شناسهٔ خبر: 57806767 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سهم زنان یمنی از جنایات سعودیها

تهران-ایرنا- یک سازمان دفاع از حقوق زنان و کودکان آمار فاجعه باری از وضعیت زنان یمنی در پی تجاوزگری ۸ ساله ائتلاف متجاوز سعودی - آمریکایی به این کشور فقیر عربی منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، سازمان دفاع از حقوق زنان و کودکان یمن (انتصاف) در گزارشی اعلام کرد که در طول هشت سال تجاوز ائتلاف سعودی - آمریکایی به یمن ۲ هزار و ۴۳۵ زن یمنی شهید و ۲ هزار و ۷۶۲ زن دیگر مجروح شده اند.

در این گزارش آمده است که در استان های جنوبی یمن به ویژه استان که تحت اشغال همه جانبه ائتلاف متجاوز سعودی و مزدورانش است، ۴۴۳ مورد تجاوز به زنان گزارش شده است.

سازمان انتصاف همچنین در این گزارش که در خبرگزاری یمن منتشر شد، آورده است که ائتلاف متجاوز علیه یمن با هدف قرار دادن بیمارستان ها و مراکز درمانی و انتشار بیماری ها، زنان را از حق خود در بهره مندی از خدمات بهداشتی محروم کرده است و اکنون آمار سو تغذیه به ویژه در بین زنان باردار و شیرده افزایش یافته است.

همچنین آمار سقط جنین و تولدهای نارس به دلیل به کارگیری سلاح های نامتعارف ائتلاف متجاوز در جنگ یمن به طور چشمگیری افزایش یافته است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که یک و نیم میلیون زن باردار و شیرده یمنی از سوتغذیه رنج می برند و در هر ۲ ساعت یک زن و ۶ نوزاد فوت می کنند و آمارها نشان می دهد که اکنون تقریبا ۱۷ هزار زن یمنی در دوران بارداری و زایمان در معرض جان باختن هستند.

در این آمار همچنین تاکید شده است که به دلیل محاصره یمن از سوی ائتلاف متجاوز سعودی و ممانعت از ورود دارو به این کشور تقریبا ۷۰درصد داروهای زایمان در یمن یافت نمی شود.

این سازمان حقوق بشری همچنین اعلام کرد که نصف آوارگان یمنی را که تعداد آن ها بیش از ۵ میلیون نفر است، زنان و دختربچه ها تشکیل می دهند که ۲۷درصد آن ها زیر ۸ سال سن دارند و این امر احتمال در معرض خشونت قرار گرفتن آن ها را بالا می برد.

در این آمار همچنین آمده است که ۶۰ هزار زن یمنی همسران خود را در تجاوزگری ائتلاف سعودی از دست داده اند و اکنون ۴۱۷ هزار خانواده یمنی را زنان سرپرستی می کنند.

در زمینه آموزش نیز ۳۱درصد از زنان یمنی در نتیجه تجاوز ائتلاف سعودی - آمریکایی به این کشور از تحصیل محروم شده اند.

سازمان انتصاف تاکید کرد که مسئولیت این جنایت ها بر عهده ائتلاف متجاوز است و جامعه بین المللی و سازمان های بین المللی و حقوق بشری باید اقدامات لازم در این زمینه را اتخاذ کنند.

این سازمان حقوق بشری همچنین از آزادگان جهان خواست که اقدامات فعال و مثبتی را برای متوقف کردن این تجاوزگریها داشته باشند و یک کمیته بین المللی مستقل برای تحقیق در زمینه جنایت ها علیه ملت یمن تشکیل دهند و متجاوزان را مجازات کنند.

نظر شما