شناسهٔ خبر: 57752685 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بغداد: نباید از خاک عراق حمله‌ای به ایران صورت بگیرد

وزیر خارجه عراق با اشاره به برخی گروه‌های تجزیه طلب مستقر در عراق تاکید کرد ایران نباید در معرض حملاتی که مبدأ آن خاک عراق است، قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

فواد حسین، معاون نخست وزیر عراق و وزیر امور خارجه این کشور در مصاحبه جدید خود با رسانه کُردی «رووداو» به توضیح در خصوص مسائل مربوط به عراق و اقلیم کردستان پرداخته است.

وزیر خارجه عراق در خصوص حملات اخیر از جانب برخی گروه‌های تجزیه طلب به خاک ایران تاکید کرد ایران نباید در معرض حملاتی که مبدأ آن خاک عراق است، قرار بگیرد.

او در خصوص رایزنی با مقامات کشورمان در این خصوص، گفت: «گفتگو‌هایی جریان دارد و هیأتی بزرگ تشکیل شده است. من پیش از سفر نخست‌وزیر (محمد شیاع السودانی)، به ایران سفر کردم. یک بار هم همراه او به ایران رفتم و پس از آن نیز هیأتی امنیتی-سیاسی از جانب آن‌ها به کشور ما سفر کرد. وزیر امور خارجه ایران در اجلاس بغداد در اردن شرکت خواهد کرد و در آنجا من با او دیدار می‌کنم».

 وزیر خارجه عراق تاکید کرد: «ما تلاش خواهیم کرد تا به توافقی برای پایان دادن به این حملات دست پیدا کنیم. ما به قانون اساسی عراق متعهد هستیم و نباید ایران در معرض حملاتی که مبدأ آن خاک عراق است، قرار بگیرد».

این مقام عراقی همچنین در مورد خواسته‌های مطرح شده ایران گفت: «خواسته‌های ایران رسما اعلام شد و گفتند ما نمی‌پذیریم که نیرو‌های سیاسی حاضر در کردستان عراق مسلح شوند و به ایران حمله کرده و از مرز‌ها به داخل کشور عبور کنند. ایران رسما اعلام کرده که نیرو‌های احزاب کرد مخالف ایران که در عراق مستقر هستند باید خلع سلاح شوند».

هفته گذشته، عبدالامیر الشمری، وزیر کشور عراق بر لزوم کنترل کامل مرز‌های ترکیه و ایران تاکید و اشاره کرد که فرماندهی پلیس مرزبانی تمامی جزئیات مربوط به آن را تکمیل کرده است. استقرار نیرو‌های عراقی در مرز مشترک با ایران و ترکیه و کنترل برخی احزاب پس از آن رخ می‌دهد که عناصر جدایی طلب کُرد باعث ایجاد مزاحمت برای دو همسایه عراق شدند. بغداد وعده داده است با کنترل بیشتر بر روی مرز‌های خود مانع از هرگونه مداخله شبه نظامیان مسلح در امور داخلی همسایگان خود شود.

نظر شما