شناسهٔ خبر: 57461326 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

در راستای آشنایی با جایگاه فعلی پرستاران و سیاست های نظام سلامت در حوزه پرستاری انجام شد:

گفتگو با رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان

به مناسبت فرا رسیدن روز پرستار دفتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گفتگویی با دکتر محسن تقدسی رئیس دانشکده پرستاری و مامایی انجام شد که وی در این مصاحبه به برگزاری آزمون نهایی برای دانشجویان پرستاری به صورت متمرکز ( کشوری ) اشاره و هم چنین سیاست های جدید سازمان نظام پرستاری در خصوص دانشگاه های نسل سوم، خدمات بخش خصوصی پرستاری و... را مطرح کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا کاشان، به مناسبت فرا رسیدن روز پرستار دفتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گفتگویی با دکتر محسن تقدسی رئیس دانشکده پرستاری و مامایی انجام شد که وی در این مصاحبه به برگزاری آزمون نهایی برای دانشجویان پرستاری به صورت متمرکز ( کشوری ) اشاره و هم چنین سیاست های جدید سازمان نظام پرستاری در خصوص دانشگاه های نسل سوم، خدمات بخش خصوصی پرستاری و... را مطرح کردند.(متن مصاحبه به شرح ذیل می باشد:)

سلام روز پرستار رو خدمت شما و همکاران تبریک عرض می کنیم.
من هم سلام عرض می کنم و این روز رو به تلاشگران عرصه سلامت که از نظر من گوهر های گران بهایی هستند که بهبودی و سلامت را به اقشار مختلف مردم هدیه می دهند،تبریک عرض می کنم. به نظر من این گروه ارزش های خود را در جامعه اکنون پیدا کرده اند و نیاز است که ما این ارزش ها را بیشتر جا بیندازیم . پرستاران از ارزشمندترین انسان های روی زمین می باشند.

با توجه به گزارش های چند ساله اخیر موسسات مختلف مطالعاتی، حرفه پرستاری جز بهترین مشاغل دنیا می باشد؛ آیا در کشور ما هم همین روند دنبال می شود؟
بله قطعا ، همانطور که عرض کردم به دلیل اینکه پرستاران روحیه ایثار و از خودگذشتگی بالایی دارند ، بهترین افراد جذب پرستاری می شوند. این افراد همانطور که اشاره کردید جز افراد مورد توجه هستند، در ایران هم بعد از مساله کرونا، وقتی مردم از خودگذشتگی پرستاران را دیدند مورد توجه جامعه قرار گرفت . یکی از سیاست هایی که دنبال می شود آن است که پرستاران فقط در سطح پیشگیری دوم یعنی درمان حضور نداشته باشند بلکه بتوانند با دانشی که کسب کردند،مراقبت هایی در زمینه پیشگیری و نوتوانی انجام بدهند تا با کیفیت ترین خدمات با هرینه خیلی کمتر به مردم ارائه شود.
با توجه فرمایش جنابعالی و اینکه اخیرا دانشجوهای نو ورود به رشته ی پرستاری از دانش آموزان مستعد هستند، اما گزارش رصد خانه مهاجرت ایرانیان نشان می دهد درصد قابل توجهی از پرستاران طی سال های اخیر جذب سایر کشورها می شوند و عملا شامل صادرات یکی از مهمترین سرمایه های ملی و متخصص ترین نیروهای انسانی هستیم ؛ سیاست های تشویقی در این حوزه اندیشه شده است ؟
یکی از مسائلی که در هر رشته ای مطرح می شود این است که تربیت نیروی انسانی بطور صرف کافی نیست و برای نگهداشت و جذب هم باید تدابیری اندیشید. پرستاری نیز از این قاعده مستثنی نیست و البته آمار مهاجرت پرستاران در مقایسه با سایر رشته های علوم پزشکی مقداری بالاتر هم هست. بررسی هایی که انجام شده مشخص می کند که پرستاران بطور عمده به دو دلیل حرفه خود را یا رها می کنند و یا تغییر شغل و یا بعنوان یک گزینه مهاجرت می کنند. این دو دلیل یکی مقام و منزلتی هست که باید به پرستاران داد و یکی هم اغنای مادی و برطرف کردن معیشت آنها. متاسفانه علی رغم آنکه ما در تربیت نیروی انسانی متخصص که براحتی میتوانند از سایر کشورها پذیرش بگیرند خوب عمل کردیم اما در نگهداشت آنها خوب عمل نکردیم. اما دکتر عبادی معاون فعلی پرستاری که از دانشمندان خوب پرستاری هستند پیگیر این موضوع هستند و امیدواریم که این آمار بزودی کاهش پیدا کنند.
بعنوان یک سوال مهم، چرا بر خلاف سایر کشورها که عرضه خدمات پرستاری بصورت متنوع از پرستاران rn تا پرستاران متخصص انجام می شود اما سیستم درمانی ما صرفا کارشناسانی تربیت می کنند که خدمات ساده تا پیشرفته را همان کارشناسان انجام می دهند، چه تدابیری برای تخصصی کردن خدمات پرستاری اندیشیده شده است؟
بله این بحثی هست که سال ها مطرح شده. اگر شما رصد کنید بیشتر افرادی که درخواست کلینیک های پرستاری را می دهند، کارشناسان پرستاری هستند و آنها هم برای صرفه اقتصادی بیشتر نیروهایی به کار می گیرند که تحصیلات کمتری دارند. اما به نظر بنده بایستی حداقل مدرک لازم کارشناسی ارشد باشد تا خدمات تخصصی تر مثل مشاوره روان پرستاری، تخصص های داخلی و جراحی و... با کیفیت به مردم ارائه بشوند البته بیمه ها باید در این زمینه کمک کنند و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز تمایل بیشتری نشان دهند. ولی فعلا کلینیک های خدمات پرستاری مراقبت های یکسانی ارائه می کنند.
یکی از مواردی که طی سال های اخیر بر ان تاکید می شود پیشبرد دانشگاه های نسل سوم و تربیت نیروهای کارآفرین هست، سیاست گذاران بخش پرستاری چگونه به این موضوع نگاه می کنند؟
بله این نکته بسیار مهمی است که ما نیروهایی تربیت کنیم که فقط جذب بیمارستان ها و مراکز دولتی نشوند ، اما لازمه این موضوع حفظ قلمروی حرفه ای می باشد، چرا که امروزه این عقیده در بین مردم وجود دارد که برای حل مشکلات مراقبتی خود به پزشکان مختلف مراجعه می کنند، اگر نیروی خوبی در این حوزه ها تربیت شود می توانند با یک دید کارآفرینانه این چالش ها را بصورت هوشمند شناسایی و در عین ارائه خدمات بهتر ، در کاهش تعرفه و هزینه های درمان موثر باشد. تربیت این نیروها که مشابه پرستاران PND در خارج از کشور می باشد.
گام بسیار مهمی است که به بهبود روند اقتصادی سیستم بهداشت و درمان کمک می کند.
به عنوان آخرین سوال ، با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر واگذاری بیشتر نظام اقتصادی به تعاونی ها و بخش خصوصی ، نظام بهداشت و درمان کشور چقدر از این سیستم برای
کوچک سازی نظام اقتصادی دولتی و گسترش اقتصاد آزاد استقبال می کند؟
در ایران بیماران یا در بیمارستان هستند و یا در منزل اما در خارج از کشور محل هایی وجود دارد که مراقبت تسکینی و یا نقاهتگاهی را در محل هایی تحت عنوان "هاسپیس" ارائه می دهند. این مراکز توسط شرکت های تعاونی و گروهی پرستارای اداره می شود که سبب کاهش بستری شدن مجدد بیماران در بیمارستان و افزایش کیفیت خدمات می شود. یک بحث دیگر اعطای مجوز به پرستاران جهت راه اندازی کلینیک های مشاوره میباشد که بیماران در انجا سوالات رایج خود در مورد داروها ، عوارض بیماری و نکات مراقبتی مطرح می کنند. نیروهای پرستاری کشور در حال حاصر از دانش کافی برای تاسیس این مراکز را دارند اما سیستم دولتی بایستی طبق اصل ۴۴ از بخش خصوصی جهت پیشرفت اقتصادی تسهیلات و حمایت های لازم را انجام دهد.
از اینکه وقت با ارزشتان را در اختیارمون قرار دادید متشکریم.
من هم از شما و بقیه دوستان سپاسگزارم و قدردان تلاش های شما هستم.

مصاحبه کننده: حسین کریمی پور ، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان علوم پزشکی کاشان

نظر شما