شناسهٔ خبر: 57756109 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

ناسا اعلام کرد؛

مأموریت SWOT تغییر دهنده بازی را برای بررسی آب زمین با موفقیت راه اندازی شد

مأموریت توپوگرافی آب‌های سطحی و اقیانوسی (SWOT) که توسط ناسا و آژانس فضایی فرانسه CNES هدایت می‌شود، داده‌هایی با وضوح بالا در مورد آب‌های شور و شیرین در سطح زمین ارائه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا به نقل از وبگاه (سای تک دیلی)، ماموریت توپوگرافی آب‌های سطحی و اقیانوسی (SWOT) که توسط ناسا و آژانس فضایی فرانسه CNES هدایت می‌شود، داده‌هایی با وضوح بالا در مورد آب‌های شور و شیرین در سطح زمین ارائه می‌دهد.

ماهواره‌ای که برای رصد تقریباً تمام آب روی سطح سیاره ما ساخته شده بود، در ساعت ۳:۴۶ بامداد روز جمعه، ۱۶ دسامبر به وقت محلی به وقت محلی، در مسیر خود به مدار پایین زمین بلند شد. فضاپیمای سطح آب و توپوگرافی اقیانوس (SWOT) از بالای یک موشک SpaceX پرتاب شد. از مجموعه پرتاب فضایی ۴E در پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ در کالیفرنیا. SWOT برای ناسا و آژانس فضایی فرانسه Center National d'Études Spatiales (CNES) ساخته شده است و همچنین کمک‌هایی از آژانس فضایی کانادا (CSA) و آژانس فضایی بریتانیا دارد.

ماهواره SWOT با ماموریت اصلی سه ساله، ارتفاع آب موجود در آب‌های شیرین و اقیانوس‌ها را در بیش از ۹۰ درصد سطح زمین اندازه گیری می‌کند. این داده‌ها بینش جدیدی در مورد چگونگی تأثیر اقیانوس بر تغییرات آب و هوا ارائه می‌دهد. چگونه گرم شدن جهان بر دریاچه ها، رودخانه‌ها و مخازن آب تأثیر می‌گذارد؛ و چگونه جوامع می‌توانند بهتر برای بلایا، مانند سیل آماده شوند.

 

SWOT in Orbit With View of KaRIn Instrument

این تصویر ماهواره توپوگرافی آب‌های سطحی و اقیانوس را به تصویر می‌کشد، ماموریتی که توسط ناسا و آژانس فضایی فرانسه مرکز ملی d'Études Spatiales (CNES) هدایت می‌شود. قلب علمی ماهواره SWOT دستگاه تداخل سنج راداری باند کا (KaRIn) است که ارتفاع آب دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، مخازن و اقیانوس‌های زمین را اندازه‌گیری می‌کند. برای انجام این کار، Karin پالس‌های راداری را به سطح زمین ارسال می‌کند و از دو آنتن - که در سمت چپ و راست اتوبوس فضاپیما دیده می‌شود- استفاده می‌کند تا سیگنال‌های برگشتی را که به عقب بازمی‌گردند، مثلث کند. این آنتن‌ها که در انتهای یک بوم به طول ۳۳ فوت (۱۰ متر) نصب شده‌اند، داده‌ها را در دو سطح از سطح زمین در یک زمان جمع‌آوری می‌کنند که هر یک از آن‌ها ۳۰ مایل (۵۰ کیلومتر) عرض دارند و در دو طرف ماهواره قرار دارند. Karin در دو حالت کار خواهد کرد: یک حالت با وضوح پایین‌تر بر روی اقیانوس شامل پردازش قابل‌توجهی از داده‌ها برای کاهش حجم اطلاعات ارسال‌شده در طول لینک‌های پایین به زمین است. یک حالت با وضوح بالاتر عمدتاً بر روی زمین استفاده خواهد شد. منبع: NASA/JPL-Caltech

 

پس از جدا شدن SWOT از مرحله دوم موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس، کنترل کننده‌های زمینی با موفقیت سیگنال ماهواره را به دست آوردند. گزارش‌های اولیه تله متری نشان داد که فضاپیما در سلامت کامل است. SWOT اکنون قبل از شروع جمع آوری داده‌های علمی در حدود شش ماه، تحت یک سری بررسی‌ها و کالیبراسیون‌ها قرار می‌گیرد.

بیل نلسون، مدیر ناسا گفت: گرم شدن دریاها، آب و هوای شدید، آتش‌سوزی‌های شدیدتر - این‌ها تنها بخشی از پیامد‌هایی هستند که بشر به دلیل تغییرات آب و هوایی با آن مواجه است. بحران آب و هوا مستلزم یک رویکرد همه جانبه است و SWOT تحقق یک مشارکت بین المللی طولانی مدت است که در نهایت جوامع را بهتر تجهیز می‌کند تا بتوانند با این چالش‌ها روبرو شوند.

SWOT تمام سطح زمین را بین ۷۸ درجه جنوبی و ۷۸ درجه عرض جغرافیایی شمالی حداقل هر ۲۱ روز یک بار پوشش می‌دهد و حدود یک ترابایت داده پردازش نشده را در روز ارسال می‌کند. قلب علمی فضاپیما یک ابزار نوآورانه به نام تداخل سنج راداری باند کا (KaRIn) است که نشانگر پیشرفت تکنولوژیکی بزرگ است.

Karin پالس‌های راداری را از سطح آب پرتاب می‌کند و سیگنال بازگشت را با استفاده از دو آنتن در دو طرف فضاپیما دریافت می‌کند. این ترتیب - یک سیگنال، دو آنتن - مهندسان را قادر می‌سازد تا ارتفاع سطح آب را در دو سطح در یک زمان به طور دقیق تعیین کنند که هر یک از آن‌ها ۳۰ مایل (۵۰ کیلومتر) عرض دارند.

کارن سنت ژرمن، مدیر بخش علوم زمین ناسا گفت: ما مشتاقیم که SWOT را در عمل ببینیم. این ماهواره چگونگی بهبود زندگی روی زمین را از طریق علم و نوآوری‌های تکنولوژیکی نشان می‌دهد. داده‌هایی که نوآوری ارائه می‌کند برای درک بهتر نحوه تعامل هوا، آب و اکوسیستم‌های زمین - و اینکه مردم چگونه می‌توانند در سیاره در حال تغییر ما رشد کنند، ضروری است.

تصویر واضح‌تر از آب‌های شیرین زمین از جمله مزایای بسیاری است که ماموریت SWOT ارائه می‌کند. این اطلاعات در مورد بیش از ۹۵ درصد از دریاچه‌های جهان بزرگتر از ۱۵ هکتار (۶۲۵۰۰ متر مربع) و رودخانه‌هایی با عرض بیشتر از ۳۳۰ فوت (۱۰۰ متر) ارائه می‌دهد. در حال حاضر، محققان آب شیرین تنها برای چند هزار دریاچه در سراسر جهان اندازه گیری‌های قابل اعتمادی دارند. SWOT این عدد را به میلیون‌ها نفر خواهد رساند.

در امتداد ساحل، SWOT اطلاعاتی را در مورد سطح دریا ارائه می‌کند و شکاف‌های رصدی را در مناطقی که اندازه‌گیری جزر و مد یا سایر ابزار اندازه‌گیری ارتفاع سطح دریا ندارند، پر می‌کند. با گذشت زمان، این داده‌ها می‌تواند به محققان کمک کند تا افزایش سطح دریا را بهتر پیگیری کنند، که به طور مستقیم بر جوامع و اکوسیستم‌های ساحلی تأثیر می‌گذارد.


SWOT Above Earth (Illustration)
این تصویر ماهواره توپوگرافی آب‌های سطحی و اقیانوسی (SWOT) را به تصویر می‌کشد، ماموریتی که توسط ناسا و آژانس فضایی فرانسه مرکز ملی d'Études Spatiales (CNES) هدایت می‌شود. قلب علمی ماهواره SWOT دستگاه تداخل سنج راداری باند کا (KaRIn) است که ارتفاع آب دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، مخازن و اقیانوس‌های زمین را اندازه‌گیری می‌کند. منبع: NASA/JPL-Caltech

 

چنین ماموریت بلندپروازانه‌ای به دلیل تعهد طولانی مدت ناسا به همکاری با آژانس‌های سراسر جهان برای مطالعه زمین و آب و هوای آن امکان پذیر است. ناسا و CNES بر اساس یک رابطه چند دهه‌ای ایجاد شده اند که در دهه ۱۹۸۰ برای نظارت بر اقیانوس‌های زمین آغاز شد.

این همکاری با پرتاب ماهواره TOPEX/Poseidon در سال ۱۹۹۲ در استفاده از ابزاری مبتنی بر فضا به نام ارتفاع سنج برای مطالعه سطح دریا پیشگام شد.

Caroline Laurent، مدیر سیستم‌ها و برنامه‌های مداری CNES گفت: این مأموریت نشان‌دهنده تداوم ۳۰ سال همکاری بین ناسا و CNES در ارتفاع‌سنجی است. این نشان می‌دهد که چگونه می‌توان به همکاری بین‌المللی از طریق یک مأموریت پیشرفت دست یافت که به ما کمک می‌کند تا تغییرات آب و هوایی و اثرات آن در سراسر جهان را بهتر درک کنیم.

اندازه‌گیری‌های SWOT همچنین به محققان، سیاست‌گذاران و مدیران منابع کمک می‌کند تا مواردی از جمله سیل و خشکسالی را ارزیابی و برنامه‌ریزی کنند. محققان می‌توانند با ارائه اطلاعاتی در مورد اینکه آب کجاست - از کجا می‌آید و کجا می‌رود - پیش بینی سیل را برای رودخانه‌ها بهبود بخشند و اثرات خشکسالی را بر دریاچه‌ها و مخازن زیر نظر داشته باشند.

لوری لشین، مدیر آزمایشگاه رانش جت ناسا، گفت: SWOT با توجه به چالش‌های فوری ناشی از تغییرات آب‌وهوایی و افزایش سطح دریا، اطلاعات حیاتی را ارائه می‌کند. JPL ابزار Karin را توسعه داده و بخش ایالات متحده از مأموریت را مدیریت می‌کند. این که SWOT شکاف‌های دانش ما را پر می‌کند و به اقدامات آینده اطلاع می‌دهد، نتیجه مستقیم تعهد، نوآوری و همکاری است که به سال‌ها قبل بازمی‌گردد. ما برای شروع علم SWOT هیجان‌زده هستیم.

انتهای پیام/

نظر شما