اخبار ستون
صاحبخبر - معاون شهردار تهران تشریح کرد؛ آخرین وضعیت واگنهای اجارهای متروی تهران معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر لزوم اصلاح خطوط ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید کرد. جلال بهرامی در حاشیه جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر تهران با شهردار پایتخت درباره وضعیت حمل و نقل عمومی در تهران گفت: یکی از بحثهای کلی که در این جلسه مطرح شد این بود که سرانه استفاده از حمل و نقل عمومی برای سال ۱۴۰۲ باید به چند درصد برسد. وی با بیان اینکه در حال حاضر سرانه استفاده از حمل و نقل عمومی در تهران ۳۶ درصد است یعنی ۶۴ درصد ترددها با خودروی شخصی است، تصریح کرد: ما در افق پیش رو باید سهم تردد با خودروی شخصی را از ۶۴ به ۴۴ درصد برسانیم و از سوی دیگر سرانه استفاده از حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم که علاوه بر تزریق به ناوگان، اصلاح خطوط را نیز باید در پیش بگیریم. به گفته معاون شهردار تهران، در برخی خطوط نیاز به تاکسی زیاد است که باید از ون استفاده کنیم و برای تاکسیهایی که به حومه تهران میروند نیز باید از مینی بوس استفاده کنیم و برای برخی از خطوط اتوبوسرانی که ظرفیت اتوبوسهای دو کابین پر نمیشود باید از اتوبوس تک کابین استفاده کرد و در خطوطی که اتوبوسهای تک کابین مسافر کافی ندارند باید از میدل باسهایی که سفارش ساخت آن را دادهیم استفاده کنیم و تردد تاکسیهای گردشی را به حداقل برسانیم چرا که معمولا تاکسیهای گردشی جذب جاهای دیگر میشوند. وی با بیان اینکه اولویت شورای شهر تهران نیز به حوزه اتوبوسرانی بود، گفت: در بحث مترو اورهال قطارها در دستور کار قرار دارد. چرا که برخی از این قطارها زمان اورهالشان رسیده و برخی کارکردشان هم پر شده و قرار است اعتبارات خوب نقدی و غیر نقدی به شرکت واگن سازی تزریق شود تا اورهال را انجام دهند و در مورد ۶۳۰ واگن نیز ملاحظه کردید که وزیر کشور و معاون اول آن را قطعی کردند؛ اما یک سال و نیم طول میکشد تا این واگنها وارد چرخه شوند. بهرامی در مورد واگنهای اجارهای نیز با بیان اینکه با مشارکت بخش خصوصی موضوع خرید پیمایشی کارکرد واگنها و اتوبوسها را در دستور کار قرار دادیم، ادامه داد: کشورهای زیادی هستند که مدل مترویشان به ما میخورد و فقط چین نیست و من از بیان نام کشورها خودداری میکنم تا مبادا رأیشان را بزنند. وی با بیان اینکه در موضوع آلودگی هوا، موتورسیکلتها نقش مهمی ایفا میکنند، گفت: هم میزان آلودگیشان بالا است و هم بر روی قاعده و قانون حرکت نمیکنند و اولویت اول این است که موتورسیکلتهای جابجایی بار را ساماندهی کنیم که با بانکها مذاکره کرده و طی هفتههای آینده به نتیجه میرسیم که به موتورها وام دهند تا موتور برقی بخرند و تا پایان سال آینده تنها به موتورهای برقی مجوز تردد در مرکز شهر داده شود. معاون شهردار تهران با بیان اینکه نوسازی ۲۱۰۰ دستگاه اتوبوس در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: امیدواریم تا پایان سال آینده حداقل ۵۰ درصد واگنهایی که نیاز به اورهال دارند را انجام داده باشیم. وی در مورد واگنهای اجارهای نیز با بیان اینکه شورای شهر موافق این کار است اما اینکه ساختارش چگونه باشد هنوز مشخص نیست و در حال مذاکره هستیم و باید سرمایهگذار واگنهایی مطابق با استانداردهای مورد تأیید مترو وارد کند و فقط هم از چین نیست بلکه کشورهای زیادی هستند که زیرساخت متروییشان به ما میخورد، افزود: نام کشورها را نمیبرم تا پشیمانشان نکنند؛ اما باید بگویم که هنوز نمیتوانم زمان برای ورود واگنهای اجارهای مترو بدهم و دقت داشته باشید که واگن اجارهای یکی از دهها اقدامی است که ما برای تامین واگنهای مترو انجام میدهیم. رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تاکید کرد؛ لزوم توجه به کاهش آلایندگی ناشی از مصرف بنزین در برنامه هفتم توسعه رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران بر لزوم توجه ویژه برای کاهش آلایندگی ناشی از مصرف بنزین در برنامه هفتم توسعه کشور تاکید کرد. علاءالدین ازوجی در تشریح روند کاهش آلایندگی هوا در سطح استان تهران گفت: اعمال روش های تنبیهی و تشویقی برای کاهش آلایندگی کافی نیست؛ لذا باید با اصلاح روشها در سیاستگذاری و تصمیم گیری به نحوی عمل کنیم که مسئله آلایندگی به صورت اساسی حل و فصل شود. وی افزود: در حال حاضر آلودگی هوا ناشی از مصرف بنزین، بیش از واحدهای صنعتی، تولیدی، معدنی و خدماتی آلاینده است. بر همین اساس باید در برنامه هفتم توسعه کشور، برای کاهش آلایندگی توجه ویژهای صورت گیرد. بی تردید نیاز است که تصمیمات ویژهای برای این بخش در برنامه هفتم توسعه کشور اتخاذ شود. ازوجی ادامه داد: بر اساس تبصره (۱) ماده (۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نکنند، طبق تشخیص و اعلام سازمان محیط زیست، علاوه بر پرداخت مالیات متعلق این قانون، مشمول پرداخت یک درصد از فروش به عنوان عوارض آلایندگی (عوارض سبز) نیز خواهند بود و از سوی دیگر واحدهایی که نسبت به رفع آلایندگی اقدام کنند نیز با تأیید سازمان حفاظت محیط زیست از فهرست واحدهای آلاینده حذف خواهند شد.∎
نظر شما