شناسهٔ خبر: 57536343 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فواد حسین: به هیچ سازمانی اجازه اقدام علیه کشور‌های همسایه را نخواهیم داد

وزیرخارجه عراق تاکید کرد این کشور اجازه نمی‌دهد هیچ سازمانی از داخل خاک عراق تهدیدی برای کشور‌های همسایه باشد.

صاحب‌خبر -
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره فواد حسین، وزیر خارجه عراق در نشست خبری مشترک با سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر و ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن در امان گفت: در این نشست درباره مسائل مورد علاقه سه کشور گفتگو کردیم. سازوکار اقدام مشترک، سازوکاری است که به زمان دولت «عادل عبدالمهدی» برمی گردد و در دولت «مصطفی الکاظمی» نیز دنبال شد و درحال حاضر در دولت «محمد شیاع السودانی» پیگیری می‌شود.
 
 در این نشست درباره برخی مسائل از جمله طرح‌های اقتصادی و نشست سران در بغداد که دومین دور آن بیستم این ماه در امان برگزار می‌شود، گفتگو شد. در نشست‌های امروز ما همچنین به نشست سران عربی و چین که در ریاض برگزار می‌شود اشاره شد. این سازوکار مهمی برای ادامه همکاری به شمار می‌آید که برپایه سیاست خارجی عراق و ایجاد توازن در روابط به ویژه در روابط با کشور‌های همسایه‌های عراق است.
 
او در ادامه گفت: همانطور که گفته شد چالش‌هایی در این روابط وجود دارد و از مرز‌های ملی فراتر رفته است و ما برای حل آن به روابط منطقه‌ای و بین المللی نیاز داریم. این مسائل را بررسی کردیم و در آینده نیز نشست‌هایی چه در بغداد یا مناطق دیگر برگزار می‌کنیم و به نشست سه جانبه در قاهره چشم دوخته ایم. 
 
فواد حسین در پاسخ به سوالی درباره نشست بغداد گفت: این دومین دور نشست‌های اقتصادی و سیاسی به شمار می‌آید و در دور نخست آن ترکیه و ایران نیز شرکت کردند. پیش بینی می‌کنیم در نشست آتی نیز این کشور‌ها شرکت کنند و درباره دخالت‌های خارجی در عراق و راه‌های حمایت از عراق گفتگو خواهد شد. ما به گفتگو با این کشور‌ها برای حل این مشکلات ادامه می‌دهیم.
 
او در پایان تاکید کرد عراق ما تعهداتی دارد و این تعهدات بر اساس قانون اساسی این کشور است مبنی بر اینکه به هیچ سازمانی اجازه نمی‌دهد از خاک عراق برای حمله به کشور‌های همسایه استفاده کند.

نظر شما