شناسهٔ خبر: 57583808 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون امور زنان ریاست جمهوری:

در برنامه هفتم توسعه صحبتی از زن و خانواده نشده است

خزعلی گفت: هرگاه دولت‌ها تصمیم گرفتند همراه با ارزش‌های جامعه حرکت کنند، موفق شدند و هرگاه از این ارزش‌ها فاصله گرفتند آسیبش را دیدند.

صاحب‌خبر -

امیرحسین بانکی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی برنامه سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از برنامه هفتم توسعه و طرح مسئله‌ای گفت: عتیقه انقلاب اسلامی که به ملت ما هدیه داده شده، موضوعات فرهنگی است. رهبران نهضت انقلاب اسلامی در دوره خوشان از لحاظ مباحث فرهنگی کم نظیر بودند.

بانکی‌پور ادامه داد: اگرچه در دوران انقلاب اسلامی در عرصه علمی جلو بودیم و سلامت جزو افتخاراتمان بود، ولی سوال این است که آیا در عرصه فرهنگ هم موفق شدیم؟ آیا رهبر انقلاب، اندیشمندان و مردم از این عرصه راضی هستند؟ شاخص‌های حقیقی کشور مثل فرهنگ رشد لازم را داشته‌اند؟ چرا در کشوری که رهبر و روسای قوایش فرهنگی بودند، کارامد فرهنگی را نداشتیم؟

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت در پاسخ به این سوال گفت: چرایی‌اش این است که فرهنگ در کشور ما محترم است. مثل دنیای سکولاریم که این نگاه را به فرهنگ دارد. در پاسخ به این سوال که آیا فرهنگ در نگاه برنامه‌ریزان کشور اصل است، باید گفت که برنامه‌ریزان ما در گذشته و حال به اصل فرهنگ اعتقاد ندارند و آن در حاشیه قرار گرفته است. برنامه‌ریزان برنامه هفتم توسعه براین باورند که به‌جای اینکه منابع کشور را پخش کنند، به نکات کلیدی توجه کنند. نکات کلیدی هم ۳ ویژگی اساسی دارد: ۱. اینکه جزو چالش‌های اصلی کشور باشد ۲. پیشران باشد ۳. زمینه‌ساز باشد.

وی با اشاره به بند‌های برنامه هفتم توسعه گفت: در این بند‌ها فرهنگ جزو چالش‌های کشور نیست. باید بدانید که این برنامه را بچه‌های خودمان می‌نویسند. رئیس جمهور باید با ستاد برنامه تکلیفش را مشخص کند. بزرگترین فرصت تهدید این است که از غفلت فرهنگی بیدار شویم. آقای حداد عادل علم، آموزش و پرورش جزو برنامه‌های هفتم توسعه نیست. از نگاه برنامه هفتم دانشگاه اولویت نیست. بودجه هم بخواهید، نمی‌دهیم. آموزش و پرورش جدی نیست.

بانکی‌پور با مروری به اتفاقات اخیر کشور و اینکه شعار زن، زندگی، آزادی با طراحی کومله‌ها جلوی ما می‌ایستد، گفت: فرهنگ در شعار‌ها قشنگ است. اما به بودجه که هیچ می‌رسد، هیچ است. غربی‌ها فرهنگ را از تکنولوژی گرفتند. اگر اتفاقات اخیر ما را بیدار نکند، خسارات جدی به کشور می‌زند.

در برنامه هفتم توسعه صحبتی از خانواده نشده است

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در برنامه سی و هشتمین سالگرد تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره برنامه هفتم توسعه و تهدید‌های این برنامه گفت: در تمام این ۴۰ سال هرگاه دولت‌ها تصمیم گرفتند همراه با ارزش‌های جامعه حرکت کنند، موفق شدند و هرگاه دولت‌ها از این ارزش‌ها فاصله گرفتند و به سراغ الگو‌های دیگر رفتند، آسیبش را دیدند.

خزعلی ادامه داد: از سال گذشته قانونی که نه سال در مجلس بود، در آبان مصوب شد. ولی در برنامه هفتم توسعه صحبتی از زن، خانواده و جمعیت نشده است. اینکه بگذاریم نفوذی‌ها کار کنند و از ما راضی باشند، چه پیش می‌آید؟ " با حضور زن مخالف نیستیم، ولی زن باید اساسش خدمت به خانواده باشد و در عین حال، در جامعه هم حضور داشته باشد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به سند ۲۰۳۰ یونسکو ادامه داد: سازمان‌های فرهنگی بین‌المللی مانند یونسکو سند ۲۰۳۰ را به ما تحمیل کرد که در دولت جدید خود را از این سند آزاد کردیم.

اشتباه محاسباتی دشمن ناشی از عدم فهم بدنه مردم است

حجت‌الاسلام و‌المسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور با حضور در برنامه سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کارکرد نهاد‌های فرهنگی در کشور گفت: مباحثی که الان در حوزه علم و فرهنگ مطرح شده، مباحث مفیدی است. برای تحول در کشور لازم است نگاهی به کار‌های عملیاتی شورای عالی انقلاب فرهنگی و فاصله بین وضع موجود و مطلوب داشته باشیم.

رئیسی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به استاد بالادستی نگاه کند. به‌نظرم برای اجرایی شدن تحول باید این به اسناد نگاه کرد و ارزیابی آن براساس اسناد و رهنمود‌ها باشد. اگر شورا در این زمینه موفق بود، باید تقدیر شود و اگر کاستی صورت گرفته، باید فوراً جبران شود. در تحول الزاماتی وجود دارد و اولین گام هم این است که نگاه، اندیشه و انگیزه تحولی وجود داشته باشد.

رئیس جمهور افزود: در دومین گام باید بازنگری در فرایند‌ها صورت گیرد که آیا فرایندها، فرایند درخوری بوده یا نه. عالمان و اندیشمندان ببینند که این فرایند‌ها با کار تحول همسانی دارد یا خیر. آنچه رهبری در جلسه اخیر با من تاکید کردند، نگاه فراتر از دستگاه‌ها و نهاد‌ها بود. باید دید موازی‌کاری کجاست.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری در حوزه علم افزود: ما افزایش بهره‌وری در حوزه علم را ضروری می‌بینیم. میزان قابل توجهی نیروی انسانی کارآمد در کشور وجود دارد که باید در این بخش‌ها هزینه کرد. هزینه کردن در این بخش‌ها سرمایه‌گذاری است. در ازای هزینه‌ای که در این بخش‌ها می‌شود، باید محصول و نتیجه کارآمد ارائه داد.

رئیسی با اشاره به بحث عدالت فرهنگی و تکریم شان معلم در کشور گذری به موضوع اینترنت زد و توضیح داد: ما نمی‌توانیم ارتباطات را در کشور ببندیم. ما باید مصونیت‌بخشی کنیم تا مردم در برابر آن‌ها اعتقاداتشان را حفظ کنند.

رئیس جمهور خطاب به حداد عادل درباره واژه‌هایی که بار منفی دارد، گفت: باید واژه بازنشستگی تغییر کند. مصداق کلمه فارغ‌التحصیل یعنی کسی که دیپلم یا لیسانس می‌گیرد. این الفاظ غلط است و باید در خیلی از آن‌ها بازنگری صورت گیرد. رهبر انقلاب درباره کلمه اقتصاد مفهوم‌سازی قشنگی کردند که آن اقتصاد مقاومتی بود.

وی درباره نگاه دولت مردمی و ارتباط این دولت با بدنه مردم توضیح داد: به دلیل نگاه مردمی‌ای که دولت دارد، باید نگاه‌مان به مراکز آموزشی مردمی باشد. ارتباط اساتید با مردم برای فهم مسائل اجتماعی بسیار مهم است. اگر امروز دشمنان ما دچار اشتباه محاسباتی می‌شود دلیلش این است که از این بدنه فهم ندارد. حضور بیست ساله امریکا در افغانستان نتیجه‌ای جزء شکست نداشت. این اغتشاشات هم ساحت امنیتی دارد و مسئولان امنیتی می‌گویند که امنیت برقرار می‌شود.

نظر شما