شناسهٔ خبر: 57865998 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

چاقی می‌تواند ۱۵ سال از طول عمر افراد کم کند

صاحب‌خبر -

دبیر اجرایی پنجمین کنگره جراحی‌های چاقی و متابولیک، گفت: چاقی فقط یک اختلال در زیبایی نیست، بلکه به عنوان شایع‌ترین علت مرگ در جهان شناخته می‌شود. به گزارش ایسنا، ‌ دکتر فولاد اقبالی افزود: چاقی می‌تواند ۱۵ سال از طول عمر فرد را کم کرده و فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی تا ۵ برابر افراد عادی کند.

بیماری‌های ناشی از چاقی
وی از چاقی به عنوان مادر بیماری‌ها یاد کرد و ادامه داد: دیابت نوع دو، چربی خون بالا، افزایش فشارخون، اختلالات هورمونی، انواع سرطان‌ها و حتی نازایی بیماری‌های ناشی از چاقی هستند. چاقی مهم‌ترین عامل ابتلا به سرطان‌های مری، معده، کیسه صفرا، مثانه، لوزالمعده، کولورکتال و پستان در دنیا است. چاقی فقط یک اختلال در زیبایی نیست بلکه آن را به عنوان شایع‌ترین علت مرگ می‌شناسیم و در خیلی از منابع علمی از سیگار به عنوان عامل سایر بیماری‌ها پیشی گرفته است.

۳ درصد ایرانیان مبتلا به «چاقیِ مرضی»
او با بیان اینکه متأسفانه آمار اضافه وزن در کشور ما بالای ۶۰ درصد است، اظهار کرد: ۲.۵ تا ۳ درصد افراد جامعه ما دچار چاقی مرضی هستند که هزینه زیادی را آهسته و تدریجی به نظام بهداشتی و درمانی کشور وارد می‌کنند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: شاخص توده بدنی ۲۵ تا ۳۰ نشانه اضافه وزن، ۳۰ تا ۳۵ نشانه چاقی درجه یک، ۳۵ تا ۴۰ نشانه چاقی درجه ۲ و بالای ۴۰ نشانه چاقی بسیار شدید هستند. افراد با شاخص توده بدنی (BMI) بالای ۴۰ و همچنین افراد با شاخص توده بدنی بالای ۳۵ که مبتلابه بیماری‌های ناشی از چاقی هستند، کاندیدای جراحی چاقی به حساب می‌آیند.

برچسب‌ها:

نظر شما