شناسهٔ خبر: 57531871 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مخالفان رای اعتماد به پذرباش چه گفتند؟

نمایندگان مخالف رای اعتماد به وزیر راه و شهرسازی دلایل مخالفت خود با برنامه‌ها و صلاحیت‌های بذرپاش را تشریح کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، در ادامه نشست بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، مخالفان رای اعتماد به بذرپاش انتقادات خود به برنامه‌ها و صلاحیت‌های وزیر پیشنهادی را مطرح کردند.

عسگری: شورای عالی مسکن باید زمین‌ها را از انحصار دستگاه‌های اجرایی خارج کند

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در مخالف با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در حوزه حمل و نقل، زمینی، دریایی و هوایی چالش‌ها و مشکلات زیادی داریم، وزارت راه و شهرسازی در حوزه اقتصادی، روابط با همسایگان، ترانزیت و تامین زمین و مسکن وظایفی برعهده دارد، امروز هزینه مسکن در سبد خانوار به ۴۰ درصد رسیده و در کلانشهرها بالغ بر ۵۰ درصد از سبد خانوار و هزینه مسکن اختصاص پیدا می‌کند.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس با بیان اینکه تورم در سه دهه گذشته تهران ۱۱۰۰ برابر افزایش یافته است، گفت: این افزایش در طلا، سکه و ارز نصف آن بوده و افزایش تورم مسکن باعث افزایش قیمت خدمات و سایر کالاها شده است و وضعیت معیشت را به چنین روزی رقم زده است. مردم از بی مسکنی و بد مسکنی رنج می‌برند.

وی ادامه داد: در قانون جهش تولید تکلیف کردیم که سالانه یک میلیون واحد مسکن در سال تولید شود، بعد از یک سال و نیم چقدر در این زمینه پیشرفت داشته‌ایم؟ دلیل اینکه قوانین روی کاغذ می‌ماند چیست؟ آیا دولت آسیب شناسی کرده است.

این نماینده مجلس تشریح کرد: اگر دولت به این موارد توجه نکند اقتصاد زمین را به درستی عملیاتی نکند تفاوتی ندارد چه کسی وزیر راه و شهرسازی شود، بنگاه‌ها و بانک‌ها و قشر ثروتمند از محل زمین انباشت ثروت کرده‌اند، این در حالی است که اغلب زمین‌ها در اختیار دولت است اما به دلیل احتکار نتوانسته است از این ظرفیت استفاه کند.

عسگری با بیان اینکه رئیس جمهور رئیس شورایعالی مسکن است، تصریح کرد: تامین مسکن کار فرابخشی است، همه دولت باید کمک کنند تنها با وزارت راه و شهرسازی نیست اما ما کمکی از سوی رئیس جمهور و سایر اعضای دولت ندیده‌ایم. ایرادات فقط به فرد برنمی گردد، اگر راننده خودرویی را تغییر دهیم مسئله حل نمی‌شود تا زمانی که اتومبیل تعمیر، مسیر و ریل درست شود.

وی با بیان اینکه پهناوری کشور ایران اجازه پراکندگی سکونت را می‌دهد، اظهار کرد: اما در کلانشهرها به خصوص در تهران ۲ برابر توکیو و لندن بارگذاری جمعیت شده است، چرا که شهرها را محدود و زمین‌ها را احتکار کرده‌ایم. براساس آمایش سرزمین ۱۰ درصد از زمین‌های کشور قابل سکونت است یعنی اگر به هر خانوار ۲۴۰ متر زمین برای مسکن ویلایی حیاط دار بدهیم تا ۷۵۰ میلیون نفر ظرفیت بارگذاری مسکونی درجه یک را داریم اما کلانشهرهایی ایجاد کرده‌ایم که هوا ندارد و زیرساخت‌های آن را هم می‌بینیم.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مادامی که این مشکلات حل نشود هرکسی مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده گیرد نمی‌تواند اثرگذار باشد، بیان کرد: آقای بذرباش از دیوان محاسبات می‌خواهد به وزارت راه و شهرسازی برود، آیا از ریشه مشکلات اطلاع دارد؟ و برای حل آن برنامه‌ای ارائه کرده است؟ متاسفانه بانک‌ها در تامین مالی تنها ۷ درصد از قانون را اجرایی کرده‌اند و شورای عالی مسکن تشکیل جلسه نمی‌دهد. اگر می‌خواهیم کار جهادی انقلابی صورت گیرد رئیس جمهور با تفویض اختیار به وزیر راه و شهرسازی ریاست شورای عالی مسکن را واگذار و اجازه تشکیل این شورا را بدهد.

عسگری با بیان اینکه دیوان سالاری وزارت راه و شهرسازی معیوب است، اظهار کرد: در مدتی که این وزارتخانه وزیر نداشت معاون وزیر دولت قبل با نامه نگاری الگوی جدید مسکن را لغو کرده است این در حالی است که اولویت ما خانه‌های یک طبقه حیاط دار است و دیگر ظرفیت توسعه عمودی را نداریم، از سوی دیگر باید به مردم حق انتخاب دهیم که می‌خواهند در ویلا زندگی کنند یا آپارتمان؟

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اگر روندی که در طول دهه‌های گذشته ادامه پیدا کند مشکلات در زمینه مسکن حل نمی‌شود، گفت: برای توسعه عمودی مسکن به ۴ هزار همت منابع مالی نیاز داریم در صورتی که در توسعه افقی به دلیل مشارکت مردمی هزینه ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند از سوی دیگر دولت هکتارها زمین به ذی نفوذان و دستگاه‌های دولتی می‌دهد در حالی که وقتی به تامین مسکن می رسیم دست‌ها بسته می‌شود.

عسگری تاکید کرد: اگر مشکلات در حوزه مسکن حل نشود فرقی نمی‌کند چه کسی سرکار بیاید حل مسئله مسکن کار رئیس جمهور و کار کل حاکمیت است، اصول قانون اساسی بر تامین مسکن مناسب برای مردم تاکید دارد.

یوسفی: تغییر وزرا بعد از تعیین کابینه اقدامی شجاعانه از سوی رییس جمهور است

در ادامه مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس یازدهم در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: آقای رئیس جمهور شجاع است، زیرا وقتی مشاهده می‌کند وزیری کوتاهی می‌کند، خودش پیشقدم می‌شود. وقتی می‌خواهیم به فردی رأی بدهیم باید شاخصه تخصص، تجربه و برنامه را مورد بررسی قرار دهیم؛ در حوزه تخصص با توجه به اینکه یک میلیون مهندس و فعال در حوزه شهرسازی، حمل و نقل و کریدورهای بین المللی فعالیت می‌کنند، آیا یک نفر نبود که به مجلس معرفی کنید؟

وی افزود: عنوان می‌شود در عرصه مدیریتی موفق هستند، اما همانطور که آقای فرموده‌اند در جایی که موفق بوده‌اید همانجا بمانید و به مردم خدمت کنید.

یوسفی گفت: با توجه به اینکه عضو کمیسیون عمران هستم، باید تاکیدکرد برنامه‌ای از سوی وزیر پیشنهادی در حوزه ساخت یک میلیون مسکن ندیدم و نشنیدم که قابل پایش باشد؛ در حوزه حمل و نقل ۲۳۹ هزار کیلومتر راه اصلی وجود دارد که اعتبار امسال آن ۲۰ هزار میلیارد تومان و در سال آینده ۲۱ هزار میلیارد تومان است در حالی که نیاز ما در این حوزه یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که هیچ برنامه‌ای در این حوزه وجود ندارد و فقط عنوان می‌شود که باید تامین مالی صورت بگیرد، اما از کجا؟!

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: قطعاً ایشان از آقای قاسمی مدیرتر نیست، اما قاسمی هم نتوانست و دولت هم همراهی نکرد؛ هر چند رئیس جمهور ایستاد و شورای عالی مرتبط با این حوزه را تشکیل داد، اما سیستم پولی و مالی کشور اعتقاد دارد پرداخت تسهیلات و منابع مالی برای حوزه مسکن، تورم زا است.

وی خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای راه‌های روستایی، ساخت مسکن، کریدورهای بین المللی و… دارد؟

توانگر: مملکت قحط الرجال نیست بذرپاش نه سابقه راه دارد و نه شهرسازی

در ادامه مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: گزارش‌های ۴ ماهه و ۶ ماهه دیوان پر از اشکال و ایراد است که با حضور وزیر نیرو در کمیسیون انرژی بررسی شد. اگر بذرپاش موفق بوده در دیوان بماند و موفق تر بشود.

وی ادامه داد: از رییس سازمان بازرسی سوال کنید که وقتی تعجیل در انتخاب بذرپاش را دیدند با یکی از بزرگان مجلس تماس گرفتند و از این انتخاب انتقاد کردند.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: مملکت قحط الرجال نیست بذرپاش نه سابقه راه دارد و نه شهرسازی.