شناسهٔ خبر: 57995408 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بایدن خط قرمز‌های واشنگتن را به نتانیاهو گوشزد کرد

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهور امریکا در پیامی که رسانه‌های رژیم صهیونیستی آن را منتشر کردند، به وضوح با اشاره به حمایت واشنگتن از راهکار دو دولتی و نیز هشدار درباره الحاق نقاطی از اراضی اشغالی، بار دیگر خط قرمز‌های کشورش را برای نتانیاهو ترسیم کرد.
کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) روز پنج شنبه به سی‌وهفتمین کابینه رژیم صهیونیستی و ششمین کابینه به ریاست بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب راستگرای لیکود رأی اعتماد داد؛ کابینه‌ای که از آن با عنوان راستگرا‌ترین و افراطی‌ترین کابینه رژیم اسرائیل یاد می‌شود و به همین دلیل، از یک سو این احتمال وجود دارد که شکاف‌های داخلی در مرحله پیش رو در رژیم صهیونیستی به شدت گسترش یابد، این امکان هم بعید نیست که ائتلاف حاکم، سیاست‌های بسیار افراطی و فاشیستی را علیه فلسطینی‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی و در کرانه باختری و قدس و نوار غزه در پیش بگیرد که در نهایت به متشنج شدن منطقه منتهی خواهد شد. رسانه‌های عبری گزارش کردند که جو بایدن چند روز قبل پیامی برای بنیامین نتانیاهو فرستاد و در آن، خطوط قرمزی را ترسیم کرده که کابینه نتانیاهو نباید از آن‌ها عبور کند. رئیس‌جمهور امریکا در پیام یاد شده تأکید کرده است که واشنگتن از راه‌حل دوکشوری حمایت کرده و با هر سیاستی که این راه‌حل را به خطر بیندازد و با ارزش‌ها و منافع مشترک دو طرف در تناقض باشد، مخالفت خواهد کرد. همچنین، الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و تغییر وضعیت اقلیت‌ها در اراضی اشغالی از جمله مهم‌ترین خطوط قرمز تعیین شده بایدن برای نتانیاهو هستند.
این پیام در شرایطی به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی داده شده که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیمه ماه جاری میلادی به منظور دیدار با بنیامین نتانیاهو و بررسی سیاست‌های دولت راستگرای افراطی وی به اراضی اشغالی سفر خواهد کرد. پایگاه خبری عبری‌زبان واللا به نقل از پنج منبع مطلع امریکایی و صهیونیستی در این باره اعلام کرد سفر سالیوان به اراضی اشغالی در چارچوب نگرانی دولت جو بایدن از سیاست‌های راستگرای افراطی رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینی‌ها به ویژه مسائل مربوط به توسعه شهرک‌سازی و مشروعیت بخشی به شهرک‌های کوچک بدون مجوز انجام می‌شود. علاوه بر این، دولت بایدن همچنین نگران اقدامات احتمالی دولت نتانیاهو علیه اقلیت عرب ساکن در اراضی اشغالی، استقلال دستگاه قضا و همجنس‌گرایان است.
بایدن گفت، امریکا در رأس کشور‌هایی است که از پیامد‌های روی کار آمدن دولت نتانیاهو نگرانند. در جریان تماس تلفنی عبدالفتاح السیسی با بنیامین نتانیاهو، السیسی بر لزوم پرهیز کابینه جدید رژیم اسرائیل از انجام هرگونه اقدامی که ممکن است منجر به تنش در اوضاع و پیچیدگی‌های بیشتر در منطقه شود، تأکید کرد. وی همچنین گفت که قاهره به تلاش‌های خود برای «حفظ آرامش» میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ادامه خواهد داد.
گستاخی صهیونیست‌ها بی پاسخ نمی‌ماند
جواد العنانی، رئیس اسبق دفتر سلطنتی اردن و از شخصیت‌های باتجربه در پرونده فلسطین و اسرائیل طی یادداشتی که در چندین وبگاه از جمله روزنامه «عمون» منتشر شد، خطوط قرمزی را که عبدالله دوم، پادشاه اردن در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان از آن صحبت کرده بود، تشریح کرد. العنانی در این یادداشت نوشت: «دو چیز وجود دارد که پادشاه اردن براساس آن‌ها خطوط قرمز را وضع کرد و به هیچ وجه اجازه عبور از آن دو را نمی‌دهد؛ خط قرمز اول هرگونه تجاوز یا تضعیف قیمومیت اردن در قدس و بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی است. خط قرمز دوم این است که دولت جدید اسرائیل نسبت به انتقال فلسطینی‌ها به مبدأ و مقصد اردن اقدام کند، یا سیاست‌ها و اقداماتی را اتخاذ کند که اردن را به سرزمین جایگزین تبدیل کند.» وی تصریح کرد که در این دو حالت اردن آماده مقابله با هر احتمالی حتی جنگ است.
مقاومت هم بار دیگر موضع خود را در برابر نتانیاهو تکرار کرد. عبداللطیف القانوع، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بامداد روز دو شنبه درباره تشدید تنش هشدار داد. القانوع گفت: «یورش بنیامین نتانیاهو به میدان «البراق» برای اجرای مراسم تلمودی و اعلام «ایتمار بن‌گویر» نماینده جنایتکار کنست مبنی بر قصدش برای یورش به مسجدالاقصی، نشان‌دهنده گستاخی کابینه فاشیستی و نیات از پیش طراحی شده آن برای تشدید تهاجم و حملات به مسجدالاقصی با هدف تقسیم آن است.»
القانوع تأکید کرد که تشدید تنش در مسجدالاقصی مانند چاشنی یک بمب عمل خواهد کرد که مسئولیت آن با کابینه رژیم اشغالگر صهیونیستی خواهد بود. وی گفت: «مردم ما شجاعانه با این حماقت‌ها و تحریک‌ها مقابله خواهند کرد و اجازه نخواهند داد، نقشه‌های اشغالگران انجام شود.»

نظر شما