شناسهٔ خبر: 57977770 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بلینکن با وزیر امور خارجه جدید چین تلفنی گفت وگو کرد

تهران- ایرنا- آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی با چین گانگ وزیر امور خارجه جدید چین در مورد روابط دوجانبه و نیاز به باز نگه داشتن خطوط ارتباطی تلفنی گفت وگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا از اسپوتنیک، بلینکن در توییتی نوشت: «امروز صبح (یکشنبه به وقت محلی) با چین گانگ وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین تلفنی گفت‌ وگو کردیم؛ در حالی که او واشنگتن را برای سمت جدید خود ترک می‌کند. ما در مورد روابط ایالات متحده و جمهوری خلق چین و حفظ خطوط ارتباطی باز گفت وگو کردیم.»

رسانه‌های دولتی چین روز جمعه گزارش دادند که پکن سفیر فعلی چین در آمریکا را به عنوان وزیر خارجه جدید چین، به جای وانگ یی که از سال ۲۰۱۳ به عنوان رئیس وزارت خارجه چین فعالیت می‌کرد، منصوب کرده است.

چین گانگ دیپلمات ۵۴ ساله چینی و از افراد مورد اعتماد شی جین پینگ رئیس جمهور چین سال گذشته به عنوان سفیر چین در آمریکا منصوب شد. وی از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۱ نیز معاون وزیر امور خارجه چین بود.

وانگ یی دیپلمات کهنه کار و ۶۹ ساله چینی نیز که تا روز جمعه سکاندار دستگاه دیپلماسی چین بوده است، در سال ۲۰۱۳ به این سمت منصوب شده بود و طی یک دهه گذشته هدایت دستگاه سیاست خارجی چین را برعهده داشت.

در اجلاس اخیر کنگره حزب کمونیست چین، شی جین پینگ بار دیگر و برای سومین بار متوالی به عنوان دبیرکل این حزب منصوب شد و بر همین اساس، همزمان با شروع سال جدید میلادی و در ماه مارس، تصمیم‌های تازه‌ای برای ترکیب دولت چین اتخاذ می‌شود.

انتظار می‌رود در ماه مارس ۲۰۲۳، شی جین پینگ رسما برای یک دوره پنج ساله دیگر به عنوان رئیس جمهور چین معرفی شود.

نظر شما