شناسهٔ خبر: 57546799 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین قدیمی | لینک خبر

متولدین زمستان چه خصوصیاتی دارند؟ / هوش، موفقیت و جثه درشت تر هدایایی برای نوزادان متولد زمستان!

تحقیقات جدید نشان می دهد که هوا ممکن است در زمستان تاریک باشد، اما چشم انداز برای پسران و دخترانی که متولد زمستان هستند بسیار آفتابی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد آنلاین، طالع‌شناسان قرن‌ها سوگند یاد کرده‌اند که زمانی از سال که یک نوزاد به دنیا می‌آید، مسیر زندگی‌اش را ترسیم می‌کند. اکنون تحقیقات گسترده ای که در یک دوره هفت ساله انجام شده ، ثابت می کند که نوزادان متولد زمستان بیشتر از همتایان تابستانی خود به بزرگسالانی باهوش و موفق تبدیل می شوند.

این مطالعه توسط دانشمندان دانشگاه هاروارد هدایت شد و رشد 21 هزار پسر و دختر در سراسر جهان را زیر نظر داشت و نشان داد که تغییرات فصلی تاثیر زیادی روی وزن، قد، اندازه سر و توانایی ذهنی دارند.محققان بر این باورند که اثرات تغییرات فصلی در رژیم غذایی، هورمون‌ها، دما، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و ویروس‌ها و سایر عفونت‌ها بر روی مادر باردار و جنین در حال رشد ممکن است بر ویژگی‌های کودک تأثیر بگذارد.

روانپزشکان و انسان شناسان آمریکایی و استرالیایی از دانشگاه های هاروارد و کوئینزلند کودکان را اندازه گیری کردند و آزمایشات ذهنی و حرکتی را در بدو تولد، در هشت ماهگی و در چهار و هفت سالگی انجام دادند.در مقایسه با زایمان های تابستانی، نوزادان متولد زمستان به طور قابل توجهی در هنگام تولد بلندقدتر بودند.

نوزادان متولد زمستان

ارزیابی تأثیر فصول بر سلامت، طول عمر و رشد فیزیکی و فکری انسان انجام شده است. در سال 2002، دانشمندان موسسه معتبر تحقیقات جمعیتی ماکس پلانک آلمان اعلام کردند نوزادان متولد زمستان بیشتر از متولدین بهار عمر می کنند و در سنین پیری به آن اندازه بیمار نمی شوند.

این موسسه با مطالعه داده‌های سرشماری دانمارک، اتریش و استرالیا، ارتباط فصلی را با امید به زندگی افراد بالای 50 سال نشان داد. برای مثال، در اتریش، مشخص شد بزرگسالانی که بین دی ماه متولد شده‌اند، هفت ماه بیشتر از متولدین  بین فروردین و اردیبهشت عمر می کنند.

تصور می شود که تغییرات رژیم غذایی و عفونت های فصلی در قلب این پدیده قرار دارند. گابریل دوبلهامر، یکی از دانشمندانی که این تحقیق را انجام داده است، می گوید: "مادری که در بهار زایمان می کند، آخرین مرحله بارداری خود را در زمستان می گذراند، زمانی که ویتامین های کمتری می خورد." زمانی که او شیردهی را متوقف می کند و شروع به دادن غذای معمولی به نوزاد می کند، در هفته های گرم تابستان است درست زمانی که نوزادان مستعد ابتلا به عفونت های دستگاه گوارش هستند.

فصل تولد همچنین می تواند بر خوش بین بودن یا بدبین بودن فرد تأثیر بگذارد. با این حال، این نوزادان تابستانی هستند که چشم انداز روشن تری نسبت به غرغرهای نوزادان متولد زمستان دارند.

محققان آمریکایی و استرالیایی تعدادی توضیح برای چنین تفاوت هایی در سال های اولیه زندگی ارائه می دهند. یک تئوری این است که قرار گرفتن جنین در معرض عوامل فصلی متغیر مانند دما، بارندگی و اشعه ماوراء بنفش ممکن است عامل آن باشد.

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین
خبرنگار: مهتاب لطفیان

نظر شما