیرترین مناطق پرو جایی که طرفداران حکومت کاستیلو اکثریت را دارند، از سر گرفته شده است.

اعتراض‌ها در سراسر پرو روز دوشنبه در حدود ۱۳ درصد از استان‌های این کشور گزارش شد که بسیاری از آن‌ها شامل موانعی بود که مانع تحویل بار کامیون‌داران به بازارهای مصرف می‌شد.

دولت بولوارته، اوو مورالس رئیس جمهور سابق بولیوی را به دامن زدن به ناآرامی ها متهم کرده است. عصر دوشنبه مقامات با صدور دستوری از ورود این رهبر بانفوذ چپ به کشور به دلایل امنیت ملی جلوگیری کردند.

مقامات مدعی شدند که هشت همکار و متحد مورالس - که آنها نیز ممنوع الخروج شده بودند - به تازگی به پرو سفر کرده‌اند تا فعالیت‌های اعتراضی را در مناطق مرزی دو کشور هماهنگ کنند.

کاستیلو که قبل از نقل مکان به کاخ ریاست جمهوری در یک خانه خشتی در ارتفاعات آند زندگی می‌کرد، در انتخابات سال گذشته که نظام سیاسی پرو را متحول کرد و اختلافات عمیق بین ساکنان این منطقه پرتنش را آشکار کرد، به پیروزی نامحسوسی دست یافت اما پس از مدتی به اتهام کودتا برکنار شد.

https://irna.ir/xjLsrY

**سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: دیپلماسی در قبال ایران نمرده است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اذعان به رویکرد دوگانه دیپلماسی و فشار دولت بایدن به همراه شرکایش علیه جمهوری اسلامی ایران، در عین حال اظهار داشت که دیپلماسی در قبال ایران نمرده است.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن درباره لفاظی های مقامات کابینه جدید رژیم صهیونیستی و موضع دولت بایدن دراین خصوص گفت: آمریکا و اسرائیل در سطح استراتژیک مبنی بر اینکه ایران نباید هیچگاه به سلاح هسته ای دست یابد، کاملا با یکدیگر اتفاق نظر دارند و همسو هستند.

سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن گفت که ما به صراحت نظرات مخالف خود را به اسرائیل می گوییم و آنها نیز نظر مخالف خود را به ما اطلاع می دهند.

این مقام آمریکایی اضافه کرد: ما معتقدیم که دیپلماسی همچنان موثرترین و بادوام ترین روشی است که به وسیله آن می شود از دسترسی ایران به سلاح هسته ای به صورت کامل جلوگیری کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای مقامات آمریکایی در هفته ها و ماههای اخیر گفت: اما ایرانی ها به صورت مکرر به یک توافق دیپلماتیک پشت کرده اند. از ماه سپتامبر تاکنون بازگشت به برجام در تمرکز آمریکا نبوده است.

پرایس سپس اذعان کرد: ما با شرکای اسرائیلی مبنی بر اینکه نباید هیچ گزینه ای را از روی میز حذف کنیم، موافقیم.

در این هنگام خبرنگاری با اشاره به اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در جمع تعدادی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران که او را برای اعلام مرده بودن برجام و عدم مذاکره تحت فشار گذاشته بودند که بایدن در پاسخ گفته بود نمی تواند این را بگوید، خطاب به ند پرایس، با تفسیر خود از سخنان بایدن مدعی شد که شما با رئیس جمهور مخالفید که گفت بازگشتی به دیپلماسی وجود ندارد؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ تاکید کرد: رئیس جمهور ابدا نگفت که دیپلماسی مرده است بلکه به این امر اشاره می‌کند که ایرانی ها فرصت بازگشت سریع به برجام را از بین برده‌اند.

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پرسید، شما می گویید ایرانی ها فرصت بازگشت سریع به برجام را از بین برده اند و همچنین دیپلماسی گزینه ترجیحی در قبال ایران است ، چگونه رئیس جمهور می خواهد به تعهد خود مبنی بر عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای دست یابد؟

ند پرایس به فشارهای اقتصادی آمریکا در سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ اشاره کرد و مدعی شد که فشارهای اقتصادی قابل توجه واشنگتن و متحدان غربی اش، ایران را به پای میز مذاکره آورد.

پرایس در عین حال به ناکارآمدی سیاست فشار حداکثری در دولت ترامپ اشاره و ادعا کرد که این سیاست زمانی کارآمد است که با همراهی سایر شرکا باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تهدید کرد تا زمانی که ایران رویکرد و مسیر خود را تغییر نداده، به فشارهای اقتصادی علیه ایران با شرکا ادامه خواهیم داد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز پیش از ند پرایس روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد: دولت آمریکا به صراحت اعلام کرده است که توافق هسته‌ای با ایران در حال حاضر در اولویت نیست اما همچنان معتقد است که دیپلماسی بهترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد:دولت بایدن با کابینه جدید رژیم صهیونیستی در مورد موضوع توافق هسته ای ایران گفتگو خواهد کرد. ما تلاش خواهیم کرد اختلافات در خصوص تاکتیک ها را رفع کنیم.

این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای آمریکایی ها مبنی بر اینکه مذاکرات برجام از دستور کار آنها خارج شده است، اظهار داشت: اینکه مقامات آمریکا برای رژیم صهیونیستی درباره ایران گفت‌وگو کند، رخداد جدیدی نیست و متاسفانه سیاست خارجی آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران در گروگان صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی است.

وی با یادآوری اینکه موضوع هسته‌ای تنها موضوع سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: توافق یک مسیر دوجانبه است کشوری هم که نقض تعهد کرده است رژیم آمریکا است کشوری که باید پاسخگو باشد و در مقام متهم و پاسخگویی توضیح بدهد دولت آمریکا است؛ سیاست جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای روشن است و در همان چارچوب عمل می کند و آمادگی جمع بندی مذاکرات را مبتنی بر بسته ای که ارائه شده است، دارد.

کنعانی با بیان اینکه خطوط قرمز ایران در مذاکرات نیز روشن است، گفت:‌ دولت جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده بر مبنای خواسته ملت ایران عمل کرده و خواهد کرد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا قرار است در اواخر ماه جاری میلادی یعنی ژانویه به سرزمین‌های اشغالی سفر کنند. این سفر در حالی انجام خواهد شد که اقدامات کابینه جدید تندروی رژیم صهیونیستی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» سطح تنش ها را افزایش داده است.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده و همزمان با حوادث داخلی ایران، تمرکز خود را بر ناآرامی و اتهام استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین قرار داده است.

https://irna.ir/xjLss8

**شکست مذاکرات دولت انگلیس و اتحادیه‌های کارگری / اعتصابات جدید در راه است

سخنگوی اتحادیه‌های کارگری در انگلیس اعلام کرد که مذاکرات بین وزیر بهداشت و این اتحادیه‌ به دلیل اتخاذ مواضع ناعادلانه از سوی دولت به شکست انجامیده است.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

سخنگوی اتحادیه‌های کارگری عصر دوشنبه اعلام کرد: مذاکرات بین استیو بارکلی وزیر بهداشت انگلیس و اتحادیه‌های کارگری که در آستانه اعتصاب جدید به نمایندگی از کارکنان بهداشت و درمان هستند، به دلیل درخواست دولت برای بهره‌وری بیشتر آن‌هم بدون افزایش دستمزدها، شکست خورده است.

صبح دوشنبه رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند که بارکلی با رهبران اتحادیه‌هایی که منافع کارکنان بهداشتی انگلیس را نمایندگی می‌کنند، جلسه‌ای برگزار خواهد کرد. همچنین جلسات مشابهی توسط گیلیان کیگان وزیر امور آموزش و پرورش و هو مریمن وزیر حمل و نقل برگزار خواهد شد.

پس از برگزاری این جلسات بود که «اونای کساب» نامزد انتخابات عمومی ائتلاف اتحادیه‌های صنفی و حزب سوسیالیست (انگلستان و ولز) موسوم به TUSC در شهرهای وولویچ و گرینویچ، اعلام کرد: دولت فرصت دیگری را برای اصلاح این موضوع از دست داد. ما با حسن نیت به اینجا آمدیم. آنچه آنها می‌خواهند در مورد آن صحبت کنند «بهره‎وری» است اما زمانی که اعضای ما باید در شیفت‌های ۱۸ ساعته کار کنند، چگونه می‌توان از آنها انتظار بهره‌وری بیشتر داشت؟

کساب تصریح کرد: بنابراین اینکه دولت، افزایش دستمزدها را منوط به افزایش بهره‌وری کند یک توهین است.

اعتراض‌های کارکنان بهداشتی انگلیس در ژانویه ادامه یافت، زیرا مذاکرات قبلی بین اتحادیه‌ها که خواستار افزایش دستمزدها بودند و مقامات شکست خورد. بیش از ۱۰ هزار پرسنل آمبولانس در انگلستان و ولز در ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) در تجمعات اعتراضی شرکت خواهند کرد. پرستاران انگلیس نیز از ۱۸ تا ۱۹ ژانویه (۲۸ تا ۲۹ دی) اعتصاب خواهند کرد. علاوه بر این، تظاهرات دیگری نیز توسط متخصصان توانبخشی فیزیکی در انگلستان و کارکنان بهداشتی در اسکاتلند برگزار خواهد شد.

در ماه دسامبر، هزاران پرستار در انگلیس، ولز و ایرلند شمالی اولین اعتصاب خود را در ۱۰۶ سال گذشته برگزار کردند و خواستار افزایش دستمزدها در بحبوحه افزایش هزینه‌های زندگی شدند. علاوه بر این، بیش از ۲۰ هزار کارمند آمبولانس در پایان سال ۲۰۲۲ دست به اعتصاب زدند.

انگلیس در ماه‌های اخیر به دلیل تورم بی‌سابقه با موجی از اعتصابات سازماندهی شده توسط اتحادیه‌های کارگری مواجه بوده است. کارمندان راه‌آهن و فرودگاه، وکلا، کارکنان پست و سایر کارگران در اعتراض به کاهش مشاغل و دستمزد پایین اعتراض کرده‌ و خواستار بهبود شرایط کاری شده‌اند.

در اواسط دسامبر، بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره خود را از ۳ درصد به ۳.۵ درصد افزایش داد و اعلام کرد: اقتصاد انگلیس وارد رکودی شده است که انتظار می‌رود تا انتهای سال ۲۰۲۳ و حتی نیمه اول سال ۲۰۲۴ ادامه یابد. تورم سالانه انگلیس در ماه نوامبر ۱۰.۷ درصد بود.

https://irna.ir/xjLss7

**ائتلاف سعودی ۷۰ بار آتش‌بس الحدیده را نقض کرد

منابع خبری بامداد سه‌شنبه گزارش دادند، ائتلاف سعودی در ۲۴ ساعت گذشته استان الحدیده یمن را هدف حملات هوایی، موشکی و توپخانه قرار داده و ۷۰ بار آتش‌بس ادعایی در این استان را نقض کرده‌ است.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

اتاق عملیات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان الحدیده اعلام کرد، پهپادهای شناسایی و جاسوسی ائتلاف سعودی وارد آسمان مناطقی در این استان شدند و به گشت زنی پرداختند.

بر اساس این گزارش، پهپادهای شناسایی و مسلح ائتلاف سعودی در ۳ نوبت مناطقی در حیس را بمباران کردند.

این گزارش می‌افزاید، حملات راکتی ائتلاف سعودی نیز در مناطق مختلفی از استان الحدیده ادامه داشته است و واحد توپخانه ائتلاف سعودی نیز مناطقی را شهرستان حیس و الجبلیه را هدف قرار دادند.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر پایان یافت.

پیش تر سرلشکر جلال الرویشان معاون دفاعی و امنیتی نخست وزیر یمن گفته بود که وضعیت نه صلح و نه جنگ یک تهدید است و تکیه ما بر اتحاد ملت و مسئولان است.

همچنین «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود که آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریبا از بین رفته است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

https://irna.ir/xjLssf

**حماس: روابط ما با ترکیه خوب است

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بامداد سه‌شنبه با خوب توصیف کردن روابط این جنبش با ترکیه، ادعاهای رسانه‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر اعمال محدودیت‌ها برای سران این جنبش از سوی آنکارا را تکذیب کرد.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

«حازم قاسم» گفت که آنچه روزنامه عبری زبان هاآرتص در مورد اعمال محدودیت‌ها برای رهبری حماس توسط ترکیه منتشر کرد، دروغ و بخشی از تحریک ابزارهای رسانه‌ای صهیونیستی علیه این جنبش و رهبری آن است.

قاسم افزود: حماس روابط خوبی با ترکیه دارد و به دنبال توسعه و پیشرفت آن با این کشور و همه کشورهای عربی و اسلامی، در خدمت آرمان فلسطین و مردم آن است.

روزنامه هاآرتص پیش تر مدعی شده بود که اطلاعات ترکیه به تازگی شروع به محدود کردن تحرکات رهبران حماس در خاک خود پس از آشتی بین آنکارا و تل آویو کرده است.

این روزنامه گفته بود که اگر چه آنکارا به درخواست دیرینه اسرائیل برای اخراج تمامی فعالان حماس از خاک خود پاسخ نمی‌دهد، اما ترکیه تلاش‌های این جنبش را برای حضور در این کشور محدود می‌کند.

این در حالی است که «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفته بود که کشورش درخواست اسرائیل برای اخراج رهبران حماس مقیم ترکیه در جریان مذاکرات دوجانبه را رد کرده است.

روابط رژیم صهیونیستی و ترکیه که زمانی هم پیمان نزدیک منطقه‌ای بودند، به مدت بیش از ۱۰ سال تیره شد به گونه‌ای که آنکارا، سفیر اسرائیل را در پی جان باختن ۱۰ شهروند ترکیه در حمله سال ۲۰۱۰ نیروهای نظامی این رژیم به یک کشتی امدارسانی ترک عازم غزه، اخراج کرد.

با وجود ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان ۲ طرف در سال ۲۰۱۶، ترکیه ۲ سال بعد و در پی کشته شدن شماری فلسطینی در اعتراض‌های نوار غزه توسط صهیونیست‌ها، سفیر خود را از اسرائیل فراخواند و سفیر این رژیم را اخراج کرد.

در سال ۲۰۲۱ حجم مبادلات تجاری ترکیه و رژیم صهیونیستی از ۸ میلیارد دلار فراتر رفته است و این در حالی است که آنکارا و تل‌آویو پس از امضای توافق تجارت آزاد در سال ۱۹۹۷ بر گسترش همکاری‌های اقتصادی تأکید داشته‌اند که نمود آن تداوم همکاری‌های اقتصادی حتی در سال‌هایی بوده که روابط سیاسی دو طرف قطع بوده است.

https://irna.ir/xjLssm

**رقابت ریاض - ابوظبی در سایه تل آویو

چند سال است که رقابت میان سه کشور ثروتمند عربی امارات، قطر و عربستان برای بدست گیری رهبری جهان عرب به پشتوانه درآمدهای کلان نفتی در جریان است، اما این روند با سازش ابوظبی–تل آویو روند تازه ای به خود گرفته و سران دو کشور امارات و عربستان سعی می کنند زیر سایه رژیم صهیونیستی به آرزوی خود دست یابند.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

با امضای موافقتنامه سازش میان رژیم صهیونیستی و دو کشور کوچک عربی حاشیه خلیج فارس یعنی امارات و بحرین در واشنگتن در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ که با دلالی "دونالد ترامپ" رییس جمهور سابق و قمارباز آمریکا صورت گرفت، تحرکات ابوظبی هم برای رسیدن به رهبری جهان عرب، اما این بار زیر سایه رژیم اشغالگر قدس افزایش یافته است، اقدامی که ریاض نیز با خواندن دست سران ابوظبی تلاش هایش برای برقراری رابطه میان عربستان و رژیم صهیونیستی را برای استفاده از لابی صهیونیسم برای بدست گیری پرچم جهان عرب افزایش داده است.

هرچند دو رژیم امارات و عربستان در تجاوز به یمن و کشتار مردم مظلوم این کشور یک صدا و هم قسم هستند، ولی این دو کشور چندین اختلاف در چند پرونده منطقه ای همچون مسایل مرزی و ژئوپلتیکی باهم دارند.

امارات حتی در موضوع تجاوز به یمن پا را فراتر گذاشته و اقدام به اشغال دو جزیره راهبردی سقطری (سوکاترا) و میّون (در ورودی باب المندب) با کمک رژیم صهیونیستی نموده است، اقدامی که سران ابوظبی فکر می کنند برای رهبری جهان عرب نیاز به سرزمین های بیشتری دارند.

در سال‌های اخیر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی رقابت شدیدی را بر سر نفوذ در منطقه غرب آسیا و سایر مناطق جهان آغاز کرده اند، رقابتی که از شرق آسیا تا قاره آفریقا تداوم داشته است. استفاده از ابزارهای متعدد جهت توسعه نفوذ منطقه‌ای باعث شده تا هریک از آن‌ها راهبردهای متفاوتی را در مدیریت نفوذ منطقه‌ای خود، اتخاذ کنند. از یک سو ریاض با ایدئولوژی وهابیت و از سوی دیگر ابوظبی با ابزار توسعه و نفوذ اقتصادی، رقابت منطقه‌ای را افزایش داده اند. رقابت‌هایی که به اختلافات پنهانی و عمیق زیر لایه نازکی از اتحاد و ائتلاف دامن زده است.

باید گفت که رقابت ریاض – ابوظبی در زمینه های سیاسی و اقتصادی در سال های اخیر افزایش چشمگیری یافته و حتی به زمینه سایبری و جاسوسی نیز رسیده است.

یک وب سایت غربی به نقل از منابع اطلاعاتی در گزارشی اعلام کرده که عربستان و امارات متحده عربی در زمینه اطلاعات سایبری و ابزارهای جاسوسی در حال رقابت هستند.

وب سایت اطلاعاتی "اینتلیجنس آنلاین" تصریح کرده که ریاض و ابوظبی برای کسب رتبه برتر در امنیت سایبری منطقه و در اختیار داشتن ابزارهای جاسوسی و هک با یکدیگر رقابت می‌کنند و حتی تلاش‌های عربستان سعودی برای توسعه قابلیت‌های سایبری خود در حال به ثمر نشستن است، در حالی که فرصت‌های تجاری داخلی برای امارات در حال کاهش است.

بر اساس گزارش این سایت غربی، عربستان که مصمم به ایفای نقش منطقه‌ای است، از قدرت نرم و سخت برای افزایش جذب آخرین فناوری‌ها استفاده می‌کند و نمایشگاه‌های تجاری که نماد نبرد و رقابت سایبری برای نفوذ بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی می باشد، یکی از جنبه‌های استراتژی قدرت نرم است که ریاض از آن برای ایجاد توازن در رقابت با ابوظبی در زمینه سایبری استفاده می‌کند.

در همین راستا، عربستان سعودی برای به چالش کشیدن نمایشگاه تجاری امنیت سایبری GISEC در دبی، "Black Hat"، مجموعه رویدادهای بین‌المللی امنیت سایبری را برگزار کرده است. چنین رویدادهایی بیان ملموسی از سیاست بلندمدت ریاض در تلاش برای تحکیم موقعیت خود به عنوان یک مرکز جدید برای صنعت الکترونیک در منطقه خلیج فارس و آفریقا است.

بنابر این گزارش، عربستان و امارات، بزرگترین اقتصادهای عربی هستند که برای تبدیل شدن به قطب تجاری در منطقه با یکدیگر رقابت دارند. در سال‌های اخیر اقدامات اقتصادی ابوظبی در زمینه جذب سرمایه خارجی و صادرات گسترده به سایر کشورها منجر به پیشی گرفتن اقتصاد (غیر نفتی) امارات از عربستان شده و بر همین اساس ریاض با استفاده از ساز وکارهایی به دنبال اعمال محدودیت در پیشروی اقتصادی امارات است.

دفاتر منطقه ای بسیاری از شرکت های چند ملیتی هم اکنون در امارات قرار دارد و ابوظبی قرار است امسال برای آنها مالیات شرکتی ۹ درصدی را اعمال کند و این نرخ مالیات همچنان ۲۰ درصد کمتر از نرخی است که عربستان سعودی بر این شرکت‌ها وضع کرده است. عربستان از این شرکت‌ های بین‌المللی درخواست نموده تا از ابتدای سال ۲۰۲۴ دفاتر مرکزی منطقه‌ای خود را به ریاض منتقل کنند.

عربستان قبلاً شرکت ژاپنی "Trend Micro" را متقاعد کرده که دفتر اصلی خود در خاورمیانه و آفریقا را در ریاض تحت نظارت «معتز بن علی»، نماینده داخلی سابق مایکروسافت، IBM و SAP فعال کند.

در همین راستا، شرکت‌های دیگر مانند شرکت اطلاعاتی ایالات متحده "اینتل ۴۷۱" تصمیم گرفته اند که بازار عربستان را در اولویت قرار دهند.

ورود دیرهنگام عربستان به بخش سایبری با سرمایه گذاری‌های هنگفتی توسط صندوق‌های دولتی این کشور، به ویژه صندوق سرمایه گذاری عمومی، همراه است و "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان در حال برنامه ریزی برای سازماندهی مجدد این بخش است.

منابع غربی اعلام کرده اند که عربستان نیز مانند امارات تلاش می‌کند تا از مسئله حملات سایبری در زیرساخت‌های تجاری غافل نشود و سعی دارد که اینترنت حوزه سایبری و ابزارهای جاسوسی خود را توسعه بدهد. مسئولیت این قسمت از این فعالیت تا حدی به دست شرکت "Haboob" سپرده شده، شرکتی که در سال ۲۰۱۸ به دستور"سعود القحطانی" مشاور سابق ولیعهد سعودی تأسیس شد و بهترین هکرهای دربار سلطنتی سعودی را برای انجام حمله سایبری به خدمت گرفت.

مساله مهم این است که اقدامات سایبری و جاسوسی اخیر عربستان هم به منظور داخلی است و هم خارجی. دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای عربی همیشه نظارت دقیقی روی ارتباطات شهروندان و فعالیت‌های سیاسی آن‌ها داشته‌اند و رسانه‌های دیجیتال، فرصت‌هایی در اختیار سرکوبگران قرار می دهد.

عربستان سعودی سال ۲۰۱۳ به دنبال خریداری ابزارهایی از شرکت Hacking Team بود که توان نفوذ به گوشی‌های آیفون و آی‌پد داشته باشد.

اخیرا مجله آمریکایی "Foreign affairs" در خصوص رویکرد مقامات سعودی در استفاده از فناوری دیجیتال برای هدف قرار دادن مخالفان خود در خارج از کشور خبر داده است.

بنابر این گزارش، حاکمان ریاض و ابوظبی با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی، می‌توانند شبکه‌های جامعه مدنی را هم در داخل و هم در خارج از مرزهای خود تحت فشار قرار دهند.

نکته مهم درخصوص بهره گیری دو رژیم عربستان و امارات از رژیم صهیونیستی در مسایل جاسوسی و سایبری می باشد که رسانه های منطقه ای به آن کمتر پرداخته اند، هرچند ریاض و تل آویو با هم رابطه علنی ندارند ولی دو رژیم یاد شده در مسایل جاسوسی و سایبری ارتباط نزدیکی با هم دارند و مقامات عربستان و امارات شدیدا به رژیم صهیونیستی در زمینه جاسوسی وابسته هستند و در این مسیر خیانت های فراوانی به فلسطینیان کرده اند.

مقامات ریاض در سال های اخیر سنگ‌بنای سیاست خارجی خود را مبتنی بر جلب حمایت تل آویو و قدرت‌های غربی برای بقای حاکمیت غیردموکراتیک خود قرار داده‌اند، علاوه بر اینکه تلاش گسترده‌ای در توسعه ایدئولوژی وهابی و تکفیری مبتنی بر این رویکرد در منطقه دنبال می‌کنند که منجر به مداخله گسترده این کشور در امور داخلی دولت‌هایی همچون لبنان، سوریه و یمن و جنگ افروزی علیه آنها شده است.

در همین رابطه وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اخیراً اذعان کرده که برخی برنامه‌های الکترونیک و تولیدات سایبری در زمینه ابعاد امنیتی و جاسوسی را به عربستان صادر کرده است. این موضوع را سایت صهیونیستی "اسرائیل دیفنس" متخصص در زمینه مسائل امنیتی و نظامی مطرح کرده و گفته که عربستان یکی از بازارهای صادرات امنیتی اسرائیل بوده و این صادرات به برخی دیگر از کشورهای عربی و اسلامی که هیچ مناسبات دیپلماتیک با اسرائیل ندارند نیز فروخته می شود.

تطابق گسترده در زمینه دیدگاه‌ها و مواضع و منافع دو طرف به امری بدیهی در میان مقامات صهیونیستی و سعودی - اماراتی تبدیل شده است. گرچه سعودی ها ملاحظات بیشتری نسبت به موضع گیری ها و رفتارهای علنی در این زمینه دارند، اما این مفاهیم به صورت‌های مختلف از سوی مقامات رسمی و تحلیل‌گران سیاسی و مراکز مطالعاتی در تل‌آویو و ریاض مطرح می‌شود. این طرح به قدری برای رژیم صهیونیستی مهم است که آن را در ابعاد مختلف سیاسی، تبلیغاتی و مطالعاتی جزو اولویت های اصلی خود قرار داده است.

مقامات سعودی – اماراتی و صهیونیستی ادعا دارند که انگیزه لازم و کافی در زمینه اهداف و منافع مشترک در خصوص قرار گرفتن در یک اردوگاه واحد را دارند. آنها معتقدند دشمنان مشترکی در منطقه دارند و اولویت‌های منطقه ای ریاض – ابوظبی نیز همان اولویت‌های تل آویو است. همچنین دیدگاه‌های آنها در رابطه با نحوه تقابل با چالش‌های مشترک نیز تقریباً مطابق یکدیگر است. صهیونیست ها می گویند به این ترتیب هیچ مانع منطقی در مسیر همگرایی علنی و انتقال به مرحله ائتلاف علنی بین دو طرف وجود ندارد.

نکته مهم اینجاست که مقامات ریاض – ابوظبی برای حفظ تاج و تخت خود روی خون مسلمانان به ویژه مردم مظلوم یمن، سوریه، لبنان و فلسطین با رژیم صهیونیستی قمار کرده اند و فکر می کنند که با این اقدام خود می توانند دو روزی بیشتر بر مردم خود حکومت کنند و حتی رهبری جهان عرب را به عهده بگیرند در حالی که رهبری جهان عرب نیاز به نفوذ در قلوب مردم آن دارد نه خیانت به آنها.

https://irna.ir/xjLssr

**شهادت و زخمی شدن ۳ نیروی الحشد الشعبی در استان صلاح الدین عراق

منابع خبری گزارش دادند که در جریان درگیری نیروهای سازمان الحشد الشعبی عراق با بقایای گروه تروریستی داعش یک نفر از این نیروها شهید و دو نفر دیگر زخمی شدند.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

یکی از نیروهای هنگ سوم تیپ ۵۲ نیروهای الحشد الشعبی در جریان مقابله با حمله عناصر گروه تروریستی داعش در شرق استان صلاح الدین عراق به شهادت رسید و دو نفر دیگر زخمی شدند.

تعدادی از عناصر داعش از منطقه العیث در شرق استان صلاح الدین حمله کردند که نیروهای تیپ ۵۲ الحشد الشعبی با آنها مقابله کردند و در نهایت، این عناصر مجبور به فرار از منطقه شدند.

عراق در پی سه سال جنگ خونین، در پایان سال ۲۰۱۷ پیروزی بر گروه تروریستی داعش را اعلام کرد.

با این حال بقایای عناصر داعش همچنان قادر به حمله به نیروهای امنیتی و شهروندان غیرنظامی در مناطق دور افتاده شمال، شرق و غرب این کشور هستند.

استان های دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح الدین و الانبار از کانون های فعالیت و تحرک بقایای عناصر گروه تروریستی داعش در عراق به شمار می رود.

https://irna.ir/xjLssL
**بولسونارو: بازگشت به برزیل را جلو می اندازم/ بازداشت بیش از ۱۵۰۰ شورشی

رئیس جمهوری پیشین برزیل که تاکنون یک هزار و ۵۰۰ تن از حامیان وی دستگیر شده اند، دیشب (۱۹ دی) به علت درد شکم در بیمارستانی در ایالت فلوریدای آمریکا بستری شد و وعده داد که در بازگشت به کشورش تعجیل می کند.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

خبرگزاری رویترز امروز گزارش داد که ژائیر بولسونارو که چند روز قبل از پایان دوره ریاست ‌جمهوری خود به آمریکا سفر کرده بود، با شکایت از درد روده‌ ناشی از اصابت چاقو در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۸، به بیمارستانی در اورلاندو مراجعه کرد. پزشک این سیاستمدار راستگرا گفته که انسداد روده او جدی نیست و احتمالاً نیازی به جراحی نداشته باشد.

بولسونارو در مصاحبه ای با سی ان ان برزیل گفت که قصد داشت تا پایان ژانویه (۱۱ بهمن) در آمریکا بماند، اما اکنون می خواهد زودتر به برزیل بازگردد تا با پزشکان خود دیدار کند.

بر اساس گزارشی که در تارنمای سی ان ان برزیل منتشر شده، بولسونارو گفت: من قصد دارم بازگشتم را جلو بیندازم، زیرا در برزیل پزشکان از گذشته از مشکل انسداد روده ناشی از زخم چاقو مطلع هستند.

پیشتر برخی از قانونگذاران آمریکایی و برزیلی خواهان بازگردادند بولسونارو به برزیل و محاکمه وی شده بودند.

حامیان بولسونارو که از اوایل پائیز و در اعتراض به پیروزی لولا داسیلوای چپگرا در انتخابات ریاست جمهوری، چادرهایی در برابر ساختمان های کنگره، دیوان عالی و کاخ ریاست جمهوری برپاکرده بودند، روز یکشنبه به این مکان ها یورش بردند.

گرچه شمار معترضان ساکن این چادرها از هنگام آغاز به کار لولا در اول ژانویه کاهش یافته، اما هزاران تن با ادعای تقلب در انتخابات و در مخالفت با شکست خوردن بولسونارو توسط لولا، ضمن درخواست مداخله ارتش، از سراسر این کشور با اتوبوس عازم پایتخت شده و به ساختمان های کنگره، دیوان عالی و کاخ پلازادولوس حمله کردند.

لولا به دولت فدرال برزیل دستور داده تا نظم و قانون در برازیلیا را تا ۳۱ ژانویه برقرار سازد.

https://irna.ir/xjLsvQ

آمریکا واحد واکنش سریع در اوکیناوای ژاپن مستقر می‌کند

منابع دیپلماتیک ژاپن و آمریکا اعلام کردند ایالات متحده یک واحد واکنش سریع از تفنگداران دریایی را در اوکیناوا برای دفاع از جزایر دور افتاده در جنوب غربی ژاپن ایجاد خواهد کرد.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

به گفته این منابع، در بحبوحه تشدید فعالیت های نظامی چین در دریای چین شرقی، آمریکا تصمیم گرفته است یک گروه از تنفگداران دریایی خود را در اوکیناوا، استانی در جنوب ژاپن مستقر کردند.

بر اساس این گزارش، بنظر می رسد این طرح در نشست امنیتی «۲+۲» با حضور وزرای خارجه و دفاع ژاپن و ایالات متحده که قرار است ۲۱ دی ماه در واشنگتن برگزار شود، مطرح شود.

این در حالیست که به نظر می رسد استقرار نظامیان آمریکایی در اوکیناوا باعث اعتراض مردم محلی را فراهم آورد. زیرا در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از زمینهای در استان اوکیناوا به تاسیسات نظامی آمریکا اختصاص داده شده است.

بر اساس این گزارش، این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که توکیو و واشنگتن تلاش می‌کنند تا توانایی‌های بازدارندگی در جنوب غربی ژاپن در نزدیکی تایوان تقویت کنند.

علاوه بر اوکیناوا، دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا همچنین تصمیم دارد دو هنگ از تفنگداران دریایی خود را در استان گوام مستقر کند.

هر هنگ از این تفنگداران دریایی متشکل از هزار و ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ نیروی نظامی است که در مناطق مذکور در ژاپن مستقر می شود و می توانند به این کشور در برابر حملات دشمنان حمایت کنند.

https://irna.ir/xjLstQ

**فرود اضطراری هواپیمای روسی با صدها مسافر در هند به دلیل تهدید بمب گذاری

پایگاه خبری ایندیا تودی روز سه شنبه از فرود اضطراری یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت هواپیمایی "آزور ایر" روسیه با بیش از ۲۴۰ مسافر و خدمه در یکی از فرودگاه های هند خبر داد. دلیل این فرود اضطراری، احتمال کار گذاشته شدن بمب در این هواپیما اعلام شده است.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

سفارت روسیه در هند اعلام کرده که همه مسافران این هواپیما در سلامت هستند.

این هواپیمای روسی از مبدا مسکو به سمت ایالت گوآ در غرب هند در حال پرواز بود، ساعاتی پیش (حدئود نیمه شب گذشته) در فرودگاه شهر جامانگار ایالت گُجرات هند فرود اضطراری انجام داده است.

بر اساس این گزارش، سفارت روسیه در هند با صدور بیانیه این اعلام کرد که به دلیل دریافت ایمیلی مبنی بر احتمال تهدید بمب گذاری در این هواپیما، مراتب را به مراکز ذیربط از جمله مرکز کنترل ترافیک هوایی ایالت گوآ اطلاع داده و پیام ضرورت فرود اضطراری در اولین فرودگاه به این هواپیما ارسال شد.

بلافاصله بعد از فرود اضطراری و تخلیه مسافران و اعزام تیم امنیتی و خنثی سازی بمب، عملیات جستجو برای یافتن بمب با شئ مشکوک احتمالی در این هواپیما آغاز شد.

https://irna.ir/xjLswc

**اوضاع حقوق بشر در دوره بن سلمان بدتر شده است / رژیم های آل سعود و اسرائیل دو روی یک سکه هستند

«سید حمزه الشاخوری» از رهبران جنبش معارضان عربستان، رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود را دو روی یک سکه دانست و گفت: اوضاع حقوق بشر در عربستان در دوره حکمرانی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی بدتر شده است و شیعیان نسبت به دیگران با برخورد شدیدتری مواجه هستند.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

سید حمزه الشاخوری امروز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه بین الملل ایرنا افزود: رژیم سعودی از ابتدا تاکنون با جرایم مختلف و متوالی از زندان، شکنجه، تبعیض، بازداشت، اعدام های غیرقانونی، محاکمه های نمایشی به نقض حقوق بشر پرداخته است.

وی اضافه کرد: در عربستان قوه قضائیه هیچ استقلالی ندارد و در سیطره پادشاه و شاهزادگان است و در قوه مجریه و روند قانونگذاری نیز همه چیز در دست پادشاه است و این موضوع چیز جدیدی نیست و از زمان تاسیس این رژیم در سال ۱۹۳۲ اینگونه بوده است.

** سرکوب دامن خانواده های معارضان را نیز گرفته است

الشاخوری گفت: این اوضاع اکنون بسیار بدتر شده است به عنوان مثال رژیم آل سعود در دوره های قبل، خانواده ها و نزدیکان مخالفان و معارضان را سرکوب نمی کرد ولی اکنون این سرکوب به همسر، فرزندان، والدین و برادران و خواهران شخصیت های مخالف نیز رسیده است.

وی بیان کرد: پس از به قدرت رسیدن سلمان و آمدن پسرش اوضاع بسیار خطرناک شده است و این شامل همه مناطق کشور و همه قبایل و ادیان و مذاهب و اقشار جامعه شده است.

این معارض در تبعید عربستانی گفت: این ظلم و استضعاف و اقدامات غیر قانونی و انسانی و اخلاقی دامن بیشتر اقشار ملت را گرفته است و هر روز اوضاع وخیم تر می شود.

الشاخوری اضافه کرد: پیگرد مخالفان و بستن دهانها و جلوگیری از گفتن و شنیده شدن سخن حق در عربستان چیز جدیدی نیست ولی اکنون در آزادی بیان کار به جایی رسیده که انسان با نوشتن یک جمله یا توئیت یا بازنشر توئیت دیگران ممکن است جان خود را از دست بدهد.

وی یادآور شد: همه دیدیم که یک پزشک زن فقط به خاطر ریتوئیت یک توئیت که نوشته خودش هم نبود و فقط به خاطر اینکه این جمله در حمایت از حزب الله لبنان بود، به سه سال زندان محکوم شد و پس از اعتراض به این حکم، زندان وی به ۱۵ سال افزایش یافت.

الشاخوری افزود: همه شاهدند که چگونه گفتن یک کلمه یا یک سخنرانی و یا نوشتن یک کتاب برخلاف عقیده وهابی ها ممکن است انسان را ۳۵، ۴۰، ۵۰ یا ۶۰ سال به زندان بفرستد؛ درحالی که پیش از این اینگونه نبود.

وی بیان کرد: از زمان مرگ عبدالله و رسیدن سلمان به پادشاهی، فرزندش محمد بن سلمان حاکم اصلی عربستان شده است و زشت ترین جنایت ها را رقم زده است که نمونه ای از آن اعدام آیت الله شیخ نمر و گروه هایی دیگر از افراد بی گناه بود که در بزم های خونین ۴۰، ۵۰ و ۶۰ نفره یک شبه یا در یک نیم روز اعدام شدند.

**آل سعود هربار با اعدام های دسته جمعی دنیا را غافلگیر می کند

این رهبربرجسته جنبش معارضان عربستان گفت: ملت و عموم جامعه در سراسر عربستان که در چنبره سلطه آل سعود است با سیاست ها و برنامه های رژیم در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مخالف هستند ولی قدرت مخالفت به خاطر ترس از ظلم حکومت و بازداشت ها و اعدام ها ندارند.

الشاخوری افزود: همه شاهدند که چگونه دنیا هرچند وقت یکبار، ناگهان با برگزاری اعدام های خونین در عربستان غافلگیر می شود.

وی یادآور شد: در ۷ سال گذشته حدود ۲۰۰ فعال، مخالف و عالم دینی در عربستان اعدام شده اند.

الشاخوری درباره احتمال اعدام گروهی دیگر از شهروندان عربستان نیز گفت: آنچه در برخی رسانه ها درباره تصمیم رژیم سعودی برای اعدام گروهی از مخالفان که حکم اعدام آن ها امضا شده، منتشر شده است چیز عجیبی نیست زیرا ما عادت کرده ایم تا شاهد این باشیم که آل سعود از هر مناسبتی برای انجام کشتارهای خونین استفاده کند و این موضوع می تواند صحت داشته باشد و نشانه هایی نیز در این رابطه وجود دارد.

وی افزود: خبرهایی از داخل عربستان داریم ولی نمی توانیم میزان صحت آن را مشخص کنیم، برخی از زندانیان در روزهای گذشته تماس هایی با خانواده های خود داشته اند که بیشتر به تماس وداع و خداحافظی شبیه بوده است و برخی از خانواده ها این موضوع را احساس کرده اند.

این معارض عربستانی اضافه کرد: اینکه این احساس چقدر به واقعیت نزدیک باشد را نمی دانیم ولی قصد و نیت رژیم آل سعود برای اجرای یک کشتار خونین همواره پابرجاست و اگر این اعدام ها انجام شود تعجب نمی کنیم و از این موضوع غافلگیر نمی شویم.

الشاخوری گفت: هر روز احکام اعدام برای فعالان و مخالفان صادر می شود و حکم اعدام حدود ۴۵ نفر از این افراد توسط پادشاه عربستان تایید شده و در مراحل آخر قرار دارد و هر لحظه ممکن است اجرا شود.

وی بیان کرد: دستگاه قضایی عربستان مستقل نیست، محاکمه ها به صورت علنی برگزار نمی شود و بازداشت شدگان از داشتن وکیل محروم هستند و گاهی از زمان بازداشت تا محاکمه، خانواده های آن ها، ماه ها از آن ها خبری ندارند.

الشاخوری افزود: برخی از بازداشت شدگان بیش از ۳ تا ۴ سال ربوده می شوند و خانواده و دیگران از سرنوشت آن ها خبری ندارند و حتی اجازه تماس با خانواده به آن ها داه نمی شود.

وی اضافه کرد: بهترین نمونه در این باره "احمد المغسل" است که از فرودگاه بیروت ربوده و به ریاض بازگردانده شد و سالهاست که هیچ کس از سرنوشت وی خبری ندارد و نه اجازه برقراری تماس دارد و نه کسی می تواند با وی ملاقات کند. پس انجام اعدام های جدید در عربستان چیز عجیب و غیر ممکنی نیست.

**مخالفت مردم عربستان با برنامه های غیر اخلاقی بن سلمان

الشاخوری درباره برنامه های ضد فرهنگی بن سلمان در عربستان تصریح کرد: ترس زیادی از مخالفت آشکار با سیاست های آل سعود حکمفرماست ولی همانطور که همه می دانند مردم حجاز ملتی متدین و ملتزم به دین و اخلاق هستند و در اقشاری از آنها که پیرو اهل بیت (ع) هستند چه شیعیان قطیف و احساء یا مدینه یا اسماعیلیان در جنوب و نجران و جیزان و ینبع و یا برادران شافعی و صوفی و بسیاری از برادران سنی دوستدار اهل بیت (ع) با برنامه های غیر اخلاقی محمد بن سلمان که از ساده ترین ارزش ها و آداب و رسوم و عقاید اسلامی عبور کرده است، مخالفند.

وی اضافه کرد: همه شاهد بودند که جشن های برگزار شده در جده و ریاض که آل سعود در آن به عادی سازی و تطهیر همجنس بازان پرداخت چه صحنه های زشت و چندش آوری را رقم زد.

** جامعه جهانی به دنبال منافع خود است؛ نه حمایت از حقوق بشر

این رهبر معارضان آل سعود تصریح کرد: نمی توان برای دفاع از حقوق ملت های مظلوم و مستضعف روی جامعه جهانی حساب کرد زیرا قدرت های بین المللی و کشورهای استکباری، اروپا و آمریکا فقط منافع خود را می بینند.

الشاخوری افزود: امروز کسی در دنیا نیست که نداند حکام عربستان جنایتکار و خودکامه و نظام آن ها یک نظام دیکتاتوری است که هیچ نسبت و تناسبی با این عصر ندارد.

وی اضافه کرد: در این کشور انتخاباتی برگزار نمی شود، قوای سه گانه هیچ استقلالی ندارند و همه تحت امر و فرمان و سیطره یک نفر هستند و این پادشاه است که بر همه امور سلطه دارد.

الشاخوری گفت: دنیا شاهد جنایتی خونین در خانه عربستان یعنی در استانبول بود و دید که چگونه جمال خاشقچی قطعه قطعه و جنازه اش نابود شد، دنیا در این ۷ سال شاهد اعدام ۲۰۰ شخص در گروه های ۴۰ و ۵۰ نفره بود و دید که چگونه این افراد گردن زده شدند و حتی جنازه آن ها تحویل خانواده هایشان نشد و کسی نمی داند کجا و چگونه دفن شدند ولی صدایی از این دنیا بلند نشد به همین خاطر هیچ کس انتظاری از آنچه به جامعه جهانی مشهور است ندارد.

وی بیان کرد: آن ها فقط ادعا می کنند که حقوق بشر در چین، روسیه و یا ایران نقض می شود و پرونده هایی ساختگی برای مخالفان با نظام فاسد بین الملل تشکیل می شود اما موضوعات حقوق بشری واقعی چشم پوشی می شود.

**خون خاشقچی فدای منافع غرب شد

این معارض عربستانی اضافه کرد: غربی ها بر اعدام خاشقچی چشم بستند زیرا به نفت و گاز آل سعود نیاز دارند.

الشاخوری گفت: این منافع و هم پیمانی ها و ائتلاف ها میان رژیم سعودی و رژیم های غربی، دست غرب را بسته است و شاید هم هدف و مطلوب این باشد که از موضوعات حقوق بشری برای وادار کردن رژیم های حاکم در شرق در راستای پاسخگویی به خواسته های غرب استفاده شود.

وی افزود: هر رژیمی تسلیم غرب شود و به خواسته هایش پاسخ مثبت دهد، هر جنایتی در حق ملتش و دیگران مرتکب شود، مجازات یا با آن مخالفت نمی شود زیرا هم و غم آن ها حقوق بشر نیست.

الشاخوری تصریح کرد: موضوع گسترش دمکراسی و حقوق بشر دروغی بزرگ است که غربی ها برای وادار کردن کشورهای شرقی، اسلامی و عربی نسبت به پذیرش خواسته های خود بکار می گیرند و چیزی بیش از آن نیست.

**اوضاع حقوق بشر برای شیعیان وخیم تر است

عضو برجسته جنبش معارضان عربستان گفت: شیعیان در همه مناطق و شهرهای عربستان حضور دارند و اینگونه نیست که از دیگر مناطق حجاز مانند احساء و قطیف به این شهرها نقل مکان کرده باشند بلکه از ساکنان اصلی این مناطق بشمار می روند.

الشاخوری اضافه کرد: اوضاع شیعه از یک سو تحت تاثیر مجموع سیاست های عمومی رژیم آل سعود است که همه اقشار و گروه های تشکیل دهنده جامعه عربستان را هدف قرار داده است و از این رو آن ها نیز به عنوان بخشی از ساکنان این سرزمین تحت تاثیر سیاست های اقتصادی، مالیاتی، فساد اداری، دیکتاتوری، خودکامگی، عدم استقلال دستگاه قضایی و عدم مشارکت در تعیین سرنوشت هستند.

وی افزود: این ها واقعیت ها و سیاست هایی است که همه را از اهل سنت و شیعیان با هر تفکر و اندیشه ای شامل می شود و سیاست های رژیم سعودی بر همه آن ها تاثیر می گذارد.

الشاخوری اظهار داشت: از سوی دیگر شیعیان در عربستان با مشکلات، محدودیت ها و خفقان ویژه نیز روبرو هستند که می توان به رنج های ناشی از سرکوب، بی توجهی، تبعیض، تجاوز به مناطق زندگی آن ها و جداکردن بخش هایی از آن در ۳۰ سال گذشته با عناوین مختلف اشاره کرد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال اخیرا استان جدیدی با نام البیضاء با جدا کردن بخشی از قطیف ایجاد شد که تاثیر شدیدی بر بودجه خدمات عمومی در این منطقه برجای خواهد گذاشت.

رهبر برجسته مخالفان رژیم آل سعود بیان کرد: رنج های شیعیان عربستان به این موارد محدود نمی شود و محرومیت از خدمات، تبعیض در سپردن مناصب، محرومیت از حضور در دستگاه های نظامی و امنیتی، محدودیت در استخدام در ادارات دولتی، محرومیت از خدمات بهداشتی و درمانی در این مناطق و نبود دانشگاه در مناطقی مانند قطیف که حدود دو میلیون جمعیت دارد از دیگر نمونه های این رنج ها و مشکلات است.

الشاخوری گفت: : در سراسر منطقه قطیف فقط یک بیمارستان وجود دارد و امروز تلاش می شود که بیمارستان دیگری نیز احداث شود ولی آن هم با کمک ها مردمی است.

وی افزود: خدمات در این مناطق با کمک های مردمی، اموال مصادره شده، مصادره وجوهات شرعی نزد علمای دین مانند خمس و زکات و اجبار آن ها به پرداخت هزینه طرح های خدماتی و بهداشتی آنجا می شود.

الشاخوری اضافه کرد: دولت در این مناطق به گونه ای رفتار می کند که گویا کشور فقیر است و همه درآمد آن از منابع فتی و گازی قطیف و احساء نیست.


**روابط آل سعود و صهیونیست ها داستانی قدیمی است

وی درباره روابط آل سعود و رژیم صهیونیستی گفت: نباید فراموش کنیم که این یک رابطه قدیمی است و از زمان تاسیس هر دو رژیم توسط انگلیسی ها آغاز شده است.

این معارض عربستانی یادآور شد: انگلیس بنیانگذار هر دو رژیم است و آن دو را با یک هدف و آن تجزیه و تفرقه جهان اسلام و عرب، تسلط بر منابع و امکانات منطقه، جلوگیری از پیشرفت ملت ها، جلوگیری از تعیین سرنوشت ملت های منطقه به دست خودشان ایجاد شدند.

الشاخوری بیان کرد: به همین خاطر ما معتقدیم که نابودی رژیم صهیونیستی به نابودی رژیم سعودی و نابودی رژیم آل سعود به نابودی رژیم صهیونیستی منجر می شود زیرا ارتباط آن ها چنان نزدیک و محکم است که می توان ان دو را دوقلو نامید.

**روابط محرمانه آل سعود و صهیونیست ها درحال آشکار شدن است

وی افزود: از سوی دیگر این روابط ده ها سال محرمانه باقی ماند ولی اخیرا در حال آشکار شدن است و بدون هیچ شرم و خجالتی در حال اعلام آن هستند.

الشاخوری اضافه کرد: در دوره عبدالله بن عبدالعزیز و قبل از رسیدن سلمان به پادشاهی، سعودی هایی مانند سعود الفیصل و یا برخی افسران اطلاعاتی مانند "انورعشقی" و دیگران بارها در همایش ها و کنفرانس های مشترک با صهیونیست ها شرکت می کردند.

وی گفت: این مشارکت ها به حضور در رسانه ها، شبکه ها و نشریات نیز کشیده شد اما با وجود اینکه این دو رژیم از مدتها قبل با هم در مسائل امنیتی و سیاسی باهم هماهنگی داشته اند، آشکار شدن روابط آن ها به تدریج در حال انجام است.

الشاخوری یادآور شد: مثلا در دهه ۶۰ قرن گذشته در جنگ یمن، اسرائیلی ها در کنار سعودی ها اقدام به بمباران اهدافی در عمق یمن کردند.

وی افزود: در پیمان سازش کمپ دیوید نیز ملک فهد واسطه اصلی امضای آن بود، عبدالعزیز نیز پیشتر آمادگی خود را برای چشم پوشی از حق فلسطینی ها به انگلیسی ها اعلام کرده بود؛ در حالی که شریف حسین با آن مخالفت می ورزید.

این شخصیت معارض عربستانی گفت: این ها نشانه هایی از عمق و قدمت روابط رژیم های آل سعود و صهیونیستی است، اما اخیرا کار بالا گرفت و سعودی ها به صهیونیست ها اجازه دادند که پا بر خاک عربستان بگذارند و نه تنها در پایتخت به گشت و گذار بپردازند بلکه وارد مناطق مقدسی شوند که ورود غیر مسلمانان به آن ممنوع است.

**معامله قرن بدون موافقت آل سعود غیرممکن بود

الشاخوری اضافه کرد: پذیرش و ورود برخی کشورهای عربی به بازی معامله قرن بدون موافقت، تشویق و فشار آل سعود غیر ممکن بود و این کار بدون چراغ قرمز سعودی ها هرگز به نتیجه نمی رسد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال رژیم آل خلیفه در همکاری با رژیم صهیونیستی به مراحل خطرناکی رسیده است و همه این موارد بدون همراهی و موافقت آل سعود امکان پذیر نبود، علمای بحرین مانند آیت الله شخ عیسی قاسم و علامه الغریفی بارها نسبت به خطرات این اقدام هشدار دادند. آنچه در بحرین در جریان است با حمایت و تشویق آل سعود انجام می شود.

**رژیم سعودی نمی خواهد پیشرو در عادی سازی روابط با صهیونیست ها باشد

الشاخوری افزود: عربستان مشکلی در برقراری ارتباط علنی با رژیم صهیونیستی ندارد و مخالف با این ارتباط نیست بلکه مشکل آل سعود این است که نمی خواهد به عنوان پیشرو رابطه با صهیونیست ها باشد زیرا سال ها با ادعای رهبری جهان اسلام، خادم الحرمین بودن حکام آن و عمق اسلامی و عربی بودن عربستان گوش فلک را کر کرده است.

وی بیان کرد: عربستان خواستار روابط کشورهای بیشتری با صهیونیست هاست و حتی فشارهایی را به دیگر کشورهای عربی و اسلامی و حتی به کشورهایی در شرق آسیا مانند مالزی و اندونزی برای ورود به مسیر عادی سازی روابط با صهیونیست ها وارد کرده است.

رهبر برجسته معارضان سعودی گفت: این تلاش های آل سعود به این خاطر است که پس از مدتی داشتن روابط علنی عربستان با صهیونیست ها موضوعی عادی و طبیعی جلوه کند ولی ما شاهد هوشیاری ملت ها در منطقه هستیم.

الشاخوری بیان کرد: در جریان و حاشیه جام جهانی فوتبال در قطر ما شاهد رفتار آگاهانه ملت های مسلمان و عرب منطقه و رفتار آن ها با صهیونیست ها و رسانه های آن ها بودیم.

وی افزود: صهیونیست ها که گمان می کردند ملت های منطقه نیز مانند حکام و رژیم های خود آماده پذیرش ارتباط با آن ها هستند از این واقعیت شوکه و غافلگیر شدند.

**درگیری برای نفوذ به رده های بالا از گذشته میان شاهزادگان وجود داشت

الشاخوری درباره رقابت میان شاهزادگان سعودی نیز گفت: یک درگیری و برنامه مخفی میان شاهزادگان سعودی برای وارد کردن فرزندانشان در ساختار حکومت و تضمین نفوذ خود در رژیم بویژه از سوی شاهزادگان قدیمی تر وجود داشت.

وی یادآور شد: در اواخر دوران ملک فهد تلاش ها و رایزنی هایی برای انتقال حکومت به نسل سوم آغاز شد و این موضوع در دوران عبدالله از طریق تلاش برای رساندن فرزندش متعب فرمانده گارد ملی به ولایتعهدی پیگیری شد ولی ناکام ماند و پیش از آنکه این طرح را اجرایی کند از دنیا رفت.

فعال سیاسی عربستانی بیان کرد: اینگونه برنامه ریزی کرده بودند که مقرن بن عبدالعزیز را که شخصی ضعیف و بدون پشتیبان بود را از ولایتعهدی برکنار و متعب را جایگزین وی کنند.

الشاخوری افزود: با مرگ سلطان بن عبدالعزیز و پس از او مرگ نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور، نبرد فرزندان برای گرفتن جای پدران خود شدت یافت و با مرگ عبدالله، میدان برای سلمان خالی شد و همه دیدیم که چگونه مقرن بن عبدالعزیز را عزل و احمد بن عبدالعزیز خوار کرد.

وی گفت: با اینکه این دو از فرزندان عبدالعزیز بودند ولی ضعیف بودند و وزن، قدرت، مقبولیت مردمی و ثقل امنیتی و نظامی نداشتند.

الشاخوری اضافه کرد: هرچند که احمد بن عبدالعزیز سال ها در وزارت کشور خدمت کرده بود اما در زمان و حیات نایف بن عبدالعزیز این فرزندش محمد بود که بر وزارت کشور مسلط بود.

**محمد بن سلمان پیش از ولیعهدی عهده دار هیچ منصب اجرایی مهمی نبود

وی تصریج کرد: صعود محمد بن سلمان و نشستن بر تخت ولایتعهدی خیلی سریع اتفاق افتاد و این موضوع به خاطر توان و قدرت شخصیتی محمد بن سلمان نبود زیرا دیدم که در سال های نخست کار وی چگونه بی پروا و بلندپروازانه و بی تجربه عمل کرد.

الشاخوری افزود: محمد بن سلمان پیش از اینکه ولی عهد شود هیچ منصب اجرایی مهمی را برعهده نداشت بلکه با تجربه و مهارت پدرش این جایگاه را اشغال کرد. حضور ترامپ در راس دولت آمریکا نیز کار او را آسان تر کرد و ائتلاف با ترامپ و پذیرش اعلام نشده و مخفیانه معامله قرن و عادی سازی روابط با صهیونیست ها به او کمک کرد که نقشه خود را درباره عزل دیگر شاهزادگان مانند محمد بن نایف و احمد بن عبدالعزیز و دیگر شاهزادگانی که از نفوذ و رقابت آن ها می ترسید اجرا کند.

** بن سلمان از جانب همه شاهزادگان احساس خطر می کرد

وی تصریح کرد: شیوه رفتاری محمد بن سلمان با دیگر شاهزادگان سعودی به دو گونه بوده است. شیوه نخست، عزل و به زیر کشیدن همه شاهزادگانی بود که آن ها را رقیب اصلی خود می دانست و قدرت یا نفوذ سیاسی و یا مورد حمایت قبایل بودند و یا روابط و حضور بین المللی داشتند یا بر دستگاه های نظامی و امنیتی و یا اقتصادی مسلط بودند. این گروه از طریق مصادره اموال، املاک و دارایی ها و شرکت های آن ها تحت عنوان مبارزه با فساد و بازگرداندن اموال غارت شده تضعیف شدند.

به گفته الشاخوری، شیوه دوم نیز حذف گروه دیگری از شاهزادگان بود. این گروه از شاهزادگان به زندان افتادند و یا با اقامت اجباری و یا جلوگیری از خروج آن ها از عربستان روبرو شدند. این گروه کسانی بودند که محمد بن سلمان می ترسید نسبت به تسلط وی بر مقدرات عربستان و نشستن وی بر مسند ولی عهدی تا رسیدن به پادشاهی اعتراض کنند و محمد بن سلمان به شیوه های مختلف خود را از دست آن ها خلاص کرد. این شاهزادگان هرچند کشته و اعدام نشدند و زنده ماندند اما دیگر حضوری سیاسی، اقتصادی و یا اجتماعی ندارند و تاثیر و نقش آفرینی آن ها در جامعه عربستان از دست رفت و مانند افراد عادی در حال گذران عمر هستند. بهترین نمونه از این شاهزادگان ولید بن طلال است که بیشتر به یک دلقک تبدیل شد و یا محمد بن نایف و متعب بن عبدالعزیز که نه حضور و نه قدرتی دارند و دیگر خطری برای محمد بن سلمان و به پادشاهی رسیدن او به شمار نمی روند

این معارض عربستانی گفت: گروهی سومی از شاهزادگان نیز هستند که با محمد بن سلمان و پروژه، دیدگاه ها و سیاست های وی همراه شدند و این شاهزادگان چه از برادرانش و یا پسرعموهایش همچنان قدرتی در دست دارند و یا منصبی را اشغال کرده اند اما بن سلمان از آن ها غافل نیست و آن ها را زیر نظر دارد. امروز شاهزاده ای در عربستان نیست که مانند گذشته قدرتی در دست داشته باشد.

** محمد بن سلمان از برادر خودش هم می ترسد

الشاخوری تصریح کرد: امروز همه منابع قدرت اقتصادی، سیاسی و امنیتی در دست محمد بن سلمان است و دیگر شاهزادگان اجرا کننده سیاست های او هستند و حتی به وزیر دفاع که برادر وی است اعتماد ندارد و او را نیز زیر نظر دارد. در دوره های گذشته توازن و تعادلی وجود داشت و حتی با وجود اینکه پادشاه از فرزندان عبدالعزیز بود، دیگر برادرانش نیز سال ها درکنار او مسئولیت هایی داشتند. به عنوان مثال نایف حدود ۳۴ سال وزیر کشور و سلطان بن عبدالعزیز ده ها سال وزیر دفاع بود و یا عبدالله بن عبدالعزیز تقریبا ۴۰ سال رئیس گارد ملی بود. یعنی در گذشته در تقسیم منابع قدرت توازنی برقرار بود، مثلا فرزندان ملک فیصل وزارت خارجه را در دست داشتند اما امروز همه دستگاه های امنیتی، نظامی و اقتصادی در چنبره محمد بن سلمان و دیگر شاهزاده های موافق وی است. اکنون شاهزاده هایی که در مناصب اجرایی هستند اختیاری ندارند و ممکن است شب بخوابند و صبح بیدار شوند و ببینند با فرمان پادشاهی عزل شده باشند.

https://irna.ir/xjLrTQ

**مادورو: سیاست آمریکا علیه ونزوئلا شکست خورد

نیکلاس مادورور رئیس‌جمهوری ونزوئلا تاکید کرد سیاست آمریکا علیه این کشور آمریکای جنوبی مبنی بر ایجاد نهادهای موازی شکست خورد.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مراسم آغاز سلسله جلسات مجلس ملی (AN) در ۲۰۲۳- ۲۰۲۴ در انتقاد از تلاش آمریکا برای ضربه زدن به این کشور از طریق ایجاد نهادهای موازی با دولت قانونی، تصریح کرد: سیاست ترامپیست علیه ونزوئلا مبنی بر تعرض و جایگزینی قوای سه‌گانه با انتصاب یک رئیس‌جمهوری، یک مجلس ملی و قوه قضائیه برای ما از خارج از کشور شکست خورد.

وی افزود: (سیاست آمریکا) در برابر واقعیت قدرتمند عملکرد جمهوری‌خواهانه نهادهای دموکراتیک ونزوئلا شکست خورد، چنان که (این شکست، پیش از این) نشان داده شده و از این پس نیز نمایان خواهد شد.

مادورو تاکید کرد: امپراتوری آمریکا و نمایندگان آن در ونزوئلا، ذره‌ای شرم ندارند تا از خود انتقاد کنند و بگویند ما اشتباه کردیم و در ونزوئلا شکست خوردیم.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در همین راستا از برایان نیکولز معاون وزیر امور خارجه آمریکا در نیمکره غربی دعوت کرد تا به این کشور آمریکای لاتین سفر کند تا ضمن مشاهده یکپارچگی موجود بین قوای این کشور از نحوه قانونگذاری در ونزوئلا مطلع شود.

مادورو از آمریکا و مخالفان دولت خواست تا از دست‌درازی به حقوق مردم ونزوئلا برای سرقت منابع دولتی در خارج از کشور از طریق موسسات دروغین خود دست بردارند.

پس از انحلال دولت موقت، فعالیت سفارت ونزوئلا در آمریکا که از سال ۲۰۱۹ تحت کنترل خوان گوایدو رهبر مخالفان بود، متوقف شد.

نمایندگان پیشین مجلس ملی ونزوئلا در نشستی مجازی با انحلال دولت موقت به ریاست گوایدو موافقت کردند. مخالفان دولت ونزوئلا که مشروعیت پارلمان برگزیده شده در سال ۲۰۲۱ را نیز به رسمیت نمی‌شناسند، همچنین توافق کردند تا به فعالیت قوه مقننه منتخب خود (در قالب پارلمان سال ۲۰۱۵) ادامه دهند. این فعالیت، صرفا برای تصویب قوانین در مورد دارایی‌های خارجی ونزوئلا است که توسط دولت موقت کنترل می‌شود. حزب دولت نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا توانست در سال ۲۰۲۱، اکثریت کرسی‌های مجلس را به دست آورد.

گوایدو در ژانویه ۲۰۱۹ با حمایت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری وقت آمریکا (۲۰۱۷-۲۰۲۱)، به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا معرفی و بمباران تحریم‌ها علیه ونزوئلا به منظور سرنگونی دولت مادورو آغاز شد.

به گفته رسانه‌ها، انحلال دولت موقت و همچنین حذف گوایدو از رهبری مخالفان، اعتراف به شکست جناح راست و پیروزی مادورو است.

https://irna.ir/xjLsxb

**لفاظی‌های جدید نتانیاهو علیه ایران

نخست‌وزیر تندرو رژیم صهیونیستی در ادامه اظهارات تکراری و لفاظی های خود علیه جمهوری اسلامی ایران گفت که زمان آن فرا رسیده تا واشنگتن و تل آویو موضع مشترکی علیه برنامه هسته‌ای ایران اتخاذ کنند.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

رسانه های اسرائیلی به نقل از سخنرانی مجازی دیروز (۱۹ دی) بنیامین نتانیاهو برای لابی راستگرای «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» (آیپک)، نوشتند: زمان آن فرا رسیده که اسرائیل، آمریکا و کشورهای دیگر صف واحدی تشکیل دهند.

نتانیاهو افزود: من مشتاقانه منتظر رایزنی در مورد این موضوع با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و تیم او هستم. فکر می کنم امروز بیش از هر زمان دیگری در مورد موضوع ایران اشتراک نظر داریم.

نتانیاهو مدعی شد، در جریان اعتراضات اخیر، جهانیان دریافتند که آنچه این رژیم از مدت ها پیش در مورد جمهوری اسلامی گفته بود، صحیح است.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا عصر دیروز به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در این باره گفت: آمریکا و اسرائیل در سطح استراتژیک مبنی بر اینکه ایران نباید هیچگاه به سلاح هسته ای دست یابد، کاملا با یکدیگر اتفاق نظر دارند و همسو هستند.

سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن گفت که ما به صراحت نظرات مخالف خود را به اسرائیل می گوییم و آنها نیز نظر مخالف خود را به ما اطلاع می دهند.

این مقام آمریکایی اضافه کرد: ما معتقدیم که دیپلماسی همچنان موثرترین و بادوام ترین روشی است که به وسیله آن می شود از دسترسی ایران به سلاح هسته ای به صورت کامل جلوگیری کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای مقامات آمریکایی در هفته ها و ماه های اخیر گفت: اما ایرانی ها به صورت مکرر به یک توافق دیپلماتیک پشت کرده اند. از ماه سپتامبر (شهریور/مهر) تاکنون آمریکا بر مساله بازگشت به برجام تمرکز نکرده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه پیشتر درباره ادعای آمریکایی ها مبنی بر اینکه مذاکرات برجام از دستور کار آنها خارج شده است، گفته بود: اینکه مقامات آمریکا برای رژیم صهیونیستی درباره ایران گفت‌وگو کند، رخداد جدیدی نیست و متاسفانه سیاست خارجی آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران گروگان صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی است.

وی با یادآوری اینکه موضوع هسته‌ای تنها موضوع سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیست، گفت: توافق یک مسیر دوجانبه است کشوری هم که نقض تعهد کرده است رژیم آمریکا است، آنکه باید پاسخگو باشد و در مقام متهم و پاسخگویی توضیح بدهد دولت آمریکا است؛ سیاست جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای روشن است و در همان چارچوب عمل می کند و آمادگی جمع بندی مذاکرات را مبتنی بر بسته ای که ارائه شده است، دارد.

کنعانی با بیان اینکه خطوط قرمز ایران در مذاکرات نیز روشن است، گفت:‌ دولت جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده بر مبنای خواسته ملت ایران عمل کرده و خواهد کرد.

https://irna.ir/xjLsy5

**ایران، آمریکا را در منطقه تحقیر کرد/ سیاست ثابت تهران حمایت از محور مقاومت است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه با بیان اینکه سیاست ثابت تهران حمایت از محور مقاومت است، گفت که جمهوری اسلامی ایران و مقاومت آمریکا را در منطقه تحقیر و طرح های واشنگتن را به شکست کشاند.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

«مهدی سبحانی» در گفت وگو با پایگاه خبری «العهد» دلیل اصلی تحقیر و ذلیل شدن آمریکا در غرب آسیا را جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت دانست و افزود که شهید سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» و نهضت مقاومتی که ایجاد کرد، عامل شکست طرح های آمریکا و تغییر معادله به سود ملت های منطقه شد.

وی افزود: سردار شهید سلیمانی در عرصه اقتدار ملی و بین المللی نقش فراوانی داشت، برگزاری مراسم بزرگداشت برای وی، این پیام را به همراه دارد که این شهید والامقام در قلب مردم جهان و افکار و آرمان های او همچنان زنده است.

سبحانی با بیان اینکه "شهید سلیمانی فقط به ایرانی ها تعلق نداشت بلکه متعلق به همه آزادی خواهان و مظلومان جهان بود"، ادامه داد: شهید سلیمانی زنده است زیرا نبرد همچنان ادامه دارد و ان شاالله در نهایت پیروز خواهیم شد.

وی با نثار درود به ارواح پاک تمام شهدای مقاومت و آزادی و شرافت، شهدای سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، یمن و ایران بویژه شهید سلیمانی گفت که دلیل اصلی ذلیل شدن آمریکا در غرب آسیا، جمهوری اسلامی و مقاومت است.

سفیر کشورمان در دمشق درباره شهید سلیمانی افزود: تبدیل ایران به قدرت منطقه در غرب آسیا طی دو دهه گذشته نتیجه تفکرات این شهید گرانقدر است؛ شهیدی که توانست معادله قدرت را به نفع مقاومت و علیه شرارت تغییر دهد.

وی اضافه کرد که دلیل جنایت تروریستی آمریکا که منجر به شهادت سردار سلیمانی شد آن بود که وی شکست های زیادی را در منطقه بر آمریکا تحمیل کرد و این کشور قادر به ترسیم معادلات منطقه بر اساس نقشه های خود نبود.

سبحانی گفت: عاملان جنایت ترور شهید سلیمانی اگر گمان کردند که با ترور او می توانند اهداف و ارزش های او را نیز از بین ببرند، در توهم به سر می برند.

وی تصریح کرد که جسم شهید سلیمانی از میان ما رفت اما خط مشی، تفکر و مکتب او همچنان چراغ راهی است که مبارزان،آزادی خواهان و استقلال طلبان به وسیله آن هدایت می شوند و این راه ادامه دارد.

https://irna.ir/xjLswz

**افشای نگهداری اسناد محرمانه دولتی در ملک شخصی؛ این بار از سوی جو بایدن

کشف اسناد محرمانه مربوط به دوران معاونت ریاست جمهوری جو بایدن در یکی از دفاتر خصوصی وی و انتشار دیرهنگام خبر مربوط به آن، در فضای رسانه‌ای آمریکا خبر ساز شده و با واکنش جمهوریخواهان از جمله کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان و دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق مواجه شده است.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

رسانه های خبری آمریکا همچون، سی ان ان، فاکس نیوز، نیوزویک و هیل گزارش دادند در ماه نوامبر ۲۰۲۲ اسنادی که بر روی برخی از آنها مهر محرمانه زده شده بود در «مرکز پن بایدن» کشف شده و وکلای بایدن به محض اطلاع این اسناد را به آرشیو ملی و اداره ضبط و ثبت اسناد دولتی اطلاع داده اند.

بنابراین گزارش اکنون تحقیق و بررسی در این زمینه به دستگاه قضایی و وزارت دادگستری آمریکا ارجاع شده، هرچند تاکنون گزارش و اطلاعاتی در مورد محتویات این اسناد منتشر نشده است.

شبکه خبری سی ان ان در این باره گزارش داد: «مریک گارلند» (Merrick Garland) دادستان کل آمریکا از دادستانی شیکاگو خواستار انجام تحقیقات در این زمینه شده است.

تارنمای خبری هیل نیز در این زمینه نوشت: «ریچارد سائوبر» (Richard Sauber ) مشاور ویژه رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد؛ «وکلای خصوصی جو بایدن به محض یافتن این اسناد، آرشیو ملی آمریکا را مطلع ساختند».

بنابراین گزارش این اسناد در دفتر خصوصی بایدن واقع در «واشنگتن دی.سی» در دوم نوامبر ۲۰۲۲ برابر با ۱۱ آبان ۱۴۰۱ کشف شده است ، پیشتر این دفتر برای انجام امور انتخابات میان دوره ای ۲۰۱۷ و سپس برای کارزار انتخاباتی ۲۰۲۰ جو بایدن در نظر گرفته شده بود.

مشاور ویژه بایدن برای سرپوش گذاردن بر این پنهان کاری مدعی شد: به محض پیدا شدن این اسناد که به نظر مربوط به دوران معاونت جو بایدن در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما بوده و بر روی برخی از آنها مهر محرمانه زده شده، کاخ سفید با وزارت دادگستری و آرشیو ملی آمریکا همکاری کرده است، در ضمن این اسناد جزو مدارکی که پیشتر آرشیو ملی آمریکا خواستار شده بود، نیست.

مقام های دولت بایدن تاکنون حاضر به شفاف سازی درمورد این پنهان کاری نشده‌اند که این وضعیت واکنش محافظه کاران و حزب جمهوریخواه را به همراه داشته و آنها دموکرات ها را درباره کشف و ضبط اسناد محرمانه دونالد ترامپ در اقامتگاه شخصی وی در ایالت فلوریدا را با هدف سیاسی کاری متهم کردند.

مک کارتی دولت بایدن را به برتری جویی قدرت متهم کرد

در گزارش شبکه خبری فاکس نیوز در رابطه با این موضوع آمده است: کوین مک کارتی درباره گزارش کشف اسناد محرمانه مربوط به دوران معاونت ریاست جمهوری بایدن گفت که دموکرات ها در ماجرای کشف اسناد محرمانه در اقامتگاه ترامپ، سیاسی کاری کرده اند.

کوین مک کارتی فردی که پس از ۱۵ دور رای گیری توانست به ریاست مجلس نمایندگان کنونی آمریکا دست یابد در واکنش به انتشار خبر کشف اسناد محرمانه در یکی از دفاتر خصوصی بایدن گفت: دموکرات ها تصور کرده اند که دست بالا دارند.

اف‌بی‌آی باید به کاخ سفید حمله کند
تارنمای خبری نیوزویک نیز در پی انتشار این خبر، نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا، که سابقه دو استیضاح در دوران ریاست جمهوری را در کارنامه خود دارد و عامل تحریک اقدام تروریستی به عمارت کنگره در مورخ ۶ ژانویه است، در واکنش به کشف اسناد محرمانه در دفتر بایدن گفته است، همان گونه که اف‌بی‌آی برای کشف و ضبط اسناد محرمانه به اقامتگاه وی در فلوریدا یورش بردند اکنون وقت آن است که آنها به کاخ سفید نیز یورش ببرند.

https://irna.ir/xjLsx9

**ژنرال صهیونیست: تحریم تشکیلات خودگردان ریختن بنزین روی آتش است
یک ژنرال ارتش رژیم صهیونیستی، تحریم تشکیلات خودگردان فلسطین را ریختن بنزین روی آتش ارزیابی کرد و به نخست‌وزیر این تشکیلات نیز درباره فروپاشی آن هشدار داد.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

ژنرال «نیتزان آلون» مقام ارشد ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری در واکنش به اقدامات تحریمی این رژیم علیه تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: این کار ریختن بنزین روی آتش است.

وی تصریح کرد: تحریم تشکیلات خودگردان نه تنها تنش ها و چرخه خشونت را متوقف نخواهد کرد بلکه حملات فلسطینی ها را در کرانه باختری تشدید می‌کند.

«محمد اشتیه» نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی هاآرتص، با رد انتقادات از این تشکیلات به خاطر شکایت از رژیم صهیونیستی گفت: فلسطینی ها حق دارند از اشغالگران به جامعه جهانی شکایت کنند.

وی تصریح کرد: تحریم های اسرائیل علیه تشکیلات خودگردان فلسطین به سرعت به فروپاشی آن منجر خواهد شد.

به گفته گروه های مقاومت فلسطین، تشکیلات خودگردان فلسطین در زمین صهیونیستها بازی می کند و با همکاری امنیتی با دستگاههای رژیم صهیونیستی به عنوان اهرم دست نشانده و بازوی آنها علیه مبارزان فلسطینی اقدام می کند.

دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه در بیانیه‌ای از تحریم علیه تشکیلات خوگردان فلسطین خبر داد.

براساس این بیانیه، رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته است که ۱۳۹ میلیون شکل (حدود ۳۹ میلیون دلار) را از اعتبارات تشکیلات خودگردان فلسطین قطع کند که به گفته صهیونیست‌ها به عنوان حقوق ماهانه خانواده اسیران و شهدای فلسطینی پرداخت می شد.

رژیم صهیونیستی این اعتبار را قرار است به خانواده شهرک نشینان صهیونیست اختصاص دهد که در درگیری با جوانان فلسطینی کشته شدند.

از دیگر تحریم‌های رژیم صهیونیستی آن است که ساخت منزل فلسطینی‌ها در منطقه جیم که ۶۰ درصد از مساحت کل کرانه باختری رود اردن را تشکیل می دهد، متوقف می شود.

کابینه رژیم صهیونیستی در جلسه اخیر خواستار تحریم علیه مسئولان فلسطینی شده است که از دادگاه بین المللی لاهه خواسته اند تا تعریفی درباره ماهیت اشغالگران ارائه دهد.

دولت افراطی نتانیاهو تاکید کرده که مسئولان ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین تحریم و رفت و آمد آن ها محدود شود.

مجمع عمومی سازمان ملل روز شنبه گذشته قطعنامه ای را با ۸۷ رای موافق علیه رژیم صهیونیستی صادر کرد.

این مجمع با اکثریت آرا درخواست فلسطین برای صدور استفساریه حقوقی از سوی دیوان دادگستری بین المللی درخصوص ماهیت اشغالگری اسرائیل را تصویب کرد.

بر اساس این گزارش، ۸۷ کشور به این قطعنامه رای موافق، ۲۶ کشور رای مخالف و ۵۳ کشور رای ممتنع دادند.

https://irna.ir/xjLsB4

**مکزیک: واشنگتن به تحقیر آمریکای لاتین پایان دهد

رئیس‌جمهوری مکزیک از «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا خواست واشنگتن به نگرش تحقیرآمیز نسبت به آمریکای لاتین پایان دهد.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری مکزیک در ابتدای دیدار با رهبران دو کشور آمریکا و کانادا در مکزیکوسیتی، به جو بایدن گفت: کلید در دست شماست؛ به این رها کردن و تحقیر آمریکای لاتین پایان دهید.

اوبرادور بر همگرایی و ادغام سراسر قاره و خودکفایی در تولید محصولات مصرفی در قاره آمریکا بدون وابستگی به آسیا و اروپا تاکید کرد.

لوپز اوبرادور قبل از دیدار دوجانبه با رئیس‌جمهوری آمریکا و متعاقب آن، نشست سه جانبه با همراه جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در مسیر بین فرودگاه و مرکز پایتخت به مدت یک ساعت با بایدن گفتگو کرد و به بیان رویکرد و مدل خود برای رویارویی با چالش مهاجرت در دراز مدت پرداخت.

رئیس‌جمهوری مکزیک به سیاست‌های جاری در این کشور به عنوان نمونه‌ای از اقداماتی که باید برای مهار جریان‌های مهاجرتی انجام داد، اشاره کرد و در اظهارنظری کنایه‌آمیز از بایدن خواست تا آن‌ها را به منظور کنترل بحران مهاجرت مد نظر قرار دهد و همچنین از ابتکارات توسعه جان فیتز جرالد کندی، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در آمریکای لاتین تقلید کند.

وی افزود اجرای این اقدامات با بهبود شرایط زندگی در فقیرترین مناطق قاره آمریکا سبب می‌شود تا مردم مجبور نباشند برای زنده ماندن یا پیشرفت، به مناطق شمالی مهاجرت کنند.

اوبرادور گفت: بیش از ۵۰ سال است که برنامه ای برای توسعه و رفاه مردم آمریکای لاتین و کارائیب توسط آمریکا وجود نداشته است. وی افزود: کِندی، اتحاد برای پیشرفت را راه اندازی کرد و سپس سرمایه‌گذاری صورت گرفت. این در دهه ۱۹۶۰ بود و از آن زمان تاکنون (آمریکا) هیچ برنامه‌ای برای حمایت از کشورهایی با جمعیت در شرایط فقر، نابرابری، رها شدن و به حاشیه راندن وجود نداشته است.

کندی در سال ۱۹۶۱، اتحاد برای پیشرفت را برای مقابله با نفوذ انقلاب کوبا در آمریکای لاتین راه‌اندازی کرد. در این طرح سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری برای مبارزه با فقر، ایجاد زیرساخت‌ها و بهبود اقتصادی در آمریکای لاتین پیش‌بینی شده بود. اما دخالت اندک دولت ها، ترور رئیس‌جمهوری آمریکا در نوامبر ۱۹۶۳ و هزینه‌های جنگ ویتنام، به طور قابل ملاحظه‌ای اجرای این طرح را تحت تاثیر قرار داد.

مکزیک به غیر از ۳۰ هزار مهاجر در ماه که قبلاً با بایدن توافق کرده بود، مهاجران بیشتری را می پذیرد که از ایالات متحده اخراج می شوند.
دولت مکزیک همچنین از تمایل برای پذیرش مهاجران بیشتری که از ایالات متحده اخراج می شوند، خبر داد. این افزایش پذیرش، افزون بر ۳۰ هزار مهاجری است که پیشتر بر سر آن توافق شده بود.

بایدن که در نخستین سفر رسمی به عنوان رئیس‌جمهوری، عازم آمریکای لاتین و مکزیک شده است، نگرانی ویژه دولت آمریکا در مورد قاچاق ماده مخدر فنتانیلو از طریق مرزها را ابراز کرد؛ ماده مخدری که به صورت روزانه موجب مرگ ۲۰۰ جوان آمریکایی می‌شود. به گفته جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، مقامات مرزی از اوت گذشته (مرداد- شهریور)، بیش از ۹ هزار کیلو فنتانیلو کشف و ضبط کرده‌اند. دو یا سه گرم از این ماده مخدر می‌تواند موجب مرگ انسان شود و پلیس ایالات متحده در سال گذشته میلادی (۲۰۲۲)، ۳۷۹ میلیون دز از این ماده کشنده را کشف و رهگیری کرد که برای از بین بردن مجموع جمعیت این کشور کافی بود.

https://irna.ir/xjLszF

**چین: از دولت برزیل حمایت می کنیم/ داسیلو ثبات را برقرار خواهد کرد

سخنگوی وزارت امورخارجه چین خاطرنشان کرد چین از نزدیک شرایط و اوضاع جاری در برزیل را دنبال می کند و قاطعانه از اقدامات دولت برزیل برای آرام کردن شرایط و برقراری نظم و ثبات این کشور پشتیبانی می کتد.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

« وانگ ونبین » سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد چین از نزدیک شرایط برزیل را دنبال می کند و قاطعانه مخالف خشونت هایی است که در روز ۸ ژانویه اتفاق افتاده است. وی در ادامه سخنانش با اشاره به این که برزیل شریک استراتژیک و همه جانبه چین است خاطر نشان کرد کشورش از تمامی اقدامات دولت برزیل برای آرام کردن اوضاع و بازسازی نظم و حفظ ثبات حمایت می کند.

وانگ ونبین همچنین افزود ما معتقدیم با رهبری « لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا » به عنوان رئیس جمهوری برزیل این کشور به ثبات و هماهنگی اجتماعی خواهد رسید.

برخی گزارش ها حاکی است اولین سفر خارجی لولا داسیلو در دوره جدید ریاست جمهوری خود به مقصد پکن انجام خواد شد.
به گزارش روزنامه چاینا دیلی، وانگ چی شان معاون رئیس جمهوری چین که به نمایندگی شی جین پینگ اخیرا در مراسم تحلیف داسیلوا شرکت کرد، دعوتنامه ای از جانب رئیس جمهوری این کشور به پکن همراه با پیام تبریک ارسال شد. وی همچنین افزود لولا داسیلوا دوست قدیمی چین است که برای توسعه روابط چین و برزیل اقدامات زیادی انجام داده است.

لوئیس لولا داسیلوا رئیس جمهوری بزریل در سخنرانی مراسم تحلیفش تاکید کرد دولت جدید متعهد به " یکپارچگی و بازسازی " برای حل و فصل بحران ها و چالش های حال حاضر بزریل است تا این کشور را که بزرگ ترین کشور آمریکای لاتین است را بار دیگر در میان اقتصادهای بزرگ دنیا قرار دهد و بزریل را به صحنه های بین الملل بازگرداند.

این سومین دور ریاست جمهوری وی به مدت ۴ سال دیگر است. انتخابات ریاست جمهوری برزیل در اکتبر ۲۰۲۲ با پیروزی ۵۰.۹ درصدی با شمار ۶۰ میلیون و ۳۰۰ هزار رای موافق برای داسیلوا در برابر رقیبش خائیر بولسونارو که ۵۸ میلیون و ۲۰۰ هزار رای برابر ۴۹.۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود اتفاق افتاد.

https://irna.ir/xjLsyC

**فرستاده آمریکا در امور یمن مدعی تلاش برای پایان جنگ در این کشور شد

فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن ادعا کرد که واشنگتن در حال رایزنی با مسقط و ریاض برای پایان دادن به درگیری ها و حل نهایی بحران جاری در یمن است.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

«تیموتی لیندرکینگ» در کنفرانس بین المللی یمن در واشنگتن مدعی شد: آمریکا با وجود تصویر مبهمِ فرصت دستیابی به صلح، متعهد به یافتن راه حلی برای بحران یمن است و باور دارد که سال ۲۰۲۳ فرصتی مغتنم برای پایان این بحران است.

وی همچنین ادعا کرد: رئیس جمهوری آمریکا علاقه مند به خاتمه بحرانی است که بیش از ۸ سال دامنگیر یمن و باعث فروپاشی اقتصادی و اجتماعی در این کشور شده است.

فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن بر لزوم انجام تلاش های جدی برای بازسازی یمن با حمایت جامعه بین الملل و همکاری سایر کشورهای منطقه از طریق یک فرآیند جامع تاکید کرد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند. این آتش بس دوبار تمدید و در ۱۰ مهرماه پایان یافت و به خاطر نقض مکرر آتش بس از جانب سعودیها و برآورده نشدن مطالبات برحق و مشروع یمنیها و زیاده خواهی متجاوز دیگر تمدید نشد.

https://irna.ir/xjLsz9

**احزاب سودانی گفت وگو برای تشکیل دولت غیرنظامی را آغاز کردند

احزاب سودانی گفت وگو برای رسیدن به یک توافق نهایی به منظور تشکیل دولت غیرنظامی و حل و فصل مسائل فیمابین را آغاز کردند.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

احزاب سیاسی سودان این مذاکرات را در حالی آغاز کردند که بیش از یک سال از کودتای نظامی در این کشور (توسط ارتش و به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان) می گذرد.

این امر در پی آن صورت می گیرد که مکانیسم سه جانبه متشکل از سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و سازمان بین المللی توسعه آفریقا «ایگاد» روز یکشنبه، آغاز مرحله نهایی در روند سیاسی سودان را اعلام کرد.

از سوی دیگر،«عبدالفتاح البرهان» که اکنون رئیس شورای حاکمیتی نظامی سودان است، تصریح کرد که ارتش متعهد است که در مرحله انتقالی سودان مداخله نکند.

جبهه موسوم به گروه های مدنی (غیرنظامی) در سودان که «توافق چارچوب» را امضا کرده اند، چند روز پیش اعلام کرده بودند که ۹ ژانویه مرحله نهایی روند سیاسی سودان در «خارطوم» پایتخت آغاز خواهد شد.

منابع رسانه‌ای دوشنبه ۱۴ آذرماه از امضای توافق چارچوب میان گروه‌های مدنی و شورای حاکمیتی نظامی سودان برای حل و فصل بحران سیاسی این کشور خبر داده بودند.

این توافق که مبنای حل بحران سیاسی کنونی سودان قرار می‌گیرد، در خارطوم و با حضور مقامات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی میان گروه‌های مدنی و شورای حاکمیتی انتقالی سودان امضا شد

توافقنامه نهایی میان نیروهای سودانی شامل ۵ موضوع، عدالت و عدالت انتقالی، اصلاحات در حوزه امنیتی و نظامی، بازنگری در توافقنامه صلح، برچیده شدن رژیم ۳۰ ژوئن ۱۹۸۹ و مسئله سودان شرقی است.

توافق گروه‌های سودانی برای حل و فصل بحران سیاسی این کشور با استقبال طرف‌های بین‌المللی روبرو شده است.

پس از سه دهه حکمرانی البشیر در سودان، مدت کوتاهی یک دولت غیرنظامی در این کشور روی کار آمد که اندکی بعد با اقدام نظامیان در اکتبر ۲۰۲۱ به رهبری «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش، سرنگون شد، این بحران موجب افزایش ناآرامی های سیاسی و اقتصادی در این کشور شد.

سودان از زمان این کودتا تقریباً هر هفته شاهد تظاهرات اعتراضی است.

https://irna.ir/xjLsv4

**امارات و پاکستان همکاری نظامی مشترک را بررسی کردند

همکاری های مشترک نظامی اسلام آباد و ابوظبی در دیدار فرمانده جدید ارتش پاکستان و رئیس امارات مورد بررسی قرار گرفت.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

رسانه‌های امارات امروز (سه شنبه) نوشتند: «شیخ محمد بن زاید آل نهیان» رئیس امارات با سپهبد «عاصم منیر» فرمانده جدید ارتش پاکستان در خصوص همکاری‌های نظامی مشترک بین دو کشور گفت و گو کرد.

بر اساس این گزارش، در این دیدار که در کاخ الشاطی ابوظبی برگزار شد، دو طرف روابط همکاری و کار مشترک بین امارات و پاکستان در امور و مسائل دفاعی و نظامی و راه‌های حمایت و توسعه آن‌ها در راستای تامین منافع مشترک را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

پیش از این، سپهبد «عاصم منیر» فرمانده جدید ارتش پاکستان یکشنبه شب در اردوگاه زمستانی شهر العُلاء با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار و درباره روابط دوجانبه میان اسلام آباد و ریاض و فرصت‌های توسعه این روابط گفت و گو کرده بود.

این نخستین سفر فرمانده ارتش پاکستان به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از زمان انتصاب در این سمت به شمار می‌رود.

ژنرال منیر که رئیس اطلاعات پیشین پاکستان بود، پنجم آذرماه به جای ژنرال قمر جاوید باجوا که ۲۹ نوامبر گذشته بازنشست شد؛ مسوولیت فرماندهی ارتش را برعهده گرفت.

ژنرال منیر درسال ۲۰۱۷ میلادی ریاست سازمان اطلاعات ارتش (ام آی) و پس از آن در سال ۲۰۱۸ میلادی ریاست سرویس‌های اطلاعاتی (آی اس آی) را که دو ارگان از بانفوذترین آژانس‌های اطلاعاتی پاکستان هستند، برعهده داشت.

وی تنها پس از هشت ماه به درخواست عمران خان، نخست وزیر وقت پاکستان از ریاست سرویس‌های اطلاعاتی برکنار شد.

در این پیوند، رسانه‌های عربستان پس از این دیدار گزارش دادند که محمد بن سلمان ولیعهد دستور بررسی افزایش میزان سپرده پنج میلیارد دلاری عربستان در بانک مرکزی پاکستان که پیشتر در ۲ دسامبر ۲۰۲۲ تمدید آن اعلام شده بود را صادر کرده است که در صورت تصویب این میزان به ۱۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

خبرگزاری رسمی عربستان اضافه کرد که دستور بن سلمان برای افزایش سپرده‌گذاری در بانک مرکزی پاکستان به عنوان تائید موضع ریاض در حمایت از اقتصاد پاکستان و مردم آن و در چارچوب ارتباطات موجود بین ولیعهد سعودی و «محمد شهبار شریف» نخست وزیر پاکستان انجام شده است.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در اواخر آوریل گذشته سه هفته پس از تصدی پست در اولین سفر خارجی خود از عربستان دیدن و با مقامات سعودی گفت و گو کرده بود.

https://irna.ir/xjLsyT
**حکم بازداشت برای عمران‌خان، رهبر اپوزیسیون پاکستان صادر شد

کمیسیون انتخابات پاکستان روز سه شنبه حکم بازداشت «عمران‌خان» نخست وزیر سابق و رهبر اپوزیسیون این کشور به دلیل توهین به احکامات دادگاه را صادر کرد.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

مسئولان حقوقی و رسیدگی به تخلفات در کمیسیون انتخابات در اسلام‌آباد امروز طی جلسه‌ رسیدگی به پرونده تخلفات برخی از رهبران حزب تحریک انصاف و عمران‌خان به عنوان رئیس این حزب، رای به صدور حکم بازداشت برای افراد نامبرده شد.

طی این جلسه‌ حکم بازداشت عمران‌خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان و همچنین ۲ نفر از مسوولان ارشد حزب تحریک انصاف صادر و اعلام شد، رهبران حزب تحریک انصاف به احکامات دادگاه توهین و در جلسه رسیدگی به تخلفات حاضر نشدند.

کمیسیون انتخابات پاکستان افزود قرار وثیقه برای عمران‌خان و ۲ نفر دیگر از رهبران حزب وی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

عمران‌خان روز جمعه سیزدهم آبان امسال در حین رهبران تظاهرات ضددولتی در منطقه وزیرآباد واقع در ایالت پنجاب مورد حمله قرار گرفت و در این سوء قصد زخمی شد. نخست وزیر برکنار شده پاکستان همچنان تاکید دارد که زندگی وی در خطر است و ترور وی تکرار خواهد شد.

خان ۷۰ ساله که اواخر فروردین امسال با رأی اکثریت نمایندگان پارلمان پاکستان در نیمه راه مجبور به کناره گیری از قدرت شد، شهباز شریف نخست وزیر دولت ائتلافی پاکستان را به بی کفایتی در مدیریت کشور و تخریب اقتصاد متهم می‌کند.

دولت ائتلافی پاکستان پیش تر اعلام کرد که هیچ فشاری از جناح مخالف برای برگزاری انتخابات زودهنگام پذیرفته نخواهد شد و انتخابات عمومی براساس برنامه قبلی اواسط سال آینده برگزار می‌شود.

https://irna.ir/xjLszC

**مقام اوکراینی: غربی ها با رفع موانع ذهنی، تانک های پیشرفته را به کی یف تحویل دهند

مشاور وزیر دفاع دولت کی‌یف در پی توافق آمریکا و آلمان برای ارسال تجهیزات پیشرفته‌تر به اوکراین، خواهان عملی شدن این توافق و ارسال تانک‌های مدرن شد و تاکید کرد که غرب برای این کار باید نخست موانع ذهنی خود را برطرف کند.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

این مقام دفاعی دولت اوکراین می گوید که تحویل تانک های جنگی مانع بعدی است که غربی ها باید نخست در ذهنشان آن را برطرف کنند.

براساس مطلب درج شده در این روزنامه، چند ساعت پس از توافق هفته گذشته آمریکا و آلمان برای ارسال شماری خودروی زرهی به اوکراین، وزیر دفاع دولت کی‌یف در توئیتی نوشت: «ما برای پیروزی سریع‌تر، به تانک نیاز داریم». این توئیت به گفته ناظران نه نشانه ناسپاسی کی‌یف که حاکی از افزایش اعتماد آنها به نتیجه درخواست های مکررشان از غرب برای ارسال تانک های پیشرفته است.

گفته می شود بریتانیا نیز در حال ارزیابی این است که آیا تانک های مدرن چلنجر ۲ خود را به اوکراین بفرستد یا خیر.

«ماتئوش موراویسکی» نخست وزیر لهستان اواخر هفته گذشته گفت که در حال مذاکره با هدف ایجاد ائتلاف گسترده‌تری از کشورها برای تحویل تانک‌های غربی به کی‌یف است. یک مقام لهستانی نیز اعلام کرد که دولت ورشو آماده ارسال ۲۴۰ فروند تانک لئوپارد ۲ ساخت آلمان است. تصمیمی که به گفته ناظران به تائید نهایی دولت آلمان بستگی دارد.

در این راستا «یوری ساک» مشاور وزیر دفاع اوکراین تصمیم غرب برای ارسال تانک به کشورش را مانعی دانست که به گفته وی مقام های غرب باید نخست در ذهنشان آن را برطرف کنند. وی ابراز امیدواری کرد مقام های دفاعی کشورهای غربی در نشست موسوم به رامشتاین در تاریخ ۲۰ ژانویه برای هماهنگی ارسال تسلیحات به کی‌یف موافقت کنند.

اکثر تحلیلگران غربی بر این عقیده هستند که تانک های لئوپارد ۲ آلمان با موتور دیزلی بهتر از "آبرامز" آمریکایی، "چلنجر ۲" بریتانیایی و یا "لکلرک" فرانسه برای اوکراین مناسب است. در حال حاضر ۱۳ ارتش اروپایی از تانک های لئوپارد ۲ آلمان استفاده می کند.

از سوی دیگر آمریکا به دلیل بیم از اینکه روسیه ارسال تانک های آبرامز را تشدید درگیری تلقی کند، در برابر ارسال این نسل از تانک های خود به کی‌یف تاکنون مقاومت کرده است. علاوه بر این واشنگتن نگران است مخازن سنگین توربین گاز تانک های آبرامز برای نیروهای اوکراینی چالش برانگیز باشد.

همزمان آلمان نیز از بیم ورود ناتو به جنگ با روسیه از دادن تانک های لئوپارد۲ خود امتناع ورزیده است. «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان تحت فشار فزاینده شرکای ائتلاف خود برای تسلیم شدن است. آنها تصمیم هفته گذشته فرانسه مبنی بر ارسال تعداد نامشخصی از خودروهای زرهی موسوم به "تانک قاتل" را ستودند.

گفته می شود متحدان کی‌یف در حال مذاکره بر سر تشکیل کنسرسیومی برای تامین تانک و آوردن آلمان برای مشارکت در این کنسرسیوم هستند. هرچند تحلیلگران ارسال ۲۰۰ تانک مدرن به اوکراین که به اندازه کل نیروی فرانسه است را کار بزرگی می دانند که مستلزم تلاش بسیار و بررسی های دقیق است.

https://irna.ir/xjLsBc

**حزب الله لبنان اهانت نشریه فرانسوی به ساحت مرجعیت و ولایت را محکوم کرد

حزب الله لبنان اهانت نشریه فرانسوی "شارلی ابدو" به ساحت مرجعیت و ولایت و نمادها و مقدسات اسلامی را به شدت محکوم کرد.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

شبکه العهد لبنان نوشت: حزب الله لبنان در بیانیه ای اهانت شارلی ابدو به "حضرت آیت الله العظمی امام سید علی خامنه ای" را به شدت محکوم کرد و از دولت فرانسه خواست تا اقدامات قاطعی را برای مجازات عاملان این اقدام به دلیل تعرض به مقدسات و کرامت همه امت اسلامی انجام دهد.

در این بیانیه آمده است: بار دیگر مجله ننگین "شارلی ابدو» به مقدسات و مقامات ما تعدی کرد؛ همانطور که پیشتر شاهد اهانت آن به پیامبر اکرم (ص) و عیسی مسیح (ع) و بسیاری از دیگر نمادهای ادیان آسمانی بوده ایم.

بیانیه افزود: این روزها و از طریق نشر کاریکاتورهای طنزآلود، تضعیف بلندترین قامت جایگاه اسلامی و دینی در جهان یعنی حضرت امام خامنه ای در دستور کار قرار گرفته است؛ در حالی که ایشان تنها رهبر کشوری بزرگ نیستند بلکه امام امت و مرجع دینی برای دهها میلیون نفر و نامی درخشانی در جهان انسانیت، آزادگی، کرامت و مقاومت هستند و همچنین نماد اسلام و چراغ راه و خورشیدی درخشان در آسمان آن و فریاد بلند اسلام در برابر ظالمان و مستکبران جهان بشمار می روند.

حزب الله لبنان از همه مردم آزاده و شریف جهان خواست تا نسبت به این اقدامات اهانت آمیز واکنش نشان داده و آن را محکوم کنند. حزب الله در این بیانیه همچنین دولت فرانسه را نیز به این نکته فراخوانده که برای مجازات عاملان متجاوزین به مقدسات و کرامت امت اسلامی، اقدام جدی انجام دهد.

در این بیانیه تاکید شده است که پنهان شدن زیرلوای مقوله‌هایی مانند آزادی عقیده، آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها دیگر بر همگان هویدا شده و به نفع صاحبان آن هم نیست چرا که همه می‌بینیم غرب چگونه با عقاید، مواضع یا رسانه‌هایی که به منافع سیاسی بنیادین آنها ورود کنند، تندرفتاری می کند.

حزب الله لبنان در پایان بیانیه بر لزوم تلاش دولت فرانسه برای جداکردن مناقشه سیاسی خود با ایران با موضوع اجازه دادن به مجلات بی شرم مانند «شارلی ابدو» برای اهانت به مسلمانان و کرامت و مقدسات و نمادهای آنها و شریک نشدن پاریس در این گونه اقدامات اهانت آمیز تاکید کرده است.

https://irna.ir/xjLsCC

**حمله احتمالی چین به تایوان هزینه هنگفتی برای آمریکا خواهد داشت

یک اندیشکده آمریکایی به نقل از تحلیلگران نظامی اعلام کرد هرگونه حمله احتمالی چین به تایوان، هزینه جانی و مالی هنگفتی را برای همه طرف‌ها از جمله آمریکا خواهد داشت.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

خبرگزاری فرانس پرس نوشت: اندیشکده مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی به نقل از کارشناسان نظامی که در ترسیم یک حمله شبیه سازی شده چین به تایوان شرکت کرده بودند، نوشت: هر گونه مشارکت مستقیم احتمالی کشورهای آمریکا، چین، تایوان و ژاپن در این حمله، تلفات جانی و مالی هنگفتی را برای این کشورها به ویژه آمریکا خواهد داشت.

این مرکز سناریوهای مختلفی را ترسیم و عنوان کرد: با آغاز این حمله موشک های چینی احتمالا می توانند پایگاه های هوایی آمریکا در ژاپن و حتی در جزیره گوام را نابود کنند و ناوهای هواپیما بر آمریکایی و ۱۰ تا ۲۰ فروند از ناوشکن ها و رزمناوهای آمریکایی را نابود کنند.

در سناریوی جنگی ترسیم شده از سوی این اندیشکده آمریکایی همچنین ادعا شده که نیروهای مهاجم چینی قبل از این که بتوانند بخش مهمی از تایوان را تصرف کنند نابود خواهند شد و در نهایت جلوی هدف این کشور برای تصرف تایپه پایتخت تایوان گرفته خواهد شد.

این گزارش افزود: در نهایت در نتیجه تخریب ناشی از ضد حملات تایوان به اهدافی در سرزمین اصلی چین، حاکمیت حزب کمونیست چین تضعیف و بی ثبات خواهد شد.

اریک هگنبوهام (Eric Heginbotham) کارشناس امنیتی در موسسه فناوری ماساچوست گفت این حمله احتمالی دو نتیجه در پی خواهد داشت: اول این که، موفقیت چین در دستیابی به اهداف عملیاتی خود و تصرف تایپه بعید به نظر می رسد. دوم، هزینه این جنگ برای همه طرف های درگیر بسیار بالا خواهد بود و مطمئنا این جنگ هزینه هنگفتی را برای آمریکا خواهد داشت.

این حمله شبیه سازی شده ۲۴ سناریو مختلف را آزمایش کرد که تمرکز آن بر تلاش چین برای تصرف جزیره تایوان با آغاز حمله در سال ۲۰۲۶ بود. این بازی جنگی بر اهمیت نقش آمریکا در این حمله تاکید داشت و نشان داد، بدون کمک آمریکا، تایوان در عرض سه ماه یا کمتر توسط ارتش آزادیبخش خلق فتح خواهد شد.

این بازی جنگی همچنین به ترسیم این فرضیه پرداخته که حمله احتمالی چین به تایوان با بمباران از سوی پکن آغاز خواهد شد که در ظرف فقط چند ساعت، بیشتر نیروهای دریایی و هوایی تایوان را نابود خواهد کرد. بر این اساس، نیروی دریایی چین، تایوان را محاصره و شروع به فرود آوردن هزاران سرباز ارتش آزادیبخش خلق و تجهیزات آنها در تنگه تایوان خواهد کرد.

افرادی که این سناریوی جنگی را ترسیم کردند همچنین گفتند به احتمال زیاد ارتش تایوان نیروهای مهاجم را در ساحل در باتلاق غرق خواهند کرد.

در بخشی از سناریوی این مرکز تحقیقاتی آمده است: زیردریایی‌ها، بمب‌افکن‌ها و هواپیماهای جنگنده و تهاجمی آمریکا که اغلب از سوی نیروهای دفاع شخصی ژاپن تقویت می‌شوند، به سرعت ناوگان آبی- خاکی چین را فلج خواهند کرد.

این گزارش تاکید می کند: حملات چین به پایگاه‌های ژاپنی و کشتی‌های آمریکایی نمی‌تواند نتیجه را تغییر دهد: تایوان خودمختار باقی می‌ماند.

متیو کانسیان (Matthew Cancian) عضو کالج جنگ نیروی دریایی آمریکا موفقیت این جنگ را به متغیرهای مختلفی منوط دانست و گفت: اول از همه، تایوان باید تصمیم بگیرد که در این جنگ دفاع کند. دوم، ژاپن باید به آمریکا اجازه دهد تا ضد حملات خود را از پایگاه های این کشور در ژاپن آغاز کند. بدون چنین مجوزی، دخالت آمریکا در این جنگ برای تداوم کمک به خودمختاری تایوان کافی نخواهد بود.

این گزارش پیش بینی کرده که تلفات این جنگ بسیار بالا خواهد بود در هفته های اول حدود ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد.

در حمله شبیه سازی شده این مرکز تحقیقاتی همچنین بر مسائل نامعلومی تاکید شده که احتمال مداخله مستقیم آمریکا در این جنگ و خطر آغاز جنگ هسته ای از جمله آنهاست.

در این بازی جنگی همچنین موضوع آمادگی افکار عمومی آمریکا و چین برای پذیرش تلفات و خسارات ناشی از این جنگ احتمالی دردفاع از تایوان مطرح شده است.

این اندیشکده خاطرنشان می کند که ارتش آمریکا و تایوان باید نیروهای خود را تقویت کرده و بر سلاح های موثرتری متمرکز شوند تا قدرت بازدارندگی در مقابله حمله احتمالی چین را داشته باشند.

بر اساس این گزارش، به رغم لفاظی‌ها درباره راهبرد موسوم به «استراتژی جوجه تیغی» (porcupine strategy) تایوان همچنان بیشتر بودجه دفاعی خود را صرف خرید کشتی ها و هواپیماهای گرانقیمت می کند که چین به سرعت می تواند آنها را نابود کند.

استراتژی جوجه تیغی به زبان ساده به معنای ایجاد سیستم دفاعی فوق العاده ایمن و همچنین سرمایه گذاری هنگفت در سلاح ها و مهمات ضد هوایی، ضد تانک و ضد کشتی است.

https://irna.ir/xjLsD4

**گوترش بار دیگر خواستار رفع محاصره گذرگاه لاچین شد

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد از ابراز نگرانی آنتونیو گوترش دبیرکل این نهاد بین‌المللی در مورد وضعیت گذرگاه لاچین، خبر داد و گفت: گوترش بار دیگر خواستار تنش زدایی و رفع محاصره گذرگاه لاچین شده است.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل بار دیگر بر ضرورت تنش زدایی و تضمین آزادی و امنیت حمل و نقل در گذرگاه لاچین تاکید کرده است.

گوترش پیش از این نیز در بیانیه ای به تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۳ آذر) نسبت به وضعیت این گذرگاه ابراز نگرانی کرده بود. این نگرانی ها در جلسه اضطراری شورای امنیت که به درخواست ارمنستان در تاریخ ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر) برگزار شد، نیز تکرار گردید.

دبیرکل سازمان ملل متحد بر خواست خود برای کاهش تنش ها و تضمین آزادی و امنیت رفت و آمد در گذرگاه لاچین تاکید و باردیگر از تلاش ها برای میانجیگری در این زمینه، حمایت کرد.

براساس این گزارش، «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به سوالی درمورد تداوم محاصره گذرگاه لاچین توسط باکو گفت: تیم‌های سازمان ملل در کشورهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان همچنان به حفظ مسیرهای موجود با مقام ها و شرکای بین‌المللی ادامه می‌دهند و در صورت آماده بودن شرایط آماده پاسخگویی هستند.

گذرگاه لاچین از تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۱ آذر) توسط جمهوری آذربایجان مسدود شده است. لاچین تنها مسیر سفر و تدارکات ۱۲۰ هزار نفر از ارمنی های ساکن منطقه قره باغ کوهستانی است و محاصره این گذرگاه منجر به بروز یک بحران انسانی شده است. کمبود امکاناتی همچون غذا و دارو، مقامات قره باغ کوهستانی را بر آن داشته تا در این منطقه اعلام جیره بندی کنند و بیمارستان ها نیز جراحی های از پیش برنامه ریزی شده را به حالت تعلیق درآورده اند. گفته می شود یک هزار و ۱۰۰ نفر از ساکنان منطقه قره باغ کوهستانی، از جمله ۲۷۰ کودک که در زمان مسدود شدن جاده در ارمنستان بوده اند در حال حاضر قادر به بازگشت به خانه های خود نیستند.

https://irna.ir/xjLsFb

**رئیس مجلس لبنان خواهان برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهور شد

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان برای نخستین بار در سال جدید میلادی خواهان برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان شد.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان امروز سه شنبه در اظهاراتی دعوت به برگزاری جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور در ساعت ۱۱ صبح روز پنجشنبه هفته جاری کرد.

پارلمان لبنان با وجود برگزاری جلسات متعدد تاکنون در انتخاب رئیس جمهوری جدید ناکام مانده است.

دوران ریاست جمهوری ۶ ساله میشل عون بر لبنان روز دوشنبه (۹ آبان ماه) به پایان رسید.

تداوم خلاء در نهاد ریاست جمهوری لبنان از آن زمان در سایه پافشاری احزاب و جریان های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را وارد پیچ و خم شدیدی کرده است که تلاش ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

روزنامه لبنانی "البناء" اخیرا در گزارشی درباره تحولات مربوط به پرونده انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان در سایه ادامه خلاء سیاسی در این نهاد مهم نوشت: بن بست به وجود آمده در خصوص انتخاب رئیس جمهور جدید در لبنان همچنان محور اصلی همه تحرکات سیاسی در لبنان و حواشی مربوط به آن است.
رئیس پارلمان لبنان پیشتر اعلام کرده بود که این کشور چند هفته بیشتر نمی‌تواند وضعیت کنونی را تحمل کند و اصلی‌ترین اولویت در کشور انتخاب رئیس جمهوری است. وی همچنین تاکید کرده بود که انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور بدون اجماع همه گروهها و جریان ها امکان پذیر نیست.
https://irna.ir/xjLsGv

**مسکو: آمریکا به دنبال راه انداختن جنگ‌های جدید است/ جهان خسته از سیاست‌های تهدیدآمیز غرب

دبیر شورای امنیت روسیه با اشاره به بودجه دفاعی آمریکا برای ۲۰۲۳، آن را مدرکی برای تایید اهداف جنگ‌طلبانه واشنگتن دانست و تاکید کرد: آمریکا به دنبال راه انداختن جنگ‌های جدید در جهان است.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

نیکولای پاتروشف در گفت‌وگویی خاطر نشان کرد: بودجه دفاعی آمریکا برای سال ۲۰۲۳، اثبات می‌کند که واشنگتن درصدد آغاز جنگ‌های جدید در جهان است و این به قیمت رفاه حال شهروندان این کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه از ۱.۷ تریلیون دلار بودجه سالانه دولت آمریکا، ۸۵۰ میلیارد دلار آن صرف هزینه‌های دفاعی خواهد شد، تصریح کرد: آن‌ها می‌خواهند ۴۵ میلیارد برای ادامه جنگ و تهاجم اوکراین بپردازند.

پاتروشف در گفت‌وگو با هفته نامه «آرگومنتی آی فکتی» (Argumenty i Fakty) چاپ مسکو تاکید کرد: بدهی ملی آمریکا به بیش از ۳۱ تریلیون دلار رسیده و بدهی انگلستان حدود ۲.۴ تریلیون پوند (نزدیک به ۳ تریلیون دلار ) ارزیابی می‌شود. این مقدار بدهی برای انگلیس که از ۱۰۱ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور فراتر رفته، از زمان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه است.

دبیر شورای امنیت روسیه در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از سلطه‌طلبی‌های غرب تاکید کرد: کشورهای غربی همچنان در اقلیت جهان باقی خواهند ماند. زیرا دنیا از سیاست‌های تهدیدآمیز و اعمال زور آن‌ها به ستوه آمده است.

به گفته این مقام روسی، غربی ها در راستای اعمال سیاست‌های زورگویانه خود، مخالفان این هژمونی سیاسی را ، «کشورهای سرکش و تروریست» می‌نامند و یا به آن‌ها اتهام تهدید علیه امنیت ملی خواهند زد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان،‌ جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲ میلادی، لایحه بودجه ۱.۷ تریلیون دلاری دولت را برای سال ۲۰۲۳ امضا کرد.

بر این اساس، ۸۵۸ میلیارد دلار از این بودجه سالانه در بخش دفاعی هزینه خواهد شد که ۴۵ میلیارد دلار آن به طور مشخص برای کمک‌های اضطراری به اوکراین و اعضای ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) در نظر گرفته شده است.

https://irna.ir/xjLsCs

**رهبر طالبان: تعامل ما با جهان بر اساس شریعت قابل قبول است

ملا هبت‌الله آخند زاده رهبر حکومت طالبان افغانستان تاکید کرده است هرگونه تعامل این حکومت با جامعه جهانی فقط در صورتی قابل قبول است که بر اساس احکام شریعت باشد و هیچ دلیل دیگری قابل قبول نیست.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

ملا هبت الله آخندزاده روز گذشته(دوشنبه 20 دی) ضمن بازدید از یک مقر فرماندهی نظامی نیروهای طالبان ، در سخنانی تاکید کرد تعامل ما با جهان بر اساس شریعت است و هیچگونه دلیل دیگر برای مان قابل قبول نیست.

وی همچنین خطاب به شخصیت های نظامی ، از آنها خواست تا احکام شریعت را در ادارات خود اجرا کنند.

تارنمای وزارت دفاع حکومت طالبان فقط به انتشار یک خبر کوتاه بسنده کرده و هیچ عکسی از دیدار ملا هبت الله از مقر فرماندهی یاد شده منتشر نکرده است.

خبرگزاری جمهوری افغانستان هم ضمن انتشار این خبر، نوشت سخنان رهبر طالبان و تاکید او بر شریعت به عنوان معیار اصلی تعامل با جامعه جهانی درحالی مطرح شده است که بسیاری از منتقدان طالبان بر این باور اند که این گروه با استفاده ابزاری از اسلام و شریعت در پی باجگیری از جامعه جهانی و تحکیم قدرت قومی خود هستند.

حدود یک سال و نیم از سقوط دولت اشرف غنی و استقرار حکومت طالبان در افغانستان می گذرد اما تا به امروز هیچ کشور و هیچ نهاد بین المللی حاضر نشده حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد. مسائل مرتبط با حقوق بشر به ویژه حقوق زنان از جمله موانع پیش رو در مسیر به رسمیت شناخته شدن طالبان از سوی جامعه جهانی است.

https://irna.ir/xjLsGs

**لاپید: اقدامات بن گویر موجب انتفاضه سوم می شود

«یائیر لاپید» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی با هشدار به کابینه راست افراطی «بنیامین نتانیاهو» درباره اقدامات اخیر «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم گفت که رفتارهای بن گویر ممکن است به انتفاضه سوم منجر شود.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

یائیر لاپید در سخنانی گفت که اقدامات بن گویر که آخرین آن، یورش به مسجد الاقصی بود و همچنین دستور او مبنی بر تغییر دستورالعمل‌های شلیک گلوله به فلسطینی‌ها و تصویب برخی قوانین دیگر علیه فلسطینی‌ها ممکن است منجر به وقوع انتفاضه سوم فلسطین شود.

وزیر افراطی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی یکشنبه شب نیز به رئیس پلیس صهیونیست‌ها دستور داد که پرچم فلسطین از اماکن عمومی سرزمین‌های اشغالی جمع آوری شود.

وی همچنین به رئیس پلیس صهیونیست‌ها دستور داده با وجود دستورالعملی برای جلوگیری از برگزاری جشن آزادی «کریم یونس» شهروند فلسطینی که ۴۰ سال در اسارت رژیم اسراییل بود، درخصوص برگزاری این جشن تحقیق کند.

بن گویر اخیرا نیز در تصمیمی برای فشار بیشتر علیه اسرای فلسطینی، ملاقات اعضای کنست با آن‌ها را لغو کرد.

این وزیر افراطی کابینه رژیم صهیونیستی هفته گذشته در نخستین روزهای کاری خود به همراه گروه دیگری از صهیونیست‌ها و با حمایت نظامیان این رژیم، در اقدامی تحریک‌آمیز به مسجد الاقصی یورش برد.

این اقدام بن گویر با واکنش گسترده مسلمانان روبه‌رو شد و کشورهای اسلامی آن را محکوم کردند.

۲۸ سپتامبر سال ۲۰۰۰ (۷ مهر ۱۳۷۹) اتفاقی در مسجدالاقصی رخ داد که آغاز پنج سال قیام سراسری فلسطینی‌ها به نام «انتفاضه دوم» یا «انتفاضه الاقصی» شد.

به عقیده تحلیلگران سیاسی، حضور راست افراطی و احزاب دینی صهیونیستی و حریدی در قدرت از یک سو باعث خواهد شد که بحران و چند دستگی داخلی در رژیم صهیونیستی تشدید شده و ائتلاف حاکم آینده به ریاست نتانیاهو رویکرد و سیاست‌های بسیار افراطی و فاشیستی را علیه فلسطینی‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی و در کرانه باختری و قدس و نوار غزه در پیش بگیرد و از سوی دیگر، سطح تنش‌ها در منطقه را افزایش دهد.

https://irna.ir/xjLsDs

**وزیر جنگ رژیم اسرائیل رئیس شرکت تسلیحاتی «رافائل» را تغییر داد

وزیر جنگ جدید رژیم صهیونیستی اعلام کرد که «یووال اشتاینتز» از وزیران پیشین این رژیم را به عنوان رئیس شرکت تولید سلاح و فناوری تسلیحاتی «رافائل» رژیم صهیونیستی انتخاب کرده است.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

«یوآو گالانت» افزود که اشتاینتز به جای «عوزی لانداو » که به مدت ۶ سال این منصب را برعهده داشت و بعد از طی مراحل لازم و تایید سازمان شرکت های رژیم صهیونیستی روی کار خواهد آمد.

یووال اشتاینتز ۶۴ ساله به مدت ۲۳ سال نماینده حزب راستگرای لیکود در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی و پیش از این وزیر دارایی، وزیر اطلاعات و وزیر انرژی نیز بود.

شرکت تسلیحاتی رافائل وابسته به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی است و به عنوان آزمایشگاهی برای تحقیق و توسعه تسلیحات و فناوری به شمار می رود. این شرکت قبلاً اداره توسعه تسلیحات نامیده می شد.

شرکت رافائل به توسعه و تولید تسلیحات و فناوری های نظامی برای ارتش رژیم اسرائیل می پردازد و همچنین به دنبال صادرات محصولات نظامی خود است و پروژه های فعلی آن در زمینه توسعه تسلیحاتی محرمانه است.

سه سامانه پدافند موشکی موسوم به «گنبد آهنین»،«گنبد هواپیماهای بدون سرنشین» و «فلاخن داوود» به همراه موشک های «اسپایدر» از تولیدات این شرکت صهیونیستی است.

https://irna.ir/xjLsGZ

**طالبان افغانستان و دولت سعودی توافقنامه حج امضا کردند

وزارت ارشاد حج و اوقاف طالبان توافق‌نامه مقدماتی امور حج سال ۱۴۰۲ را با وزارت حج و عمره عربستان سعودی امضا کرد.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

این توافق‌نامه، از سوی مولوی عبدالولی حقانی، رئیس عمومی اداری و مالی وزارت ارشاد، حج و اوقاف با معاون وزیر حج عمره عربستان در این کشور امضا شده است.

همچنان این مقام وزارت ارشاد حج و اوقاف طالبان در سفر به عربستان، با عبدالفتاح مشاط، نائب وزیر حج و عمره عربستان ملاقات کرده و روی مسایل مرتبط با حج و همکاری میان دو وزارت خانه صحبت کردند.

امسال بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ زائر افغان از جمله شماری از مقام های طالبان برای ادای مراسم حج به عربستان سعودی رفتند، در حالی که سهمیه سالانه افغانستان برای حج واجب، در سال های گذشته به ۳۰ هزار نفر می رسید.

این در حالی است که عربستان سعودی روز دوشنبه اعلام کرد که پس از سه سال محدودیت به دلیل شیوع ویروس کرونا، امسال محدودیتی برای تعداد زائران حج وجود ندارد.

سال ۲۰۱۹، حدود ۲.۵ میلیون نفر در مراسم حج شرکت کردند، اما در دو سال پس از آن، به دلیل شیروع ویروس کرونا، تعداد زائران به شدت کاهش یافت. سال ۲۰۲۲، حدود ۹۰۰ هزار زائر در مقدس‌ترین شهرهای اسلامی، یعنی مکه و مدینه، پذیرایی شدند.

خبرگزاری آوا نوشتپک در جریان مراسم حج در دوره شیوع ویروس کرونا، عربستان سعودی شرایطی برای حضور زائران در حج تعیین کرده بود: سن زائران باید کمتر از ۶۵ سال باشد، واکسن کووید-۱۹ زده باشند، و آزمایش کووید-۱۹ آن‌ها نیز منفی باشد.

https://irna.ir/xjLsHy

**مسکو: سپر هسته‌ای ضامن حق حاکمیت روسیه است

وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد کشورش به گسترش سلاح‌های هسته‌ای از جمله موشک‌های بالستیک، زیردریایی‌ها، بمب‌افکن‌های راهبردی ادامه خواهد داد، زیرا این سلاح‌ها اصلی‌ترین تضمین برای حفظ حق حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور هستند.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

سرگئی شویگو در این اظهارات تاکید کرد: ادامه گسترش سلاح‌های هسته‌ای و آمادگی نظامی به عنوان مهم‌ترین ابزار تضمین حق تمامیت ارضی و حاکمیت روسیه عمل کرده است.

وی افزود: ما همچنین به افزایش توانایی‌های نظامی و تهاجمی خود در صنایع هوایی ادامه خواهیم داد.

وزیر دفاع روسیه در جریان این کنفرانس ویدیویی خاطر نشان کرد که به منظور مقابله با سامانه‌های پیشرفته پدافند هوایی،‌ مسکو در سال جدید میلادی به تقویت جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های خود می‌پردازد.

https://irna.ir/xjLsJH

**درخواست از پلیس رژیم صهیونیستی برای نافرمانی در مقابل کابینه جدید

یک ژنرال برجسته رژیم صهیونیستی از نیروهای پلیس این رژیم خواست که از دستورات «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی جدید پیروی نکنند.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

«موشه یعلون» رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی روز سه شنبه در پیامی توئیتری از «کوبی شباتی» رئیس پلیس این رژیم خواست از نیروهایش در مقابل تصمیمات و دستورات «ایتمار بن گویر» وزیر جدید امنیت داخلی حمایت کند.

وی، دستورات بن گویر را عامل هرج و مرج و ناامنی دانست و افزود: گناه شما نیست که کسی را به عنوان وزیر انتخاب کرده اند که یک مجرم است.

اقدامات کابینه افراطی و تندروی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها از جمله دستور جمع آوری پرچم های فلسطین به تشدید تنش‌ها در سرزمین‌ های اشغالی منجر شده و حتی واکنش اعضای عرب کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی را به همراه داشته است.

وزیر امنیت داخلی افراطی رژیم صهیونیستی یکشنبه شب به رئیس پلیس صهیونیست‌ها دستور داد که پرچم های فلسطین از اماکن عمومی سرزمین‌های اشغالی جمع آوری شود.

تصمیم بن گویر به دنبال به اهتزاز درآمدن پرچم فلسطین در مراسمی در شهرک «عاره» در اواخر هفته گذشته بود که مردم این منطقه آزادی «کریم یونس» اسیر فلسطینی را پس از ۴۰ سال اسارات در زندان‌های رژیم صهیونیستی جشن گرفته بودند.

بن گویر همچنین به رئیس پلیس صهیونیست‌ها دستور داده با وجود دستورالعملی برای جلوگیری از برگزاری جشن آزادی کریم یونس، درخصوص برگزاری آن تحقیق کند.

وی پیشتر نیز در نامه ای به «امیر اوهانا» رئیس کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی، از او خواست طرح دیدار نمایندگان عرب کنست با اسیران فلسطینی را لغو کند.

حضور بن گویر در کابینه بنیامین نتانیاهو موجب افزایش تنش ها در سرزمین های اشغالی و منطقه شده است.

وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی سه‌شنبه گذشته در اولین هفته کاری خود به همراه گروه دیگری از صهیونیست‌ها با حمایت نظامیان این رژیم در اقدامی تحریک‌آمیز به مسجد الاقصی یورش برد.

این اقدام بن گویر با واکنش گسترده مسلمانان روبه‌رو شد و کشورهای اسلامی آن را محکوم کردند.

به عقیده تحلیلگران سیاسی، حضور راست افراطی و احزاب دینی صهیونیستی و حریدی در قدرت از یک سو باعث خواهد شد که بحران و چند دستگی داخلی در رژیم صهیونیستی تشدید شده و ائتلاف حاکم آینده به ریاست نتانیاهو رویکرد و سیاست‌های بسیار افراطی و فاشیستی را علیه فلسطینی‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی و در کرانه باختری و قدس و نوار غزه در پیش بگیرد و از سوی دیگر، سطح تنش‌ها در منطقه را افزایش دهد.

https://irna.ir/xjLsK5

**منابع ترکیه‌ای: دیدار اردوغان و اسد پیش از انتخابات ترکیه محتمل است

علی‌رغم تاکید چند باره دمشق بر انجام دیدار احتمالی سران ترکیه و سوریه پس از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، اما رسانه‌های این کشور همچنان انجام این دیدار پیش از انتخابات را محتمل می‌دانند. مسئله‌ای که استفاده آنکارا از این دیدار احتمالی در راستای تبلیغات انتخاباتی را تقویت می‌کند.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

روزنامه ترکیه‌ای "آیدینلیک" امروز به نقل از منابع خود در این باره گزارش داد: ممکن است دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با بشار اسد همتای سوری خود، پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه مه انجام شود.

این منابع همچنین اعلام کردند، انتظار می‌رود دیدار سران ترکیه و سوریه در چارچوب مرحله سوم عادی سازی روابط میان آنها انجام شود.

با برگزاری دیدار هیات‌های دفاعی – امنیتی سوریه و ترکیه در مسکو در هفتم دی ماه جاری، اظهارنظرها درباره گسترش این دیدارها میان مقامات سیاسی دو طرف افزایش یافت به حدی که منابع خبری ترکیه از دیدار وزرای خارجه ترکیه و سوریه در مسکو خبر دادند.

برخی منابع خبری ترکیه اعلام کرده‌اند که "مولود چاووش اوغلو" و "فیصل مقداد" وزرای خارجه ترکیه و سوریه با حضور "سرگئی لاوروف" همتای روس خود در روز چهارشنبه (فردا) در مسکو دیدار خواهند کرد، موضوعی که منابع سوری آن را رد کردند.

منابع ترکیه ای همچنین اعلام کرده اند که احتمالا "عبدالله بن زاید آل نهیان" وزیر خارجه امارات نیز در این نشست حضور پیدا خواهد کرد.

پیشتر چاووش اوغلو گفته بود که در نیمه دوم ژانویه (۲۰۲۳) احتمال دیدار وزرای خارجه ترکیه و سوریه وجود دارد.

مقامات دولت اردوغان و رسانه های تحت امر حزب حاکم ترکیه، به طور دائم از تلاش برای عادی سازی روابط آنکارا – دمشق حرف می زنند، اما هنوز مشخص نیست که دولت ترکیه و در راس آن حزب عدالت و توسعه، برای جبران خطاهای گذشته و عقب نشینی از تصمیمات و اقدامات غلطی که بحران سوریه را عمیق تر کرد، چه نقشه راهی دارند؛ چرا که هنوز هم آنکارا بر حمایت از تروریست ها در سوریه تاکید دارد و این مساله نشان می دهد که مقامات ترکیه به دنبال تاکتیک در برقراری رابطه با سوریه که آن هم مساله پیروزی مجدد اردوغان در انتخابات آینده ریاست جمهوری ترکیه می باشد، هستند و این مساله راهبردی نیست و احتمالا پس از انتخابات ترکیه تغییر کند.

رئیس جمهوری سوریه درخصوص پیشنهاد و درخواست چندباره "رجب طیب اردوغان" برای دیدار با وی، با خواندن دست اردوغان این موضوع را به صراحت به پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال آینده ترکیه موکول کرده است.

https://irna.ir/xjLsKY

**پاشینیان: اولتیماتومی به روسیه ندادیم/ به عادی‌سازی روابط با ترکیه و جمهوری آذربایجان معتقدیم

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان امروز (سه‌شنبه) گفت: ایروان قصد ندارد به زبان اولتیماتوم درباره مساله بازگشایی گذرگاه لاچین با مسکو صحبت کند و نیروهای صلح‌بان روسیه باید فعالیت آرام این گذرگاه را تضمین کنند.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

نیکول پاشینیان طی کنفرانسی خبری گفت: من باور دارم که نباید با شرکای خود با زبان اولتیماتوم (اتمام حجت) صحبت کنیم. هر آن چیزی را که باید درباره این موضوع می گفتیم، تاکنون بارها گفته ایم و در واقع چیزی برای اضافه کردن به آن وجود ندارد.

برخی از رسانه های ارمنستان پیشتر گزارش داده بودند که ایروان ظاهرا درباره بازگشایی گذرگاه لاچین تا قبل از ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۰ دی) با مسکو اتمام حجت کرده است.

تنش در اوضاع قره باغ کوهستانی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد. در ۹ نوامبر ۲۰۲۰، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، بیانیه مشترکی را درباره توقف کامل درگیری ها امضا کردند.

پوتین پس از گفتگوهای سه جانبه با رهبران ارمنستان و آذربایجان در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ در شهر سوچی، گفت برای تمدید ماموریت نیروهای صلح بان روسی به یک «توافق مشترک» نیاز است.

پاشینیان همچنین در این یک کنفرانس حبری گفت که نیروهای حافظ صلح روسیه باید فعالیت آرام و بدون مانع گذرگاه لاچین را تضمین کنند.

وی افزود: در بند ششم بیانیه سه جانبه بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان آمده است که تعهدات قانونی برای فعالیت بدون مانع کریدور لاچین بر عهده جمهوری آذربایجان و روسیه است.

نخست وزیر ارمنستان اظهار داشت که جمهوری آذربایجان گذرگاه لاچین را مسدود کرده تا «اراده ارامنه را برای زندگی در سرزمین خود بشکند».

گذرگاه لاچین تنها جاده ای است که ارمنستان و قره باغ را به هم متصل می کند. در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲، گروهی از آذربایجانی ها که مدعی حمایت از محیط زیست بودند، این گذرگاه را که نیروهای حافظ صلح روسیه به طور موقت در آن مستقر بودند، مسدود کردند.

به گفته مقام های باکو، هدف از اقدام معترضان، مسدود کردن این جاده نبوده و خودروهای شخصی برای تردد در هر دو طرف آزاد هستند.

پاشینیان معتقد به عادی سازی روابط با ترکیه و جمهوری آذربایجان است

تارنمای آرمِن پرس نوشت: پاشینیان می گوید با التماس نمی توان به صلح واقعی رسید. باید صلح را بدست آورد.

پاشینیان در در پاسخ به سوال خبرنگاری در این زمینه گفت: ما باید تا حد ممکن مسئولانه عمل کنیم. تهدیدها، فرصت‌ها وجود دارد و ما باید با همه آن‌ها مقابله کنیم. موافقم که صلح با التماس بدست نمی آید. بنابر روایتی دیگر، صلح با تحمیل نیز بدست نمی آید. تجربه ما این را نشان داده است. با تحمیل صلح نمی توان به صلح دست یافت.

نخست وزیر ارمنستان افزود: صلح از طریق تغییر نگاه ها، ارزیابی دقیق اوضاع و واقعیت ها، برداشتن گام های حساب شده، اهمیت و افزایش نقش ارمنستان و از طریق تغییر روابط در منطقه بدست می آید.

پاشینیان اظهار داشت: ما می توانیم صلح داشته باشیم اگر بتوانیم از طریق توافقات خاص با ترکیه و جمهوری آذربایجان روابطی را بر اساس تساهل و مدارا برقرار کنیم و روابط خود را با ایران و گرجستان گسترش دهیم. این فرمول صلح است و قطعا باید از منابع جامعه بین المللی که می تواند در این موضوع به ما کمک کند، استفاده کنیم.

نخست وزیر ارمنستان گفت که به عادی سازی روابط با جمهوری آذربایجان و ترکیه اعتقاد دارد زیرا قبل از هر کاری باید به آن اعتقاد داشت.

وی افزود: اگر اعتقادی به عادی سازی روابط نداریم پس چرا درباره آن مذاکره می کنیم؟ آیا تظاهر می کنیم؟ تظاهر در مذاکره به نتیجه خوبی نمی رسد.

https://irna.ir/xjLsKq

**تمدید قانون "آپارتاید" در کنِسِت؛ مقدمه چینی برای الحاق کرانه باختری

پارلمان (کنست) رژیم صهیونیستی امروز به تمدید پنج ساله قانونی رای داد که امتیازات ویژه‌ای به شهرک نشینان صهیونیست‌ مقیم کرانه باختری، در مقابل فلسطینی‌های ساکن این منطقه می دهد و به گفته تحلیلگران فلسطینی، مقدمه چینی صهیونیستها برای الحاق کرانه باختری به سایر اراضی اشغالی فلسطین به شمار می آید.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

کنست جدید رژیم صهیونیستی صبح سه شنبه قانون "آپارتاید" را ۶ ماه بعد از رد شدن در کنست پیشین، قرائت و در مرحله اول تصویب کرد.

این قانون که پنج سال یکبار تمدید می شود و صهیونیست ها از آن به عنوان قانون «وضعیت فوق العاده» یاد می کنند از بعد از جنگ ۶ روزه بین اعراب و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ و اشغال کرانه باختری به اجرا درآمد.

فلسطینی ها از این قانون تحت عنوان قانون «آپارتاید» یاد می کنند زیرا امتیازاتی را به صهیونیست های ساکن شهرک های کرانه باختری می دهد.

قانون آپارتاید از سال ۲۰۱۷ تمدید نشده بود و تمدید آن در سال گذشته نیز به خاطر مخالفت راست‌گرایان از جمله حزب لیکود در پارلمان رای نیاورد. راستگرایان سال گذشته در پارلمان در راستای جنگ قدرت با کابینه پیشین به ریاست یائیر لاپید با تمدید این قانون مخالفت کردند.

راست گرایان باوجودی که به لحاظ ایدئولوژیک با تمدید قانون آپارتاید موافق بودند اما با اهداف سیاسی، در دوران حاکمیت چپ‌ها، از تمدید آن حمایت نکردند.

قانون آپارتاید در اولین قرائت در صبح امروز سه شنبه، حمایت ائتلاف حاکم و حتی ائتلاف مخالف از جمله حزب «یش عتید»، «یسرائیل بیتینیو» و «اتحاد» را کسب کرد.

حزب «کار» که سال گذشته و در زمان حضور در کابینه از تمدید قانون آپارتاید حمایت کرده بود اکنون با آن مخالفت کرد.

دو مرحله دیگر از قرائت و رای گیری قانون آپارتاید در کنست باقی مانده است.

کارشناسان و تحلیلگران فلسطینی این قانون نژادپرستانه را بسیار خطرناک به منزله حمایت از شهرک سازی و اشغالگری رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و تلاش برای الحاق تدریجی و بی سر و صدای این منطقه به سایر اراضی اشغالی فلسطین می دانند.

آنها تاکید می کنند که این قانون نقض آشکار قوانین بین المللی و توافقنامه های ژنو و قانون انسانی بین المللی است.
https://irna.ir/xjLsLb

**انصارالله: آمریکا در پس پرده جنگ یمن پنهان شده است

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در سخنانی گفت که وقایع و تجاوزات به یمن دست داشتن آمریکا در این جنگ را آشکار کرده و تصمیم گیرنده اصلی این جنگ واشنگتن است.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

علی القحوم عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در توییتی اظهار داشت: آمریکایی‌ها هرچه تلاش ‌کنند که خود را در پس پرده جنگ یمن پنهان کنند، رویدادها، حقایق و اقدامات ائتلاف متجاوز سعودی چهره وقیح و زشت آنها را آشکار کرده است.

وی در این توییت نوشت: من خیلی صریح اعلام کرده‌ام که تجاوز و محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی؛ توسط آمریکا به متجاوزان اعلام شده و این تصمیم توسط آمریکایی ها اتخاذ شده است.

القحوم همچنین گفت: این آمریکایی‌ها هستند که تجاوز را رهبری می‌کنند و به همین دلیل تمامی عواقب فاجعه بار این تجاوز نیز متوجه آنها است. آنها هستند که مانع دستیابی به صلح می‌شوند و برای تشدید تنش و تداوم توطئه‌ها علیه یمن فشار وارد می‌کنند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که «تیموتی لیندرکینگ» فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن ادعا کرد که واشنگتن در حال رایزنی با مسقط و ریاض برای پایان دادن به درگیری ها و حل نهایی بحران جاری در یمن است.

لیندرکینگ در کنفرانس بین المللی یمن در واشنگتن مدعی شد: آمریکا با وجود تصویر مبهمِ فرصت دستیابی به صلح، متعهد به یافتن راه حلی برای بحران یمن است و باور دارد که سال ۲۰۲۳ فرصتی مغتنم برای پایان این بحران است.

وی همچنین ادعا کرد: رئیس جمهوری آمریکا علاقه مند به خاتمه بحرانی است که بیش از ۸ سال دامنگیر یمن و باعث فروپاشی اقتصادی و اجتماعی در این کشور شده است.

فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن بر لزوم انجام تلاش های جدی برای بازسازی یمن با حمایت جامعه بین الملل و همکاری سایر کشورهای منطقه از طریق یک فرآیند جامع تاکید کرد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند. این آتش بس دوبار تمدید و در ۱۰ مهرماه پایان یافت و به خاطر نقض مکرر آتش بس از جانب سعودیها و برآورده نشدن مطالبات برحق و مشروع یمنیها و زیاده خواهی متجاوز دیگر تمدید نشد.

https://irna.ir/xjLsMt

**واکنش حماس به گنجاندن "هولوکاست" در برنامه درسی در امارات

جنبش حماس تصمیم حکومت امارات برای گنجاندن مقوله موسوم به «هولوکاست» در برنامه‌های درسی مدارس این کشور را محکوم کرد.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

حازم قاسم سخنگوی جنبش حماس طی سخنانی در واکنش به این اقدام تاکید کرد: ما اعلامیه سفارت امارات در واشنگتن مبنی بر اینکه این کشور مطالبی در مورد "هولوکاست" را در برنامه‌های آموزشی خود گنجانده است، محکوم می کنیم.

وی گفت: این اقدام را حمایت از روایت صهیونیستی و نوعی عادی سازی فرهنگی می‌دانیم.

این اظهارات پس از آن بیان شد که حکومت امارات تصمیم به گنجاندن مقوله موسوم به «هولوکاست» در برنامه‌های درسی مدارس این کشور گرفت.

روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» نوشت که حکام امارات در پی توافق سازش موسوم به "ابراهیم" در ۲۰۲۰ میلادی که منجر به عادی‌سازی روابط ابوظبی با تل آویو شد برنامه‌های بزرگی برای مقابله با فرهنگ منطقه‌ای انکار هولوکاست اتخاذ کرده اند.

این رسانه رژیم اسرائیل افزود که به دلیل غیبت کامل از مطالب آموزشی برای کودکان در امارات که "اسرائیل" را از نقشه‌ها و کره جهان حذف می‌کند، اکنون قرار است مقوله هولوکاست به طور کامل در برنامه درسی مدارس امارات گنجانده شود.

به نوشته این روزنامه صهیونیست، سال گذشته تنها چند ماه پس از اعلام توافق عادی‌سازی روابط بین ابوظبی و تل آویو با میانجیگری آمریکا، اولین نمایشگاه موسوم به "یادبود هولوکاست" در منطقه در "دبی" افتتاح شد.

روزنامه صهیونیستی "تایمز اسرائیل" افزود که از آن زمان هفت نفر از کسانی که این روزنامه آنها را "بازماندگان هولوکاست" خواند، در امارات حاضر شدند. این افراد درباره آنچه روزنامه صهیونیستی "اسرائیل تایمز" آن را "وحشت نسل کشی نازی ها" دانست، صحبت کردند.

امارات بعد از خیانت به آرمان‌های ملت فلسطین و سازش با رژیم صهیونیستی، درهای خود را به روی صهیونیست ها به طور گسترده باز کرده است و عملا با حضور شرکت های مختلف رژیم صهیونیستی و خریدهای تسلیحاتی و حضور امنیتی و نظامی صهیونیست ها به مستعمره آنها تبدیل شده است؛ امری که کاشناسان سیاسی درباره پیامدهای ناگوار آن بر صلح و ثبات منطقه هشدار می دهند.

https://irna.ir/xjLsNr

**طعنه شیخ نعیم قاسم به امارات به دلیل گنجاندن مقوله «هولوکاست» در برنامه‌های درسی

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در واکنش به تصمیم حکومت امارات برای گنجاندن مقوله موسوم به «هولوکاست» در برنامه‌های درسی مدارس این کشور گفت که ابوظبی از تلاش برای جلب رضایت صهیونیست‌ها سودی عایدش نخواهد شد.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

شیخ نعیم قاسم به طعنه به حکومت امارات در این باره در توییتی نوشت: آیا بهتر نبود به جای آموزش «هولوکاست»، در برابر قتل عام واقعی صورت گرفته توسط صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین بسیج صورت می‌گرفت؟!

وی خطاب به حکام امارات تاکید کرد: شما از تلاش برای جلب رضایت رژیم اسرائیل برای به دست آوردن حمایت سود نخواهید برد، چراکه رژیم آنها در آستانه زوال و نابودی است.
این اظهارات پس از آن بیان شد که حکومت امارات تصمیم به گنجاندن مقوله موسوم به «هولوکاست» در برنامه‌های درسی مدارس این کشور گرفت.

روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» نوشت که حکام امارات در پی توافق سازش موسوم به "ابراهیم" در ۲۰۲۰ میلادی که منجر به عادی‌سازی روابط ابوظبی با تل آویو شد برنامه‌های بزرگی برای مقابله با فرهنگ منطقه‌ای انکار هولوکاست اتخاذ کرده اند.

این رسانه رژیم اسرائیل افزود که به دلیل غیبت کامل از مطالب آموزشی برای کودکان در امارات که "اسرائیل" را از نقشه‌ها و کره جهان حذف می‌کند، اکنون قرار است مقوله هولوکاست به طور کامل در برنامه درسی مدارس امارات گنجانده شود.

به نوشته این روزنامه صهیونیست، سال گذشته تنها چند ماه پس از اعلام توافق عادی‌سازی روابط بین ابوظبی و تل آویو با میانجیگری آمریکا، اولین نمایشگاه موسوم به "یادبود هولوکاست" در منطقه در "دبی" افتتاح شد.

روزنامه صهیونیستی "تایمز اسرائیل" افزود که از آن زمان هفت نفر از کسانی که این روزنامه آنها را "بازماندگان هولوکاست" خواند، در امارات حاضر شدند. این افراد درباره آنچه روزنامه صهیونیستی "اسرائیل تایمز" آن را "وحشت نسل کشی نازی ها" دانست، صحبت کردند.

امارات بعد از خیانت به آرمان‌های ملت فلسطین و سازش با رژیم صهیونیستی، درهای خود را به روی صهیونیست ها به طور گسترده باز کرده است و عملا با حضور شرکت های مختلف رژیم صهیونیستی و خریدهای تسلیحاتی و حضور امنیتی و نظامی صهیونیست ها به مستعمره آنها تبدیل شده است؛ امری که کارشناسان سیاسی درباره پیامدهای ناگوار آن بر صلح و ثبات منطقه هشدار می دهند.

https://irna.ir/xjLsP8

**آمریکا خواستار آزادی زندانیان دو تابعیتی در ایران شد

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با تکرار ادعاهای خود، خواستار آزادی فوری زندانیان دوتابعیتی آمریکایی-ایرانی در ایران شد.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت بایدن روز سه شنبه به وقت محلی ادعا کرد: امروز پنج سال وحشتناک است که مراد طاهباز به ناحق در ایران بازداشت شده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اضافه کرد: ما بار دیگر از ایران می خواهیم تا فوری مراد طاهباز و سایر آمریکایی ها از جمله عماد شرقی و سیامک نمازی را آزاد کند. بازگشت دوباره این افراد به آغوش خانواده های خود اولویت مهم این دولت است.

پیش از این،آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هفتم دی ماه امسال و در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲ میلادی گفته بود که واشنگتن در سالی که گذشت برخی شهروندان خود را که در ایران، روسیه، ونزوئلا، افغانستان، میانمار، هائیتی و دیگر کشورها زندانی بودند به خانه بازگرداند.

وزیر خارجه دولت بایدن وعده تلاش برای آزاد کردن همه زندانیان آمریکایی را در نقاط مختلف جهان داد که مدعی شد به صورت غیرعادلانه بازداشت یا گروگان گرفته شده اند.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز دوم دی ماه در گفتگو با رادیو اروپای آزاد درباره زندانیان دو تابعیتی در ایران گفته بود: ما به گفت‌وگوی غیرمستقیم با ایران درباره این موضوع که یک اولویت بسیار جدی برای ماست، ادامه داده‌ایم تا بتوانیم آمریکایی‌هایی را که برخی برای سال‌های متمادی، ناعادلانه در ایران زندانی هستند، به خانه بازگردانیم. آن گفت‌وگوها هیچگاه متوقف نشده است و تلاش‌ خود را بر هرچه زودتر بازگرداندنِ آنها ادامه خواهیم داد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته بود: ما در حال بررسی راه‌های بشردوستانه هستیم که بتوانیم زندانی‌هایمان را که ناعادلانه گرفتار هستند، به خانه بازگردانیم. و فارغ از اینکه چه اتفاق دیگری افتاده باشد، این موضوع اولویت ما در رابطه با ایران است.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دوم آذرماه امسال در نشستی مطبوعاتی درباره تبادل زندانیان گفته است: در ماه مارس توافقی را در خصوص زندانیان با طرف آمریکایی داشتیم که در آن طرف آمریکایی پیشنهاد کرد چه با رسیدن به توافق برجام و چه بدون آن، تبادل زندانیان انجام شود.

وی تصریح کرد: ما با نگاه انسانی این موضوع را پذیرفتیم، اما چهل روز بعد طرف آمریکایی اعلام کرد بگذارید همزمان با برجام توافق انجام شود. ما آن موقع به طرف آمریکایی گفتیم این افت و خیزهای شما در گفتگوهای غیرمستقیم دیوار بی اعتمادی بین ایران و آمریکا را بلندتر می‌کند. شما در موضوع انسانی تبادل زندانیان حاضر نیستید پیشنهاد خودتان را اجرایی کنید. البته در هفته های گذشته مجدداً به دنبال تبادل زندانیان هستند و ما نیز با نگاه انسانی این موضوع را دنبال می کنیم.

https://irna.ir/xjLsPK

**ادامه میانجیگری مسقط میان طرف‌های یمنی/هیأت عمان وارد صنعاء شد

منابع رسانه‌ای یمن امروز سه‌شنبه از ورود هیات میانجیگر عمان میان طرف‌های یمنی به صنعاء در راستای ادامه تلاش‌های مسقط برای تمدید آتش‌بس در این کشور خبر دادند.

از تاکید آمریکا بر زنده بودن‌دیپلماسی در قبال ایران تا اعتصابات جدید در انگلیس

شبکه المسیره عصر امروز اعلام کرد که هیات میانجیگر عمان میان طرف‌های یمنی به همراه محمد عبد السلام رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن وارد صنعاء شد.

محمد عبدالسلام در این باره گفت که سفر هیات عمانی در این مرحله در ادامه دیدارهای اخیر و پس از انتقال پیام‌های بسیاری میان طرف‌های یمنی انجام می‌شود.

وی افزود: پیامهایی با سایر طرف‌ها رد و بدل می‌شود و جزئیات تازه در این زمینه را به اطلاع رهبری و رئیس شورای عالی سیاسی یمن خواهیم رساند.

عبدالسلام با تاکید بر اینکه صدای ملت یمن تاثیر بسیار مهمی بر روند اوضاع سیاسی و نتیجه مذاکرات دارد، خاطرنشان کرد: اوضاع انسانی در رأس پرونده سیاسی و مذاکرات قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: عمان تلاش‌های ستودنی را به همراه طرف‌های بین المللی برای دستیابی به امنیت و صلح در یمن انجام می‌دهد.

عبد السلام ادامه داد: دیدارهای فشرده بین صنعاء و مسقط نشان دهنده جدیت ما در رسیدن به گام‌های ملموس است و مشکل ناشی از میزان جدیت طرف مقابل است.

هیئت عمانی نقش میانجی بین دولت نجات ملی یمن را با طرف سعودی برعهده دارد.

عربستان از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است، به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد و ۱۰ مهر بدون دستیابی به توافقی جدید به خاطر زیاده خواهی های سعودیها و برآورده نکردن مطالبات مشروع ملت یمن پایان یافت و تمدید نشد.

https://irna.ir/xjLsPB

نظر شما